de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:32

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:32

Ik ben vandaag weer even los gegaan bij de outlet :))

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:51

Ik hoop over 1,5 week het een en ander te scoren. Komende dinsdag begint de plantjesmarkt, en 5 mei komt er nieuwe aanwas. Probleem is alleen dat ik alle dagen moet werken behalve vrijdag, en onze straat opengebroken is. Hebben 1 auto buiten het werkvak staan, de andere staat nog in de garage maar die kunnen we de komende tijd niet gebruiken. Het is behoorlijk behelpen met maar 1 auto (en geen OV hier en geen winkels). Dus hoop dat ik nog wel een gaatje vind dat ik een auto beschikbaar heb en dat de Dommelsche Watermolen ook open is. :))

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:56

Mijn grote vijg heeft een vriendje gekregen :+

Afbeelding

Zag dat de helft van de vruchten er alweer af was gejat door vogel, klaar mee, vorig jaar uiteindelijk geen enkele vijg gehad :(

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:00

Hier was het vorige zomer ook een hele occulte bedoening met omgekeerde kraaien :') Maar ik moet zeggen dat het best goed heeft gewerkt.

Om het af te maken had ik ook nog een mooie schapenkop :P

Afbeelding

Mijn vijg begon vorig jaar pas heel laat met de vruchten, er is dus ook nooit een rijpe af gekomen helaas. Hij heeft nu al wel flink wat zitten dus ik hoop dat het dit jaar goed gaat.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:31

black_kelpie schreef:
Hier was het vorige zomer ook een hele occulte bedoening met omgekeerde kraaien :') Maar ik moet zeggen dat het best goed heeft gewerkt.

Om het af te maken had ik ook nog een mooie schapenkop :P

[ Afbeelding ]

Mijn vijg begon vorig jaar pas heel laat met de vruchten, er is dus ook nooit een rijpe af gekomen helaas. Hij heeft nu al wel flink wat zitten dus ik hoop dat het dit jaar goed gaat.

Hahaha ik moest even goed naar je foto kijken hoor, alsof je een mol of rat had hangen in het net :') _O-

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:41

@DideH lees ik daar nou het woord outlet en moestuin bij elkaar! Ik ben wel nieuwsgierig waar dit is O:)

Bij mij begint het allemaal lekker te groeien. Ben nu eigenlijk opzoek naar een goede mulch. Vorig jaar had ik stro maar toen heb ik voornamelijk stro gezaaid want dat kwam er allemaal doorheen dus dit jaar durf ik dat niet te proberen. Het liefst een mulch die ik gewoon door de grond heen kan mengen.
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:13

Ik ga dit jaar denk ik olifantengras (Miscanthus) mulch proberen, ik ben dat stro ook wel een beetje zat.

DideH schreef:
Hahaha ik moest even goed naar je foto kijken hoor, alsof je een mol of rat had hangen in het net :') _O-

:') :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:42

Wat een ontzettend leuke bakken zijn dat toch. Heb je die al langer DemDeempel? En hoe bevalt het? Als mulch gebruik ik heel graag vlas. Je zaait dan ook wel wat vlas. Maar dat is eigenlijk alleen maar leuk. Het overwoekerd de rest niet en heeft schattige blauwe bloemetjes.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:28

@black_kelpie, is olifantengras een soort bamboe? Het lijkt me scherp of valt dat mee?

@Malenka, vlas is ook een goede. Wil alleen niet weer iets zaaien dus dan ben ik bang dat dat af valt.

Ik heb de bakken sinds dit jaar en tot nu toe ben ik wel tevreden. Ze zijn alleen niet super stevig dus je moet niet op de randen gaan hangen maar ze zijn maar 80cm breed dus dat hoeft ook niet om ergens bij te kunnen.
Je hebt ook dure varianten bij speciaalzaken en die zijn waarschijnlijk wel steviger maar ik heb de budget variant gekozen en dan was ik voor 5 bakken evenveel kwijt als voor 1 luxe bak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:34

Gehakseld stro, hennep en wol.

