Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:36

Onze hypotheekadviseur maakt zich niet zo snel druk. Hij verwacht deze week wel wat te horen als er nog aanvullende documenten nodig zijn.
Bindend aanbod komt ivm nhg pas in 2026 dus dat zal hopelijk 5 Jan zijn want 2 Jan is hij dicht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:32

Mjin kopers hebben tm 2 januari om hun hypotheek te regelen, als dat lukt dan ca 15 januari de overdracht en dan heb ik eindeljik maar 1 huis!! Jippie!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:55

Hier eerste 2 bezichtigingen ingepland.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:00

Sjolvir schreef:
Mjin kopers hebben tm 2 januari om hun hypotheek te regelen, als dat lukt dan ca 15 januari de overdracht en dan heb ik eindeljik maar 1 huis!! Jippie!!

Klinkt als een hele onhandige datum :Y) maar er is vast over nagedacht door de kopers.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:02

Wij hebben vandaag de makelaar weer thuis gehad. We wachten nog tot half januari af met te koop zetten. Even aankijken wat er met de markt gebeurt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:03

MizzMontana schreef:
Sjolvir schreef:

Klinkt als een hele onhandige datum :Y) maar er is vast over nagedacht door de kopers.

Ik had alleen gezegd indien mogeljik zo snel mogeljik, deze data kwamen van hun af, dus zal dan wel met hun financiers iets al zjin afgesproken, best kans dat ze het al eerder weten natuurljik.
Vond 2 jan ook wat apart, maar oke het is een werkdag.

@Marcella, hoop dat het snel weg is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:07

Marcella schreef:
Hier eerste 2 bezichtigingen ingepland.

Spannend!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:44

Hier staan alle seinen op groen voor de hypotheekaanvraag, maar in verband met de NHG krijgen we op 2 januari de bindende offerte. 26 januari is dan de overdracht.
Omdat het een flinke verbouwing wordt zijn we druk bezig met alles uitzoeken; maar dan ook echt alles. Er is ook best wat materiaal wat per 1 januari in prijs stijgt, dus sommige dingen willen we vóór die datum wel al bestellen

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:08

Spannende tijden voor veel mensen hier! Ben blij dat het bij mij nu even rustig is en die spanning beetje weg is. Fijne feestdagen allemaal!

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:47

Wij hebben gisteren voor het eerst een bod gedaan op een huis, vooral nagedacht over wat het huis voor ons waard was. Dit ook geboden en vandaag telefoontje gehad dat we het niet waren geworden. Hadden we al een beetje verwacht, aangezien er heel veel animo was en we “maar” 15k boven de vraagprijs hadden geboden. Binnenkort maar kijken waarvoor die uiteindelijk is weggegaan, daar zijn we wel benieuwd naar!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Hier helaas voor kerst belletje makelaar, koper krjigt hypotheek niet voor 2 Jan. Voor elkaar. Nou vond ik die datum al knap met de feestdagen, maar hoopte uiteraard dat dat zou lukken.

Ze hebben uitstel gevraagd, overdracht wordt dan ook later want dat gaan ze ook niet op geplande dag redden.

En overstappen naar andere potentiële kopers is ook niet sneller eerder langzamer dus ze maar uitstel gegeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Snap ik. Is ook een lastige periode om het nu geregeld te krijgen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Ik ging voor de grap eens kijken wat ik met mijn loon kan lenen. (Single) Nou van dat bedrag vindt je geen huis. Nu kan ik nog denken; prima werken we gewoon door en kijken we 5 jaar later. Maar ook al zit ik in mijn laatste trede is het leen bedrag nog aanzienlijk laag. Huizen zijn gemiddeld 2,5/3 ton. Hoe kun je dan in vredesnaam met een gemiddeld of onder gemiddeld salaris een huis kopen? Ik huur een prima plek nu, maar ik zou misschien toch over 5-7 jaar iets anders willen. Maar dat zit er gewoon niet in. Om mij heen mensen kopen dikke Huizen van 3000/6000 ton en ik weet best wel dat je mensen niet moet vergelijken. Ik heb weer hele andere mooie dingen van mijn geld gedaan. (Reizen bijvoorbeeld)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Je bedoelt 3 ton - 6 ton denk ik. 3000 ton is wel heel veel.
Ja als alleenstaande zal je vermogen moeten hebben. Spaargeld. Op alleen je hypotheek kan je als alleenstaande geen huis kopen.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

