Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:18

Pandora2 schreef:
Wat is er aan de hand in de UK ?
Ik lees dat alles daar weer stijgt. Inclusief de ziekenhuisopnames met 30%.
Dat is niet zo best.

Ik denk totaal losgaan terwijl bijna iedereen maar 1 prik gehad heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:22

Ik vond net dit in Het Nieuwsblad. Daar kon ik toch tenminste een stukje tekst lezen zonder abo :P
40% zou toch al volledig gevaccineerd zijn.
Ik wist niet dat ze daar ook nog maatregelen hadden. Dacht dat het al allemaal opgeheven was.

Citaat:
De Britten vaccineren aan een hoog tempo hun landgenoten, maar de Indiase variant speelt hen parten. Voor het eerst sinds begin april piekt het aantal dagelijkse besmettingen boven de 4.000. In een week tijd nam het aantal positieve tests toe met 50 procent. Het aantal ziekenhuisopnames steeg in dezelfde tijd met 30 procent.
Premier Boris Johnson wil op 21 juni alle maat­regelen ­opheffen, maar experts vrezen voor een derde golf en vragen om de maatregelen tot twee maanden langer vol te houden. De rest van de wereld volgt de Britse situatie met argusogen. Meer dan 70 procent van de volwassenen kreeg al een eerste prik van het vaccin, ruim 40 procent is volledig gevaccineerd. Ondanks de hoge vaccinatiegraad rukt de Indiase variant snel op. Het maakt nu drie kwart van de nieuwe gevallen uit. Recente studies toonden aan dat de vaccins goed werken tegen de Indiase variant, maar wel pas na een volledige vaccinatie. Intussen heeft de Britse regering in verschillende Britse regio’s de maatregelen opnieuw aangescherpt. Omdat de Indiase variant (veel) besmettelijker lijkt dan de Britse variant kunnen de cijfers nog fors doorstijgen, zegt expertengroep SAGE. “We zouden eind juli weer naar 1.000 doden én 10.000 ziekenhuisopnames per dag kunnen gaan.”

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:29

bigone schreef:
Maar de mensen die bvb gisteren positief getest hebben zullen ook klachten hebben en wanneer je klachten hebt lijkt het mij dat je besmettelijk bent. Anders ga je niet testen, zonder klachten.

Dat klopt ten dele. Je moet ook testen bij klachten als je al corona hebt gehad, en je moet straks ook testen voor toegang. Sneltesten voor scholieren en studenten. Die sneltestesters en testers voor toegang hebben geen klachten.

Echwel

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:30

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:01

Sizzle schreef:
Pandora2 schreef:
Wat is er aan de hand in de UK ?
Ik lees dat alles daar weer stijgt. Inclusief de ziekenhuisopnames met 30%.
Dat is niet zo best.

Ik denk totaal losgaan terwijl bijna iedereen maar 1 prik gehad heeft.

Er mag dan wel 70 % een eerste prik hebben gehad , er zijn 66 miljoen inwoners dus dat betekend dat er nog 20 miljoen rondlopen zonder prik. En dan komt de Indiase variant binnen die nog sneller rondgaat dus ik snap wel dat het in één keer op kan laaien. Komende drie weken komen er drie miljoen Pfizer binnen in ons land dus snel doorprikken .

En in Engeland ligt het toch iets genuanceerder dan paniek berichten suggereren, de ziekenhuisopnames zijn ongevaccineerden of mensen die net hun eerste prik hebben gehad.
https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com ... 280998.amp

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:28

Echwel schreef:
1352 coronapatiënten in het ziekenhuis, 499 op de IC - https://nos.nl/l/2382743#UPDATE-container-53448114

Positief blijven
Negatieviteit is slecht voor een.mens

Voor die bijna tweeduizend mensen was het virus blijkbaar toch nog iets schadelijker dan wat je met wat 'positiviteit' kunt negeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:45

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:
1352 coronapatiënten in het ziekenhuis, 499 op de IC - https://nos.nl/l/2382743#UPDATE-container-53448114

Positief blijven
Negatieviteit is slecht voor een.mens

Voor die bijna tweeduizend mensen was het virus blijkbaar toch nog iets schadelijker dan wat je met wat 'positiviteit' kunt negeren.

