Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:29

Nee balen. :knuffel: Wow wat een hoop hanen. :oo

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:19

Zo dan Prairy, wat een berg hanen inderdaad! Hoe oud zijn ze nu? Sneu van het hennetje.

En ik zag nog zooooveel schattigs voorbij komen, kuikens, biggen en puppies! Het voorjaar is echt fantastisch :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:21

Ik zal ook even op de rest reageren. Was gisteren een beetje geschrokken van ineens een dood kuiken. De rest is nu bijna 5 weken. De hanen zijn echt drie keer zo groot als de hennen, en dat is niet overdreven. Is dat normaal bij Australorps? Weet iemand dat toevallig? Ik dacht dat bij de Poule de Bresse vorig jaar dat niet zo extreem was.

@amber15: wat leuk, eendenkuikens <3 Succes!

@Marcella: dus kwakkelkuiken toch overleden. Maar wel goede bevruchting dus! De drie die ik van jou heb gehad die zijn uitgekomen doen het goed. Volgens mij alle drie haan. Eén wordt erg donker, de ander hebben meer wit
.
@Mizora: ook veel in de weer dus met de kippen, cavia's en konijnen. Will ziet er leuk uit!

@Prairy: leuk, ook jonge eendjes dus! En mogelijk nog meer op komst.

@Moonfight: balen dat jullie zo ziek waren! Fijn dat het weer beter gaat. En wat leuk, die biggen! Toch nog een goede dracht uiteindelijk van de moeilijke zeug. Hopelijk gaat het met de ooien gauw beter! Lastig is dat he, ik voel me ook gauw schuldig als het niet altijd goed gaat met de dieren, maar je kunt het ook niet altijd weten / door hebben. Achteraf is altijd zoveel makkelijker.

@Juval: De puppy's zijn flink gegroeid! Fijn dat ze allemaal een mandje hebben gevonden! Nog even genieten dus.

@Palousa_boy: lijkt me best tof daar ooit iets mee te doen, maar nu genoeg om handen :P Jullie hebben de schapen geschoren dus? Nog meer te gaan?

Voorjaar is mooi, maar ook best wel druk merk ik := nog veel te doen hier. Mijn kat is ook aan het kwakkelen, het is een diabeet en zijn schildklier doet het nu ook niet goed, en hij heeft zich ook nog verwond afgelopen week toen we niet thuis waren... Dus even genoeg om handen hier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:31

Donker is hen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:47

Century, het is bij australorps wel normaal dat er een klein verschil zit tussen hennen en hanen maar dat hoort absoluut niet een heel groot verschil te zijn.. daarnaast is het best wel een robuust ras, een dood kuiken met 5 weken zou ik ook heel vreemd vinden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:55

Ze zijn echt 3x zo klein. De andere zijn echt zoveel groter.
Dat maakt me aan het twijfelen. Zijn de kleintjes dan per ongeluk een kruising van iets? En zou het kunnen dat de grote dan niet allemaal hanen zijn, maar er ook hennen bij zitten? Ik dacht namelijk klein = hen, groot = haan, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Eieren waren wel gelijk en ze zagen er als klein kuiken ook hetzelfde uit, ook zelfde kleur (zwart met witte buik) enzo... Of ze zijn wel allemaal Australorp, maar deze drie zijn van een hen die klein 'fokt' oid, of niet zulke gezonde kuikens maakt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 16:52

Ik heb even na zitten denken, heb de twee kleine hennetjes gepakt, vergeleken, goed naar de rest gekeken.

Ik denk dat ik tot de conclusie moet komen dat die drie (waarvan er een overleden is) niet goed zijn. Mogelijk slechte moeder, ik vermoed in ieder geval iets genetisch. Van de twee die overblijven is er één duidelijk ook niet goed. Die ademt moeizaam en maakt ook geluid daarbij. Ik verwacht dat die binnenkort overlijdt. De derde lijkt het wel goed te doen en goed mee te komen, is alleen een stuk kleiner. Die redt het misschien nog wel.

