Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:39

Fijn dat het kuiken beter gaat Marcella!

Skyla: Hier komkommers te veel juist. Wat leuk dat ze kuikens zijn uitgekomen!

Nou, te gek voor woorden. Maar wij zijn het eten van de schapen al aan het omzetten. Binnen 2 weken worden ze gespeend dus wij gaan van melkkorrel over naar een gewone basisbrok en bouwen af tot enkel hooi. Wat is dit weer zo snel gegaan zeg :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:13

Mooi toch als zo goed gaat is dubbel genieten.

Kuiken zit onder de moeder. Ben benieuwd morgen. Mevrouw hen is wel een pitbull nu. :=

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:50

Het eerste eendenkuiken! Twee dagen eerder dan verwacht. Ik ga gauw even opfokmeel halen. Iemand ervaring met eendenkuikens? Bakje water om in te zwemmen ga ik er sowieso bij zetten. Schermen jullie de kip en de kuikens af de eerste dagen? En hoelang?

Hij is zo klein en schattig <3
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:50

<3

Heb nog 8 kuikens, maar inderdaad 100% bevruchting. 1 Kuiken was duidelijk onderontwikkeld, 2 kuikens dood in ei dus en 1 overleden (kwakkel kuiken was dat).

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:26

100% bevruchting is veel, Marcella!

Moet ik een bakje kippenvoer èn opfokkorrel neerzetten bij de kip met kuikens of alleen opfokkorrel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:49

Stond er ook van te kijken.

Hen eet nu gewoon met de kuikens mee van het opfok voer. Kan er wel legkorrel bij zetten, maar kijk ze toch niet naar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:08

Eendekuikens zijn nog niet waterdicht als ze zo klein zijn, normaal doet mama dat. Geef ze dus of even nog geen of enkel midden op de dag bakje om te badderen, zodat ze droog de nacht in gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:07

Over het algemeen legt de hen nu niet en is ze wel wat verzwakt, dus juist opfokkorrel. Dit bevat meer eiwit en veel minder calcium (waarvan een hoge dosering bij niet leggende dieren juist schadelijk is).

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:08

Thanks voor jullie advies.

Ik heb water in zo'n vogelbadje bij ze staan. De vrouw in de dierenwinkel zei dat ze niet goed uit een drinkklok konden drinken. Begrijp niet goed waarom.. Is dat jullie ervaring ook?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:49

Wat is een drinkklok? Hier altijd gewoon een laag bakje water staan bij kuikens (zowel eend als kip) en de eerste paar weken opfokkorrel. Daarna krijgen ze gewoon hetzelfde gemengde graan als onze schapen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:53

Hier vandaag trouwens weer een roerige maar positieve dag achter de rug gehad. Bij toeval de 3 loslopende konijnen kunnen vangen. Nogmaals geslacht bepaald en het blijken 2 (hoogdrachtige) voedsters en een ram te zijn. Mijn moeder is gehecht aan ze geraakt, dus de man mag binnenkort onder het mes in plaats van onder de pin. Ze zitten nu in een 2 verdiepingen 120x60 verblijf. Ze heten trouwens Snep, Bles en Witje. We hadden namen nodig om in de gaten te houden of ze er nog allemaal waren en zo konden we ze uit elkaar houden.

Verder heb ik een nieuwe ram opgehaald. 5 euro voor een gevaccineerd konijn, maar ze raakte hem, samen met nog een aantal rammen, echt niet kwijt terwijl ze overvol zit. Maandag gaat ze de in de verkoop zijnde rammen die ze nog over heeft naar de dierenwinkel brengen. Dus zij was blij met hoe hij terecht kwam en ik ben blij met zowel de ram als het koopje, want hij was ook nog eens om de hoek. Dat is met de huidige benzineprijzen ook wel prettig.

Eigenlijk komt hij nog wel te vroeg, want ik wilde eigenlijk pas over een maand of 2 weer een nieuwe ram, maar voor een perfecte match (zelfs gewend om met cavia's te zitten) wilde ik best een uitzondering maken. Bij haar heette hij Snoeppie, bij mij gaat hij Will heten (naar Will Treaty van Ranger's apprentice). Will is een nondwerg kleurdwerg loffelohr-drager die max. 1200g gaat wegen is de verwachting (hij weegt 750g op 5 maanden terwijl tt-kleurdwergen met 4 maanden gemiddeld 700g wegen en eindigen rond 1.0kg). Hij is dus een outcross en ook nog eens uit andere kleurlijnen dan mijn eerdere konijnen, dus perfect voor een gezonde startpopulatie.

