[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:31

Sodekneiters, o die larven zou ik voor geen goud aanraken!
Die kevers, zijn ze vlug of langzaam en kunnen ze vliegen. Langzame niet-vliegers gaan wel, maar voor bijvoorbeeld meikevers ga ik héél hard rennen. Alles wat meer dan 4 pootjes heeft, vind ik bij voorbaat al eng. Zonder pootjes daar hou ik dan wel weer van.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:42

Ze kunnen best snel zijn als ze willen, maar meestal doen ze niet heel veel meer dan een beetje in de warmte van de spot zitten, eten en zich voortplanten.
Ze kùnnen vliegen, maar zijn daar gemiddeld veel te lui voor.

Ze leven helaas niet zo lang, de rode op de foto heeft het maar twee maand gedaan.
Ik heb hem inmiddels opgeprikt, zo kun je de vleugels ook mooi zien.
Spoiler:
Afbeelding

Jolliegirl

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:46

Vergaat dat niet na verloop van tijd?

Interessant zeg!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:48

Ja zoiets vroeg ik me laatst ook nog af, hoe dat dan zit met bijv opgezette dieren in musea die al tientallen jaren oud zijn?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:50

Smee__ schreef:
Ja zoiets vroeg ik me laatst ook nog af, hoe dat dan zit met bijv opgezette dieren in musea die al tientallen jaren oud zijn?

Die zijn leeg.. Is enkel vacht met vulmiddel.
Dus dat droogt netjes in.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:52

Wauw, kweek je ze voor jezelf? Of verkoop je ze ook?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:06

Laurora schreef:
Ze kunnen best snel zijn als ze willen, maar meestal doen ze niet heel veel meer dan een beetje in de warmte van de spot zitten, eten en zich voortplanten.

Ze leven helaas niet zo lang, de rode op de foto heeft het maar twee maand gedaan.
Spoiler:
[ [url=m/qcDrXF.png]Afbeelding[/url] ]

En ik me maar afvragen waarom hij 1 rood en 1 groen oog heeft. Goedemorgen _O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:33

Balenciaga schreef:
Laurora schreef:

Spoiler:
[ [url=m/qcDrXF.png]Afbeelding[/url] ]

En ik me maar afvragen waarom hij 1 rood en 1 groen oog heeft. Goedemorgen _O-

:')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:36

Vond zo'n groen/blauwe onlangs bij ons in het landje. Was wel verbaasd dat het in mijn ogen zo'n grote tor was (dacht dat hij gemuteerd was, ha ha). Hij was meer dood dan levend. Heb hem in de buurt van onze mesthoop neergelegd, maar denk dat hij het niet overleefd heeft.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:56

@jolliegirl
De organen vergaan inderdaad, de kevers gaan dan ook heel erg stinken. Ik leg ze een paar week in de vensterbank in de zon (in een kamer die niet zoveel gebruikt word haha) en na een paar weken zijn ze goed ingedroogd. Het exoskelet kan heel erg lang goed blijven zolang het droog bewaard word.

@xyris
Dit is pas mn eerste kweek, maar in principe kweek ik om mn eigen terraria te vullen. Echter afhankelijk van de hoeveelheid die de hele cyclus gaan overleven (van larf tot volwassen kever) moet ik ongetwijfeld wat weg doen, maar die kan ik dan weer ruilen met andere kwekers voor verse lijnen, of eventueel bij mn favoriete reptielenwinkel voor winkeltegoed :)
Maar vooralsnog is het dus puur hobbymatig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:50

Jolliegirl schreef:
Haha ja dat was ik. Ik heb bij Van Veen leren schieten & slachten.
Helaas door omstandigheden daar weggegaan.
Maar de wijsheid die ik daar heb meegekregen en alles wat ik geleerd heb staat mij nog goed op het netvlies.

Als ik ergens mijn dier heen durf te brengen is het daar wel.

