Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:22

Oh man dat is ook echt super zuur...

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:24

Wat balen zeg -O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 09:47

Oh dat is zuur van dat graan!

Amber, is de kloek wel actief? Of blijft ze misschien hangen in haar broedsigheid?

Moestuin, ik snap je helemaal! Maar ik geloof wel dat jij al een aantal jaar zegt te gaan minderen :+ Wat niet altijd helemaal lukt volgens mij :=

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:48

Jeetje dat is wel erg minder zeg.

Lees het momenteel overal dat de prijzen ferm omhoog gegaan zijn voor alles. Blij dat we voor de paarden hier alleszins al het hele jaar gras hebben en zelf kunnen hooien. Zal ook wat schelen nu. Bij de kippen zit ik ook te denken om te minderen, ze brengen niets op dit jaar. Zeker niet nu de raskippen hun eigen eieren opeten. Moeten we ook nog wat voor verzinnen.

Amber, zet eens kuikenmeel voor haar. Daar doen ze meestal een moord voor.

Iemand interesse in tomatenplanten? :+ Heb er echt super veel haha, alles is uitgekomen. Andere dingen dan weer niet helaas.

Serre is ondertussen alweer te klein, weet niet waar ik alles moet gaan zetten. :=

Iemand ervaring met een vijgenboom die witte vijgen geeft? Zijn die even lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:27

Moonfight schreef:
Oh dat is zuur van dat graan!

Amber, is de kloek wel actief? Of blijft ze misschien hangen in haar broedsigheid?

Moestuin, ik snap je helemaal! Maar ik geloof wel dat jij al een aantal jaar zegt te gaan minderen :+ Wat niet altijd helemaal lukt volgens mij :=

Oh jawel hoor! Konijnen zijn van 12 naar 4 gegaan. Kippen is ruim gehalveerd. Kwartels ben ik toen mee gestopt en vleeskippen zetten wij niet meer :) Geiten zijn op 2 na weg, waarschijnlijk gaat er deze middag ook nog 1 weg. Dus er is best al flink geminderd :j Nu de schapen nog wat minder (max 10 ooien) en dan zien wij wel weer verder.

Skyla: Had je dichter gewoond had ik zeker interesse!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:34

Vijg nog geen ervaring mee, ik heb hem gezet in onze tuin op Curaçao, kan het je pas volgend jaar vertellen denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:37

Hier momenteel een vijg (gewone. Geen witte) op een noordermuur en die gaat als een speer _O- Wel beschut tegen een muur die warmte blijf afgeven.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:46

Waar woon je ook alweer Skyla? En wat voor tomaten?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:30

Skyla schreef:
Iemand interesse in tomatenplanten? :+ Heb er echt super veel haha, alles is uitgekomen. Andere dingen dan weer niet helaas.

Kom je binnenkort lammetjes knuffelen...? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:35

Zo, nog 1 geit te gaan en dan is het geitenverhaal hier even voorbij. Deze week liep ze weer zuiver maar vandaag is ze weer hartstikke kreupel. Dierenarts komt vandaag, morgen of overmorgen enten en ontwormen. Dan laat ik haar er nog eens naar kijken.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:55

Wij hebben een witte vijgenboom gekocht. Was de laatste, vandaag waren er natuurlijk weer nieuwe en ook de rode maar mag er maar een van mn man. :roll: :')

Century, midden Frankrijk ongeveer. Op het pakje stond er moneymaker. Gewone grote tomaten denk ik.

Lizy, hmm kunnen we altijd wel eens doen. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:15

Dat is me helaas te ver, had anders nog wel wat plantjes gewild :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:19

palousa_boy, wat balen zeg! Zeker met de huidige prijzen..

Moestuin: is dat diezelfde geit waar je het pas over had? Ben benieuwd wat de da zegt.

Thanks voor jullie reacties. Ik heb even ingeslagen bij de Welkoop. Kippen muesli, gemende gedroogde insecten/kreeften en kippenpindakaas.
De gedroogde insecten gaan er in ieder geval in. Dat mogen de kuikens ook, dus dat is makkelijk.
Ik heb het idee dat ze inderdaad nog een beetje in de broedmodus zit. Nu de kuikens wat meer rondscharrelen, heb ik het idee dat het wat beter gaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:47

Afbeelding
Al weer een stuk groter hier. Ik gooi ze zaterdag naar buiten. Dan mogen de kwakkelkuikens nog binnen aansterken. Beide zijn er nog en er wordt ook weer gegeten. Misschien redden ze het beide!