Gehakseld stro vergaat snel.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:37

DemDeempel schreef:
@black_kelpie, is olifantengras een soort bamboe? Het lijkt me scherp of valt dat mee?

Het is meer een soort riet geloof ik. Het wordt ook gebruikt voor stallen en dierenverblijven dus heel scherp zal het niet zijn. Ik heb een paar zakken besteld net, ik kan dus binnenkort meer erover zeggen :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:49

DemDeempel schreef:
@DideH lees ik daar nou het woord outlet en moestuin bij elkaar! Ik ben wel nieuwsgierig waar dit is O:)

Bij mij begint het allemaal lekker te groeien. Ben nu eigenlijk opzoek naar een goede mulch. Vorig jaar had ik stro maar toen heb ik voornamelijk stro gezaaid want dat kwam er allemaal doorheen dus dit jaar durf ik dat niet te proberen. Het liefst een mulch die ik gewoon door de grond heen kan mengen.
[ Afbeelding ]

Ik moet enorm gniffelen om die éne mega aardbei. Of is die nep? :')

Ik lees vooral mee dit jaar - normaal verbouw ik vanalles op mijn balkon, maar als het goed is gaan vriendlief en ik in augustus naar Londen verhuizen, dus vanuit het oogpunt dat wij het niet leuk vinden om allemaal extra potten mee te zeulen, en de bijna rijpe groenten het ook niet leuk vinden om meegezeuld te worden, heb ik me dit jaar ingehouden. O:)

Overigens heb ik wel gewoon munt, tijm, rozemarijn, peterselie en salie, en aardbeien. Maar die zijn meerjarig, dus die waren er al.

Wel is het echt mijn ultieme droom om op den duur in de british countryside zo'n oud huisje te hebben met een enorme tuin en daar het hele jaar uit te kunnen eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:55

Die bakken blijven mooi <3

Hier heb ik nog twee bakken bij de Aldi kunnen kopen, ik denk dat ik de volledige voorraad van een filiaal hier nu heb staan _O- dan heb ik wat overloop als er wat uitgedund moet worden. :D

Vandaag ga ik de grootste tomaten even uitsplitsen tussen twee speciekuipen zodat ze meer ruimte hebben. Ik twijfel alleen wel. Het vriest niet meer, maar echt warm is het in de nachten ook niet.

Ik gebruik trouwens een mix van cacao doppen, vlas en hennepstrooisel.

Soepblik mooie dromen. Ik ben ook echt blij dat ik nu nog prei bonen en fruit van vorig jaar heb dat ik langzaam aan het opeten ben. Dat voelt best stoer :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:03

@Soepblik, mooie plannen. Dan kan ik ter voorbereiding onderstaande 2 boeken aanraden:
this-desirable-plot
up-the-garden-path
Je moet misschien wel even zoeken naar een (betaalbaar) exemplaar.
Waarschijnlijk in Engeland beter verkrijgbaar dan hier in NL.

@Karuna, over wat voor bakken van de Aldi heb je het?

@DemDeempel, heb je een linkje van je bakken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:12

Ik ben fan van Huw Richards in Engeland. Heeft ook een paar leuke boeken.

Ik zit binnen met hooikoorts huisarrest -O- zeker in de middag ben ik gelijk kortademig, hoofdpijn en heel moe.

Moet nog steeds zaaien.

Olifantsgras mulch is mooi spul, heb het op een paar plekken zien liggen.

Ik gebruik gehakselde laurier, de combi van groen en bruin werkt heel goed voor mij in de moestuin.

Wol vond ik niet fijn, ook omdat het aan het eten bleef zitten die haartjes.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 29-04-25 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:14

Oeeeh, thanks voor de tips Roodvos! Ik hou van dat soort boeken, ik ben zo iemand die er een hele studie van maakt dus alles helpt.

