Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:16

Cer schreef:
Huertecilla schreef:
In El Pais een artikel over de NL situatie. Dat de ´intelligente methode´ van Rutte gefaald heeft door de overschatting van het gezonde verstand van de bevolking.
Lijkt mij evident en deze draad geeft voldoende trieste illustraties van het gebrek aan gemeenschappelijke verantwoordelijkheidsgevoel, van het onvoldoende nemen van de eigen verantwoordelijkheid naar anderen.

Vind je dit nou perse werkelijk nodig ?
Ik snap ondertussen dat jij en Spanje vinden dat wij Nederlanders niet verantwoordelijk zijn en dat we het helemaal fout doen, maar dat steeds maar duiden.. wat schiet jíj daarmee op eigenlijk? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je er wat constructiefs mee bedoelt...

Spanje is er misschien ook achter dat ze van t zomer geen touristen binnen hadden moeten halen en hadden moeten laten feesten. Kunnen ze nu een beetje braaf lopen doen nadat ze nog wat geld aan touristen hebben verdient. En nu wijzen..... echt, niveautje hoor :j

Ik snap niet dat je zijn posts nog leest, je blijft er maar op reageren :') Was jij degene die zei dat we mvdende moesten negeren? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:19

Electra63 schreef:
Het bekende vingertje wijzen ;)

Superirritant..
vooral omdat de maatregelen tussen de landen verschillend waren...

"Nederland houdt zich nergens aan! Stelletje lamtoeters!".. en dan lees je dat andere landen bv meer visite mogen hebbenen een horeca die open is. Stukken die minder druk bevolkt zijn, mensen met een erf waar ze een heel festival kunnen organiseren (makkelijk roepen dat anderen op de gallerijflat binnen moeten blijven ook)
Je kunt het gewoon niet heel makkelijk vergelijken..
Dat gewijs en gesteek, ik vind het ook heel vervelend en zeker niet constructief... maar goed, dan nog liever van buitenlanders dan dat we binnen dit land elkaar op de huid gaan zitten..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:20

Relaxed schreef:
Ik snap niet dat je zijn posts nog leest, je blijft er maar op reageren :') Was jij degene die zei dat we mvdende moesten negeren? :+

:') _O-
Jazeker !
Maar, je hebt een heel goed punt!
Of moet ik nu zeggen "nou zeg, je gedraagt je wel als zn moeder, hij kan toch wel verantwoordelijk gehouden worden voor zn uitspraken".. En zo zitten we in een kringetje..

maar inderdaad, de zon schijnt, het is mooi weer... :) en er is een foei-knop !

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:21

Electra63 schreef:
Maar New Zeeland bijvoorbeeld die heeft laatst een hele strenge, korte lockdown gehad en Corona is daar weer weg. Maar een gehele lockdown kan de doodsteek zijn voor sommige bedrijven.

Ook Nieuw Zeeland heeft een hele strenge lockdown gehad en was inderdaad relatief kort.
Ze hebben daarentegen een voordeel dat zij een eiland zijn en daardoor makkelijk de grenzen kunnen sluiten.
Er is ook niemand van buitenaf welkom in het land momenteel, tenzij je perminant resident of kiwi bent, etc.

Dus ook lastig te vergelijk met een Europa.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:30

Vergelijken met NZ of Australie heeft geen zin
Een eiland sluit je makkelijk af
Geen vliegverkeer en geen boten
Bij ons komt iedereen er maar in en uit
Bovendien pakken ze het ginder heel streng aan landgenoten die terugkeren is gewoon 14 d quarantine maar dan echte quarantine niet zoals bij ons
En bij 50 besmettingen per dag volgend meteen stregen maatregelen
Wij zijn sinds de pandemie niet meer onder de 100 per dag geweest

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:31

Jessix schreef:
Pandora2 schreef:
Hier in Belgie verwacht men tegen het einde van de week om en bij de 20.000 nieuwe besmettingen per dag.
Dat is niet min :7

Ja volgens mij loopt het in alle omliggende landen weer op, ongeacht hoe ze maatregelen hebben genomen.

Maar 20.000 is wel weer even schrikken voor jullie denk ik? Is er ook al bekend of er dan nog meer aangescherpt gaat worden en hoe?

Ik hoop maar, voor alle landen, dat we het weer snel onder controle krijgen.

Ja, dit is inderdaad best heel zorgelijk te noemen. Enkel Tsjechië doet slechter en die hebben een volledige lockdown nu.

