Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:18

Ik heb toch een videootje gemaakt van het zwakke kuiken. Hopelijk willen jullie even voor me kijken :) Haar broertje/zusje die ook kwakkelde is nu goed aan het bijtrekken, en is al gegroeid. Zij is echter heel mager, en je kan zien hoe moeilijk ze ademt. Er zit ook nog een tikkend geluid in de ademhaling.
Ze eet en drinkt nog wel, maar is ze niet aan het lijden? Ik vind het heel lastig.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:24

Ze lijkt wel benauwd. Als dit al langere tijd zo is en het niet verbetert, zou ik er wel een einde aan maken denk ik..
Eet/drinkt ze ook genoeg?

Moestuin, hoe is het afgelopen met de geit?

Mijn kip met de kuikens loopt levendig rond en eet, dus het lijkt goed te gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:26

Het is afgelopen dagen wel wat benauwder geweest in huis en het hok was wat stoffig aan het worden, maar dit is niet recent pas zo helaas. Al lijkt ze nu wel iets benauwder. Ik denk dat er iets mis is met haar longen, en nu het iets benauwder is ze het helemaal benauwd heeft. De andere kippen hebben nergens last van.
Ik denk dat ze te weinig eet/drinkt, want ze is echt heel mager.

amber15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:27

Je zou nog kunnen proberen of ze wat aansterkt van dwangvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:49

amber15 schreef:
Ze lijkt wel benauwd. Als dit al langere tijd zo is en het niet verbetert, zou ik er wel een einde aan maken denk ik..
Eet/drinkt ze ook genoeg?

Moestuin, hoe is het afgelopen met de geit?

Mijn kip met de kuikens loopt levendig rond en eet, dus het lijkt goed te gaan.

Dierenarts belde net dat ze pas volgende week komen. De entingen willen niet binnen komen blijkbaar. Ze loopt het ene moment gewoon ok en de andere moment mank.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 09:42

Century, als het al langere tijd zo is en kuiken trekt niet bij dan zou ik hemelen. Ik verwacht niet dat deze het gaat redden en lang lijden is ook sneu.

Wij hebben even ruzie met 4 kalkoenkuikens. Komen uit de broedmachine. 2 lekker fit en actief maar 2 komen regelmatig onder de plaat vandaan en vinden dan de weg terug niet meer. Tref ze elke keer onderkoeld aan, even een uurtje in de broedmachine en dan zijn ze weer oke gelukkig. Maar het blijft maar gebeuren. Vanmorgen de warmtelamp er boven gehangen ipv de plaat nadat ik ze voor de 5de keer half dood en koud aantrof :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:01

Century, een kuiken dat bij mij zo doet is helaas einde. Ook dwangvoeren zou ik bij zo'n kuiken niet doel, de kans dat je voer misduwd is aanwezig en dan is het nog een nare dood ook.

Moonfight, willen ze dood ofzo? := Daar zou ik echt snel klaar mee zijn :))

Hier 2 hennen van de groep New Hampshires bij mijn bestaande groep gevoegd en de kip met 4 kuikens ook terug gedaan in het groepshok. Ik heb de andere hennen + 1 NH haan kunnen verkopen, heb nog 2 hanen over. Die komen denk ik bij ons in de vriezer :P

Ik ben ook bezig met het bouwen van een buitenren voor de jonge kippen, maar de verkoper van het hout wat ik wil hebben is volgende week pas weer open. Kan ik dan het hok afmaken :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:05

Domme kuikens Moonfight! Hopelijk worden ze snel wat slimmer...

Het kuiken trof ik vanochtend dood aan. Dat zat er toch wel aan te komen denk ik. Nu lijdt ze in ieder geval niet meer. Het laatste kwakkelkuiken laat ik nog even binnen aansterken, maar die is duidelijk gegroeid en ook erg actief, die redt het wel denk ik.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 15:11

Soms is het ook fijner als ze zelf doodgaan, dan hoef jij er niet meer over te beslissen. Wel jammer :knuffel:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:18

Was met mijn kwakkel kuiken ook. Lag ineens dood in het hok de volgende dag. Terwijl het de dag ervoor op het laatst gewoon onder moeder kroop en moeder flink fel tegen mij deed.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:42

Het wat sneu, Century.

