Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:56

Bedoel je dat jij dan de zwerm gaat scheppen in de kast Marcella?
Nog nooit gezien dat de insectenhotels leeggehaald worden door vogels, maar hier is ook zat te eten voor de vogels, misschien helpt dat?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:05

Hoe doen jullie het met water geven? Ik heb pas wat groenten rechtstreeks gezaaid. Het komt nog niet echt op. Te droog denk ik. Ik geef nu wat meer water, maar als ik 's morgens flink water geef, is de bovenste laag grond aan het eind van de dag alweer gortdroog. Is dat een probleem voor de zaadjes? Ik zit op zandgrond. Kan blijven sproeien met dit weer.
De overige planten geef ik pas water als ze slap gaan hangen.

Leuk om foto's te zien van jullie tuinen!

Marcella, misschien werkt het als je de bamboestokjes verder naar achteren plaatst? Dus een ruimte tussen het gaas en de stokjes. Dan kunnen de vogels er niet bij.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:10

Amber, als ik iets gezaaid heb dan geef ik dat wel dagelijks water met dit weer. Zoals je al zegt, de grond is snel droog en dan kiemen ze slecht.
Soms is het ook nuttig om minder vaak een flinke plens te geven waardoor de onderste lagen ook goed nat zijn in plaats van enkel de bovenste laag.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:11

Oeh, oeh! Wij gaan volgende week 2 jonge geiten ophalen :D :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:12

amber15 schreef:
Hoe doen jullie het met water geven? Ik heb pas wat groenten rechtstreeks gezaaid. Het komt nog niet echt op. Te droog denk ik. Ik geef nu wat meer water, maar als ik 's morgens flink water geef, is de bovenste laag grond aan het eind van de dag alweer gortdroog. Is dat een probleem voor de zaadjes? Ik zit op zandgrond. Kan blijven sproeien met dit weer.
De overige planten geef ik pas water als ze slap gaan hangen.

Leuk om foto's te zien van jullie tuinen!

Marcella, misschien werkt het als je de bamboestokjes verder naar achteren plaatst? Dus een ruimte tussen het gaas en de stokjes. Dan kunnen de vogels er niet bij.

Wat goed helpt bij zaaien in de volle grond is het zaaibed echt goed nat maken, zaadjes erop en vervolgens afdekken met droge aarde. Onder de droge aarde blijft het dan langere tijd vochtig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:17

En voor dingen als wortel anders een plank oid er op, daar blijft het ook beter vochtig onder, wel dagelijks even spieken of er al wat op wil komen.
Anders voorkiemen en zaaien, zodat je kleine plantjes in de grond kan doen ipv zaaien en gokken dat er genoeg vocht is om te groeien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:30

Nee ga geen zwerm scheppen. Heb ik te weinig ervaring voor ook meer dat ik een zwerm de keuze geef om een plekje om te overnachten zodat er niet zoveel hoeft te sterven. Maar dat het dan ook makkelijk door een imker opgehaald kan worden.

Weet wel dat de kans klein is als er geen koningin erbij is dat ze de kast in gaan. Ene kant wil ik wel graag bijen houden, maar durf het niet zo heel goed. Met dat cursus niet te betalen is voor mij.

Weet ook niet precies wat het hotel leeghaal, maar iets haal de hotel bij mij iedere keer helemaal leeg. Genoeg vogels hier kraaien, ekster, merel, specht, halsbandparkieten, musje, koolmeesjes, roodborstjes, kwikstaarten, vinkjes, enz.

Zaaien doe ik gewoon grond goed vochtig eventueel vliesdoek overheen. Maar alles wat ik kan voor zaaien doe ik voor zaaien in de kas.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 11-05-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:32

Bij een zwerm zit altijd een koningin. Ze zullen echter ook niet zomaar een kast in gaan om te overnachten, dat werkt helaas niet zo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:33

Gok dat je dan ook een voedselkamer met suikerwater nodig ben om het aantrekkelijk te maken. := :o

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:58

Moonfight, balen van de kalkoen kuikens zeg! Alhoewel ik het liever zo heb dan dat je er weken mee bezig bent om ze er doorheen te halen en ze dan alsnog dood gaan.
Ratten :oo damn wat zijn het toch ook rot beesten :(
Ahh en geitjes! Leuk <3

moestuin, de moestuin ziet er wel al goed uit!

