Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:06

Je verkoopt de hennen en slacht de hanen? :D

Ik ben verwend! De barnevelders zijn meteen duidelijk vanaf uitkomst. En mijn marans/olijfjes zijn denk ik ook heel duidelijk. De hanen kregen met anderhalve week al een flinke kam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:31

Jep en is niet de bedoeling om wat te houden. := Weet ook nog niet of er kruisingen tussen zit al gok ik er 1 en die word dezelfde kleur als mama kip.

Zodra ze in de veren komen te zitten kan ik ook al bepalen wat geslacht is haan of hen, maar ze worden dinsdag pas 2 weken. Dus nog behoorlijk jong.

Mijn overbuurman op de moestuin heeft ook barnevelders die zijn om de haverklap broeds. Als die zo door blijven gaan mogen ze voor de soep door. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:36

Iemand al saffraan gekweekt? Enig idee of je een deel niet kunt oogsten en na enige tijd kunt vermeerderen? Wij willen het graag zetten maar niet elk jaar opnieuw aankopen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:41

Ohh echt marcella? Kriel of groot? Ik heb namelijk mijn barneis gekozen omdat ze niet snel broeds worden. En so far stellen ze ook niet teleur. Al zou er een als die nu broeds word toch wel mogen broeden.
Je bedoeld de araucana's om het geslacht te zien of de sussex?

Moestuin, geen ervaring mee helaas.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:51

Moestuin schreef:
Iemand al saffraan gekweekt? Enig idee of je een deel niet kunt oogsten en na enige tijd kunt vermeerderen? Wij willen het graag zetten maar niet elk jaar opnieuw aankopen.

Ik heb afgelopen najaar bollen geplant en al direct kunnen oogsten. Naar mijn weten kan je ze meerdere jaren laten staan. Of elk jaar rooien en opnieuw planten. Weet niet of ze ondertussen ook vermeerderen. Ik ben van plan ze een paar jaar te laten staan in ieder geval. Je oogst enkel de bloem en de bollen laat je in de grond, in principe moet je dan toch nooit ieder jaar terug aankopen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:18

Grootslag.

De Sussex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:19

xMathilde schreef:
Moestuin schreef:

Ik heb afgelopen najaar bollen geplant en al direct kunnen oogsten. Naar mijn weten kan je ze meerdere jaren laten staan. Of elk jaar rooien en opnieuw planten. Weet niet of ze ondertussen ook vermeerderen. Ik ben van plan ze een paar jaar te laten staan in ieder geval. Je oogst enkel de bloem en de bollen laat je in de grond, in principe moet je dan toch nooit ieder jaar terug aankopen?

Ik wist niet of deze terug bloeide omdat je de meeldraden weg knipt ivm bestuiving. Dus je kunt ze planten en dan gewoon laten staan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:53

Mag ik nog een keer jullie advies vragen?

Kwakkelkuiken zit nu nog binnen, maar helaas dus nu alleen. Dat komt haar niet echt ten goede denk ik. Ze roept veel om de rest. Verder valt het me op dat ze op sommige plekken echt geen veren of dons, maar alleen huid heeft. Ze lijkt ook af en toe in haar staart te pikken, waar wat korstjes zitten. Ze is niet constant aan het krabben. Ik heb haar onderzocht op beestjes, maar dat vond ik niet.

Toch naar buiten ondanks te weinig veren en dan hopen dat ze mee komt met de rest en wel haar warmte vindt? Of toch nog even aankijken binnen? Een kuiken weer binnen zetten bij haar vind ik ook niet echt iets nu ze zo happy zijn buiten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:01

Ik heb ook afgelopen herfst saffraan bollen geplant, en laat ze gewoon staan. Ze zijn nu aan het afsterven, maar aangezien het krokussen zijn, verwacht ik dat ze volgende herfst gewoon weer opkomen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:58

Century schreef:
Mag ik nog een keer jullie advies vragen?

Kwakkelkuiken zit nu nog binnen, maar helaas dus nu alleen. Dat komt haar niet echt ten goede denk ik. Ze roept veel om de rest. Verder valt het me op dat ze op sommige plekken echt geen veren of dons, maar alleen huid heeft. Ze lijkt ook af en toe in haar staart te pikken, waar wat korstjes zitten. Ze is niet constant aan het krabben. Ik heb haar onderzocht op beestjes, maar dat vond ik niet.

Toch naar buiten ondanks te weinig veren en dan hopen dat ze mee komt met de rest en wel haar warmte vindt? Of toch nog even aankijken binnen? Een kuiken weer binnen zetten bij haar vind ik ook niet echt iets nu ze zo happy zijn buiten.

