[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:00

Onali schreef:
Set_Elkol schreef:
Altijd wel vreemd dat het gewoon is om levende krabben/ kreeften te zien en vissen nog steeds herkenbaar als vis met staart, vinnen en kop tussen de gewone filetjes.
Maar zodra het dan een hoofd- en pootloos koe/ varken/ kip is is het ineens eng, zielig of smerig.

Hier heb je idd een punt, maar ik heb soms ook net het omgekeerde gevoel: mensen willen het lekkerste stukje vlees op hun bord. Hóe het daar komt, daar denkt niemand graag over na. En ook niet over welk stuk van het dier dat nu net is, als het maar dik, goed gekruid en sappig is en misschien ook maar mooi vierkant of rechthoekig van vorm. Maar schotel ze zeker geen herkenbaar deeltje dier of een volledige vis voor, want dan is het ineens zielig.
Toen onze kinderen nog klein waren, vonden ze het heel gewoon om te vragen van welk dier hun vlees kwam: "Is dit koe/varken/kip?", terwijl mijn familie dan altijd zei: "Zeg! Dat is gewoon vlees!" Wij vinden dat als je ervoor kiest om vlees te eten dat je ook gewoon eerlijk moet beseffen wat er aan jouw lekker bordje vooraf gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:36

Wij halen ons rundsvlees bij een boer die ze zelf kweekt en ook slacht (of ze laten slachten maar versnijden wel zelf). Dus wij weten op welke weides de koeien hebben gestaan, we kunnen er alle info krijgen die we willen.

Moesten we hetzelfde met kip, konijn en varken kunnen doen, dan zouden we dat doen.

Het is niet alleen maar vlees eten, het is ook bewuste keuzes maken welk vlees je eet en waar het vandaan komt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:37

Goed verwoord Novastar. Je moet gewoon duidelijk zijn en goed uitleggen. Het is een keuze om vlees te eten, maar keer niet je hoofd af van wát er dan op je bordje ligt. Als dochter van een varkenshouder, werden wij al heel vroeg hier op gewezen. Dat lieve lammetje wat wij de papfles gaven, ligt over een half jaar als shoarma op ons bord. Dat wisten wij als 8-jarige al. En dat werd ons duidelijk uitgelegd. Je leert dan als kind al geen band op te bouwen met zo'n diertje. Maar er wel goed voor te zijn. Ook de biggetjes die zo schattig rondlopen, liggen over iets minder dan aan jaar op de bbq. En dan zijn wij nog - vinden wij - goed bezig met ons Groene Hart Varken, waar van de dieren zoveel mogelijk buiten lopen en los en vrij. Vorige week nog samen met mijn ouders 2 varkens weggebracht naar de slager. Ze lagen in de mijn paardentrailer, dik in het zaagsel. Je bent zo goed mogelijk voor ze, maar je weet dat ze over een paar uur er niet meer zijn. Als je dan maar bewust bent van wat je eet en goede keuzes maakt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:08

Ik vind de foto ook niet schokkend, gewoon een karkas dat versneden wordt.
Ben tijdens een buitenrit ook al wel eens langs de jagershut gereden waar ze net het hert van de dag aan het villen waren.
Ook paard maakte zich er niet druk om.

Ben het er wel mee eens dat als je vlees eet, je ook gewoon moet weten wat er op je bord ligt en hoe dat daar komt.
Het komt niet in folie verpakt uit de lucht vallen.
Als kind idd ook wel zo opgevoed geweest, vlees komt van een dier. Daar hoeft niet flauw over gedaan te worden maar juist omdat het van een dier komt is het waardevol en moet je er respectvol mee omgaan (het stuk vlees en zeker ook het dier zelf).
Als klein kind zat ik al te kijken als er een kip geslacht werd, diezelfde kip die ik 's morgens nog graantjes gegeven had en 's avonds smakelijk op m'n bord lag.

Zelf slachten zou ik toch nog een knop moeten omzetten maar een slachting bijwonen stoort me niet, als het netjes gebeurd.
Vorig jaar bvb werd een bevriende jachtopzichter gebeld voor een aangereden hert. Arm dier had een gebroken rug maar was verder puntgaaf. Long story short: bambi was lekker.
Was voor sommige vrienden ook luguber en die wilden er niets van weten (om dan een paar weken later met kerst wel wild te eten).

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:55

Interessante discussie blijft dit!

Ik eet zelf vlees, eet ook graag vegetarisch. Af en toe werk ik bij de Wilde Slager. Dit is een slagerij waar door de jagers uit de buurt (en Duitsland) geschoten wild heen wordt gebracht en wordt 'verwerkt'. Het mooie vind ik dat bijna van het beestje gebruikt wordt. Zwijnen, reeën en herten worden 'aangeleverd' zonder ingewanden, dat doen de jagers direct in het bos al, maar vogels worden de hartjes, levertje en niertjes verwerkt in worsten. De nek gaat vaak in de vriezer als hondensnack.