Wat de rest betreft, daar zitten dan waarschijnlijk wel gewoon hennen tussen. Er is wel verschil te zien tussen de wat slankere met een kleinere kam en de wat stevigere met al grotere kam. Maar zoals HMD aangeeft, het verschil is niet heel groot. Waarschijnlijk is het dan toch nog redelijk 50-50 verdeelt met hanen/hennen. En is mogelijk die donkere Sussex zoals Marcella zegt ook een hen.

Al doende leert men, denk ik. En we gaan het natuurlijk vanzelf zien hoe ze opgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:03

Heeft er iemand tips om selder te laten kiemen? Het blijft erg stil in mijn gezaaide bakken. Zijn nu 2,5 weken terug gezaaid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:36

Geloof veel warmte en vochtig, maar niet nat om te laten kiemen. Zijn behoorlijk lastig.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:01

Selder duurt lang volgens mij. Het is een lichtkiemer.

Is het normaal dat de kloek bijna niet eet? Ze eet spaarzaam wat zonnebloempitten en wat gras uit mijn hand, maar ze heeft al een paar dagen een zo goed als lege krop. De kuikens eten wel. Ze reageren niet echt op het tokken van de kloek, maar regelen het zelf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:12

Als ze op nest ja dan eet ze wat nodig is om te overleven.

Nu eet ze een hoop met 8 druktemakers.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:46

Wanneer denken jullie, het is genoeg? Mijn tweede kwakkelkuiken heeft een tijdlang niet willen eten, maar sinds vandaag wel weer. Maar ze ademt met een duidelijk hoorbare 'tik' en ze schudt elke paar seconden met de kop. Ze zondert zich veel af (maar dat is iets beter sinds vandaag).
Ze is echt heel klein en laat haar vleugels hangen.
Ik wil haar niet laten lijden maar nu ze weer eet twijfel ik weer. Ik weet het niet zo goed.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:53

Marcella schreef:
Als ze op nest ja dan eet ze wat nodig is om te overleven.

Nu eet ze een hoop met 8 druktemakers.

Ze heeft het een half gekookt ei op en wat zonnebloempitten.

Century schreef:
Wanneer denken jullie, het is genoeg? Mijn tweede kwakkelkuiken heeft een tijdlang niet willen eten, maar sinds vandaag wel weer. Maar ze ademt met een duidelijk hoorbare 'tik' en ze schudt elke paar seconden met de kop. Ze zondert zich veel af (maar dat is iets beter sinds vandaag).
Ik wil haar niet laten lijden maar nu ze weer eet twijfel ik weer. Ik weet het niet zo goed.

Altijd moeilijk dat soort dingen.. heb je je het idee dat ze pijn heeft of lijdt? Als het vandaag wat beter lijkt te gaan, zou ik het even aankijken. Heb je een filmpje?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:33

Century schreef:

Ik zet zulke kuikens altijd even apart zodat ze niet in de verdrukking raken bij de anderen. Ik heb al een hele hoop kuikens gered die aan het kwakkelen waren. Je verliest er wat en je red er wat.. ik zou hem dus even apart zetten onder een eigen lamp en iedere paar uur even checken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:48

Kunnen ze zo'n groeiachterstand wel weer inhalen?
En dat tikkende geluid en heftige ademhalen, kan dat goed komen? Ik snap dat jullie dat ook niet kunnen zeggen vanachter de pc. Ik vind het gewoon erg lastig, en vraag me af of er niet echt iets 'defect' is.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:13

Afbeelding

Ik geloof dat ik deze foto al eens eerder gedeeld heb maar dit was ook een achterstandskuiken (van vreemde broedeieren) naast mijn eigen kuiken (eigen broedeieren). Beide hanen. Die kleinste heeft met wat extra aandacht alsnog de achterstand in kunnen halen. Dat ademhalen kan met groei verbeteren of verslechteren. Daar is vaak, bij kippen, geen pijl op te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:25

Als zo jonge dieren zo snel een achterstand hebben komt dat nauwelijks goed, is mijn ervaring helaas.

