Fun-da deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:44

DuoPenotti schreef:
Het huis waar wij daarna zijn gaan wonen is afgebrand...
En zou dat echt nooit willen kopen.
Want voordat wij er zijn komen wonen is het ook 2 keer afgebrand.
Het was wel huisnummer 13....

Bijzonder. Elke keer andere reden of?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:45

De laatste keer was het blikseminslag, de keren er voor weet ik zo niet.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:09

Mijn ouders wonen nog steeds in ons ouderlijk huis, dus ik kan bezichtigen wanneer ik wil :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:30

DuoPenotti schreef:
Het huis waar wij daarna zijn gaan wonen is afgebrand...
En zou dat echt nooit willen kopen.
Want voordat wij er zijn komen wonen is het ook 2 keer afgebrand.
Het was wel huisnummer 13....

Dit is wel apart toevallig :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:37

Ja creepy hè.

Ik wist van die ene keer voordat wij er kwamen wonen omdat die verkoper details wist van hoe het herbouwd was en daarover vertelde.

Maar toen ik onder het nieuwsbericht las paar jaar terug toen het weer was afgebrand. Wist iemand te vertellen dat dat dus de 3e keer was.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:30

Mijn zusje heeft het ouderlijk huis gekocht dus ik kom er ook nog regelmatig. Ze heeft benden een grote verbouwing gedaan die echt super is uitgevallen en de badkamer vernieuwd op een manier die ik nooit gedaan zou hebben. Verder is het niet veel veranderd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:17

https://www.funda.nl/detail/43551069?ut ... ting-modal

Bijzondere architectuur. Ik vind het leuk gedaan. Het woongedeelte is net een soort hele grote tent. Wel heerlijke binnenruimtes lijkt mij. Alleen vraag ik me af of het doek handmatig uitgerold moet worden (gedoe?) en of het niet alsnog heel heet wordt in de zomer met al dat glas.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:28

Ik denk dat dat onder de elektrische zonwering valt? Ik zie verder volgens mij geen zonwering namelijk...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:51

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:14

MizzMontana schreef:

Bijzondere architectuur. Ik vind het leuk gedaan. Het woongedeelte is net een soort hele grote tent. Wel heerlijke binnenruimtes lijkt mij. Alleen vraag ik me af of het doek handmatig uitgerold moet worden (gedoe?) en of het niet alsnog heel heet wordt in de zomer met al dat glas.

Mooi deze :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:24

MizzMontana schreef:

Ligt aan het glas. Ons glas heeft UV-A werende folie en het wordt er significant minder warm door dan toen het oude glas er nog in zat (die had die folie niet).

Ik vind het een apart huis, mooi licht, maar wel zonde van al die onbenutte ruimte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:26

EllyC schreef:
https://www.funda.nl/detail/koop/koewac ... /43942898/

Dit vind ik nu een mooi ontwerp. Moet nog aardig gemoderniseerd worden en dan is prijs wel stevig. Maar een gebouw met bones.

Zo vanaf de foto's Moet er helemaal niks. Dat het niet (meer) ieders smaak is, is wat anders maar ik zou me eerder richten op een paar onhandige indelingspuntjes (gang richting garage) dan dat ik me druk zou maken om het uiterlijk vertoon.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:27

ikke schreef:
EllyC schreef:
https://www.funda.nl/detail/koop/koewac ... /43942898/

Dit vind ik nu een mooi ontwerp. Moet nog aardig gemoderniseerd worden en dan is prijs wel stevig. Maar een gebouw met bones.

Zo vanaf de foto's Moet er helemaal niks. Dat het niet (meer) ieders smaak is, is wat anders maar ik zou me eerder richten op een paar onhandige indelingspuntjes (gang richting garage) dan dat ik me druk zou maken om het uiterlijk vertoon.

Dit is natuurlijk niet alleen uiterlijk vertoon. Het is voor/door de bewoners gebouwd in 1977 en aan de stijl te zien zit de orginele badkamer en keuken erin. Dat houdt dus gewoon in dat waarschijnlijk vrijwel alles in het huis bijna 50 jaar oud is (denk ook aan elektra e.d.). Ondanks dat het er goed onderhouden uit ziet is de levensduur wel afgeschreven en is het toe aan een grondige renovatie. Als je nu niet gaat renoveren zal je straks continue blijven repareren.

Materialen hebben immers het eeuwige leven niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:48

mavantos schreef:
ikke schreef:

Dit is natuurlijk niet alleen uiterlijk vertoon. Het is voor/door de bewoners gebouwd in 1977 en aan de stijl te zien zit de orginele badkamer en keuken erin. Dat houdt dus gewoon in dat waarschijnlijk vrijwel alles in het huis bijna 50 jaar oud is (denk ook aan elektra e.d.). Ondanks dat het er goed onderhouden uit ziet is de levensduur wel afgeschreven en is het toe aan een grondige renovatie. Als je nu niet gaat renoveren zal je straks continue blijven repareren.

Materialen hebben immers het eeuwige leven niet.

Onzin. Als dat indertijd conform de regels van toen gebouwd is en altijd zo goed onderhouden als de foto's de indruk wekken, is er geen reden om aan te nemen dat bijvoorbeeld de elektrische installatie "opeens" niet meer voldoet. Dat de eisen wat aangescherpt zijn in de tijd maakt oudere installaties niet per se direct onveilig.