Afbeelding

Hij zit samen met 2 cavia's en 2 jonge konijntjes (8 weken) in een 100x80 verblijf (het oude nachthok van de leghennen, die eindelijk met de barnevelders overweg kunnen en daar dus in het hok + ren zitten. De haan weet ze onder de duim te houden).

Ik heb nog 3 hennen te koop, daarna is de kas leeg en ga ik die omtoveren tot konijnenverblijf. Daar kan de voedstergroep + castraat straks in. En dan krijgt Will afwisselend 2 voedsters om 4 weken samen mee te wonen. Na de eerste dag laten de rammen de voedsters voldoende met rust is mijn ervaring. Uiteindelijk is de gedachte dat Will samen met de voedsters in de kas gaan wonen, maar op dit moment levert me dat te vroeg te veel konijnen op.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:20

amber15 schreef:
Thanks voor jullie advies.

Ik heb water in zo'n vogelbadje bij ze staan. De vrouw in de dierenwinkel zei dat ze niet goed uit een drinkklok konden drinken. Begrijp niet goed waarom.. Is dat jullie ervaring ook?

Dit klopt. Eenden dompelen graag hun hele snavel onder en dat kan niet in zo'n standaard drinktoren.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:21

lizy29 schreef:
Wat is een drinkklok? Hier altijd gewoon een laag bakje water staan bij kuikens (zowel eend als kip) en de eerste paar weken opfokkorrel. Daarna krijgen ze gewoon hetzelfde gemengde graan als onze schapen.

Dan laat ik het gewoon zo.

Dit is een drinktoren.
Afbeelding

JudithO, ah dan snap ik het.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:04

Wij hebben 6 jonge eendjes, geboren toen we nog niet thuis waren en de oppas er nog was. Helaas zijn er 9 eieren niet uitgekomen en was er niet snel genoeg actie ondernomen om ze naar iemand met een broedmachine te brengen, jammer want ze waren wel volgroeid blijkbaar.

Afbeelding

Nu zitten er nog 2 eenden te broeden dus ik ben benieuwd. Dit keer wel gelijk kuiken voer en een warmte lamp erbij. We hadden een plank gezet om ze tegen te houden het hok uit te gaan maar blijkbaar springen ze daar gewoon overheen :')

Nu rennen er dus jonge eendjes door de tuin haha. Moeders is er dit keer wel iets voorzichtiger mee heb ik het idee.

De kippen doen er niets mee, die laten ze gewoon met rust. Papa komt af en toe kijken maar doet ook niets gelukkig.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:03

Mizora, wat leuk al dat nieuwe spul. Heb jij konijnen voor het vlees?

Prairy, 15 eieren onder één eend :wow:
Jammer van de 9 eieren, maar zo schattig die jonge eendjes.

Weten jullie nog dat ik zei dat er twee van de vier eieren naast de kip lagen? Vanmorgen zag ik drie kuikens en de vierde was bezig het ei open te breken. Het is dus toch goed gegaan!

Screenshot uit een filmpje

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 12:39

Een flinke griep had ons even flink te pakken! Maar nu weer aardig fit gelukkig!

Spruit, wat cool dat jouw peppers het de winter overleefd hebben op pot! Zijn het flinke struiken ook of valt dat mee?

Moestuin, wat lekker dat jullie de moestuin terug aan het winnen zijn van het onkruid! Gebruik je ook mulch?

Liesje, Oh die bloedluizen zijn naar! Maar heeft jouw schoonzus ook kippen? Want het stro kwam bij haar vandaan toch?

Marcella, jeuj kuikens! :D

Mizora heeft ook veel plantjes de grond in!

Prairy, hah! Goede droom! Ging het maar zo snel! Fijn dat het nu gelukt is om eendjes uit te broeden! Hopelijk volgen er nog meer!

Juval, wat jammer van de slechte kalkoeneieren... Had je ze gekocht?

Skyla, Ohja ik heb ook wel een handje van het maar eieren in de broedmachine gooien en dan niet meer weten hoe wie wat waar!