Ik heb mijn paard daarheen gebracht.
En hoeveel verdriet het gaf, als het half kan over 20 jaar pas hopelijk, gaat de volgende daar ook heen.
Wist door jou filmpjes precies wat er gebeuren ging. Wilde het bij mijn eigen paard niet zien maar heb haar daarna nog wel even gezien voor de afsluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:53

Slachten door middel van een slachtmasker is echt wel heel fijn. Hier gaan de lammetjes neer met letterlijk een pluk gras in de mond. Ze beseffen nooit wat er is gebeurt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:58

wendy1987 schreef:
Jolliegirl schreef:
Haha ja dat was ik. Ik heb bij Van Veen leren schieten & slachten.
Helaas door omstandigheden daar weggegaan.
Maar de wijsheid die ik daar heb meegekregen en alles wat ik geleerd heb staat mij nog goed op het netvlies.

Als ik ergens mijn dier heen durf te brengen is het daar wel.

Ik heb mijn paard daarheen gebracht.
En hoeveel verdriet het gaf, als het half kan over 20 jaar pas hopelijk, gaat de volgende daar ook heen.
Wist door jou filmpjes precies wat er gebeuren ging. Wilde het bij mijn eigen paard niet zien maar heb haar daarna nog wel even gezien voor de afsluiting.

Heb me nog niet eerder gemeld in het topic, maar zit al wel een tijdje mee te griezelen bij sommige dingen.

Vond de foto's van het hert en het zwijn ook ontzettend gaaf om te zien!

De laatste paar keer ging het over van Veen als paardenslager. Hij is per januari dit jaar gestopt met zijn slachthuis in Nijkerk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:10

Echt? Hij is een jaartje ouder, maar wat een gemis... Daar verschillende dissecties van Equine Studies gezien, en Jan als een heuze vakidioot bezig gezien. Daardoor ook in volle vertrouwen de shetties van mijn werk door hem laten slachten: ze moesten weg, waren een jaartje ouder met klachten, en ik wilde ze absoluut niet de handel in laten verdwijnen. Ze zijn beiden op organen gedisecteerd, waar ik zelf bij ben geweest. Was heel bijzonder om dingen uit hun leven te kunnen koppelen aan wat ze op de tafel lieten zien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:20

Wauw. Ik wist zelf niet dat hij gestopt was. Is het bedrijf overgenomen?

Ik kreeg toevallig laatst een PB van een bokker die het zich ook afvroeg..

Jan was idd al wat ouder en had geen opvolgers.
In de tijd dat ik daar werkte heb ik het overwogen samen met 1 van de slachters, helaas liep het anders.

Moet zeggen dat het ook niet meer rendabel was met al die regeltjes enzo.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:40

Ik meen dat hij nog wel slacht bij een slachthuis in kerkdriel.
Maar dat weet ik niet zeker.
Wat er met het bedrijf is gebeurt weet ik ook niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:42

Dat is voor hem wel heel erg uit de buurt.. Kan ik mij haast niet voorstellen.

Heb even nagekeken.. In Kerkdriel zit er 1, die is islamitisch..
Kan mij niet voorstellen dat Jan hier meehelpt gezien hij pertinent tegen halal slachten is.

Zo wel... Dan is hij flink van zn geloof gevallen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 06:47

Ailill schreef:
Toen ik gids was in de heuvels van Roemenië een paar keer bij de slachting van kippen/eenden/konijnen geweest, dat is echt zo gepiept. Het slachten van varkens ook gezien, ze houden dan een flinke big/varken klem tussen hun knieën en in twee kanten van de hals steken ze een scherp mes. Op wat gespartel na zijn ze direct dood. Wel apart om te zien dat de overige dieren dus wel reageren op de geur van het leegbloeden, heel bijzonder.

Apart? Eerder wreed. Dieren horen geslacht te worden zonder andere dieren erbij. Voor het welzijn moet dat soort stress voorkomen worden.
Daarbij is 't gelukkig in veel landen verplicht een dier te verdoven voor het steken. Ik vind dit erg barbaars
Vervolgens gaat de gasbrander d'r op en aan het spit.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:12

Merexa schreef:
Sjonge zeg ''Gooi ik wel in de kliko''. En als hij niet van die man is? Dan hoop ik toch echt dat de kat niet in de kliko beland..
Ik heb ruim een jaar bij de Dierenambulance gewerkt en zoiets ook nog nooit gezien. Het kan ook een inwendig iets zijn waar de kat aan is overleden bij een aanrijding, maar die staart is wel heel bizar..
Overigens zou ik ook de Dierenambulance hebben gebeld en anders ook nog even een oproepje hebben geplaatst op Facebook o.i.d.
De onwetendheid waar je kat is lijkt mij echt erg.