Er is sinds vandaag nog één en ander aangescherpt, maar heb 't nog niet helemaal gelezen.
Pretparken in elk geval dicht per direct en geen supporters meer bij prof sportwedstrijden.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:32

Wallonië en Brussel test momenteel 1 op 3 positief >;)
Maar ze kunnen er de strengste maatregelen afkondigen er is 0,0 handhaving dus ja
Als je de ministers van Brussel en Wallonië bezig hoort in debatten ..is gewoon om te huilen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:35

Volgens mij piepen ze nu toch al heel anders dan een paar weken geleden :D
o.a. Door het terugfluiten van Gala door zijn eigen ziekenhuis.

Maar het is een beetje laat. Helaas. Het gaat in hun gezicht ontploffen heb ik zo'n vermoeden.

En dat 70% van die influencers eigenlijk non-believer is, helpt ook niet mee want die bereiken echt hele grote groepen onder de jongeren daar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:41

Olle schreef:
Electra63 schreef:
Maar New Zeeland bijvoorbeeld die heeft laatst een hele strenge, korte lockdown gehad en Corona is daar weer weg. Maar een gehele lockdown kan de doodsteek zijn voor sommige bedrijven.

Ook Nieuw Zeeland heeft een hele strenge lockdown gehad en was inderdaad relatief kort.
Ze hebben daarentegen een voordeel dat zij een eiland zijn en daardoor makkelijk de grenzen kunnen sluiten.
Er is ook niemand van buitenaf welkom in het land momenteel, tenzij je perminant resident of kiwi bent, etc.

Dus ook lastig te vergelijk met een Europa.

Dat was mijn punt ;)

Het vergelijken met andere landen heeft weinig zin.
Wij zijn zo dicht bevolkt, zeker in de randstad.
Tevens zijn wij een handelsland, het vervoer gaat gewoon door naar en van andere landen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:43

Pandora2 schreef:
Hier in Belgie verwacht men tegen het einde van de week om en bij de 20.000 nieuwe besmettingen per dag.

Einde van volgende week dan? Want deze is week is bijna om en het zijn er nu 12 duizend per dag?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:43

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:52

bigone schreef:
elizabeth85 schreef:

Nou dat heb ik soms ook. Ik ben dit weekend ziek geworden en ben positief getest op corona. Vorige week was hier vakantie en ik ben de hele week thuis geweest bij onze kinderen. Die ook nergens zijn geweest. Mijn man heeft toevallig de boodschappen gedaan, ik heb geen winkel gezien. En tóch ben ik positief op corona getest terwijl ik amper anderen mensen heb gezien of gesproken, ik werk vanuit huis,je mag niet in de scholen en sport clubs komen dus zeg het maar. Mijn man is ondertussen ook verkouden geworden maar is negatief getest terwijl hij veel onder de klanten is en hele dagen van huis is... het blijft soms vreemd.

Amper mensen maar eentje is genoeg.

Wat dacht je van de kinderen. Dat schijnen de grootste besmetters te zijn die had zo mee nemen van de scholen en vriendjes.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:56

Blussem, even een link naar wetenschappelijk onderzoek graag over besmettingen door kinderen, anders de dikke duim even bij je houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:56

Lolaliza schreef:
Een eiland sluit je makkelijk af
Geen vliegverkeer en geen boten
Bij ons komt iedereen er maar in en uit
Bovendien pakken ze het ginder heel streng aan landgenoten die terugkeren is gewoon 14 d quarantine maar dan echte quarantine niet zoals bij ons
En bij 50 besmettingen per dag volgend meteen stregen maatregelen
Wij zijn sinds de pandemie niet meer onder de 100 per dag geweest

Hier op Schiphol is ook geen teststraat meer. Mensen komen gewoon binnen waar dan ook vandaan.

In Italië bijv kom je dus van buiten EU helemaal niet binnen nu. En vanuit landen in EU gelden ook verschillende regels per land. Vanuit NL moet je een negatieve test kunnen laten zien 48 uur oud. Anders 2 weken quarantaine

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:57

Electra63 schreef:
Het bekende vingertje wijzen ;)

Mag alleen NL _O- _O-

Punt is dat Zweden, NL, UK en Spanje allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Het Covid19 virus is overal hetzelfde en sociaal-culturele verschillen maken dat ietwat andere beperkingen nodig zijn/kunnen.