@karuna thanks! En dat lijkt me helemaal fantastisch, die prei en bonen en fruit. Is die prei lastig om te groeien? Op de één of andere manier schrikken uien, knoflook en prei me altijd een beetje af. :') Mijn vriend houdt van dingen inmaken en koken, dus dat vult elkaar perfect aan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:15

Ik koop winter prei met de inkoop van Velt, niet duur en dan hoef ik alleen plantjes in de grond te zetten. Die groeien prima, ik heb nu nog steeds planten van vorig jaar in de grond staan (omdat ik vergeet dat ze er staan :+)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:21

Prei is best simpel. Ik koop de franse prei bij een teler om de hoek. Vorig jaar 8 cent per spriet en heeft enorm dikke preien op de juiste grond. Het was een kwestie van een gaatje maken met een stokje, prei erin, beetje dichtdrukken en klaar. Dit jaar ook een experiment met zaad in de tuin van de persoon die we helpen. Iets lichtere grond.

Ook de selderij en kolen deden het goed. Na de oogst gebruik ik een mix van invriezen wecken en verwerken tot een maaltijd en daarna invriezen. Van vorig jaar heb ik denk ik nog twee kilo aan bonen die op kunnen tot de volgende oogst. Nog een prei of 6, 8 maaltjes selderij en een bult jam en fruitsap.

Plantuitjes zijn nu in frankrijk een test voor het eerst. Nog nooit gedaan dus wie weet wat daar uitkomt :D

De bakken van de aldi. Ik dacht dat ik een foto een stukje terug al geplaatst had? Zo nee dan komen ze dadelijk wel na de overplanting van de tomaten. Simpele officiele balkon bakken maar ze staan stabiel op de grond en hebben per kant een fijne diepe plantmogelijkheid. De laatsten worden voor 4 euro per stuk verkocht en er past precies een 20 liter zak potgrond in

Ze lijken een beetje hierop
https://www.elho.com/nl/producten/vibia ... _BwE#pid=1

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:55

Prairy schreef:
Ik ben fan van Huw Richards in Engeland. Heeft ook een paar leuke boeken.

Ik zit binnen met hooikoorts huisarrest -O- zeker in de middag ben ik gelijk kortademig, hoofdpijn en heel moe.

Moet nog steeds zaaien.

Ik ga heel goed op de stem van Huw :') Boeken heb ik ook, veel goede informatie uit kunnen halen.

Waardeloos die hooikoorts -O-

Gisteren bij een vriend wat gaan drinken en die heeft letterlijk m'n zakken volgepropt met zakjes zaden. Eens zien wat ik daar nog mee kan, we hadden al zoveel plek :Y)

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:01

Oh mooie portie zaden. Maar ik moet wel lachen om een ervan. De stinkende gouwe gaat hier echt uit de grond. Het sap en de plant ben ik flink allergisch voor,

Hooikoorts arrest ken ik. Goddank zit ik nu zo zwaar aan de medicatie (prednison voor wat anders oa en pillen spray en inhaler voor de hooikoorts :') ) dat het vol te houden is buiten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:40

Ik heb net de courgette en komkommer in de volle grond gezet :D en de sperziebonen komen al mooi boven

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:10

Sperziebonen ga ik in de week van 20 mei zaaien. Week ervoor ben ik op vakantie en ben ik afhankelijk van anderen voor water geven. En is al een gedoe met allerlei andere zaailingen, buurman zal blij van me worden. :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:02

karuna schreef:
Oh mooie portie zaden. Maar ik moet wel lachen om een ervan. De stinkende gouwe gaat hier echt uit de grond. Het sap en de plant ben ik flink allergisch voor,

Die komt er ook niet in, best een mooie plant maar behoorlijk giftig en ik heb wel dieren rondlopen.

Mijn hond was moe van het in de gaten houden van de net verspeende puntpaprika's. Is ook een zware taak op je 14e :j

Ik kweek nooit paprika, maar kreeg een paar potjes met meerdere zaailingen toegestopt, dus nu kweek ik paprika. Grappig hoe dat elk jaar weer gebeurt met verschillende dingen :D

Afbeelding

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Oh leuk, paprika's! Vanuit mijn ervaring een zeer makkelijke, een beetje in line met chillipepers. Moeilijkste daaraan is opkweken, maar verder heb je er eigenlijk vrijwel geen omkijken naar. :+

Wel oppassen voor luis, die houden ontzettend van alles wat iets te maken heeft met paprika/peper.