[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:21

@nuscaniels. Zoals als gezegd wordt, verdoven is hersendood maken. In Nederland verplicht. Daarom zijn we hier zo tegen halal slachten. Een dier bij vol bewustzijn steken of de hals doorsnijden, is gewoon wreed.

@joligirl kippen worden verdoofd doormiddel van een electrobad. Volgens de regels van de nvwa is kop eraf niet meteen dood. Onderzoek wijst uit dat er tot zeker zes seconden na onthoofden nog hersenactiviteit is. Vandaar dat ook pluimvee verdoofd moet worden

Princess_

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:38

Maar als het verplicht is waarom zijn er in Nederland dan nog halal en koosjer slagers?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:47

Princess_ schreef:
Maar als het verplicht is waarom zijn er in Nederland dan nog halal en koosjer slagers?

Citaat:
In Nederland is onverdoofd of onbedwelmd slachten verboden in de reguliere vee-industrie. Het mag alleen bij de rituele slacht, zoals voor vlees dat koosjer (joods) of halal (islamitisch) moet zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:07

Sjechita (koosjer slachten) slachten is in een deel van Europa in de Tweede Wereldoorlog verboden geweest. Na de oorlog werd er voor gepleit om dit verbod aan te houden ivm dierenleed, maar omdat er dan zoveel (met name toen Joodse) slagers (die de oorlog hadden overleefd) werkloos zouden zijn is het toen toch weer toegestaan.
Officieel horen ze na elk dier de messen te controleren of ze nog scherp genoeg zijn om in 1 snede door de slagader heen te kunnen komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:36

Halal slachten gaat toch ook 'binnenkort' verboden worden?
Edit: nee dat wetsvoorstel is er niet doorgekomen.

Arme dieren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:50

Triest he, dat we dit in Nederland nog toestaan vanwege geloof.

Ongelooflijk!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:58

Ja echt absurd. Geloof boven dierwelzijn. Vaak genoeg filmpjes van gezien. Duurt eindeloos en is echt niet pijnloos.
Ik schiet mijn kippen door de kop met een buks. In één klap weg

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:05

Eindeloos dan is het niet goed gegaan.

Ikben ooit vanuit Nijkerk met 1 van de VWA meesters mee geweest naar een Islamitisch slachthuis.
Ik wilde met eigen ogen zien hoe dat in zn werk ging.

Voor de ervaring heb ik zelfs de poten van een schaap mogen vasthouden om te voelen hoe snel een dier slap was.

Dit was binnen enkele seconden.

Maar dán nog. Ik keur het af.
Het is barbaars en niet diervriendelijk.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik het zeer netjes vond dat ik welkom was. Ze hebben me alles uitgelegd, ik mocht alles vragen, en zien.

Dat sierde ze wel enorm.

Maargoed.. Mijn mening heb ik behouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:47

Rivendell schreef:

Volgens mij is de hele kop dan gewoon in 1 klap weg, in frutsels uit elkaar gespat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:55

Jolliegirl schreef:
Triest he, dat we dit in Nederland nog toestaan vanwege geloof.

Ongelooflijk!

Nederland heeft er helaas niet veel over te zeggen. Halal slachten is toegestaan op Europees niveau. Hier in België was het al zo goed als volledig verboden maar ze gaan met 99% zekerheid de wet moeten terug draaien omdat Europa zegt dat het toegestaan moet zijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:26

Rivendell schreef:
@nuscaniels. Zoals als gezegd wordt, verdoven is hersendood maken. In Nederland verplicht. Daarom zijn we hier zo tegen halal slachten. Een dier bij vol bewustzijn steken of de hals doorsnijden, is gewoon wreed.

@joligirl kippen worden verdoofd doormiddel van een electrobad. Volgens de regels van de nvwa is kop eraf niet meteen dood. Onderzoek wijst uit dat er tot zeker zes seconden na onthoofden nog hersenactiviteit is. Vandaar dat ook pluimvee verdoofd moet worden

Mijn oma had daar ervaring mee. Als jonge bleue meid moest ze een kip slachten van haar vader maar vergat het lijf vast te houden. De kip rende letterlijk zonder kop de schuur uit om pas op het erf te bezwijken. Ze heeft daarna nooit meer kip gegeten.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:10

Rivendell schreef:

Niet alleen electrobad maar ook Co2.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:45

Bij Co2 vergassen heb ik zelf wel ernstige twijfels in hoeverre dat minder vervelend is voor een vogel dan 'gewoon' de keel doorsnijden. Dan beseffen ze toch ook dat ze stervende zijn?

Hier slacht ik alleen nog 's avonds laat juist omdat de kippen en kalkoenen donders goed doorhebben wat er gaande is als ik het doe wanneer ze wakker zijn. Dan is het dikke paniek in het hok, er is zelfs bij zulke 'onbenullige' dieren echt wel een angst voor de dood.