Waterleiding werd in die tijd nog gesoldeerd dus ook die zal niet zomaar de geest geven en om alleen voor het reinigen van de afvoerleidingen een half huis af te breken is een lichtelijk overdreven actie.

Kortom; of de koper om esthetische redenen de boel aanpakt moet die koper helemaal zelf weten maar het is geen gegeven dat de technische installaties niet goed meer zijn. Dat is hooguit iets om uit te zoeken, als heb je daar uiteindelijk vrij weinig middelen voor om het hard te maken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:52

En toch zou ik in een huis uit de jaren 70 echt wel het gros van de elektra vervangen. Ik heb nu aardig wat huizen verbouwd en echt nergens bleek dat bij nadere inspectie nog veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:07

Tink89 schreef:
En toch zou ik in een huis uit de jaren 70 echt wel het gros van de elektra vervangen. Ik heb nu aardig wat huizen verbouwd en echt nergens bleek dat bij nadere inspectie nog veilig.

Maar wat is jouw definitie van veilig?

Ik heb mijn huis eigenhandig voorzien van een nieuwe elektrische installatie (ik ben installateur) en ja, daar zaten wat rare dingen in, maar onveilig in de zin van serieus risico op het falen van de installatie, nee, dat niet. Het zat daar al zeker 10 jaar dat wij het huis hebben en heeft er waarschijnlijk nog veel langer gezeten, gezien de leeftijd van andere dingen er omheen. Er was geen enkel teken van disfunctioneren waar te nemen, dus was dat een onveilige situatie of enkel een onwenselijke situatie?

Toen ik dit huis kocht, had ik twee groepen in de meterkast, draaide het hele huis op en dat hebben we in eerste instantie ook gewoon zo laten zitten. Dat ik nu 20 groepen heb, ligt meer aan mijn opvattingen over hoe ìk mijn installatie beveiligd wil hebben dan dat er vanuit regels een absolute noodzaak was/is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:41

In ons jaren 70 huis zaten de brandplekken boven het verlaagd plafond door gloeiend heet geworden spotjes, zaten er heel veel dingen op elkaar doorgelust die dat niet hoorden te zijn en hing de aanbouw met kroonsteentjes aan elkaar. Vind ik wel onveilig. En dat was hiervoor bij m'n andere jaren 70 huizen ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:54

Wij wonen in een huis uit 63.
De meterkast hebben we vervangen en wat groepen erbij.
Maar hier is geen verlaagd plafond, geen spotjes en al dat soort dingen.
Echt nog de originele stopcontacten en de plafondpunten.
Weinig behoefte om daar wat aan te gaan doen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:19

DuoPenotti schreef:
Wij wonen in een huis uit 63.
De meterkast hebben we vervangen en wat groepen erbij.
Maar hier is geen verlaagd plafond, geen spotjes en al dat soort dingen.
Echt nog de originele stopcontacten en de plafondpunten.
Weinig behoefte om daar wat aan te gaan doen.

Maar dan heb je wrs op heel veel plekken ongeaarde stopcontacten bijvoorbeeld? Dat valt bij mij in de categorie onveilig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:24

Alleen in de huiskamer en slaapkamers.

Keuken, bijkeuken, hal, douche, stal is geaard.

Geen idee wat jij aansluit in de kamer meer dan een tv of lamp.
Geloof dan niet direct in snel gevaar.

Nee ken ook echt helemaal niemand die dat heeft veranderd behalve als er compleet gerenoveerd word met aanbouw oid.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:33

DuoPenotti schreef:

Nee ken ook echt helemaal niemand die dat heeft veranderd behalve als er compleet gerenoveerd word met aanbouw oid.

Laptops, een aquarium...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:02

ja 1 laptop draait hier ook.
Staat uit als we weg zijn.
Ook laden van telefoons nooit in de nacht.

Maar zie daar niet zo in wat dat ineens aan gevaar brengt.
Geen overbelasting oid.

Aquarium hebben de meeste mensen niet.

Dus nee, ben daar niet bang dat dat ineens zo fout gaat.
Dat is niet meer belasting dan waar het in 63 voor aan is gelegd.

En ja korsluiting in een apparaat, nog nooit gehad, dus ben daar ook niet ineens bang voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:10

Tink89 schreef:
DuoPenotti schreef:

Laptops, een aquarium...

Wat wil je aarden aan een laptop?
Weleens zo'n voeding open gemaakt? Dan weet je het nut ervan.....

Er is helemaal niks gevaarlijks aan wandcontactdozen zonder randaarde.

Wat gevaarlijk is, is ondeugdelijke apparatuur klasse I gebruiken. Sluit je dat aan op een wandcontactdoos zonder randaarde, dan ben je simpelweg verkeerd bezig maar zelfs dan, al komt de behuizing onder spanning te staan, dan nog steeds grijpt je aardlekschakelaar in. Dus leg uit: wat is er gevaarlijk aan een wandcontactdoos zonder randaarde.....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:37

En wat is dan ondeugdelijke apparatuur klasse I?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:44

Ongeaarde metalen apparaten, zoals onze oude afzuigkap :').

Niet door ons geïnstalleerd, dus we kwamen erachter toen hij in de fik vloog.