wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:01

Die van mij stond nog open, ik ben alleen thuis (manlief zit in de studio, kindje slaapt boven) en die fles gaat op. Haha!
We zijn morgen toch vrij en mijn les gaat niet door morgenochtend, dus..... OK dan!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 03:12

Tsja...

Ik als roker, en als barmedewerker in een kroeg, ben dus tegen Knipoog.
Wij als personeel mogen al sinds 1 januari niet meer in de kroeg roken, en moeten 15 minuten pauze pakken om een sigaretje te mogen roken, kost mij gewoon geld. Vind ik dus belachelijk. Iedereen heeft recht op pauze maar de roker moet deze pauze wel zelf betalen.

Op de tweede plaats ben ik het er mee eens dat er in een restaurant niet gerookt wordt en vind het ook prima in openbare gelegenheden, maar de kroeg gaat mij wat te ver.
Deze regel gaat in voor het horecapersoneel. Schat dat 90% van het horeca personeel zelf rookt, en dat men meer last heeft van die zatte zuiplap die je bar onderspuugt dan van die roker die een sigaret op steekt.

Als we een beetje rekening houden met elkaar moet dit toch kunnen, daarbij zijn er in kroegen vaak goede airco's waardoor er van rook veel minder last is. Ik heb meer last van de rookmachine bij het DJ meubel.
Begrijp het wel dat mensen dit toejuichen, in eetgelegenheden oke, maar laat de kroegen met rust. Goed gaat het al niet, en zal hierdoor zeker niet beter worden.
Bij ons hebben ze het 3 uur beleid. Na 3 uur mag je er gewoon niet meer in. Dit betekend dat je dus voor 3 uur je laatste sigaretje buiten kan roken en dat je dan of tot 5 niets kan roken of maar naar huis gaat... Tsja. Dat gaat geld kosten hoe je het went of keert.

Las ergens in het begin: zo gaan er minder jongeren roken, geloof je dit nu zelf? Als je willen roken roken ze toch. OF dit nu in de kroeg of het speeltuintje achter het huis is. Het gebeurt. Daarvoor hoef je geen rookverbod in kroegen installeren.
Daarbij beginnen de meeste jongeren te roken rond een leeftijd van 12 jaar, op het moment dat alcohol dus nog verboden is Knipoog.

Als ik mocht kiezen:
rookverbod in eetgelegenheden en openbare ruimten, met uitzondering van; cafe's, kroegen en discotheken.
Drank verbod voor jongeren onder de 23 jaar, en maximaal 6 glazen per persoon Tong uitsteken
Scheelt mij heel veel ergernis en opruim werk. Owja dan heb ik ook 6huwlijksaanzoeken per jaar minder Tong uitsteken

Groetjes!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:06

Haha! Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:44

wjerdo schreef:
Als we een beetje rekening houden met elkaar moet dit toch kunnen, !

Daar ben ik het met je eens. Helaas hebben de rokers dáár minstens een halve eeuw de kans voor gekregen maar er niet naar gehandeld. Dus wie wil roken moet het maar voelen.

En voor je eigen pauze betalen?? ROFL Je hebt een prima baas. OK dan! Als je bij ons werkte krijg je zelfs dat kwartier niet. Gewoon niet roken en tussen de middag maar naar buiten. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:45

Bij ons zijn ze heel schappelijk! We hebben nu nog een rokershok. Maar er komen een paar data aan waarin medewerkers een Allan Carr cursus kunnen volgen op kosten van de zaak. En daarna wordt het rookhok gesloopt. En zal het hetzelfde worden als bij Slimmerik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:48

En toch krijg je de rook binnen, iedereen moet die keus toch hebben roken of niet rokne? De niet rokers hebben al jaren geen keus.

Overigens verbaasd het me dat je zegt, dit kost mij geld omdat ik pauze moet nemen. In al die jaren dat ik nu werk kreeg ik mijn pauze nooit doorbetaald nu dus wel maar dat is meer uitzondering dan gewoonte.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:00

ik kan het van de nietrokers begrijpen dat ze het fijn vinden dat er niet meer gerookt mag worden in bepaalde gelegenheden. Maar hou het dan ook op bepaalde gelegenheden(restaurants enzo) en doe dan niet ook nog eens de kroegen en discotheken erbij. Sowieso gaan mensen dan snel ergens heen waar je wel mag roken(nu het verbod er nog niet helemaal doorheen is) en kost dat die disco's en kroegen geld.
Ik vind dat dit best aangevochten kan worden dat de rokers gewoon in ontspanningsgelegenheden als kroegen kunnen roken.