Er is niks biologischer dan dit vlees :) en héél interessant om te doen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:29

Varekaj schreef:
Wij halen ons rundsvlees bij een boer die ze zelf kweekt en ook slacht (of ze laten slachten maar versnijden wel zelf). Dus wij weten op welke weides de koeien hebben gestaan, we kunnen er alle info krijgen die we willen.

Moesten we hetzelfde met kip, konijn en varken kunnen doen, dan zouden we dat doen.

Het is niet alleen maar vlees eten, het is ook bewuste keuzes maken welk vlees je eet en waar het vandaan komt

Dat deed de familie van mijn man ook. Ze kochten met de hele familie een koe die ze lieten slachten en verdeelden dan het vlees onder alle gezinnen. Wat ze niet wilden of konden gebruiken werd door de boer annex slager doorverkocht of zelf gebruikt. Er waren twee gigantische diepvrieskisten voor aangeschaft, zodat iedereen bij opa en oma langs kon komen om wat op te halen. Zo hadden ze voor het hele jaar genoeg vlees voor iedereen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:51

Ik heb trouwens wel wat foto's van het werk in de slagerij:

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Ik dacht overigens dat zwanen beschermde dieren waren in Nederland, maar dat geldt dus alleen voor de wilde zwaan, niet de knobbelzwaan.

Mand

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:09

Kan je zwaan eten? :oo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:14

Daar zit toch maar amper vlees aan lijkt me?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:16

Wat doe inderdaad met een zwaan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:19

Sanet schreef:
Ik gok net wat meer dan aan een kieviet ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:57

Ailill schreef:
Sanet schreef:
Ik gok net wat meer dan aan een kieviet ;)

:')

Er zit behoorlijk wat vlees aan. Borstfilets zijn dubbel zo groot als bij een gans en de poten kun je heerlijk braden. De borstfilets worden vaak gepekeld of gerookt. Hart, nieren en maag (de maagspier) gaat allemaal in de (lever)worst.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:16

Zo leuk Laura :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:19

PoelieWoelie schreef:

Spoiler:
[ [url=m/Nsn45r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/yUOBij.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik dacht overigens dat zwanen beschermde dieren waren in Nederland, maar dat geldt dus alleen voor de wilde zwaan, niet de knobbelzwaan.

Gaaf!

Ik studeer momenteel voor slager :D

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:27

DeMolenhoek schreef:
PoelieWoelie schreef:

Spoiler:

Spoiler:

Gaaf!

Oh leuk!

Ik doe het een beetje als hobby. Op vrijwillige basis kom ik af en toe een dagje helpen en dan krijgt ik steeds wat lekkers mee naar huis. Deze slager heeft altijd zijn eigen restaurant gehad dus ik leer ook nog een beetje extra over koken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:33

Wat fijn zeg! Hij de hulp en jij de kennis. Mooie deal :j

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:11

Kan ik via Bokt ook filmpjes plaatsen? Want als ik mijn filmpjes upload (van de slager) dan verdwijnen ze weer (ik denk dat dat niet mag volgens de richtlijnen?).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:26

Linkje naar YouTube mag sowieso wel in dit topic denk ik?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:27

Gaaf die foto's van de slagerij..
Maar zwaan.. Wat kun je daar precies mee als ik vragen mag?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:28

Je hebt hem heel snel op YouTube geüpload en dan zet je even het vinkje aan dat alleen mensen hem kunnen zien die de link krijgen. (Half privé dus)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:50

Worden deze zwanen gefokt?
Of uit het wild gehaald?

En hoe worden deze dieren afgemaakt?

Ik heb zelf bij paardenslachter Vd Veen gewerkt, en dit soort dingen interesseren mij dus enorm!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:01

DeMolenhoek schreef:
PoelieWoelie schreef:

Spoiler:

Spoiler:

Gaaf!

Leuk! Aan het SVO dan?
Ik ben Slager en heb ook nog wel wat mooie karkas foto's van een flinke hertenbok van de Veluwe. Die verkopen wij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:02

Nee, Syntra :j (België)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:04

nine1987 schreef:
Linkje naar YouTube mag sowieso wel in dit topic denk ik?

Ik had ze op YouTube geüpload (in privé en met een 18+ tag) maar nu staan ze er niet meer op. Dus kan helaas niks delen!

Jolliegirl schreef:
Worden deze zwanen gefokt?
Of uit het wild gehaald?

En hoe worden deze dieren afgemaakt?

Nee, dit zijn echt wilde knobbelzwanen. Die mogen schijnbaar heel sporadisch geschoten worden. Alles wat bij deze Wilde Slager terechtkomt is echt wild en gedood door jagers. Hij krijgt wel eens aanbieding om herten over te nemen uit een hertenkamp, maar dat doet hij dus niet.

Hij is er wel strikt in dat hij alle 'tags' van de jagers verzamelt (elke jagers moet zijn 'buit' met een tag markeren). Om er wat meer controle op te houden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:05

Maar dit zijn dus zwanen die in koppels leven? Worden ze dan beiden geschoten dat je weet?