In het kader van 'luguber' trouwens: Ik had vorige keer de koppen bewaard om ze eventueel leuk onder een stolpje te kunnen leggen ofzo. Ik kwam ze gisteren weer tegen toen ik uitgleed bij het pakken van voer en wel heeeel dicht met m'n neus op een grote kluwen wriemelende maden zat. :') Goedemorgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:00

Zodra de kop volledig los is van het lijf, is hersenactiviteit en dus bewustzijn onmogelijk meen ik.
Ik heb begrepen dat een kip doorwaggelt door de spierspasmes.

Wij hadden in Nijkerk paarden die nog een hele marathon gallopeerden terwijl ze al bijna leeggebloed waren...
Evenals koeien... Die zwiepten alle kanten op. Maar ze waren er echt al niet meer.

Als er iemand was die altijd heel erg keek naar ogen, ademhaling en beweging na het schieten, was ik het wel.

Zo hebben ze 1x een paard een keer extra geschoten omdat ik meende dat ik de ogen niet dof genoeg vond. Geen beweging, maar ik vertrouwde het niet. Paard was met schieten omhoog gekomen en achterover geklapt.
Er is direct gehandeld.
Later de hersenen bekeken en het 1e schot was al prachtig raak, dus ik zat verkeerd in mn inschatting.

Opzich ook allemaal best luguber als je dat zo leest.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:11

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mike,_de_kip_zonder_kop

Kippen zonder kop zijn soms niet goed onthoofd, waardoor ze nog kunnen "leven". In bovenstaande link info over een kip die nog maanden geleefd heeft zonder kop en een ware attractie werd.

Maar goed, een kippenkop is ook wat anders dan een koeienkop ofzo.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:18

Daar heb je het al : een oor en een dele van de hersenstam.

Verkeerd onthoofd.

Als je een paard of rund verkeerd schiet. Leeft hij ook nog.

Dus gaan we uit van een correcte manier, is ook een kip direct dood.

Interessant artikel trouwens.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:22

Varekaj schreef:
Rivendell schreef:

Volgens mij is de hele kop dan gewoon in 1 klap weg, in frutsels uit elkaar gespat :')

Nee hoor, valt heel erg mee. Ligt aan je kogeltjes. Ik heb 4,5 mm met punt. Holle maken wel puinhoop

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:25

Dat vind ik interessant. Schiet je op afstand? Dichtbij? Loopt de kip gewoon nog los?

Als het niet in dit topic mag, zeg het dan.
Ik draaf vaak een beetje door over dit onderwerp.... Sorry!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:30

Ik vind het allemaal rete interessant!!!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:43

Ik wil jullie in ieder geval een compliment geven voor het interessante, respectvolle gesprek op de afgelopen pagina's :j Het is best een pittig onderwerp, waar de meningen over verdeeld kunnen zijn, maar ik vind dat jullie allemaal heel netjes naar elkaar blijven en berichten goed onderbouwen! Verder lees ik ook met veel interesse mee.

Zolang niemand het hinderlijk vindt, kan dit gesprek hier wel gewoon gevoerd worden, zolang het uiteindelijk ook maar weer een beetje richting het 'doel' van dit topic gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:15

Wat een lief compliment!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:01

Ik ben wel overtuigder nu nog van mijn niet vlees eten, maar ik vind het wel interessant!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:04

Sanet schreef:
Ik ben wel overtuigder nu nog van mijn niet vlees eten, maar ik vind het wel interessant!

Als dat een bewuste keus is, gebaseerd op juiste informatie, heb ik enorm veel respect voor die keus! _/-\o_

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:29

Jolliegirl schreef:
Zodra de kop volledig los is van het lijf, is hersenactiviteit en dus bewustzijn onmogelijk meen ik.
Ik heb begrepen dat een kip doorwaggelt door de spierspasmes.

Even een reactie hier nog op. Het is ATP in de cel die zorgt voor activiteit. Zolang er nog ATP aanwezig is is er nog activiteit. Vandaar de spierspasmes en hersenactiviteit. Dit kan zelfs nog minuten lang aanhouden. Of het dier zich hier nog bewust van is, is maar de vraag. Het moment van uitdoven van bewustzijn is erg vaag en niet duidelijk beschreven. Ik denk ook dat dit voor elk dier verschillend is.
Wel kun je activiteit op het pijncentrum in het brein meten. Ik geloof dat dat tot enkele seconden na de pin nog wel iets aangeeft, maar dus opnieuw; hoeveel het dier hier nog van mee krijgt is onduidelijk.

Met halal slachting werkt het anders. Dan is het niet alleen nog de ATP maar ook het zuurstofgehalte. Dat zorgt ervoor dat de dieren nog langer pijn ervaren. Er stroomt nog bloed langs intacte hersendelen tot enkele seconden in plaats van dat vitale delen zijn verbrijzeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:38

Dankjewel voor deze uitleg!