Ik schrijf over Spanje omdat ik daar woon en NL een blik over de grens hárd kan gebruiken: Kijk gerust eens naar Duitsland. NL maakt tenslotte ook gebruik van de IC capaciteit daar :)*

Onder de streep blijft in élk land dat hoe beter iedereen zich aan de besmetting beperkingen houdt (vrijwillig of met handhaving), hoe meer er blijft kunnen.

Even terug naar IC capaciteit. Hier is in sommige regios inmiddels de Covid19 verspreiding onder het medisch personeel kritieker dan het aantal IC bedden.

Dit alles tegen het perspectief van een situatie welke nog makkelijk een jaar kan duren.
Tis poep maar IEDEREEN moet zich gewoon aanpassen.
Wil je de horeca open? Zeur dan niet over de overheid maar desinfecteer zélf je handen, draag een masker en hou afstand. ´Ja, maak ik...´ Nee, nu even niet ´ik´ maar aan het collectief denken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:02

veerledec schreef:
Pandora2 schreef:

Einde van volgende week dan? Want deze is week is bijna om en het zijn er nu 12 duizend per dag?

Ja inderdaad, eind volgende week dus. Ik geraak er het noorden een beetje van kwijt :')

Alle ziekenhuizen stellen ook de niet-dringende operaties per direct uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:06

Cer schreef:
Relaxed schreef:

:') _O-
Jazeker !
Maar, je hebt een heel goed punt!
Of moet ik nu zeggen "nou zeg, je gedraagt je wel als zn moeder, hij kan toch wel verantwoordelijk gehouden worden voor zn uitspraken".. En zo zitten we in een kringetje..

maar inderdaad, de zon schijnt, het is mooi weer... :) en er is een foei-knop !

:D :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:06

Lolaliza schreef:

Dat heeft wél zin.
Het geeft nl aan wat werkt en waarom.

Wil je dichter bij huis met directer vergelijkbare criteria; Duitsland.

Waarom al die defensieve agressie hier trouwens? Kijk in de spiegel; kijk naar ander; leer van wat anderen goed/fout doen. NL hééft een forse besmetting dûh :)*

Australië is overigens geen eiland en groter dan Europa...
Het UK is wél een eiland en daar is het :roll: door hetzelfde onderliggende probleem als in NL.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:10

Het is overal hommeles , waar dan ook. Zelfs Zweden stapt af van hun vorige beleid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:14

Relaxed schreef:
:D :=

Ik moest t even terugzoeken, maar t was "moeder overste" :D #enbedanktnoghe!
Overigens, ik denk nu wel dat er dezelfde symptomen/oorzaken spelen, dus inderdaad vergeefse moeite om er wat mee te doen verder # :)F

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:19

Sinds wanneer is Australie geen eiland meer?
En het verschil is wel dat Europa niet door 1 regering wordt geleid en Australië wel. Maakt het net iets makkelijker beleid te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:20

Ik heb het gegoogled... Australie is geen eiland omdat het een continent is... :roll: .
gewoon alleen gemeld om een punt te maken dus ...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:22

bigone schreef:
Blussem, even een link naar wetenschappelijk onderzoek graag over besmettingen door kinderen, anders de dikke duim even bij je houden.

Je zeker al die tijd geen radio aangehad? Het is meerder keren de radio geweest uit onderzoek bleek dat kinderen zeer goed het virus door kunnen geven zonder dat ze zelf klachten hebben.

Hier door zie je ook dat de meeste besmettingen plaats vinden thuis bij de gezinnen.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 23-10-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:22

Electra63 schreef:

Je ziet overal ter wereld, dat er weer grote uitbraken zijn en dat de maatregelen verschillen.

Ik weet niet wat de beste oplossing is.
Ik ben daarom ook blij dat ik geen beslissing hierover hoef te nemen.

Nieuw Zeeland zit dan ook in de gunstige positie van een eiland aan de andere kant van de wereld. Zij hebben gelijk hun grenzen gesloten en mensen die ze toch toelieten werden opgesloten in door de overheid bepaalde hotels. Er zijn wel wat ontsnappingen geweest die weer wat kleine brandhaardjes hebben veroorzaakt, maar ze hebben het over 't algemeen wel goed onder controle daar doordat ze de boel dicht kunnen houden. Dat gaat jammergenoeg met Nederland niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:23

Cer schreef:
Ik heb het gegoogled... Australie is geen eiland omdat het een continent is... :roll: .
gewoon alleen gemeld om een punt te maken dus ...

Oke, prima. Maar dat verandert niks aan het punt dat het omringt is door water en daardoor wat makkelijker kan controleren wie er het land binnen komen.