Hoe oud zijn de kuikens? Ik zou er toch eentje bijzetten denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:12

6 weken, morgen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:06

Ik zou er toch ook eentje nog bij zetten. Heb je een foto van haar waarop je de veren goed ziet? Of najha het gebrek eraan?

Hier verder nog geen beweging meer bij de eitjes gezien. Denk dat ik dus morgen de machine ook uit ga zetten weer. Ik heb nu 3 kuikens eruit gekregen. De laatste heb ik geholpen, maar ook hij doet het erg goed ook al heeft hij een uitstulpje van zijn navel. Zover als ik kan zien is hij ook het enigste haantje van de barnies die hier uit het ei gekropen zijn. 1 van de 5, ik kan niet klagen! :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:18

Zou de sussex de escape kuiken erbij zetten. :')

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:14

Moestuin schreef:
Ik wist niet of deze terug bloeide omdat je de meeldraden weg knipt ivm bestuiving. Dus je kunt ze planten en dan gewoon laten staan?

Zo heb ik het wel begrepen ja. Ik doe het zoals Prairy. Maar goed, eerste jaar dus we zullen zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:30

Dan zetten wij ze ook. Bedank!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 14:59

De 2 'domme' kalkoenkuikens lagen beide samen opeens dood. Gekke dingen...

Jullie ook allemaal last van de droogte? :\

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:18

Begin hier te spetteren net, maar er mag echt wel veel meer vallen dan die paar spetter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:32

Heel heel heel blij met het sproei systeem wat we 20-21 aangelegd hebben in het voedselbos. Gaan nog wat zweetslang toevoegen voor delen wat nu geen water krijgt, dan hebben we zo goed als alles op grondwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:25

Verschrikkelijk. Gras groeit zelfs niet meer…

Mijn tomaten die buiten staan beginnen al een hele hoop bloemen te krijgen. Ben benieuwd!

Even een korte impressie van (een deeltje van) de tuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:19

Ziet er al goed uit Moestuin!
Hier staat er ook al vanalles buiten maar groeien doet het niet echt. En mijn bonen worden aangevallen door slakken. Fruitbomen dan weer door rupsen.

Al die kippen en kuikens hier haha. Hier is het rustig, nog 2 cochin kuikens bij en helaas nergens meer kwarteleieren te vinden.

Ronde 3 van zaadjes zaaien in huis doet het goed. Komen super snel boven. De wortels buiten wat minder.
Als dit jaar alles in de serre het goed doet denk ik dat ik wel een 2e of een grotere nodig zal hebben. Staat nu al zo vol op het brede gangpad na en de paprika's en tomaten moeten nog geplant worden. Zal krap worden als alles volgroeid is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De moestuin zelf geen foto's van, zon zat wat te laag en schaduw werkte niet mee. Maar het gras en onkruid op de paden ertussen groeit verschrikkelijk snel. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:30

Dat ziet er mooi uit, Skyla! Ik heb ook nog wat gezaaid, ook buiten nu, en ga nog wat meer zaaien. Loop wat achter, maar dat zij zo.
Nieuwe eieren in de broedmachine gedaan en 3 onder een broedse hen.
Kwakkelkuiken zit nu met een hen, was even wat onrustig maar nu doen ze alles samen. Ik wacht even een paar dagen en oordeel dan, wat verder te doen. Kan kijken morgen even een foto van 't kuiken te maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:39

Wij hebben ook wel een mooi sproeisysteem. Maar toch best wat extra arbeid, zeker de wei sproeien. En alles groeit met regen toch echt wel wat mooier dan met besproeien.

Ziet er goed uit moestuin en Skyla!
Hier loopt de moestuin wat stroef, ratten vreten steeds de planten. Dus ik durf niks uit te planten :+. Ondertussen al 3 ratten gevangen dus toch maar weer proberen denk ik. De plantjes in potten moeten ook wel echt de grond in!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:47

Beetje mazzel ga ik vanavond 1 simpele complete bijen kast halen en ga deze vol stoppen met holle bamboe stokjes. Misschien dat ik dan vogel vraat kan voorkomen. Met dat ik niet het geld heb om ieder jaar nieuw hotel te kopen. En hopelijk gaat dit langer mee. Met dat als er weer een zwerm zit op de moestuin dat ze een plek hebben voor tijdelijk onderdak. De bamboe stokjes moet ik dan even ergens anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:49

Ziet er goed uit Skyla!

Moonfight: Ja, er kan niets op tegen regenwater! Erg herkenbaar van de potjes. Ik heb hier een stuk of 150 planten die smeken om verpot te worden. Deze middag maar eens ruim aan beginnen.

Marcella: Erg simpel op te lossen door een gaas voor het hotel te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:53

Geprobeerd en toch wordt het volledige leeg gepikt. Of heb teveel ander ongedierte.
Geloof van alle buisjes vol maar 1 overgebleven.