[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:42

_San87_ schreef:
Overigens laat iemand die fulltime komt werken om andere moeders te ontlasten om vervolgens zelf binnen een paar maand met verlof te gaan wel een lekkere indruk achter, kunnen de moeders die ontlast zouden worden alsnog dezelfde werklast blijven dragen :=.

Je hebt wel gelijk, deze situatie specifiek is echt not done.

Wilde even een ander licht schijnen op moeders door wat ik vaak zie met mensen in mijn team die parttime werken en moeder zijn. Ik ben in mijn werk veel bezig met het verkleinen van de gender gap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:44

Danique_G schreef:
_San87_ schreef:
Overigens laat iemand die fulltime komt werken om andere moeders te ontlasten om vervolgens zelf binnen een paar maand met verlof te gaan wel een lekkere indruk achter, kunnen de moeders die ontlast zouden worden alsnog dezelfde werklast blijven dragen :=.

Je hebt wel gelijk, deze situatie specifiek is echt not done.

Wilde even een ander licht schijnen op moeders door wat ik vaak zie met mensen in mijn team die parttime werken en moeder zijn. Ik ben in mijn werk veel bezig met het verkleinen van de gender gap.

Daar ben ik ook echt helemaal voor :j. Ik ben ook vaak genoeg bijgesprongen voor een ex-collega wanneer haar zoon ziek was, of zo. Maar dit voorbeeld specifiek helpt daar absoluut niet bij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:54

Ik vind het dus lichtelijk irritant dat als “ de kleine “ ziek is, moeders opeens ook “ ziek “ thuisblijft.

Ik snap het, alleen voor collega’s is dat echt niet leuk. Nóg erger vind ik het als moeders zeggen: jij hebt geen kinderen dan kan jij toch… ( you name it, maar ook dit gebeurd op de werkvloer ) -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:00

Ineke2 schreef:
Ik vind het dus lichtelijk irritant dat als “ de kleine “ ziek is, moeders opeens ook “ ziek “ thuisblijft.

Ik snap het, alleen voor collega’s is dat echt niet leuk. Nóg erger vind ik het als moeders zeggen: jij hebt geen kinderen dan kan jij toch… ( you name it, maar ook dit gebeurd op de werkvloer ) -O-

"Voor iedere dag die ouders vrij nemen omdat kind ziek is, krijgen alle kindvrije medewerkers ook een vrije dag aan het einde van het jaar." Ben benieuwd hoeveel er dan nog constant naar huis rennen voor hun zieke kroost als zij zich ineens een slag in de rondte moeten werken rond de feestdagen. :))

Relaxed schreef:
idinn schreef:
Als het echt mijn droombaan is, zou ik ook vanaf het 1e gesprek eerlijk willen zijn. Want als ze mij echt graag willen, maakt een verlof ze niks uit. Maar dan hebben ze wel de afweging kunnen maken.

Precies dit.. Ik heb nog de grootste moeite met het bewust verzwijgen. Wees dan eerlijk, dan kom je er samen wel uit.
Het kan vriezen, het kan dooien wat dat aangaat... Als het allemaal geen probleem was als mensen er eerlijk over zouden zijn, dan zou er ook geen reden zijn om erover te liegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:12

Ik ken het bedrijf heel goed, en ik weet dat als ze echt graag iemand willen, dan had ze vast wel een nieuw aanbod gehad nadat ze bevallen was. Alleen vindt zij het wel zo handig dat dat bedrijf beter betaald en meer voordelen heeft voor gezinnen waar ze nu al als zwangere ook voordeel bij heeft.
Nee, vanuit haar standpunt begrijp ik absoluut dat ze de kans gegrepen heeft. Had ik ook gedaan. Maar ik zou het dan wel anders aangepakt hebben, dat wel, vanuit collegiaal standpunt.

In België bestaat proeftijd niet meer trouwens. Is een paar jaar terug afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:23

Ik heb dus door zulke mensen het idee dat ik tijdens een sollicitatie moet benadrukken dat ik écht geen kinderen wil. Zodat ze niet denken "die is begin 30, laten we die toch maar niet kiezen". Terwijl mijn keuze om bewust kindvrij te zijn een mogelijke nieuwe baas eigenlijk geen zak aan gaat.