Ik ga toch maar mestonderzoek laten doen van mijn kip. Ze eet nog steeds weinig. Gisteren weer met een lege krop gaan slapen. Wel een paar keer gepoept vandaag. Poepjes zien er normaal uit. Paar dagen geleden zag ik een geel stukje in één van haar poepjes. Ik dacht toen dat het misschien eigeel was van het ei wat ik haar had gegeven, maar ik twijfel toch.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:43

Afbeelding
Iemand een kropje sla. :')

Afbeelding
Afbeelding
Voorjaar. <3

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:02

Jij hebt in ieder geval niet te weinig sla :')

Zo schattig, die kuikentjes <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:22

Ze moeten weg, want de tomaten planten komen daar.

De pluksla en veldsla zijn al naar de kippen. Kuikens weten ook al dat emelten heerlijk zijn.

Stukje gras is bij de buurvrouw. Vandaag even kijken om nieuw stukje te prikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:09

Hoe hoog zijn de tomatenplantjes al? Anders zou je de buitenste kroppen gewoon laten zitten en de tomatenplant ertussen planten (als het een gangbare 'klimmer' is, met struiktomaten is dat wat lastiger :P )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:23

De kuikens zijn hier naar buiten *\o/* Op laatste kwakkelkuiken na. Wat een drama kunnen ze maken als je ze oppakt om te verplaatsen :') >;)
Ze vermaken zich goed buiten in ieder geval.
Heb gisteren de eieren opgehaald die ik nog wil uitbroeden. Zelfde als vorig jaar waar ik helaas niets van heb overgehouden (broedse hen die kuikens doodpikte, en enige volwassen kip die overbleef overleed plotseling). Het zijn Orpingtons in de kleurslag dubbelgezoomd goudpatrijs, heel zeldzaam voor dit ras, en heel mooi.
Bedoeling is deel broedmachine en deel onder (andere dan vorig jaar) broedse hen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:30

Heb de sla te dicht bij elkaar gezet dus wat ertussen zetten zal lastig zijn. Andere kant van de kas laat ik maar even niet zien is nog een oerwoud dat getemd moet worden. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:21

Sla ziet er wel goed uit :j

Eén van jouw Sussex-hanen was al ontsnapt Marcella :') Maar die is vrij tam en niet bang, dus kon hem ook zo weer oppakken en terugzetten. Ze vermaken zich enorm buiten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 23:06

Ja het zijn goede ontsnappers en heel brutaal. :+ _O-

Vandaag de kuikens een deel in de overdekte ren erbij gegeven. Eh ja dus ze lopen nu dus gewoon tussen de andere kippen en die reageren er niet veel anders op. Zodra de haan denk dat een van kinderen door een van de dames klem gelopen wordt kom hij gelijk aanrennen.

Afbeelding
Hoe het was. :')
Afbeelding
Nu nog de rest schoonmaken.
Afbeelding
Stekje van de overburen gekregen en gelijk schoongemaakt.
Afbeelding
Genoeg te doen. :')
Afbeelding
Zonnetje en droog weer werken in mijn voordeel.
Afbeelding
Pad moet nog beter gelegd worden en rest van het onkruid.
Afbeelding
Zo zonnetje weer aan het werk gezet. :+
Afbeelding
Bloemenrandje en niks aan gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hondsbrutaal. :+

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:45

Cantury, balen van het kuiken maar wel fijn dat het nu "klaar" is. Hopelijk trekt het andere kwakkelkuiken ook snel bij.
Spannend de nieuwe broedeitjes :D En alles lekker buiten, hier zie ik de kuikens daar ook enorm van genieten. Al schreeuwen er ook een paar moord en brand met het overzetten.

Moonfight, wat zijn ze toch ook heerlijk slim! Werkt het nu met de lamp beter?

Marcella, heerlijk dat sla! Ik heb hier (helaas) te goed naar mijn schoonbroer geluisterd, alles is hier nu dus super laat :(
Wat een heerlijk plekje heb je! En wat fijn zo met de kuikens <3

Hier gisteren toch nog 2 kuikentjes gehad die uitgekomen zijn, vanochtend was het 3e eitje wat aangepikt was helaas dood. Vandaag was er nog een die open was en die is er nu uit maar heeft de eidooier niet helemaal goed opgenomen nog, dus voor die maar eventjes fingers crossed dat hij het red.
Dat maakt de teller nu 10% uitkomst...
Ik wist een kennis die eitjes ging uitbroeden nog maar helaas gaat dat niet door dus kan daar ook geen eitjes bij leggen, ga zometeen dus eventjes naar onze buren. Zij vroegen vorige week voor eitjes, maar weet niet zeker of ze nu ook een broedse hen hadden, als ze dat hebben nu dan geef ik ze 10 eitjes onder hem mom van zie eerst maar of ze uit komen en dan komen we wel met een "betaling" overeen ofzo.
Ik vrees namelijk dat het aan de eitjes/kippen ligt en niet aan mijn broedmachine, ik durf ze dus ook helemaal niet meer te verkopen nu :(

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:51

XxLiEsJuHhxX schreef:
Cantury, balen van het kuiken maar wel fijn dat het nu "klaar" is. Hopelijk trekt het andere kwakkelkuiken ook snel bij.
Spannend de nieuwe broedeitjes :D En alles lekker buiten, hier zie ik de kuikens daar ook enorm van genieten. Al schreeuwen er ook een paar moord en brand met het overzetten.