Skyla, jullie hebben vast net als hier erg veel braam staan, als je daar takken van knipt en die tussen de planten legt zouden slakken ook weg bijven. Diatomeen aarde dacht ik ook.
Ziet er wel al goed uit ook bij jullie! :D

Marcella, ik snap niet helemaal wat voor kast jij nu bedoeld voor de bijen. Zo'n insecten hotel of echt een imker bijenkast?

Hier vanochtend de broedmachine uit gezet. Ik ga kijken of ik hem verkocht krijg en dan wat anders kopen en nieuw zodat ik garantie heb erop. Welke rade jullie aan? Wel een beetje betaalbaar en graag minimaal 20 eitjes per keer die erin kunnen. Ik zat te denken een zelfde te kopen als ik vorig jaar geleend had, een Brinsea maxi, alleen vond ik die erg laag dus de kuikens konden daar niet zo goed in bewegen en ik vond hem wat krap, ik had er toen 12 eitjes in liggen met uitkomen en dat was vond ik al heel krap, er zouden er 30 in kunnen... moet er niet aan denken hoe het er dan uit zou zien.
Het liefst ook iets dat semi automatish is zodat ik niet de bak 2x per dag open hoef te maken voor het omkeren.

ook vanochtend de jongste kuikens verhuisd naar dezelfde ruimte als de grote kuikens, overdag gaan ze nu in de bak van de oudere kuikens, samen met de 2 barnies van de oudere kuikens want die blijven wat achter, vooral 1 van die 2. Ze worden wat onder gesneeuwt door de andere kuikens die ondertussen een flinke kop groter zijn. Nu hebben ze de kleintjes en hebben ze meer rust om te eten enz.

Morgen ga ik ook de 5 nieuwe kuikens ophalen :D Zooo spannend vind ik dat O:) Die zijn een paar dagen jonger dan mijn kleine barnies dus ik denk dat die perfect met elkaar op kunnen groeien.
Vind nu 3 kuikens eigenlijk net niet lekker gaan, nu de 2 grotere daarbij zitten worden ze meteen actiever en gemotiveerd wat meer te doen ook. Dus hoop als de 5 araucana's erbij zitten dat ze elkaar wat meer actief houden :D

Dit is de moestuin hier. De kale stukken komt vandaag ook mulch op om de grond wat te beschermen tot de plantjes groot genoeg zijn om de volle grond in te gaan. Verder buiten de 4 kool plantjes alles in de volle grond gezaaid. De uien komen al goed op nu, de rest nog niks te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Vind het ook wel spannend. Dit is de 1e keer dat ik in de volle grond meteen zaai.

Ik sproei alles 1x per dag, het langwerpige stuk heeft een sproeier, het andere stuk doe ik nu nog met een gieter.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 12:15

Wat Century zegt, ze zullen dat niet doen om te overnachten. Als ze de kast intrekken is dat om er echt te gaan wonen.
Als je een imkercurcus al te prijzig vind dat zou ik niet beginnen hoor met bijenhouden. Daar gaat toch een geld in zitten :=. Totaal geen goedkope hobby!

Wat Tamary zegt is ook een goede! Grond afdekken tot de plantjes bovenkomen. Jutte werkt daar ook goed voor!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:16

Marcella schreef:
Nee ga geen zwerm scheppen. Heb ik te weinig ervaring voor ook meer dat ik een zwerm de keuze geef om een plekje om te overnachten zodat er niet zoveel hoeft te sterven. Maar dat het dan ook makkelijk door een imker opgehaald kan worden.

Weet wel dat de kans klein is als er geen koningin erbij is dat ze de kast in gaan. Ene kant wil ik wel graag bijen houden, maar durf het niet zo heel goed. Met dat cursus niet te betalen is voor mij.

