Owja nee dan was er wel iets over gehoord inderdaad.
prebalia
Geplaatst: 10-08-18 11:38
Vierhuizen Houwerzijl
F_Orumster
Geplaatst: 10-08-18 11:43
Gave foto's! Ik zit vlakbij (Groningen)
magda_90
Geplaatst: 10-08-18 11:50
De volgende is weer in aantocht.
F_Orumster schreef:
Gave foto's! Ik zit vlakbij (Groningen) [ [url=m/uHHaDz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op dit soort momenten mis ik mijn werk wel weer. Nouwja maandag mag ik weer.
Mondy
Geplaatst: 10-08-18 11:50
Wat een prachtige luchten/wolken allemaal
Hier nog rustig
Hiraeth
Geplaatst: 10-08-18 11:51
Ok, hierbij nog mijn kleine verslag van gisteren! Ik ben nu iets wakkerder dan na Frankrijk ( ), dus ik kan wel even wat typen.
In eerste instantie reden we van Almelo richting Rheine om daar in alle rust een paar buien op te kunnen wachten. Voordat we echt de snelweg op gingen hebben we eerst nog even een buitje gespot die op ons af kwam, maar behalve een probeert-er-nog-wat-van-te-maken zagen we niet super veel, we zaten namelijk net in de fase van de bui dat hij weer wat probeerde te doen nadat 'ie even wat slaperig was. We zijn toen weer doorgereden naar ons hoofddoel, namelijk de buienlijn die vanuit het zuidwesten richting Duitsland trok. Boven Duitsland was er behoorlijke windschering, dus er was een grote kans dat de buien die dat gebied in trokken een leuk karakter gingen krijgen. De andere keuze was om eerst nog een buienlijn op te wachten richting de Nederlandse grens met hetzelfde idee in je achterhoofd, maar als je die wou pakken moest je als een gek nog doorrijden richting Duitsland en daar binnen no time een mooi plekje vinden.
In de buurt van Bielefeld/Gütersloh hebben we een héle tijd over het platteland gereden om een goede plek te vinden. Je ideale plekje is namelijk op een hoger punt met vrij uitzicht, zodat je ver kunt kijken en eventueel zelfs bliksem op de foto kunt zetten van de wolk tot de horizon. Jolien zei bij elke heuvel: "Dit wordt 'm, straks hébben we toch een uitzicht, ik voel het gewoon." maar dat was uiteindelijk dus niet het geval. We hebben 'm dus maar na een tijdje uit pure ergernis ergens neergekwakt.
Eén nadeel: we zagen dus echt he-le-maal niks. Met een beetje gemopper opende we de radar (we hadden slechte verbinding zo'n beetje de hele route) en merkten we op dat er nog een heleboel zooi voor zat met regen die de boel eigenlijk een grijze muur maakte zonder enigszins tekenen van structuur. We zijn toen maar weer de auto ingestapt om de regen voor te blijven in de hoop dat de bui nog wat ging activeren of laten zien.
We zijn dus richting Minden gereden en werden al vrij snel geconfronteerd met hoe snel de buien voortrokken, want de regen zat ons toen al een beetje op de hielen. Jolien zat met haar neus tegen het raam geplakt om wat te kunnen zien en spotte uiteindelijk toch een shelfje in de berg regen. We zijn toen nog even wat meer doorgereden om fatsoenlijk de bui voor te blijven en zijn toen even gestopt om foto's te maken, want dan hadden we in ieder geval nog iets, zelfs al zou er een bust zijn. We zagen toen ook al wat uitzakkingen, maar ja.. Wat is een uitzakking zonder rotatie? Eigenlijk gewoon een flubbeltje. We wisten alleen niet óf er rotatie in zat, maar het kolkte wel als een gek en het had qua omstandigheden de potentie om zich dusdanig te ontwikkelen. We zijn toen weer doorgereden in de hoop de bui nog een keer voor te komen om goede foto's te maken, maar we hadden écht pech qua wegen. Het ideale voor ons was namelijk een snelweg richting het oosten of noordoosten, maar we zaten net tussen wat grote wegen in en moesten dus via kleinere wegen ons uit de voeten maken.