Shadow , in sommige dingen die je zegt kan ik me vinden maar is je glas altijd zo leeg ? Ik denk dat iedereen de ziekenhuizen graag leeg ziet, zeer veel Nederlanders werken daar graag aan mee, door zich aan de regels te houden en te vaccineren. Op dit moment het enigste wat we kunnen doen. Er zal zeker een evaluatie in de politiek plaatsvinden over wat fout is gegaan en beter had gekund maar soms kun je ook in een negatieve mindset blijven zitten.
Heeft Corona heftig toegeslagen in je familie en vrienden kring? Omdat je dus al maanden op deze manier post, vandaar .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:48

Ik ben blij dat ik überhaupt een glas heb :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:53

purny schreef:
In de meeste gevallen kan je pas een paar weken later terecht.
Of anders de app in de gaten houden?

Vandaag online een afspraak gemaakt. Maandag om 10.00u prikken. Manlief gisteren een afspraak gemaakt, dinsdag prikken. Hij Pfizer, ik met Janssen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:01

*\o/*
suffie schreef:
purny schreef:
In de meeste gevallen kan je pas een paar weken later terecht.
Of anders de app in de gaten houden?

Vandaag online een afspraak gemaakt. Maandag om 10.00u prikken. Manlief gisteren een afspraak gemaakt, dinsdag prikken. Hij Pfizer, ik met Janssen.

*\o/* *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:07

Wat lekker snel! Volgens mij verschilt dat toch best per regio. En Janssen is fijn ben je lekker in 1 keer klaar :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:14

MoniqueT schreef:
Die kleurcodes werken per land, waarbij voor eilandengroepen (geïsoleerd) uitzonderingen worden gemaakt. Zo zijn hier Mallorca en Ibiza geel en het platteland van Spanje oranje, ondanks dat de meest toeristische gebieden als de Costa Blanca en Murcia ver onder de eisen voor heel zitten. Wij lijden onder de hogere cijfers van andere delen op het vasteland.

Per 7 juni de Spaanse havens open voor cruise-schepen uit de EU/Schengen zone. Je weet wel die drijvende dozen met 5 - 6 duizend mensen op elkaar gepakt, welke net zoveel vervuilen bij één keer een paar dagen aanleggen in de haven als duizend modale autos in die stad gedurende een heel jaar...
De inhoud van regels mbt vaccinatie/pcr is aan de maatschappij.
Economisch belang geïllustreerd.

Ik begrijp de mensen die nu al zoiets boeken niet zo goed. Is mbt het gezondheidsaspect alsof je een week met duizenden mensen in een sporthal zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:43

bigone schreef:
Shadow , in sommige dingen die je zegt kan ik me vinden maar is je glas altijd zo leeg ?

Tegenwoordig helaas wel, want ik maak me erg veel zorgen over de staat van de maatschappij, onze democratie en hoe achteloos we omgaan met feiten.

Neem dit:
Citaat:
Ik denk dat iedereen de ziekenhuizen graag leeg ziet, zeer veel Nederlanders werken daar graag aan mee, door zich aan de regels te houden en te vaccineren. Op dit moment het enigste wat we kunnen doen.

DIt is heel nadrukkelijk niet waar. Het is een gemakkelijke opdeling van de verantwoordelijkheid: ieder voor zich en daar blijft het bij. Maar we kunnen veel en veel en veel meer. We kunnen een politiek verlangen die zorgvuldig beleid maakt, gebaseerd op eerlijke onderbouwingen, met een duidelijk plan, duidelijke kennis van de feiten, en een gezamelijk doel.

Maar dat kan alleen als wij, iedereen als burger en als kiezer, ook echt verlangen dat dat gebeurt. Als je je wel aan regels houdt, maar het NIET belangrijk vindt dat die regels ook werkelijk zo goed mogelijk zijn, en het ok vindt dat de beleidsmakers daar maar een beetje in freewheelen zonder dat kritisch te bekijken, doe je NIET alles wat mogelijk is.
Het houdt wellicht jou en degenen in je omgeving net aan de veilige kant. Maar al die mensen die het afgelopen jaar geen keuze hadden in waar ze werden blootgesteld aan besmetting (bv iedereen die werkt in onveilige situaties waar nooit aandacht voor is geweest) laat je daarmee in de steek.