Als iedereen gewoon minstens het eerste jaar bij een nieuwe baan niet zwanger raakt, zou dat ook niet hoeven :+

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:24

Idinn, ik heb het idd wel eens vermeld bij een sollicitatie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:27

Ik dus ook bij mijn huidige baan. Ik wist dat de andere overgebleven kandidaat een man was. En wilde niet dat ze puur op de kans van een zwangerschapsverlof me opzij zouden schuiven. Mijn functie had namelijk hoognodig iemand extra nodig en het is compleet on the job leren, geen specifieke opleiding voor. Dan heb je er geen zak aan als iemand in de eerste 2 jaar zegt: surprise! :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:23

idinn schreef:
Ik heb dus door zulke mensen het idee dat ik tijdens een sollicitatie moet benadrukken dat ik écht geen kinderen wil. Zodat ze niet denken "die is begin 30, laten we die toch maar niet kiezen". Terwijl mijn keuze om bewust kindvrij te zijn een mogelijke nieuwe baas eigenlijk geen zak aan gaat.

Als iedereen gewoon minstens het eerste jaar bij een nieuwe baan niet zwanger raakt, zou dat ook niet hoeven :+

Het is een cirkeltje en het in stand houden daarvan komt natuurlijk niet alleen door vrouwen die de boel naaien, want we moeten ook niet doen alsof iedere vrouw met een kinderwens alles eruit probeert te slepen op kosten van de baas — het overgrote merendeel handelt gewoon naar eer en geweten en degenen die de boel naaien, hadden daar wel wat anders voor gevonden als ze geen kinderen of kinderwens hadden. Net als dat er ook zat mannen zijn die hun collega’s met ladingen werk laten zitten als het hen uitkomt, met een of andere kulsmoes.

Voor sommige werkgevers gaat het ook niet alleen om het eerste jaar, die willen ook geen vrouw die met verlof gaat over 5 of 10 jaar. Laten we nou niet doen alsof vrouwen met een kinderwens allemaal de boel naaien en werkgevers daarin zo heilig zijn als vrouwen er open en eerlijk over zouden zijn in een sollicitatie. Nu weet Varekaj dat het bij het bedrijf van haar schoonzus wel een mouw aan te passen was geweest, maar als je dat niet van tevoren weet, speel je op safe en zeg je dus niets. En dat snap ik eerlijk gezegd heel goed.

Stel dat, in een fictieve situatie, mensen het beoefenen van een bepaalde sport zouden behandelen als het willen hebben van kinderen, “want risico op langdurige blessures.” Zou jij dan nog eerlijk bij een sollicitatie zeggen dat je die sport beoefent, als je weet dat dat je kansen op een baan aanzienlijk verkleint? Idem met bepaalde aandoeningen, die hang je ook niet tijdens je sollicitatie aan de grote klok — als je al kijkt naar hoe sommige werkgevers hier op Bokt over mensen met bepaalde aandoeningen praten, ben je wel gek ook als je dat risico neemt als je gaat solliciteren. := Dan kunnen werkgevers en directe collega’s wel boos worden omdat iemand dat niet meteen bij binnenkomst meldt, maar de cultuur om daar niet eerlijk over te zijn wordt gekweekt door die bedrijven zelf, niet door de sollicitanten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:52

Relaxed schreef:
Idinn, ik heb het idd wel eens vermeld bij een sollicitatie :j

Ik heb het op mijn cv gezet.
En in mijn sollicitaties ben ik ook eerlijk over alles, ook over mijn angststoornis en dat ik daarvoor medicatie neem. De vorige keer heb ik daar een groot compliment voor gekregen. Ze konden de openheid en transparantie heel erg waarderen.
Ben alleen niet aangenomen, maar dat had andere redenen. En ik mag het nog eens proberen in de toekomst, dus dat ga ik gewoon doen :D

Ik vind die eerlijkheid zo belangrijk, zoiets groots achterhouden als zwangerschap, zeker omdat je gevraagd wordt om anderen (andere moeders nota bene) te ontlasten, vind ik echt onwijs asociaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:03

idinn schreef:

Ik ook ja, meldt t juist nadrukkelijk als het ter sprake komt. En snap heel goed dat zwangerschapsverlof etc een hoop gedoe en kosten mee brengt. Dus dat een werkgever dat liever niet heeft dan wel.
En het blijft niet bij verlof maar ook het naar huis rennen bij ziek kind, minder willen werken, minder flexibel zijn etc etc. Allemaal logisch maar wel weer aan werkgever en collega’s om op te vangen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:04

Exact Mkango. Vrouwen worden in een dergelijk traject ook het meest benadeeld. Mannen wordt nooit gevraagd of ze papa willen worden want stel dat het grut ziek wordt. Ze hoeven ze wellicht niet uit te persen maar hiermee houden we ook een dergelijke sociale norm in stand. Een norm waardoor moeder zijn altijd als een soort handicap wordt gezien. Dit vergroot de afstand tussen man en vrouw op de werkvloer. Ik denk dat we inmiddels wel in een jaar beland zijn waar impact niet enkel gemaakt wordt door de productiviteit en winstgevendheid van een collega maar ook door een hele lading soft skills die ouders vaak ontwikkelen door het krijgen van een kind. (Ja uitzonderingen daar, of mensen die het van nature hebben).