Ik heb het verhaal eerst verteld en toen zeiden ze al, die is waarschijnlijk van ons. Maar gaan zo wel even kijken.
Was een landweg met een paar boerderijen en heel veel land, dus ik hoop ook dat ik die man op zijn woord mag geloven.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:08

Rivendell schreef:
Ailill schreef:
Toen ik gids was in de heuvels van Roemenië een paar keer bij de slachting van kippen/eenden/konijnen geweest, dat is echt zo gepiept. Het slachten van varkens ook gezien, ze houden dan een flinke big/varken klem tussen hun knieën en in twee kanten van de hals steken ze een scherp mes. Op wat gespartel na zijn ze direct dood. Wel apart om te zien dat de overige dieren dus wel reageren op de geur van het leegbloeden, heel bijzonder.

Apart? Eerder wreed. Dieren horen geslacht te worden zonder andere dieren erbij. Voor het welzijn moet dat soort stress voorkomen worden.
Daarbij is 't gelukkig in veel landen verplicht een dier te verdoven voor het steken. Ik vind dit erg barbaars
Vervolgens gaat de gasbrander d'r op en aan het spit.

Die andere dieren erbij wachten niet om geslacht te worden. Men slacht thuis dat dier wat ze op dat moment nodig hebben aan vlees of voor het jaargetijde. Het is dan niet te doen de andere dieren daarvan weg te houden, die scharrelen of daar rond of zitten vlakbij in hun hok.
En inderdaad op een varken gaat een gasbrander of wordt in een vuur geroosterd om de haren weg te branden. Anders dan hier bij ons wordt namelijk elk deel van zo een dier gebruikt. Verdoven doet niemand thuis, net zomin als mensen die hier zelf slachten dat doen. Een goed scherp mes en ervaren hand geeft minder stress dan eerst in de houdgreep, verdoving van een vreemde en wachten totdat het ingewerkt is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:42

Weet je wel wat verdoving inhoud?
Denk van niet.

Verdoving bij het slachten :
Een kopschot en daarna verbloeden.
Niets inwerken. Direct schot door de hersenen.

Een dier levend de strot doorsnijden is barbaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:52

Verdoving is niet zoals het klinkt. Het is geen inspuiting. Het is een schot, een zware electroshock etc. Kortom: Alles waarbij een dier per direct buiten bewustzijn is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:33

Jolliegirl schreef:
Weet je wel wat verdoving inhoud?
Denk van niet.

Verdoving bij het slachten :
Een kopschot en daarna verbloeden.
Niets inwerken. Direct schot door de hersenen.

Een dier levend de strot doorsnijden is barbaars.

Dacht aan wat anders maar dan nog, hoe zie je dat voor je met thuisslachten. Voor elk soort dier een ander schietmasker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:38

Universeel schietmasker en kogeltjes per gewichtsklasse.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:38

Je hebt er geen kaas van gegeten..dat is niet erg. Maar verkondig dan niet zulke dingen alsjeblieft.

Met elk dier kan je hetzelfde schietmasker gebruiken.
Dit is namelijk gewoon een lange staaf waar een pin inzit, die doormiddel van een patroontje de hersenen ingaat en er weer uit.

De hoeveelheid kracht die daarachter zit verschilt per patroon.

Voor een stier gebruikten wij bijvoorbeeld de gele patroontjes.
Voor een paard de rode.

Het verschil was de kracht die het afgaf en dus de snelheid van de pin.

Dit is een schietmasker .

https://www.google.com/search?q=schietm ... GtUUnnb7SM

https://images.app.goo.gl/npwky51DGd8vuMrL9

Hier worden oa mee geslacht :

Koeien
Paarden
Schapen
Overig handzaam vee

Varkens gaan vaak met stroom.
Kippen gaat de kop af.