Ik weet hoe zwaar het is om langdurig klachten te hebben. Ik wens dat niemand toe. Het idee dat er uit deze crisis duizenden en duizenden en duizenden mensen zijn die langdurig klachten hebben vind ik heel zorgelijk. En een deel krabbelt wel weer op. Maar een deel krijgt de maken met een stapeling van problemen omdat we ook op andere plekken de chaos toegelaten hebben: arbeidsongeschiktheid door langdurige klachten was al niet makkelijk maar met veel kortlopende contracten is het lastiger, mensen kunnen niet makkelijker goedkoper gaan wonen om zich aan het lagere inkomen aan te passen, mensen raken in de problemen en met een beetje pech uiteindelijk dakloos. Zie ook de toeslagenaffaire en wat het kan betekenen als je gewoon geen mogelijkheden meer overhoudt.

Citaat:
Er zal zeker een evaluatie in de politiek plaatsvinden over wat fout is gegaan en beter had gekund maar soms kun je ook in een negatieve mindset blijven zitten.

Maar wordt er iets met die evaluaties gedaan dan? Want die zijn alleen maar zinnig als er een intentie tot verbetering is. Die heb IK in elk geval op vrijwel geen enkel onderwerp gezien, en dat gaat niet alleen maar om corona.

Citaat:
Heeft Corona heftig toegeslagen in je familie en vrienden kring? Omdat je dus al maanden op deze manier post, vandaar .

Het gaat je natuurlijk eigenlijk niks aan he. Maar nee, ik ben vooral heel erg geschrokken van het gemak waarmee mensen anderen laten vallen. Hoe makkelijk mensen meegaan in het tegen elkaar uitspelen van groepen, terwijl ze echt niet bereid zijn om te verlangen van de beleidsmakers om goed beleid te maken en dat goed en zorgvuldig uit te voeren.

(Daarnaast, wat mij wel raakt is heel veel chaos door het voortduren van corona. Doordat het steeds blijft ontwrichten op allerlei plekken. Niet op 1 specifiek moment heel erg, maar in heel veel verschillende dingen en bij verschillende mensen. En dan weten dat er nu versoepeld wordt terwijl de meeste mensen nog niet ingeent zijn en we dus alles klaarleggen voor weer een golf van chaos... Ik vind dat heel frustrerend.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:47

Maar de politiek = het volk is het niet met elkaar eens over het te voeren beleid.

Gewoon z.s.m. vaccineren, lijkt mij daarom de beste oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:57

Electra63 schreef:
Maar de politiek = het volk is het niet met elkaar eens over het te voeren beleid.

De politiek is niet identiek aan het volk. Maar juist dat wij als volk geen interesse meer hebben in het goed houden van onze politiek vind ik kwalijk.
En hoewel sommige delen gaan om subjectieve afwegingen over wat goede politiek is, zijn er ook een paar die behoorlijk fundamenteel zijn. Als je toelaat dat de politiek structureel wegkomt met het misinformeren of liegen, en geen inhoudelijke verantwoording af hoeft te leggen voor wat er gebeurt, dan kies je namelijk nogal ergens voor. Dat gaat veel verder dan een politieke kleur. Als je geen zin hebt om de moeite te nemen om je politiek ter verantwoording te roepen als het nodig is, wijs je de democratie zelf ook af, en ook alle mensen in de maatschappij die de dupe worden van wat je toelaat.

Citaat:
Gewoon z.s.m. vaccineren, lijkt mij daarom de beste oplossing.

Zo snel mogelijk vaccineren is een deel ervan, zeker. Maar het is niet het enige. De keuze om het openen van de scholen te forceren (en ik heb eigenlijk geen enkel daadwerkelijk inhoudelijk onderbouwd argument gezien van het forceren van volledige opening voor zo'n korte termijn vlak voor de vakantie) terwijl corona niet weg is, en bijna alle betrokkenen op scholen NIET gevaccineerd zijn, is het veroorzaken van heel veel onnodige extra zieken, inclusief een aantal mensen die gaan overlijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:02

Shadow is er wel eens iets positiefs te zeggen..