Over dat rook in iemands gezicht belazen: als het echt expres gebeurd dan moet je op je strepen gaan staan. Als je niet voor jezelf opkomt gebeurd er ook niets. Hopen dat die meneer of mevrouw zo lief wil zijn ermee op te houden kom je ook nergens

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:03

Hebben de rokers al niet jarenlang hun pleziertjes gehad dan?
En het rookverbod is er al doorheen hoor dat staat al vast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:54

Wjerdo, ik vind het terecht dat het je geld kost, die rookpauzes. Ja
Toen ik nog bij de omroepen werkte, gingen de rokers bijna elk half uur zitten paffen in de baas zijn tijd en konden de niet-rokers maar blijven doorwerken, omdat die gewoon niet zo vaak pauze namen. Ik vond dat echt niet kunnen en ergerde me er heel erg aan.
Vooral toen zo'n tut het normaal ging vinden om haar telefoon even naar die van mij door te zetten. Ja, daaaaaaaag!!!

Hallow; denk jij dat ik aardig blijf als iemand rook in mijn gezicht blaast? Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:57

1 tot 2 van de 5 faillissementen zijn horeca zaken, dus dat er veel sluiten is gang van zaken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:58

Ik ging hooguit 2x 5 minuten roken.
Maar meestal alleen in de pauze.
Kan me ook irriteren aan mensen die om de haverklap gaan roken.
Maar aan de andere kant ook aan mensen die constant zitten te ouwehoeren. Je bent om te werken daar.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:21

ik had ook nog gehoord dat de sigaretten in juli 80 cent duurder worden. Heb het gehoord van een leverancier van een paar sigaretten merken.

Dus bereid je maar voor rokers!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:27

Dat is om het geld wat ze mislopen door de stopers te compenseren.
En als er ooit een tijd komt dat roken helemaal verboden wordt, wordt je ook niet blij. Want de overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Dus dan gaan alle niet mensen gewoon meer belasting betalen. Clown

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:30

maar volgens mij maakt het voor rokers ook niks uit hoe veel een pakje kost. Ze betalen het toch wel denk ik. Ze moeten wel.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:34

Lijkt mij ook.
Maar omdat veel mensen wel gaan stoppen na 1 juli, gaat de overheid het wel voelen. Vandaar een verhoging.
Best flauw. Ze heffen al genoeg op de benzine. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:36

Needje schreef:
Dat is om het geld wat ze mislopen door de stopers te compenseren.
En als er ooit een tijd komt dat roken helemaal verboden wordt, wordt je ook niet blij. Want de overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Dus dan gaan alle niet mensen gewoon meer belasting betalen. Clown

Enig idee wat al die behandelingen van kanker veroorzaakt door roken kosten?

Als er minder mensen roken, hoeven er ook minder mensen behandeld te worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:45

Als ze dood gaan voor hun 65e scheelt dat ook weer geld. Zo heft t elkaar op he. Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:45

Overigens kan je zo onderhand van alles om je heen kanker krijgen. Dus om alle kanker op roken te schuiven gaat bij mij niet op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:47

Needje schreef:
Overigens kan je zo onderhand van alles om je heen kanker krijgen. Dus om alle kanker op roken te schuiven gaat bij mij niet op.

het gaat dan ook om longkanker waar 80 procent door roken komt Lachen

En niet van alles krijg je kanker, en niet alles is in de zelfde klasse. Roken zit nu eenmaal in A en dat is het hoogste. Niet deftig als je daar tijdens je uitgaan aan blootgesteld word Lachen en zeker in je werk

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:21

slimmerik schreef:
wjerdo schreef:
Als we een beetje rekening houden met elkaar moet dit toch kunnen, !

Daar ben ik het met je eens. Helaas hebben de rokers dáár minstens een halve eeuw de kans voor gekregen maar er niet naar gehandeld. Dus wie wil roken moet het maar voelen.

En voor je eigen pauze betalen?? ROFL Je hebt een prima baas. OK dan! Als je bij ons werkte krijg je zelfs dat kwartier niet. Gewoon niet roken en tussen de middag maar naar buiten. Knipoog

Vind je, 10 uur werken en geen pauze?? Dan heb ik het over gewone pauzes he, waar wij dan eventueel, als rokers, een sigaret kunnen roken.

De niet rokers kunnen een pauze pakken, wordt niet geteld, maar de rokers als deze een pauze willen is het rookpauze dus zelf betalen. Not fair imo

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:23

Maak mij niet wijs dat alleen de rokers de pauze niet betaald krijgen. En volgens mij mag je niet 10 uur achtereen betaald werken. Daar moet minstens een pauze (onbetaald) tussen zitten.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:31

Daarbij blaas ik geen rook in iemands gezicht, wanneer ik weet dat iemand daar last van heeft, ben ik de laatste die mijn sigaret niet zal uitmaken. En ik denk dat hier meer rokers zo over denken.
Daarbij, zoals eerder gezegd, zijn er in de meeste kroegen en discotheken goede afzuiging en airco's, waardoor er bijna geen last is van de rondhangende rook.
zelfs ik als roker, stoor me er aan wanneer iemand een rookwolk in mijn gezicht blaas en geef dan netjes aan dat ik dat niet fijn vindt.
Ook ik vind het vies wanneer er een stinkende sigaret weg ligt te smeulen en dan zal ik hier ook wat van zeggen.
Maar het gaat hier niet om, de rokers vs te niet rokers. Het gaat hier om, of het roken in uitgaansgelegenheden, zoals kroegen en discotheken wel dan al geen slimme zet is om te verbieden.
Ik ben van mening dat dit de eigenaren heel veel geld gaat kosten en waardoor nog meer kroegen over de kop gaan.

