Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:54

Lekker handig: je mag wel een afspraak maken (man is van 1975 kan via internet morgen al aan de beurt) maar de brief is nog lang niet binnen en zonder brief en gezondheidsverklaring wordt er niet geprikt. Of kan je dat ergens downloaden zodat je niet hoeft te wachten op de brief? Zo schiet het nog steeds niet op!

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:04

In de meeste gevallen kan je pas een paar weken later terecht.
Of anders de app in de gaten houden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:13

Mijn man en ik hebben donderdag de afspraak gemaakt en kunnen pas 11 en 13 juni. Bij het online afspraak maken krijg je een bevestiging per mail en die moet je meenemen, niet de brief.

Citaat:
Dit moet u meenemen
Wanneer u naar de vaccinatie-locatie komt, heeft u het volgende nodig:

MondkapjeUw paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijsDeze afspraakbevestigingEen ingevulde gezondheidsverklaring. Die heeft u gekregen bij uw uitnodiging. U kunt de gezondheidsverklaring ook downloaden door op deze zin te klikken. U vindt hem dan terug in de map "downloads" op uw apparaat.

Zonder de bovengenoemde items kunnen we u niet vaccineren.
Het is handig als u op de dag van uw vaccinatie loszittende bovenkleding draagt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:17

En de gezondheidsverklaring kun je downloaden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:24

Pandora2 schreef:
Het is of een kus of een hand. Ook weer niet overdrijven hé :D

In franssprekend België en Frankrijk is dit nog veel meer ingeburgerd dan hier.
Ik zal dan toch te dicht bij Brussel en Wallonië wonen zeker :Y)

Was als student 1 week op uitwisseling in Brussel. Wist niet, wat me overkwam zeg! Als er in NL een jongen op je afkomt en naar voren buigt doe je of mee, of ren je weg.
Dus ik vlieg naar achteren en hij keek verbaasd. De rest lag in een deuk .
Heb uiteindelijk ontdekt, dat die ene kus op de wang heel normaal is en dat de hele dag door :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:24

Die gezondheidsverklaring ligt ook op de vaccinatie locatie.
Ik heb geen printer dus kon ik hem daar invullen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:14

Tip voor mensen die willen weten wanneer ze aan de beurt zijn, via NU.nl kun je een melding krijgen wanneer jouw jaargang aan de beurt is voor een afspraak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:21

In Australië een voorbeeld hoe het ondanks alle maatregelen toch weer mis kan gaan :
De Australische deelstaat Victoria ligt voor de vierde keer onder lockdown en stelt vandaag vijf nieuwe coronabesmettingen vast. De laatste uitbraak komt daarmee op 35 en is voor veel mensen reden een vaccinatie te gaan halen. Met lange rijen en uren wachten tot gevolg. Een speciale afsprakenlijn bezwijkt vrijwel dagelijks onder het grote aantal bellers. Gisteren werd het recordaantal van 43.500 coronaprikken gezet.

De nieuwe corona-uitbraak in Victoria werd veroorzaakt door een reiziger die negatief testte na een hotelquarantaine, vervolgens naar Melbourne vloog maar uiteindelijk toch besmet bleek te zijn. De nu geïnfecteerde Australiërs hebben, zo blijkt uit het traceeronderzoek, samen zo'n 150 plaatsen bezocht. Duizenden mensen lopen daardoor het risico ook besmet te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:31

'Misgaan' is dan dus potentieel besmet, maar nog geen tienduizenden doden? En voor deze lockdown een vrij lange tijd waarin ze helemaal vrij konden doen wat ze wilden zonder beperkingen en mondkapjes omdat er geen corona was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:53

Ik vind het idioot hoe snel ze in lockdown gaan.. :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:08

Misschien omdat ze in Australie weten hoe dingen die klein beginnen kunnen uitgroeien tot iets heel groots, zoals allesverwoestende bosbranden, en ook dat ze weten dat als je wacht tot het echt heel groot is, het bestrijden niet makkelijker is?