Jeetje sorry maar na alle coronagedoe ben ik toe aan positieve instellingen

Hier word ik echt naar van

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:06

Echwel, je hebt een knop foei. Is echt heel prettig bij sommige mensen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:19

Echwel schreef:
Jeetje sorry maar na alle coronagedoe ben ik toe aan positieve instellingen

Hier word ik echt naar van

Ik ben oprecht benieuwd: helpt het als je nu vooral het goede nieuws wilt horen als dit bijvoorbeeld gevolgen heeft voor de zomervakantie? Ik snap de behoefte echt heel goed, ik ben alles ook heel erg zat. Maar wordt dat beter door te negeren wat er aan de hand is, en wat er heel waarschijnlijk gaat gebeuren als je snel en onzorgvuldig versoepelt terwijl veel mensen nog niet ingeent zijn? Dat voelt voor een paar weken ongetwijfeld heel fijn... maar is het nog steeds fijn als mensen ook daadwerkelijk ziek worden, of in quarantaine moeten, hun vaccinatie niet kunnen halen omdat ze besmet zijn, als er toch weer dingen gesloten worden (of dingen die nu nog gesloten zijn nog langer niet open kunnen)?

Met alleen maar een positieve instelling verander je de loop van de besmettingen niet per se. En ik ben echt benieuwd hoe je dat dan ziet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:35

Scholen volledig open is ook een beslissing gebaseerd op natte vinger werk, niet te snappen. Twee kinderen van ons werken op school en nog een in risicovol beroep dus vertel mij niks over risico’s lopen. Voor hun, voor ons de afgelopen anderhalf jaar ( alleen op afstand en buiten gezien) we zijn al heel erg blij dat wij gevaccineerd zijn, nu zij nog.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-05-21 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:35

Echwel schreef:

Ik heb zo langzamerhand wel een A4 vol aan positieve direct/indirecte effecten genoemd en echt niet omdat mijn glas vet meer dan half vol is.
Ook een aantal fundamentele duurzaam positieve effecten. Verschillende zijn zó opvallend dat je ze alleen kan missen als je dat wíl.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-05-21 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:37

Huertecilla schreef:
Echwel schreef:

Ik heb zo langzamerhand wel een A4 vol aan positieve direct/indirecte effecten genoemd en echt niet omdat mijn glas vet meer dan half vol is.

Denk dat er een groot verschil is in het kijken naar het totaalplaatje zoals Shadow doet en naar eigen positieve effecten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:41

bigone schreef:
Denk dat er een groot verschil is in het kijken naar het totaalplaatje zoals Shadow doet en naar eigen positieve effecten.

Dan nóg.

Wat denk je van het op afstand werken en de explosie van on line regelmogelijkheden bij overheidsinstanties.
Dat zijn er maar twee en er is echt een líjst van dergelijke blijvende positieve ontwikkelingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:50

Even algemeen een observatie:

Als je net een rode VW kever hebt gekocht zie je die inééns overal.
Als je zwanger bent is de wereld ineens vól met zwangere vrouwen.

Dit is simpelweg omdat je bewuste waarneming continue een subjectieve selectie van de wereld om je heen is.

De verwrongen berichtgeving over alles rondom Covid19 is in deze een evidente valkuil welke je perceptie oh zo makkelijk vervomt. Door de negatieve berichten, door de opgeklopte hysterie zie je makkelijk overal ... ; zie boven :)*
Het goede nieuws is; dat bepaal je zélf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:56

Daar heb je gelijk in!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 23:01

@Shadow,
Maar wat jij wil, is iets anders misschien dan dat ik wil.
Een FvD-stemmer wil iets heel anders als een GL-stemmer.
Iemand die een jaar binnen zit alleen, is blij om met een vriendin af te spreken.
Maar er zijn ook mensen die het afgelopen jaar toch met anderen hebben afgesproken.

Je kan niet voor 17 miljoen mensen spreken.
Ik ga ervan uit, dat de betreffende ministers zoveel mogelijk de adviezen van de deskundigen volgen.
Met maatregelen waar zoveel mogelijk draagvlak voor is.

Ik denk dat als je naar de positieve dingen kijkt, je beter met deze situatie kan omgaan.
Ervan uitgaand, dat je geen familie/vrienden heb verloren aan Corona.