Amber15, hier wel ervaring met eendenkuikens maar die lopen altijd bij de moeder hier. Bakje water erbij vinden ze leuk maar let op dat het niet te diep is en dat ze er goed uit kunnen. En hou er rekening mee dat ze er wel een zooitje van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:57

Ja, wij mulchen! Moet het bij de pepers en paprika wel nog doen. :j Door het vele onkruid is de grond omgewoeld dus alles is weg :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 16:26

Bij ons zijn (bijna 2 weken geleden alweer) nog 7 biggen geboren. Totaal 9 maar 2 doodgeboren. Dit was van de zeug die maar niet drachtig wilde worden afgelopen winter. Uiteindelijk een andere beer geprobeerd en toen was het in 1x raak! Die zelfde avond zelf ziek geworden en daarna bijna een week niet erbij geweest. Maar gelukkig is het een ervaren zeug en de biggen redden zich ook allemaal mooi!

Daarnaast is vorige week 1 van onze oude ooien heel ziek geworden. Uiteindelijk een combinatie van longontsteking, lebmaagwormen en slepende melkziekte. Waarschijnlijk getriggerd door het aflammeren. Wat nou precies de oorzaak is geweest en wat een gevolg is niet helemaal duidelijk. Maar ze gaat nu weer de goede kant op gelukkig. Van haar is ook dat ooilam wat niet meekomt, hopelijk gaat dat straks ook beter. Maak mij nog wel zorgen om onze andere oude ooi. Morgen eens even goed onder handen nemen en kijken of er bij haar niet hetzelfde aan de hand is.

Voel me soms best schuldig, ooi was echt goed ziek voordat ik het zag. Was zelf een week niet buiten geweest en in die tijd is het mis gegaan. Manlief kan prima voor de dieren zorgen maar heeft soms iets minder oog of het wel allemaal oke gaat. Maar ik ben erg opgelucht dat het nu beter gaat.
Twijfel nu wel of we beide ooien niet beter op wintersport kunnen sturen dit najaar of dat we toch nog een jaar 'aanrommelen'. We hebben ze al 6 jaar en waren onze eerste schapen dus ik ben er een beetje sentimenteel over :+.

Verder druk bezig met het wegwerken van alle achterstand in de tuin! Het voorjaar is echt het slechtste moment om ziek te zijnAfbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:42

Hier begin er langzaam aan ook wat schot erin te komen. Maar we gaan gewoon rustig aan verder.

Probleem betreffende rug met nachthemd slapen scheelt overdag pijn. Nadeel wordt heel vroeg zwetend wakker ondanks deur op het haakje. Maar de verwarmingsbuizen worden loeiheet dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:08

wat mooi al die eende- en kippenkuikens <3

prachtige biggen moonfight! heel mooi
sterkte met de oude schapen, ik snap je sentiment :(:)

kalkoeneieren waren inderdaad via marktplaats gekocht, misschien toch bij het verzenden te veel geschud? we zullen het nooit weten. Ik heb nu wel een kip aan het broeden, voor het eerst een NH blauwe, ik ben benieuwd hoe dat gaat. Heb ook zijdehoen eieren besteld bij de zwager van mijn dochter, voor in de bm.

Alle pups zijn inmiddels besproken. fijn idee dat ze allemaal een fijn mandje hebben gevonden, ik mag er nog ruim 3 weken van genieten nu.
<3
Afbeelding
de meest rechtse houden we zelf :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:42

Iemand nog wol nodig? :Y)
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:55

Sorry, heb zometeen al 7 vachten om mee te knutselen.
Wel kaardebord en spinnewiel(en) om dat makkelijker te maken, maar geen tijd/lijf of uitzicht op inkomen ervan om nog meer wol te willen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:23

Ja wij wel maar het is zo'n pokke eind rijden :') Wordt het alsnog dure wol :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 00:42

Ik ben een hennetje verloren vanavond :\ De kleinste. Ze kwam al niet zo lekker mee met de rest. Ik heb haar mest nog laten onderzoeken omdat ze niet zo'n goede indruk maakte, een paar weken geleden (had ik ook gepost toen). Vandaag nog wat extra gevoerd zelfs. Ze is onder de voet gelopen en vertrapt door de rest :\ Een kwakkelkuiken dus, welke niet lekker mee kwam in de groep. De hanen zijn ook niet zo voorzichtig en best groot tov van de hennen. De andere twee lijken daar wel beter mee om te kunnen gaan.
Ik vroeg me al af of ze het zou redden, maar dit had ik toch niet helemaal zien aankomen.

Ik heb nu nog 12 hanen en 2 hennen over (ja, het is goed verdeeld...)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 02:14

Ah zonde century.

Palousaboy, is het ook niet te verkopen aan groene bouwmaterialen fabrikanten?