Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:51

Cer schreef:
Nou, als het een poosje zo gaat en er komen geen besmettingen bij, dan moet men haast wel aannemen dat het virus onder bepaalde omstandigheden heel niet zo besmettelijk meer is...

Nee ik zie het eerder als er zijn veel minder mensen om het virus over te geven. Dat is toch ook de besmettingsgraad? De kans om het virus te krijgen is kleiner en daarom kan er meer.

Daarom is dat testen ook zo belangrijk om er zo voor te zorgen dat iemand die het virus heeft het niet kan overdragen. Een virus heeft wel een gastheer nodig hè. Het is niet zomaar ergens en dat je het dan krijgt.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:53

Ja hee technisch weet ik het ook niet, maar als mensen op de Dam hutje mutje bij elkaar staan, met Pasen/Pinksteren en masse in de parken en op de stranden zitten, en ondertussen alweer een maandje vrolijk met zn allen naar de Efteling gaan, buiten sporten en door smalle straatjes wandelen en er komt maar geen tweede piek, dan zou je denken dat een aantal dingen weer prima kunnen, toch?

Lenaa_tje, hoe bedoel je 'minder mensen'? Minder mensen die ziek zijn en het door kunnen geven, of gewoon 'minder mensen'?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:56

Cer schreef:
Ja hee technisch weet ik het ook niet, maar als mensen op de Dam hutje mutje bij elkaar staan, met Pasen/Pinksteren en masse in de parken en op de stranden zitten, en ondertussen alweer een maandje vrolijk met zn allen naar de Efteling gaan, buiten sporten en door smalle straatjes wandelen en er komt maar geen tweede piek, dan zou je denken dat een aantal dingen weer prima kunnen, toch?

Lenaa_tje, hoe bedoel je 'minder mensen'? Minder mensen die ziek zijn en het door kunnen geven, of gewoon 'minder mensen'?

Minder mensen die het virus bij zich dragen en kunnen overgeven. Iemand met klachten moet thuis blijven. Als meer mensen dat doen kunnen zij al mensen minder ziek maken. Daarom kon er (naar mijn idee) dus pas versoepeld worden als er minder mensen ziek zijn. Ondanks dat, dat misschien niet afleesbaar was doordat er weinig getest werd.
Tel daarbij het afstand houden, ook als dat soms niet goed gaat zal dat nog wel iets doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:58

Oh zo, ja dat denk ik ook hoor.. als mensen die ziek zijn, gewoon thuis blijven dan ondervang je al heel wat, zo lijkt het nu..

Maar ik weet dus niet hoe het zit met de oppervlaktebesmetting en besmetting door mensen zonder symptomen (waar in het begin zo over geschreven werd).. want als dat nog een ding zou zijn, zou het, denk ik, toch ernstiger moeten zijn?

Keet

lenaa_tje schreef:
Minder mensen die het virus bij zich dragen en kunnen overgeven. Iemand met klachten moet thuis blijven. Als meer mensen dat doen kunnen zij al mensen minder ziek maken. Daarom kon er (naar mijn idee) dus pas versoepeld worden als er minder mensen ziek zijn. Ondanks dat, dat misschien niet afleesbaar was doordat er weinig getest werd.
Tel daarbij het afstand houden, ook als dat soms niet goed gaat zal dat nog wel iets doen.

Precies :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

opisop_shop schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/322 ... -op-de-som

Stukje over de Efteling. Zo was ook een beetje mijn gevoel bij Wildlands.

Dat was totaal niet mijn ervaring. Druk ja, maar er werd goed gemanaged. Zo mochten wij pas om 10.00 naar binnen officieel. Maar toen het drukker werd bij de ingang lieten ze druppels gewijs mensen doorlopen. Dat je in de witte vlakken moet wachten staat duidelijk aangegeven..overal liep ook personeel wat je daar netjes op wees. Ook stond duidelijk aangegeven dat je eenmaal in de rij er niet meer uit mocht. Bij de toiletten ook personeel wat in de gaten hield welke wc vrij was, en zei als je naar binnen mocht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:00

Ik denk dat in de zomer de weerstand van mensen hoger is.
Ook in de zomer gaat griep weg. Om later in de winter ook weer aanwezig te zijn.
En nu in de zomer doen we veel buiten dingen, in de winter word dat verplaatst naar binnen, waar de ziekmakers lekker kunnen blijven hangen.
Het zou mij erg verbazen als dit in de winter weg blijft, al hoop ik het natuurlijk wel.