Over het algemeen geloof ik dat het grootste deel van Australie uiteindelijk aanzienlijk minder beperkingen heeft gekend dan wij hier in Nederland, en ook aanzienlijk minder doden en ernstig of langdurig zieke mensen. Ik vind dat wel een overweging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:15

Als eiland kun je dat makkelijker beginnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:21

Shadow0 schreef:
Misschien omdat ze in Australie weten hoe dingen die klein beginnen kunnen uitgroeien tot iets heel groots, zoals allesverwoestende bosbranden, en ook dat ze weten dat als je wacht tot het echt heel groot is, het bestrijden niet makkelijker is?

Over het algemeen geloof ik dat het grootste deel van Australie uiteindelijk aanzienlijk minder beperkingen heeft gekend dan wij hier in Nederland, en ook aanzienlijk minder doden en ernstig of langdurig zieke mensen. Ik vind dat wel een overweging.

Daar denkt mijn achternicht toch anders over. Zo opgesloten als zij hebben wij toch niet gezeten en dat doet ook iets met mensen. Zeker zoals zij met haar vriendin woont in een appartement

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:25

Geweldig Purny, heel stoer ook dat je het durfde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:29

Nou weet ik dat een achternicht onweerlegbaar bewijs is. Toch zijn er hier wel wat mensen die familieleden hebben verloren die wellicht ook een opinie hebben. Aan het sterfbed van familieleden zitten (of juist niet, en ze alleen maar via zoom kunnen zien terwijl ze overlijden) doet blijkbaar ook iets met mensen.
Ik heb mijn ouders vorige week voor het eerst in zowat een jaar gezien! Dat doet ook iets. Ik tel ook mijn zegeningen - ik heb die tijd niet de hele tijd alleen binnen gezeten gelukkig. Maar de impact op onze samenleving is ook groot. En dan hebben wij daar dus nog een heleboel overlijdens en een heleboel zieken bij, en een zorgsector die nog lang bezig is met het verwerken van de trauma's en de overbelasting.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:33

Australië heeft nog maar weinig gevaccineerd en heeft in sommige gebieden een maandenlange , echte lockdown gehad. En wanneer nu de snel verspreidende varianten opduiken zitten ze er boven op anders is daar in dichtbevolkte gebieden en tot nu toe lage vaccinatie graad de ramp niet te overzien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:39

bigone schreef:
Australië heeft nog maar weinig gevaccineerd en heeft in sommige gebieden een maandenlange , echte lockdown gehad.

Zeker. En andere gebieden hebben -mede daardoor- juist vrijwel geen beperkende maatregelen nodig gehad. Ik vind het zo vreemd dat alleen de nadelen belicht worden. Terwijl het toch ook heel veel mensen heel veel heeft opgeleverd.

Citaat:
En wanneer nu de snel verspreidende varianten opduiken zitten ze er boven op anders is daar in dichtbevolkte gebieden en tot nu toe lage vaccinatie graad de ramp niet te overzien.

Hmm. Voorlopig gaan wij versoepelen met nog steeds een hele hoge verspreiding en ook een aanzienlijk deel van de bevolking niet gevaccineerd. Als dat in Australie zo'n probleem is, dan heb ik hier ook nog wel wat kanttekeningen te plaatsen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:49

Hoe kom je nu bij die hoge verspreiding? Er worden nu weer minder besmettingen geteld en ook minder ziekenhuis opnames.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:31

Shadow0 schreef:

En als gevolg daarvan, het succesvol indammen hebben ze dus geen haast met vaccineren gehad. Ongeveer 4 % van de bevolking is gevaccineerd .
In tegenstelling tot ons land , die dus wel volop vaccineert en al 9 miljoen prikken zijn gezet op 11 miljoen volwassenen. Hoe je het ook went en keert, hadden we in volledige en zeer strakke lockdown moeten gaan? Ja misschien maar zonder vaccins had je dat bijna een jaar vol moeten houden om iedereen veilig te houden. Het enigste wat ik de regering kwalijk neem is dat ze alleen naar de IC cijfers kijken en de grote groep revaliderende mensen blijkbaar op de koop toenemen.
Wat mij betreft hadden ze het vaccineren omgedraaid en waren de jongsten als eerste gevaccineerd omdat zij nog een lange toekomst hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:27

Popstra schreef:
Hoe kom je nu bij die hoge verspreiding? Er worden nu weer minder besmettingen geteld en ook minder ziekenhuis opnames.