Bon, het ziet er naar uit dat wij flink gaan minderen met dieren. De huidige prijzen voor voeder en de nog te verwachten stijgingen…. Pfff. Eten laten leveren deze week en ben in de €300 kwijt voor 20 zakken en 3 likemmers. Gewoon te gek voor woorden. Vorig jaar had ik voor €420 een ton eten staan. Het is niet dat we het niet meer kunnen betalen, maar ik wil het ook niet meer betalen. €330 voor 2/3 maand eten te geven, zonder hooi ofzo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:23

dat zijn flinke bedragen moestuin... is dat voor al je dieren? Heb je misschien mogelijkheid om een deel van het voer zelf te verbouwen? (mais/zonnebloemen/bonen)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:11

Is ook opgevallen zit er met de verkoop van eieren eraan te denken om van 1 euro voor 6 eieren naar 1,25 voor 6 te gaan. Prijzen voer zijn flink omhoog gegaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:27

Ik verkoop mijn eieren nog steeds voor 0,25 per stuk, ik zit dus op 1,50 voor 6 en 2,50 voor 10. In de buurt gaan ze ook voor 20 cent per stuk maar mijne zijn XL :P Beetje marketing ;)

En als je vergelijkt met winkel prijzen dan ben ik nog steeds heel erg goedkoop...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:52

Ik verkoop ze nog niet en heb er 70+ nu _O- Moet daar toch eens werk van maken.
Met het kwakkelkuiken gaat het iets beter. Ik heb besloten de grote bende zaterdag naar buiten te gooien (met hok uiteraard), en dan de twee kleintjes binnen te houden en kijken of ze wat bij willen komen.
De groten zitten zo goed als volledig in de veren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:28

juval schreef:
dat zijn flinke bedragen moestuin... is dat voor al je dieren? Heb je misschien mogelijkheid om een deel van het voer zelf te verbouwen? (mais/zonnebloemen/bonen)

Ja gelukkig wel! Maar voorspelling is dat mais van €70 naar €100/€110 gaat per bol. Hooi van €40 naar €60. Zijn gewoon flinke stijgingen en dan moet ik mij zelf toch even afvragen of ik dit nog wil… Dus minder dieren en uitbreiden naar meer teelt om te voederen lijkt mij dus de oplossing :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:45

Wat een bedragen Moestuin.

Mijn eendenkuikens zijn nu een dag of drie. Ze eten goed, alles gaat prima. Alleen de kloek eet nog steeds heel weinig. Ik heb de vraag hier pas ook al gedropt, maar ik doe het toch nog maar een keer, want ik maak me zorgen. Ze eet spaarzaam wat zonnebloempitten uit mijn hand. Ander zaad niet, zelfs geen mais. Gisteren heeft ze een half eitje op en vanmiddag had ze een krop ter grote van een grote knikker. Ze is al flink afgevallen sinds het broeden en ze moet nu toch echt wel een inhaalslag gaan maken? Is het normaal dat ze zo weinig eet? Ik heb naast de opfokkorrel nu ook maar een bakje gemengd graan, wat ik de kippen altijd geef, erbij gezet.

En wat ik me afvroeg, kunnen de kuikens 's nachts zonder eten en drinken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:58

Ja, kuikens zijn 's nachts gewoon warm onder mama samen in coma ivm totaal nachtblind. Voeren zou lamp betekenen en dus verstoorde nachtrust + ratten aan trekken (die dan ook wel/juist kuikentje pakken).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:01

Hier ook flinke prijzen voor het voer maar hebben helaas geen keus. Ons eigen graan is bijna op en de nieuwe komt pas ergens Augustus van het land af. Dus de lammeren krijgen inmiddels al even gekocht voer en een deel van de ooien ook sinds vorige week.

Had ook flinke schimmel en rot in het graan zitten door een drinkbak die daar nog zit, die hadden de ratten vol met graan gegooid dus die is gaan lopen en dat hadden we niet gezien (met een paar ton graan er tegenaan zie je dat niet :+ )
Dus die drinkbak gaat binnenkort weg. Hij heeft daar ook verder geen functie.