Waarom het in Florida anders is geen idee.
Dan denk ik ook dat je moet kijken is daar meer onderliggend lijden, dus zwakkere mensen in de samenleving?
Zijn daar meer oudere?
Zijn de de zieke meer onder de armen die geen minder gezond kunnen eten, of in slechtere omstandigheden leven? Net zoals Bulgaren van de slachthuizen hier?
Je kan dat niet zo maar zonder meer te weten vergelijken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:01

Cer schreef:
Oh zo, ja dat denk ik ook hoor.. als mensen die ziek zijn, gewoon thuis blijven dan ondervang je al heel wat, zo lijkt het nu..

Maar ik weet dus niet hoe het zit met de oppervlaktebesmetting en besmetting door mensen zonder symptomen (waar in het begin zo over geschreven werd).. want als dat nog een ding zou zijn, zou het, denk ik, toch ernstiger moeten zijn?

Weet ik niet, feit blijft dat er veel minder mensen het virus bij zich dragen en dus kunnen overgeven. Er worden ook nog steeds mensen ziek dus het wordt nog overgegeven. De kans dat, dat is door iemand met klachten lijkt mij kleiner geworden. Daarom is de afstand en de kleinere groepen etc. Ook belangrijk. (En gezond verstand! Vooral die!)

Ook ik denk dat weerstand, zoals hierboven gezegd wordt zeker invloed heeft!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:01

Cer schreef:
Nou, als het een poosje zo gaat en er komen geen besmettingen bij, dan moet men haast wel aannemen dat het virus onder bepaalde omstandigheden heel niet zo besmettelijk meer is...

Precies.
Vind zelf ook echt heel bizar dat ze nu nog die noodwet er door willen drukken terwijl Corona haast al zo goed als over is.

Iets met mosterd na maaltijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:04

Blussem schreef:
Cer schreef:

Precies.
Vind zelf ook echt heel bizar dat ze nu nog die noodwet er door willen drukken terwijl Corona haast al zo goed als over is.

Die noodwet is natuurlijk ook voor een nieuwe golf ....
hoewel ik het in de uitwerking er niet mee eens bent geloof ik niet dat het idee is onze vrijheid afpakken. :+
Wel kan de uitwerking veel en veel beter. Over uitzonderingen moet nagedacht worden en die tijd is er nu ook lijkt mij. Er is nu geen sprake van een tweede golf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:10

_Penotti schreef:
Ik denk dat in de zomer de weerstand van mensen hoger is.
Ook in de zomer gaat griep weg. Om later in de winter ook weer aanwezig te zijn.
En nu in de zomer doen we veel buiten dingen, in de winter word dat verplaatst naar binnen, waar de ziekmakers lekker kunnen blijven hangen.
Het zou mij erg verbazen als dit in de winter weg blijft, al hoop ik het natuurlijk wel.

Waarom het in Florida anders is geen idee.
Dan denk ik ook dat je moet kijken is daar meer onderliggend lijden, dus zwakkere mensen in de samenleving?
Zijn daar meer oudere?
Zijn de de zieke meer onder de armen die geen minder gezond kunnen eten, of in slechtere omstandigheden leven? Net zoals Bulgaren van de slachthuizen hier?
Je kan dat niet zo maar zonder meer te weten vergelijken.
ik denk dat het vooral komt men in de zomer meer buiten is. Frisse lucht pakt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:17

Blussem schreef:
Cer schreef:

Precies.

Maar het is niet zo goed als over, het breidt nog altijd uit. https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 34695.html
Nu vooral in Noord- en Zuid-Amerika, en van daar kan het gemakkelijk terug naar hier overslaan.
De maaltijd is nog volop bezig, dus zet die mosterd maar klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:00

Blussem schreef:
Cer schreef:

Precies.

Het is niet over. Dat zie je in Duitsland. Supergrote uitbraak rondom een slachthuis. Duizenden mensen positief. Als je die vrij laat rondlopen heb je zo de IC's op code zwart. We balanceren met z'n allen op een draadje. Het kan goed gaan, maar ergens een clusteruitbraak niet op tijd identificeren en het is weer helemaal terug.
Kijk ook naar Zuid-Korea: zitten nu ook in een tweede golf.