klopt .. ik heb net alleen een appartement gekocht voor 325.000 euro .. daar heb ik veel spaargeld in zitten. dat zit mij het meest dwars dat ik iets gekocht wat het eigenlijk niet waard is , als je begrijpt wat ik bedoel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Als je het appartement dat geld niet waard vindt, koop je het toch niet?
Je moet iets kopen waar je blij van wordt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Suzanne F. schreef:
Je bedoelt 3 ton - 6 ton denk ik. 3000 ton is wel heel veel.
Ja als alleenstaande zal je vermogen moeten hebben. Spaargeld. Op alleen je hypotheek kan je als alleenstaande geen huis kopen.

Ja klopt, sorry typ fout.

Maar ook zo iets, spaargeld. Als single is het de één of het ander. Ik kan best sparen, maar ik kan niet sparen voor een huis in de toekomst. En reizen, en bijvoorbeeld een keer een andere auto/wasmachine ed onvoorziene kosten. Mijn spaargeld is nooit boven de 8000/10.000 omdat ik leef. Ik heb de camino Santiago gewandeld 2 maand en ik ben 3 weken in Afrika geweest. (Nog lang niet genoeg gereisd) Maar als ik meer wil reizen zal ik mijn spaargeld daar voor moeten gebruiken. Maar voor aankomend jaar heb ik nog niks geboekt omdat ik het niet voel. Mede dus door het financiële plaatje. Ik kan het wel betalen, maar dat betekend dat ik enkel werk daarvoor. En eigenlijk niet kan sparen voor "later" maar is dat later het waard?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Fitzroy schreef:
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Als je het appartement dat geld niet waard vindt, koop je het toch niet?
Je moet iets kopen waar je blij van wordt.

Ik denk dat ze bedoeld dat het heel veel geld is voor iets simpels als een appartement.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

ja wat herfsblad zegt , niet specifiek mijn appartement maar eigenlijk voor de hele huizenmarkt in nederland

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Iedereen moet keuzes maken wat ze met hun huidige geld doen Herfstblad. Jij vindt het belangrijker om te reizen e.d., dat is prima. Net zoals dat het prima is dat mensen heel lang veel geld opzij leggen om wel een woning te kunnen kopen en vervolgens steeds wegens overwaarde wat groters kunnen kopen.

Iedereen bepaalt waar die zijn prioriteiten stelt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

cobiie schreef:
Iedereen moet keuzes maken wat ze met hun huidige geld doen Herfstblad. Jij vindt het belangrijker om te reizen e.d., dat is prima. Net zoals dat het prima is dat mensen heel lang veel geld opzij leggen om wel een woning te kunnen kopen en vervolgens steeds wegens overwaarde wat groters kunnen kopen.

Dat begrijp ik, maar toch heb ik het idee dat veel mensen alles kunnen. En in een mooi huis wonen en nog eens reizen. Of een grote auto kunnen kopen. Dan ik denk; ik ben soms al blij dat ik kan sparen überhaupt..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Herfstblad schreef:
cobiie schreef:

Dat begrijp ik, maar toch heb ik het idee dat veel mensen alles kunnen. En in een mooi huis wonen en nog eens reizen. Of een grote auto kunnen kopen. Dan ik denk; ik ben soms al blij dat ik kan sparen überhaupt..