Weet ook niet precies wat het hotel leeghaal, maar iets haal de hotel bij mij iedere keer helemaal leeg. Genoeg vogels hier kraaien, ekster, merel, specht, halsbandparkieten, musje, koolmeesjes, roodborstjes, kwikstaarten, vinkjes, enz.

Zaaien doe ik gewoon grond goed vochtig eventueel vliesdoek overheen. Maar alles wat ik kan voor zaaien doe ik voor zaaien in de kas.

Bedoel je echt een insectenhotel dat leeggehaald wordt? Want dat zijn meestal spechten! Doen ze hier helaas ook weleens, soms plukken ze ook alle bamboestokjes er uit in hun enthousiasme.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:21

Ja hotels word iedere keer helemaal leeg gehaald. Vandaar het plan om dan de holle buisje in een imkerkast te stoppen.

Kon een kast met varro bodem, middenstuk inclusief ramen en dak ophalen voor 25 euro.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 11-05-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 12:22

Lies, leuk dat je nog meer kuikens gaat halen! 3 is ook net wat weinig! Tuintje ziet er mooi uit! Ik duim dat het allemaal snel opkomt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:45

Moonfight schreef:

<3 Geiten zijn zo leuk.

Het financiële punt is dat ik weer op sociaal minimum zit (zeer waarschijnlijk zelfs eronder, maar afwachten of sociale dienst het de moeite gaat vinden om aan te vullen). Maar eigenlijk verwacht ik zelfs onder het sociaal minimum uit te komen net. :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:47

Moonfight schreef:

Sterkte :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:50

_O- _O-

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:19

lizy29 schreef:
Moonfight schreef:

Sterkte :')

Haha _O-

Hier ook geen geiten meer.

Liesjuhh, kijk eens naar de puisor exotic x2. Ook een erg goede machine voor zn prijs!
Idd veel braam haha, dank je voor de tip! Ga ik proberen.

Even erg druk hier.

De foto van de bonen van gisteren, zagen er deze ochtend gewoon al zo uit. Breken precies echt uit de aarde.

Afbeelding

Van bijen ken ik niet zoveel meer. Maar wel dat hun koningin heilig is en ze die overal volgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:31

Bonen gebruiken ze ook als bom ontsteking mechanisme, omdat ze zo snel uitkomen en redelijk te voorspellen ook :D

Gecondoleerd met de geiten :x :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:41

Liesje probeer eerst je machine met je eigen eieren eens bij iemand anders thuis of op z'n minste in een goed droge schuur met stabiele temperatuur. Onze broedmachine werkt hier ook slecht terwijl ik er op andere locaties echt super goede resultaten mee had. Ligt echt aan ons huis denk ik.
Verkopen als de machine niet goed is lijkt me ook niet te de bedoeling/netjes.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 15:49

Wat doen jullie toch allemaal negatief over geiten :+. We hebben gelukkig goede omheiningen dus verwacht niet te veel drama :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:53

Ik zit hier net te kijken naar mijn opgevreten aardbeien terwijl het geitenbokje weer uitbreekt. Misschien daarom _O- Nee, ik gok dat die elektrische omheining bij jullie al een flink verschil gaat maken. Het is ook erg geitafhankelijk. De 1 breekt wel uit en de andere niet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:59

Geiten zijn geweldig. Ze zijn lekker eigenwijs, halen het bloed onder je nagels vandaan af en toe, maar ik hou er van, dieren met karakter :D

Goede tip om een laagje zand over de zaaibedden te strooien na het sproeien! Ik heb nu ongeveer 1cm gehakseld stro over de zaaibedden gestrooid en daarna flink gesproeid. Vanavond nog een keer en hopelijk hebben ze dan een beetje een buffer.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:10

Moonfight schreef:
Wat doen jullie toch allemaal negatief over geiten :+. We hebben gelukkig goede omheiningen dus verwacht niet te veel drama :))

Omdat ze eigenlijk heel erg leuk zijn maar dat hoeft niet iedereen te weten... :Y)

Wij hebben er inclusief babies nu 21 lopen := Meesten kleintjes gaan wel weg overigens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:11

Hennepvezel bij het plantje wil soms ook helpen. Vinden slakken en mieren toch wel wat minder geweldig.