Moestuin, wat een gedoe met de geiten, ik had het ook gelezen in het Marktplaats-topic. Maar nu dan toch iemand die er in ieder geval één kwam halen?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:21

Century, wat fijn dat de kwakkelkuikens dan nog even extra aan mogen sterken. Daar zullen ze blij van worden!

Moestuin, wat een gedoe met die geiten.. ach, dieren zorgen er in ieder geval voor dat het leven nooit saai is.

Hier een super positieve noot. Na 3 jaar proberen eieren uit te broeden van onze enige overgebleven Rhode Island Red (ras is niet super veel te koop) hebben we nu een aangepikt eitje! We hadden de hoop al opgegeven dus dit jaar maar 1 eitje van haar in de broedmachine gelegd (met 23 anderen) en voila! Nu nog hopen dat het allemaal gezond uit gaat komen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:37

Gefeliciteerd!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:34

wat fijn hopemyday! ik duim voor je kuikens.

ik heb hier de bm weer gevuld met brahma en zijdehoen eitjes.... ooit zal het toch een keer lukken ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:43

Skyla, jammer dat we toch net ietsjes ver van elkaar wonen anders had ik zeker interesse gehad in de tomaten, mijn tomaten moeten nog opkomen :(

HMD, ik duim ook mee! Super gaaf van dat aangepikte eitje! Dat ras stond ook op mijn lijstje om uit te kiezen, mijn vriend viel toen voor de Barnevelders zilver dubbelgezoomd. Anders was ik denk ik ook voor de RIR gegaan <3 Ondertussen al kuikens?

Moestuin, wat een gedoe :(

Juval, spannend! :D

Verder veel gelezen maar niet alles is blijven hangen.

Hier zijn de kuikens goed aangekomen, toen ondertussen ook alweer luisvrij gelukkig. Het stro wat mijn schoonzus had kwam van een welkoop en zij heeft zelf geen kippen ofzo. het pak stond er ook al 2 jaar ofzo.
De nieuwe kuikens doen het ook goed, alleen de grote is best slapjes vind ik. Hij is ook wel echt enorm groot dus probeer hem wat bij te voeren met eigeel en gedroogde insectjes enz.

Hier komen hopelijk morgen weer een lading kuikens uit <3 <3 Ik ben zooooooo benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:55

Century schreef:
[ [url=m/J7fGlq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Al weer een stuk groter hier. Ik gooi ze zaterdag naar buiten. Dan mogen de kwakkelkuikens nog binnen aansterken. Beide zijn er nog en er wordt ook weer gegeten. Misschien redden ze het beide!

Moestuin, wat een gedoe met de geiten, ik had het ook gelezen in het Marktplaats-topic. Maar nu dan toch iemand die er in ieder geval één kwam halen?

Ja die had 6 weken terug dus al gereageerd. Ondertussen had ze al andere geiten gekocht maar nu kwam ze toch graag nog even kijken!

Amber: Ja, dat is diegene die al een tijdje kreupel loopt helaas. Eet de kip weer wat?

Skyla: Winkelen zonder man :') Ik overleg niets meer qua bomen. Ik maak een lijstje en we gaan _O- Idem met de moestuin etc.

Century: Fijn dat de mindere kuikens weer eten!

Ik duim HMD!

Juval: Veel succes!

Liesje: Spannend, veel succes met de nieuwe uitkomst!

Bijna de eerste erwten!

Afbeelding

Geboren deze nacht

Afbeelding

En deze zijn 4,5 weken

Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:15

Wat lief dat jullie met me mee leven! Het duimen heeft geholpen want ik heb deze ochtend 11 kuikens (waaronder ons halve Rhode Island Red kuiken <3 ). Ik broed dit jaar met 3 jonge, onbewezen hanen lopen en ik mag toch met trots zeggen dat ze allemaal goed bevruchten *\o/*

Afbeelding
De trotse vaders (de zwarte is de vader van het kuiken) met Fleur de Rhode Island Red op de achtergrond!