Ik stoor me als medewerker wel aan meer dingen dan alleen sigarette rook, mensen die staan te kletsen geen pas opzij zetten wanneer jij met een vol dienblad langs komt. Die zatte mannen die met hun handen niet van je afkunnen blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ben het met jullie eens, dat roken niet gezond is, maar al die gassen in de lucht, denk dat deze schadelijker zijn dan een sigaret.
En het feit dat je van roken kanker krijgt, ja is bewijzen, dat je er dood van (kan) gaat, is ook bewezen, dat het slecht is voor de bevruchtbaarheid, prostaat ontwikkeling van de ongeboren vrucht. Ja ja ja.
Maar; in chips en kauwgom zitten kankerverwerkkende stoffen, zelfs in bepaalde deodorants zitten deze stoffen, sla die bespoten is, kan kanker verwekkend zijn. Stereoiden ingespoten in een stier, bij slachten niet goed opgelet, is kanker verwekkend.
De gekke koeie ziekte, De vogelpest en zo kan ik nog wel even doorgaan.
We kunnen dan beter in een glazen huisje gaan wonen wanneer we alles gaat afschaffen waar men last van kan hebben en wat niet gezond is.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

slimmerik schreef:
Maak mij niet wijs dat alleen de rokers de pauze niet betaald krijgen. En volgens mij mag je niet 10 uur achtereen betaald werken. Daar moet minstens een pauze (onbetaald) tussen zitten.

Ja normaliter, ik werk in een kroeg, daar wordt er niet zoveel rekening mee gehouden hoor.
Paar weken geleden 12 uur gewerkt, 3 sigaretten gerookt, dus 3 kwartier onbetaald.
Weet dat dit volgens de COA niet mag, maar wie proteseerd kan vertrekken. Zo gaat het nu eenmaal, wanneer je geen contract hebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:34

wjerdo schreef:
Daarbij blaas ik geen rook in iemands gezicht, wanneer ik weet dat iemand daar last van heeft, ben ik de laatste die mijn sigaret niet zal uitmaken. En ik denk dat hier meer rokers zo over denken.
Daarbij, zoals eerder gezegd, zijn er in de meeste kroegen en discotheken goede afzuiging en airco's, waardoor er bijna geen last is van de rondhangende rook.
zelfs ik als roker, stoor me er aan wanneer iemand een rookwolk in mijn gezicht blaas en geef dan netjes aan dat ik dat niet fijn vindt.
Ook ik vind het vies wanneer er een stinkende sigaret weg ligt te smeulen en dan zal ik hier ook wat van zeggen.
Maar het gaat hier niet om, de rokers vs te niet rokers. Het gaat hier om, of het roken in uitgaansgelegenheden, zoals kroegen en discotheken wel dan al geen slimme zet is om te verbieden.
Ik ben van mening dat dit de eigenaren heel veel geld gaat kosten en waardoor nog meer kroegen over de kop gaan.

Ik stoor me als medewerker wel aan meer dingen dan alleen sigarette rook, mensen die staan te kletsen geen pas opzij zetten wanneer jij met een vol dienblad langs komt. Die zatte mannen die met hun handen niet van je afkunnen blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ben het met jullie eens, dat roken niet gezond is, maar al die gassen in de lucht, denk dat deze schadelijker zijn dan een sigaret.
En het feit dat je van roken kanker krijgt, ja is bewijzen, dat je er dood van (kan) gaat, is ook bewezen, dat het slecht is voor de bevruchtbaarheid, prostaat ontwikkeling van de ongeboren vrucht. Ja ja ja.
Maar; in chips en kauwgom zitten kankerverwerkkende stoffen, zelfs in bepaalde deodorants zitten deze stoffen, sla die bespoten is, kan kanker verwekkend zijn. Stereoiden ingespoten in een stier, bij slachten niet goed opgelet, is kanker verwekkend.
De gekke koeie ziekte, De vogelpest en zo kan ik nog wel even doorgaan.
We kunnen dan beter in een glazen huisje gaan wonen wanneer we alles gaat afschaffen waar men last van kan hebben en wat niet gezond is.

Als je ook had gelezen wist je dat afzuig installaties het gevaar van passief roken niet tegenhouden, en iemand kan zelf het risico van voedingswaren beperken Lachen

Ik snap dat dus niet he, *maar mijnheer je mag het rookverbod die zoveel passieve doden geeft niet afschaffen*

Want dat gebeurd en dat gebeurd en dat gebeurd.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-06-08 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:35

Toen ik nog rookte, kon ik een sigaret in 3 minuten naar binnen hijsen Knipoog

Maar je hebt een slechte baas Ja Maar daarvoor hoeft het rookverbod niet uitgesteld te worden.