Ik moet erbij zeggen dat ik nooit slechte ervaringen gehad heb bij moeders/vaders. Ja ze stoppen wel eens eerder om zieke kind op te halen of voor kind te zorgen maar dit heeft hun werk nog nooit benadeeld. En dan komt het een keer niet af? Ze leven niet om te werken. Ze beginnen vroeg (07:00) en stoppen rond 17:00. De vrijgezelle 30-er is vaak flexibeler in start en eindtijden.

Wat ik wel echt bloed vervelend is als de poep verhalen boven tafel komen. Iemand heeft in geuren en kleuren verteld waar de kak allemaal zat nadat baby een diarree aanval had. GADVERDAMME :r

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:56

Helemaal eens Mkango. Ik heb mijn gebrek aan kinderwens nooit besproken en ga ik ook nooit doen tijdens sollicitaties. Gaat ze niks aan en zou ook gewoon niks uit moeten maken (in een ideale wereld, en ik weet het, daar leven we niet in). Als je een jonge vrouw aanneemt is de kans dat ze ooit eens op zwangerschapsverlof gaat en dat hoort nou eenmaal bij het leven en de inclusiviteit die tegenwoordig op de werkvloer de standaard zou moeten zijn. Het feit dat sommigen blijkbaar het (waarschijnlijk terechte) idee hebben dat het hebben van een kinderwens in hun nadeel zou kunnen werken zegt al genoeg over dat dit in werkelijkheid nog steeds iets is waar werkgevers over vallen en ik betwijfel of de eerder genoemde wat minder sociale gevallen daar de hoofdreden van zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:14

Het zou niet uit moeten maken. Als ik zie hoe vaak de moeders hier weg zijn, en dan is t ofwel een paar uur eerder tot een hele dag/een paar hele dagen tot een week, dan snap ik weer wel dat t uitmaakt, of dat het iig een afweging wordt. Voornamelijk in kleinere bedrijven komt er dan toch weer extra werk op collega's en kost het een werkgever toch geld.

Een andere collega van mij die deelt dat meer op. De ene keer gaat zij, de andere keer haar man. Zij is echt duidelijk minder vaak weg/afwezig. Ik denk dat vooral daar veel te winnen valt, zorgtaken óók door mannen laten doen.

Maar goed, vooralsnog blij dat ik gewoon lekker kan klagen over moeders die weer eens naar hun kroost moeten en dat zelf niet hoeven :D.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:39

Ja dat is natuurlijk ook zo. Als je fulltime ergens werkt dan mag je werkgever er vanuit gaan dat je daadwerkelijk fulltime werkt. Kinderen of niet. Het moet van beide kanten komen. Maar ik vind niet dat een werkgever op voorhand hierop mag anticiperen simpelweg omdat iemand een jonge vrouw is en dus mogelijk een keer kinderen krijgt, daar gaat het mij meer om.

Hier stoppen vaders ook geregeld eerder of moeten ze tussendoor weg voor kinder-dingen, juist omdat we een klein bedrijf zijn en iedereen verantwoordelijkheid draagt voor zijn of haar werkzaamheden én de werkgever het heel belangrijk vind dat iedereen gezond en blij blijft is hier veel flexibiliteit in (want structureel minder mensen kunnen we dan weer niet hebben en nieuwe mensen met kennis in dit gebied zijn ook niet makkelijk te vinden). Ik denk dat het gewoon heel erg per bedrijf en soort werkzaamheden verschilt hoe groot het potentiële probleem van verzuim is, groot of klein. En ook hoe een werkgever hier dan mee omgaat.

Maar wat je zegt, erover klagen van de zijlijn is soms erg fijn :D
Laatst was een collega alvast op zoek naar een kinder-dump-plek (kinderdagverblijf) voor z'n toekomstige kroost. Want, wachttijd van 1,5 jaar op de meesten in de buurt. Decadente bedoeling hoor, 80 euro per dag voor een kind.
Zelfs als je het bedrag meerekent wat hij terugkrijgt, kan je beter een paard hebben :')

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:53

Op ons bedrijf hebben veel mensen het toch best fijn geregeld wat dat betreft.
We werken in 2-ploegen en er werken meerdere stelletjes, waarvan de een in de ene ploeg en de ander in de andere ploeg. Bij de ploegenwissel neemt bv de vader de kinderen mee, deze wachten in de auto, moeders is klaar met werken en neemt de kinderen mee naar huis. Ze hoeven geen opvang te regelen en kunnen beide fulltime werken en kinderen zien hun vader ook meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:00