Iets minder dan nog meer besmettingen ja. Er zijn nog altijd ruim 3000 nieuwe besmettingen per dag. Dat is nog altijd heel hoog. Risicoindicatie op de site van het RIVM zelf is ook gewoon nog ondubbelzinnig het hoogste niveau: 'zeer ernstig.'
Het gaat wel ietsjes beter en er zijn wel redenen om positief te zijn, maar van de 3400 mensen die vandaag een positieve testuitslag hebben gekregen zullen enkele overlijden, enkele op de IC belanden, een aantal zorg nodig hebben en een onbekend aantal oplopend tot een paarhonderd mensen kunnen er maandenlang klachten van hebben.

En dat geldt ook voor de 3000 die morgen een positieve uitslag zullen krijgen. En ook voor de 3800 van gisteren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:47

Er komen naarmate meer mensen besmet zijn geweest en geënt zijn steeds meer mensen bij die nog wel positief testen maar niet besmettelijk meer zijn. Van die ruim 3000 zullen er ook de nodige zijn waarvoor dit geldt. Ze zouden net als in Spanje de CT waardes moeten meten. Helaas gebeurt dat niet. Als de CT boven een bepaalde waarde is weet je dat het om iemand gaat die recent corona heeft gehad, dus wel positief test nog. Maar absoluut niet meer besmettelijk is. Het cijfer positief getesten zegt naarmate de pandemie duurt steeds minder over wel of niet besmettelijk zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:56

Maar de mensen die bvb gisteren positief getest hebben zullen ook klachten hebben en wanneer je klachten hebt lijkt het mij dat je besmettelijk bent. Anders ga je niet testen, zonder klachten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:59

Getup schreef:
Pandora2 schreef:
Het is of een kus of een hand. Ook weer niet overdrijven hé :D

In franssprekend België en Frankrijk is dit nog veel meer ingeburgerd dan hier.
Ik zal dan toch te dicht bij Brussel en Wallonië wonen zeker :Y)

Was als student 1 week op uitwisseling in Brussel. Wist niet, wat me overkwam zeg! Als er in NL een jongen op je afkomt en naar voren buigt doe je of mee, of ren je weg.
Dus ik vlieg naar achteren en hij keek verbaasd. De rest lag in een deuk .
Heb uiteindelijk ontdekt, dat die ene kus op de wang heel normaal is en dat de hele dag door :D

:D
Ik krijg er beeld bij :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:02

Wat is er aan de hand in de UK ?
Ik lees dat alles daar weer stijgt. Inclusief de ziekenhuisopnames met 30%.
Dat is niet zo best.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:08

SusanH schreef:
Er komen naarmate meer mensen besmet zijn geweest en geënt zijn steeds meer mensen bij die nog wel positief testen maar niet besmettelijk meer zijn.

Ik zie eigenlijk geen aanleiding voor die aanname? Ik denk dat veel mensen die ingeent zijn helemaal niet test

Citaat:
Van die ruim 3000 zullen er ook de nodige zijn waarvoor dit geldt. Ze zouden net als in Spanje de CT waardes moeten meten. Helaas gebeurt dat niet. Als de CT boven een bepaalde waarde is weet je dat het om iemand gaat die recent corona heeft gehad, dus wel positief test nog. Maar absoluut niet meer besmettelijk is. Het cijfer positief getesten zegt naarmate de pandemie duurt steeds minder over wel of niet besmettelijk zijn.

Dit klopt niet hoor. Dat CT-verhaal zingt nu al tijden in wappieland rond, maar is allang ontkracht: die CT wordt in de gaten gehouden.

Maar belangrijker: de redenatie dat mensen wel positief testen maar 'absoluut niet meer besmettelijk zijn' is gewoon onzin. Dit is een aanname die veel verspreid wordt, maar we hebben geen betrouwbare indicatie voor besmettelijkheid, en de test is de beste aanwijzing dat er wel reden is om aan te nemen dat iemand besmettelijk is. Veel waarschijnlijker nemen we makkelijk aan dat mensen niet besmettelijk zijn omdat er een bepaalde tijd verstreken is, terwijl ze dan mogelijk wel degelijk wel besmettelijk kunnen zijn (later ontwikkelen of langer besmettelijk blijven dan wat we nu aannemen over incubatietijd.)