Dat is dus... niet helemaal gelukt. Ik reed, dus ik had Jolien zowel als navigator en als paar ogen en die zag al dat ons 'shelfje' een monster begon te worden achter ons. Onze prioriteit werd dus steeds meer: GAS. We kwamen toen midden in een dorpje/stadje/ergensertussenin te zitten in spitsuurverkeer vanwege een verkeerde inschatting qua makkelijkste route en tja, dan kom je er achter dat eigenlijk één klein foutje je dusdanig veel tijd kan kosten dat het even echt kielekiele wordt. De shelf zat nu vlak achter ons en had diverse uitzakkingen die je dan liever níet ziet, daarnaast zat er een kern in met groen/blauwe kleur wat betekend dat er onwijs veel hagel in zit. In theorie staak je de chase als je in die kern komt te zitten, omdat je (a je auto heel wil houden en (b veiligheid voorop staat. We hadden dus als opties om toch proberen door te rijden om 'm voor te blijven of de bui over ons heen te laten komen terwijl we ergens veilig geparkeerd hadden onder een dakje.
Uiteindelijk werd het de 1e optie meer uit noodzaak dan uit het per sé willen, maar het was dus wel echt een flinke scheut adrenaline om buiten het onveilige gebied te blijven. Als je namelijk de keuze maakt dwaal je alleen maar verder af van de veilige keuzes, er is namelijk in de middle of nowhere geen plek om te schuilen.
We hadden uiteindelijk onwijs veel geluk dat de zuidelijke kant van de bui wat oploste waardoor het voor ons makkelijker was om de bui te ontsnappen.
Uiteindelijk trouwens toch vrij snel de chase gestaakt omdat de bui dusdanig snel noordelijk trok dat we 'm niet konden bijbenen met dit wegennet. We hebben de bui dus nog even nagekeken vanaf een locatie terwijl er achter ons nog wat lieve vermoed-ik-rolwolkjes aan het tuimelen waren.
We hoopten (hopen is niet het goede woord trouwens) dat we op de terugweg nog tekenen tegen kwamen van de intensiteit, maar ik denk dat we qua route net buiten het gebied zijn gegaan waar de ergste regen/wind/hagel is geweest. Er zat een team achter ons die de bui probeerden door te rijden (dat noem je core punchen) en die hebben de chase gestaakt vanwege de hagel en takken/bomen op de weg.
We hebben gelukkig dankzij het besluit om buiten de kern te blijven ook nog eens een cleane, rustige weg naar huis kunnen hebben zonder regen of ander gespuis, dus het was de moeite wel waard om 'm toch nog een stuk voor proberen te blijven.
Gaaf Jolien! Ik vind dat je echt heel leuk/grappig vertelt !
Ik zou zelf ook wel een keer meewillen, maar ben nog geen 18 helaas!
Askja
Geplaatst: 10-08-18 13:00
Gave video! Je enthousiasme is erg aanstekelijk Joolien En best een heel indrukwekkende bui, ik neem aan een supercell?
Anoniem
Geplaatst: 10-08-18 13:03
Askja schreef:
Gave video! Je enthousiasme is erg aanstekelijk Joolien En best een heel indrukwekkende bui, ik neem aan een supercell?
Haha thanks Nou ik heb de radar bekeken en kon nog niet helemaal supercelstructuren ontdekken. Maar daar ben ik ook niet handig genoeg in denk ik Hoe dan ook, het was een supervette storm. Het was ook nog spannend, want ik maakte als enige chaser de keuze om wat verder oost te gaan. Dus uiteindelijk was ik de enige chaer die m had, omdat de rest allemaal aan de verkeerde kant zat. Dat maakt het ook wel weer heel leuk, die exclusiviteit
Askja
Geplaatst: 10-08-18 13:10
Tof, in ieder geval een behoorlijk monster van een bui! En echt hele mooie beelden. Chasen lijkt me gaaf. Het is voor mij alleen altijd lastig om zomaar van huis te gaan, ivm de paarden. We hebben 1 x een minichase gedaan hier in de omgeving, twee jaar geleden, in het donker. Extreem veel bliksemactiviteit toen, heel mooi om vanuit de veilige auto te zien in het open veld. Helaas geen foto's of video van gemaakt, het was nogal een impulsieve actie
Vanavond pittig onweer langs de kustprovincies. Dus wees gewaarschuwd. En pak de camera er bij, doe het voor mij, ik lig namelijl oververmoeid op de bank