Wil niet zeggen dat het oké is om er een noodwet doorheen te drukken, maar het is echt een illusie om te denken dat het nu 'haast zo goed als over' is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:02

Maar in blussems wereld is het nooit geweest want ze kende niemand met Corona :7
Dus dan is het zo goed als over.

Die noodwet is natuurlijk ook voor volgende pandemieën. Of voor nog een golf van deze, hopelijk komt het niet zo ver, maar het is nu wel gebleken dat het handig is als daar een wet voor is :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:03

Ik vind het best naïef om te denken dat corona over is..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:08

verootjoo schreef:
Maar in blussems wereld is het nooit geweest want ze kende niemand met Corona :7

Die noodwet is natuurlijk ook voor volgende pandemieën. Of voor nog een golf van deze, hopelijk komt het niet zo ver, maar het is nu wel gebleken dat het handig is als daar een wet voor is :)

Maar dan is een goede wet maken wel noodzakelijk en daar hoor je rekening te houden met grondwet en mensenrechten.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik dus ook nog steeds niemand ken met Corona. Nu is dat ook niet zo gek gezien de provincie waar ik woon en ook de provincie waar ik werk heeft het gelukkig niet zo om zich heen geslagen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:12

Er zijn ook heel veel gevallen die het onder de pet houden.
Zowel mensen die ziek zijn en mensen die er aan gestorven zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:15

Natuurlijk is het niet over, maar in Nederland, Duitsland en ook hier in Spanje, zijn de grote uitbraken nu wel duidelijk traceerbaar en verklaarbaar. Slachterijen, een fruitverwerkingsbedrijf, dus ruimten waar onder uiterste gekoelde omstandigheden gewerkt wordt, vaak door buitenlandse werknemers die bij elkaar wonen en samen reizen, in kleine ruimtes. Hier in onze regio een drietal personen die vanuit Bolivia toch Spanje in zijn gekomen, omdat ze de Spaanse nationaliteit hebben en zich niet aan de verplichte quarantaine hebben gehouden. Gevolg: 13 besmettingen binnen familieverband en 60 contactpersonen in quarantaine. Op dit moment zijn er op verschillende plaatsen broednestes, brotes noemen ze het hier. Daar worden strenge maatregelen genomen om het in te dammen.

Florida? Wij waren er in februari, grofgezegd bestaat de helft van de staat uit rednecks die zich van niemand wat aantrekken, want Trump zegt dat het wel meevalt. En de andere helft zijn bejaarden die daar in grote gemeenschappen hun pensioen besteden en elkaar vast ook opzoeken, want hé, God weet wat goed voor ons is. OK, natuurlijk zijn er ook verstandige mensen, maar heel Amerika zit tussen gezond verstand en een president die zegt maar te stoppen met testen, want dat levert slechte cijfers op.

Ik denk dat we in Europa vooral goed bezig zijn als het gaat om signaleren, localiseren en isoleren. En ja, ik vind het eng dat hier ladingen toeristen binnenkomen, maar ook die moeten zich aan best strenge regels houden, al vinden velen dat onzin. Dan blijven ze maar thuis, denk ik dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:15

lenaa_tje schreef:
verootjoo schreef:

Maar dan is een goede wet maken wel noodzakelijk en daar hoor je rekening te houden met grondwet en mensenrechten.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik dus ook nog steeds niemand ken met Corona. Nu is dat ook niet zo gek gezien de provincie waar ik woon en ook de provincie waar ik werk heeft het gelukkig niet zo om zich heen geslagen.

Dat wordt ook gedaan door de raad van state.

Ik was afgelopen twee weken op Ameland en in Friesland en dan merk je idd dat het daar amper geweest is, mensen gaan er daar heel anders mee om. Toen ik daar op straat liep, liep er niemand met een grote boog om je heen :') Als ik hier op straat loop, loopt iedereen die je tegenkomt met een boog om je heen, uit gewoonte. Maar ik wen er niet echt aan, vond het in het noorden veel relaxter.

In dichtbevolktere gebieden in NL is het echt anders, ik ken zelf al 3 mensen die eraan overleden zijn in mijn omgeving en meerdere mensen die het gehad hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:18

tienus63 schreef:
Er zijn ook heel veel gevallen die het onder de pet houden.
Zowel mensen die ziek zijn en mensen die er aan gestorven zijn.