Hoe hun bankzaken eruit zien weet je vanaf de buitenkant niet, vaak genoeg schone schijn.

Hier op jonge leeftijd al een goede baan, met behulp van mijn ouders mijn eerste huisje kunnen kopen. Vervolgens die met veel overwaarde weer verkocht en groter teruggekocht.

Maar ivm paarden heb ik nooit behoefte gehad aan vakanties in het buitenland, nu de kinderen 5 jaar en ouder zijn gaan we naar het buitenland maar nog steeds binnen Europa.
Kleding via vinted. Geen behoefte om altijd het nieuwste en duurste als eerste te hebben.

De meeste kunnen hun euro's toch echt maar 1 keer uitgeven. En genoeg mensen die het uitgeven voordat het op hun rekening staat.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Hier wil ik toch even op reageren.. Ik lees "sommigen hebben alles". Wij zijn die sommigen. Wij hebben in 2018 een huis gekocht en gruwelijk verbouwd. Door hard te werken kunnen we sinds 2019 ook reizen. En ja... dit is op 1 salaris, en echt niks extreems (ong modaal). Wij wonen in zeer gewilde omgeving (het gooi). Ja het kan, nee het is niet makkelijk, ja je moet keuzes maken en nee niet alles kan tegelijk.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

WenK schreef:
Hier wil ik toch even op reageren.. Ik lees "sommigen hebben alles". Wij zijn die sommigen. Wij hebben in 2018 een huis gekocht en gruwelijk verbouwd. Door hard te werken kunnen we sinds 2019 ook reizen. En ja... dit is op 1 salaris, en echt niks extreems (ong modaal). Wij wonen in zeer gewilde omgeving (het gooi). Ja het kan, nee het is niet makkelijk, ja je moet keuzes maken en nee niet alles kan tegelijk.

Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn. Maar even ten zeerste. Het is van harte gegund hoor! Het klinkt allemaal wat negatief, maar soms zit je in z'n spiraal. Maar niks ten nadele van anderen.

Maar in 2018 een huis gekocht en verbouwd; echt knap! Wat voor baan hebben jij en je partner dat jullie dit kunnen veroorloven? Want vooral dat verbouwen betekend denk ik dat je flink wat geld op je rekening moet hebben staan? Maar misschien heb ik zelf geen goed beeld van wat normaal is. Want wat is modaal? 3000 netto? 5000 netto? 1500 netto?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

Os ook soms best lastig, ik heb in 2012 mjin eerste huis gekohct en daar heel hard voor gespaard.

Anders had dat niet gekund, maar ik wou graag huis met tuintje ook al ben en was ik reis liefhebber, huis had prioriteit want daar zot ik hele jaar, op reis is max paar wkn..

Prjizen waren toen gelukkig stuk lager, maar toch ook toen spaargeld nodig.
Reizen was keertje een lastmite bji prijsvechter. En bijna al mjin spullen zjin 2e hands, dat vond en vind ik geen probleem v huis uit opgegroeid met dubbeltjes omdraaien.

Heb nu ehct mega huis gekocht, maar dat is omdat mjin vader in 2021 is overleden en ik zjin huis geerfd had waar nog maar klein deel hypotheek op zat. Dat geld en dat v mjin huis( dat nu veel meer waard is dan in 2012, meer dan dubbele *\%/* . ) is mjin niuewe huis geworden met paarden in de tuin *\%/* .

En ja, ik zou dolgraag reizen, maar en huis met paarden in de tuin en reizen dat gaat niet, lichamelijk gaat dat reizen ook niks worden, maar blijf dromen.
Aan de andere kant nu woon ik zegmaar permanent op het meest gave vakantieplekje vlak bji het bos, met paarden in de tuin. Elke dag genieten ipv 3 wkn per jaar.

Mjin nieuwe huis was en is niet af, dat zou onbetaalbaar zjin, moet dus nog wel een en ander gebeuren. ( heb bv geen badkamer)