Nog een klein achtergrondverhaal van Fleur, toen ze hier pas een paar maanden was heeft ze een aanrijding gehad met een auto. Bij die aanrijding heeft ze haar rechterpoot gebroken (wat met veel liefde en geduld weer helemaal goed gekomen is). Dat is nu zo'n 3 jaar geleden, sindsdien hebben we elk jaar eieren van haar geprobeerd uit te broeden zonder succes. Ze heeft met 3 verschillende hanen geen bevrucht eitje geleverd en nu eindelijk na 3 jaar (en 5 hanen) toch wel!

Met de rest van de kuikens gaat het ook goed, zelfs 3 eigen sebright kuikens tot zover (van de 4 eieren).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:02

@Moestuin: Dat is flink geminderd in dieren inderdaad. Ook hier loopt de voerrekening stevig op helaas. Ik ben er ook niet bepaald rauwig om dat het grootste gedeelte van de kippen nu weg is. Hopelijk loopt de geit weer goed en heb je haar snel verkocht.

Ik verkocht de eieren voor 0.30€/stuk en ondertussen, als ik al wat voor de verkoop heb, voor 0.35€/stuk. Ik neem de AH-winkelprijs tussen scharrel- en vrije uitloop in voor 10 stuks.

Wij zijn een nieuwe hooiboer aan het proberen om deels naast Venhorst te doen, want zij zitten nu op 7.80€/18kg terwijl deze hooiboer op 4€/18kg zit. Maar goed, dan moeten de paarden het er wel goed op doen (2 met darmschade). Voor de kleindieren wil ik er in ieder geval op overstappen, die eten het. Dat maakt toch serieus uit.

@Palousa_boy: zuur zeg, dat is een hele dure waterbak geworden.

@Skyla: Op zich wel interesse, maar helaas te ver reizen.

@amber15: fijn dat ze beter gaat eten. Dat is soms even een moeizame overgang.

@Century: dat gaat hard, maar ze zijn nog vrij jong toch, 5 weken? Of verhuis je de warmteplaat mee?

@HMD: gefeliciteerd met je RIR-kuiken! Wat een bijzonder verhaal van moeders, en nu dan toch gelukt. Top.

Verder gebeurt er hier niet zo veel. Ik heb twee nestjes konijnen liggen voor de slacht (inteelt en te groot voor wat ik eigenlijk wil, zusje bleek een broertje te zijn) en een heel aantal cavia's die op ontploffen staan.
Ook nog 4 nesten konijnen waar ik over na aan het denken ben wat ik ga doen. Het is inteelt, maar wel na een volledige outcross (voedster = hollander x kleurdwerg, ram = kleurdwerg, broer van de vader van de voedster). In principe dus geschikt voor eigen fok en uiteraard voor de slacht, maar bij konijnen wordt dit ook wel gewoon verkocht als hobbykonijn. Ik ben nog met mijzelf in overleg.

Die laatste vier nesten zitten bij de cavia's en de oudste 2 nesten lopen al echt rond. Maar de zeugen zorgen er veel meer voor dan de voedsters. Ze worden gewassen, beschermd, rondgeleid door een aantal zeugen, terwijl ik de voedsters enkel een keer heb zien voeden. Heel bijzonder om het verschil te zien.

Cavia's hebben wel duidelijk mijn voorkeur. Ik heb ook echt zin in die geboortegolf. Gemakkelijk geslacht bepalen en met 3 weken (en 300g) op marktplaats. Ideaal.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:28

Wat leuk, nieuw leven weer! En wat leuk nieuws, HMD!

Mizora, ze zijn zaterdag 5,5 week, maar zitten bijna volledig in de veren. Ik denk zelf dat ze al wel naar buiten kunnen. 's Nachts mogen ze natuurlijk in een hok, en zullen ze ook veel warmte bij elkaar kunnen halen. Ik heb vorig jaar wel de plaat meegegeven, maar er werd voornamelijk bovenop gezeten volgens mij ipv er onder... maar ik kan het altijd doen voor de zekerheid.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:48

Mijn kuikens van (toevallig precies) 3 weken oud zaten vandaag ook al van 9 tot 4 buiten. Ze waren blij en tevreden en toen ze naar binnen gingen voelde ze ook allemaal ruim voldoende warm. 's nachts hebben ze wel nog hun plaat, vanaf morgen de lamp want dan krijgen de kleintjes de plaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:16

Kan je kuikens van dezelfde leeftijd aan een kloek geven die kuikens heeft? Accepteert ze dat? (in het algemeen)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:24

Soms wel, maar kan ook volledig fout gaan.