LunarEclipse schreef:
Laatst was een collega alvast op zoek naar een kinder-dump-plek (kinderdagverblijf) voor z'n toekomstige kroost. Want, wachttijd van 1,5 jaar op de meesten in de buurt. Decadente bedoeling hoor, 80 euro per dag voor een kind.
Zelfs als je het bedrag meerekent wat hij terugkrijgt, kan je beter een paard hebben :')

Ik heb dat wel eens gezegd toen ik nog zelf een paard had. Was een discussie “ ja maar jij hebt een paard dat is een mega dure hobby”
Eh zei ik toen jij hebt een kind, dat is nog vele malen duurder :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:00

Bij ons werkt het net zo, LunarEclipse. :j Wij hebben onwijs veel vrijheid wat betreft werktijden. Eén van mijn leidinggevenden en een van mijn directe collega’s zijn soms ook tussendoor weg voor kinderdingen, maar daar tegenover staat dat er ook niet moeilijk gedaan wordt als ik tussendoor wat privédingen doe, zolang ik het even laat weten en die uren inhaal. Ik zie hen ook regelmatig nog ‘s avonds berichten uitwisselen op Teams. :)) De andere leidinggevende is momenteel op zoek naar een huis, dus die is soms ook tussendoor weg voor een bezichtiging.

Nu is de aard van onze werkzaamheden er ook maar dat dat makkelijk kan en waarbij het ook geen effect heeft op je collega’s als jij er niet bent. Als je werkzaamheden hebt die op locatie uitgevoerd moeten worden of waarbij het veel afwezig zijn van 1 iemand betekent dat de rest onderaan de streep meer doet, snap ik wel dat collega’s daar nogal narrig van worden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:07

Ineke2 schreef:
LunarEclipse schreef:

Ik heb dat wel eens gezegd toen ik nog zelf een paard had. Was een discussie “ ja maar jij hebt een paard dat is een mega dure hobby”
Eh zei ik toen jij hebt een kind, dat is nog vele malen duurder :+ :D

Eigenlijk zijn kinderen gewoon een hele dure en tijdverslindende maar sociaal geaccepteerde hobby :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:19

Binnen mijn werktijden is er weinig flexibiliteit, en het hangt er ook maar vanaf hoe mensen daar zelf tegenover staan natuurlijk. Je hebt er die zich ernaar schikken en je hebt er die denken "dan maken we ze wel flexibel". Zolang dingen in samenspraak gaan kan er in mijn ogen heel veel. Maar niet zoals mijn collega, zonder enig overleg alle vakantie opgeëist en mogelijke brugdagen voor verlengde weekends. Fijn voor haar dat ze op die manier bijna dubbel zoveel vrij heeft zonder dat het een dag verlof extra kost, maar wel ronduit kl*te voor de rest van het team.

Ik heb vooral rot ervaring wat betreft collega's met kinderen en dat op verschillende werkplekken. Zowel in ploegen, hele flexibele uurroosters als niet flexibel.

In België hebben mannen vanaf 1/7 trouwens recht op 25 dagen vaderschapsverlof na een bevalling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:23

Varekaj, in dat geval vind ik ook wel dat de baas er wat van kan zeggen. Die kan prima zeggen: grietje, leuk en aardig je verlofaanvragen, maar dat gaan we zo niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:35

idinn schreef:
Varekaj, in dat geval vind ik ook wel dat de baas er wat van kan zeggen. Die kan prima zeggen: grietje, leuk en aardig je verlofaanvragen, maar dat gaan we zo niet doen.
Precies. Maar dat vind ik ook van mensen die te pas en te onpas weg moeten voor de kinderen en daarmee collega's dus met meer werk laten zitten. Ook daar kan een werkgever wat aan doen, maar imo moet dat niet bij voorbaat al gebeuren door vrouwen dan maar half af te schrijven, tenzij ze expliciet zeggen dat ze geen kinderen of kinderwens hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:36

Binnen een team mag het toch nooit zo zijn dat iemand zonder overleg vakantie neemt? Ik zou daar als teamleider echt niet mee akkoord gaan :n

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:18

Nee, ik ben wel gewend dat verlof echt in overleg met collega’s gebeurd. Bij een aantal bedrijven was het zo dat je directe collega’s via de mail akkoord moesten geven voor je leidinggevende het goedkeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:19

Ineke2 schreef:
Nee, ik ben wel gewend dat verlof echt in overleg met collega’s gebeurd. Bij een aantal bedrijven was het zo dat je directe collega’s via de mail akkoord moesten geven voor je leidinggevende het goedkeurde.

Zo ken ik het idd ook, vind het eigenlijk niet meer dan normaal..