Moonfight, wat zijn ze toch ook heerlijk slim! Werkt het nu met de lamp beter?

Marcella, heerlijk dat sla! Ik heb hier (helaas) te goed naar mijn schoonbroer geluisterd, alles is hier nu dus super laat :(
Wat een heerlijk plekje heb je! En wat fijn zo met de kuikens <3

Hier gisteren toch nog 2 kuikentjes gehad die uitgekomen zijn, vanochtend was het 3e eitje wat aangepikt was helaas dood. Vandaag was er nog een die open was en die is er nu uit maar heeft de eidooier niet helemaal goed opgenomen nog, dus voor die maar eventjes fingers crossed dat hij het red.
Dat maakt de teller nu 10% uitkomst...
Ik wist een kennis die eitjes ging uitbroeden nog maar helaas gaat dat niet door dus kan daar ook geen eitjes bij leggen, ga zometeen dus eventjes naar onze buren. Zij vroegen vorige week voor eitjes, maar weet niet zeker of ze nu ook een broedse hen hadden, als ze dat hebben nu dan geef ik ze 10 eitjes onder hem mom van zie eerst maar of ze uit komen en dan komen we wel met een "betaling" overeen ofzo.
Ik vrees namelijk dat het aan de eitjes/kippen ligt en niet aan mijn broedmachine, ik durf ze dus ook helemaal niet meer te verkopen nu :(

Oef dat is balen zeg.. ik heb ook altijd dat mijn eigen kuikens veel beter uitkomen dan die van gekochte eieren.. geen idee hoe maar dat kan best door de kippen komen.

Ik had trouwens 40% uitkomst van de gekochte eieren, 80% van mijn eigen grote kuikens en 75% van mijn Sebrights.

Best netjes.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:14

Hier dus precies andersom. 50% van de gekochte eitjes uitgekomen, en 10% van mijn eigen eitjes.

Nog eventjes wachten tot het kwa tijd hier in Frankrijk oke is om weer aan te komen kloppen en dan hopelijk eitjes onder een hen vandaag of morgen. En net iemand gevonden met Araucana's hier 1 uur en 45 min vandaan (waarom zijn die afstanden hier ook altijd zo lang :( ) daar komen morgen eitjes uit dus donderdag daar waarschijnlijk kuikens ophalen, die kunnen dan bij mijn kuikens erbij, zit dan een halve week verschil tussen maar dat zou moeten kunnen. Dan heb ik meteen alles wat ik wilde voor mijn uiteindelijke toom. Dan ga ik ook meteen helemaal niks meer uitbroeden zelf. Alleen kijken bij iemand anders of de eitjes uitkomen, daar dan misschien 1 kuiken voor terug ofzo als betaling (als ze al uitkomen) en als dat wel goed is, en mijn broedmachine dus slecht, dan verkoop ik wel nog eitjes maar met kuikens uitbroeden ben ik dit jaar helemaal klaar mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:34

Century schreef:
Eén van jouw Sussex-hanen was al ontsnapt Marcella :') Maar die is vrij tam en niet bang, dus kon hem ook zo weer oppakken en terugzetten. Ze vermaken zich enorm buiten.

Ik vond er vandaag 2 buiten het hok. _O-

Het is dat je in Frankrijk zit anders zou ik zeggen ik spaar wat.

Zie het helemaal niet zitten om broedeieren aan te bieden. Heb namelijk geen zin in gezeik. :o

Maar zo af en toe voor iemand van hier maak ik geen probleem.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:21

Jij verkoopt ook geen kuikens enz?

Ik had eerst ook zitten denken mijn ouders weer eitjes mee te laten brengen uit NL maar ik zie het hele broeden eventjes niet meer zitten, daarom nu maar meteen kuikens. Mocht nu een van mijn hennen broeds worden dan wil ik daar nog wel een poging bij wagen.

Ondertussen liggen er 12 eitjes bij de buren. Ben heel erg benieuwd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:29

Ja maar liefst alleen de hennen, maar in principe is alles te koop. Weet alleen nog niet wat hennen of hanen worden.