Als jij gewoon een beetje ziek was en met een paar dagen er boven op was lijkt mij dat als nog geen probleem.
In mijn omgeving wel iemand overleden maar die is getest en die had het niet. Was gelukkig gewoon ouderdom en een mooie leeftijd op 95 en thuis!) ook konden we allemaal bij de crematie aanwezig zijn want kleine familie.

Verder ken ik ook mensen die getest zijn maar die het niet hadden. We kunnen niet ontkennen dat het in de Noordelijke provincies minder om zich heen heeft geslagen. Dat maakt het nog wel aanwezig maar dan mogen we daar best blij mee zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:19

@verootje dat zeg ik toch ook niet? Maar die kritiek die vanuit hen vrijdag naar buiten kwam lijkt mij dus wel terecht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:20

Ik vind zeer zeker niet dat het over is, maar vind wel met de cijfers dat er best wat meer nog gedaan mag worden. De maatregels worden op steeds meer plekken slecht nageleeefd en het is duidelijk dat veel mensen er een beetje klaar mee zijn. (en daarnaast worden ze ook nauwelijks gehandhaafd, dus normaal zou je ze nog volgen om het risico op een boete te vermijden als je er zelf niet achterstaat). Want hoewel ik zeker vind dat demonstreren een grondrecht is, heb ik de demonstratie gezien in Den Haag allen hand in hand. Als daar nu ook nog blijkt dat ze niemand op de bon hebben geslingerd daarvoor? (weet ik niet zeker) dan krijg ik toch steeds sterker het idee dat ik volgende keer beter met mijn vriendinnen ergens bij een demonstratie kan afspreken, of in de Efteling zoals ik hierboven las (even ter verduidelijking zijn we niet van plan).

Kort samengevat, ik ben geen voorstander van de anderhalve maatregel, maar snap dat hij er op dit moment is, en houdt me daar ook aan. Maar..... ga er dan ook asjeblieft op handhaven.... want hoevaak komen er geen berichten langs van een feest ergens in de bosjes met een stel jongeren, of met 5000 man op de dam/malieveld zonder afstand demonstratie.

Ik zou het toch fijn vinden als ze in Nederland ook wat meer met kleine groepsvorming zonder anderhalve meter zouden gaan werken (iets van 5-10 mensen). In België wordt dit ook gedaan, in Spanje kun je ook met mensen zonder je huishouden met een paar vrienden aan een tafeltje zitten e.d. dus waarom in NL niet? Ik denk persoonlijk dat een dergelijke maatregel er ook voor kan zorgen dat bepaalde groepen mensen alsnog in Nederland blijven voor de vakantie, want als vriendengroep kun je dan ook samen gaan, en zijn er ook wat meer low budget opties, want om nou per persoon 1 huisje te boeken, dan wordt het snel duur :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:23

Corona is echt nog niet de wereld uit. Dat het in NL ongeveer onder controle is is omdat wij ons de afgelopen tijd hebben gehouden aan de anderhalve meter.
Dat het in andere landen veel erger is heeft te maken met het feit dat zij zich niet aan de voorzorgsmaatregelen houden die wij hier hebben. Ze zullen ook wel niet de voorzorgsmaatregelen treffen die wij doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:24

lenaa_tje schreef:
@verootje dat zeg ik toch ook niet? Maar die kritiek die vanuit hen vrijdag naar buiten kwam lijkt mij dus wel terecht.

Tuurlijk is dat terecht, die mensen van de raad van state die die kritiek leveren hebben jarenlang gestudeerd om ons te voorzien van goede rechten en plichten.

Er komt echt een goede noodwet, die ook noodzakelijk is voor in zulke situaties.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:28

MoniqueT schreef:
Ik denk dat we in Europa vooral goed bezig zijn als het gaat om signaleren, localiseren en isoleren. En ja, ik vind het eng dat hier ladingen toeristen binnenkomen, maar ook die moeten zich aan best strenge regels houden, al vinden velen dat onzin. Dan blijven ze maar thuis, denk ik dan.

Maar hoelang gaat het lukken om ervoor te zorgen dat de toeristen zich aan de regels houden? Als mensen in vakantiemodus zijn volgen ze wat minder het nieuws en denken ze al makkelijker dat het wel zal meevallen.