No-Buy-January

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 19:30

Hier gelijk goed begonnen, net vakantie geboekt :+ wel goedkoper uit dan vorig jaar, bij hetzelfde adres :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 19:49

Ik doe deze januari ook mee.

Geen onnozel aankopen zoals kleding etc. Alleen wat nodig is. :)

Gepland:
- kapper
- sportschool afsluiten (heb nu proeftijd)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 20:05

Ik heb al 2 dagen overleefd :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:07

Marjo schreef:

Je bent er bijna!!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:07

MarlindeRooz schreef:
Marjo schreef:

Je bent er bijna!!!

:+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:08

Marjo schreef:

Je kan alleen een marathon winnen als je de eerste stap zet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:14

2 verjaardagen deze maand waar wel wat voor moet worden gekocht. 1 uitje/uiteten. Gaat mij voornamelijk om de impuls aankopen.

De boek abbos tel ik even niet mee. Die heb ik de afgelopen maanden wel (gedeeltelijk) geskipt. Ik probeer die recht te trekken met de verkoop van boeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:24

Ik ga ook proberen mee te doen, mijn vriezer kan nog amper dicht dus ik moet m van mezelf leeg gaan eten. Dus minder boodschappen doen en alleen maar broodbeleg of verse groenten.
Verder uit de stad blijven en niet online shoppen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:47

Vooral dat laatste. Als ik online iets koop (95% via vinted) weet ik achteraf soms niet waarvoor het was. Hou mezelf nu verantwoordelijk door briefjes aan de koelkast te hangen met bedrag en item erop, zodat ik tot het pakje arriveert letterlijk zie waarvoor ik alvast geld kwijt ben.

Als je makkelijk online shopt, gewoon apps van telefoon gooien of de link met je creditcard verwijderen zodat je fysiek je kaart moet bovenhalen. Of jezelf 24 u bedenktijd opleggen alvorens af te rekenen.

Ik volg een paar debt free accounts op insta en er zijn zoveel goede tips en tricks... maar willen en beseffen zijn natuurlijk een eerste punt, dus ga aan de slag met je rekeninguittreksels en excel en je komt al een heel eind om te weten waar je geld lekt. Abonnementen zijn ook zo' n killer, zeker als ze stilzwijgend verlengd worden na een proefperiode aan de volle mep.

Wij hebben hier net gekeken naar gas/elektra aanbieder en internet provider, sparen nu weer wat geld uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:50

Vinted is ook tricky omdat je het in je portemonnee niet altijd merkt. Omdat het uit je 'vinted geld' wordt betaald. Nu het plan om, zodra mijn budget op vinted boven de 20 euro is, het op mijn rekening te laten storten. Dan kan ik het ook minder goed uitgeven hoop ik :)) Gisteren mijn financiën gedaan en moest bij een paar dingen echt heel lang nadenken waarvoor het ook alweer was geweest... Dan zijn het ook niet heel belangrijke aankopen geweest denk ik dan :o

Oh kak. Ik zou voor 31e nog een abbo afzeggen. Crap, vergeten -O-

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:53

Ik laat altijd uitbetalen, er is toch geen minimum. Zo zie ik gelijk aan mijn rekening dat ik wat uitgeeft. Ik schrijf ook heel braaf alle vinted inkomsten over naar mijn spaarrekening.

Als je nu nog mail doet, krijg je het misschien nog geregeld? Sommige bedrijven zijn wel coulanter ivm jaareinde. En anders is het toch maar deze maand die je extra kwijt bent, toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:58

Gelukkig weet ik exact waar ik mijn geld aan uitgeef en heb ik geen apps voor online aankopen op mijn telefoon. Er lekt dus gelukkig niet veel.
Ik heb ook geen loze abo's van tijdschriften of streaming diensten.

Maar ik zou wel mijn spaarrekening wat willen gaan spekken (auto is niet zo jong meer) en die vriezer moet leeg voor het komende moestuinseizoen anders kan ik die oogst niet kwijt ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 10:26

Marjo schreef:

En toen... bestelde ik Bakje Geluk :')
Helaas, op Vinted was die net zo duur als dat ik hem nieuw zou kopen. Wel een boek waar ik al heel lang over twijfel om te halen. Wil echt eens wat betere eetstijl ontwikkelen dus het is voor een goed doel :j

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:51

Het was in elk geval een bewuste aankoop :+ :D

Ik zag op social media een video van iemand die tray bakes maakt en dan met een soort spraypompje de olijfolie eroverheen sproeit. Wat heel veel olijfolie bespaart (calorieën maar hier: ook kosten!).
Ik zie die best wel willen hebben! Beide doelen kan ik goed gebruiken haha.
Maar, valt dit dan onder No buy? Low buy? Gewoon onzin (+sowieso weer een voorwerp erbij in huis).
Hoe zien jullie dat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:54

foxy80 schreef:
Ik laat altijd uitbetalen, er is toch geen minimum. Zo zie ik gelijk aan mijn rekening dat ik wat uitgeeft. Ik schrijf ook heel braaf alle vinted inkomsten over naar mijn spaarrekening.

Als je nu nog mail doet, krijg je het misschien nog geregeld? Sommige bedrijven zijn wel coulanter ivm jaareinde. En anders is het toch maar deze maand die je extra kwijt bent, toch?

Helaas jaar weer aan vast.

Zag dat t voor 1 december was helaas, dus echt te laat. Het is maar 35 euro en het ene voordeel is dat ik per maand al 1/12e wegzet en het andere dat het met m'n IKB kan worden betaald (belasting voordelig). Maar toch weer zonde. Nu gelijk in m'n agenda gezet voor het volgende jaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 10:56

Vetra schreef:

Ik zag op social media een video van iemand die tray bakes maakt en dan met een soort spraypompje de olijfolie eroverheen sproeit. Wat heel veel olijfolie bespaart (calorieën maar hier: ook kosten!).
Maar, valt dit dan onder No buy? Low buy? Gewoon onzin (+sowieso weer een voorwerp erbij in huis).
Hoe zien jullie dat?

Dit zou bij mij onder boodschappen vallen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:15

Dat valt bij mij onder iets wat ik onnodig vind. Je kan toch gewoon rustig gieten en het eten dan doorroeren? :=

Ik wilde vandaag naar de Kruidvat want vitaminepillen zijn op. Die moet ik hebben van de dokter en zo. Maar ik heb geen zin om naar buiten te gaan. Helpt ook niet dat de dichtstbijzijnde Kruidvat 12 min met de auto is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:43

Vetra schreef:

Hoe zien jullie dat?

Ik heb die dingen (van glas, bij Ali besteld), ben er erg blij mee. Gebruik het ook om de friet in de airfryer te bespuiten.

Ik heb net punten ingewisseld bij de Kruidvat, 2 gratis handzeep en 1gratis chocoladereep. Gelijk wat ibuprofen meegenomen want dat was op.

Bij de AH heb ik me nog enigszins kunnen inhouden :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:58

Vetra schreef:

Hoe zien jullie dat?

Voor mij valt dit onder gewone boodschappen, aangezien ik dit standaard gebruik :j :')
Ik koop het liefst die van bertolli bv met hele goede aanbiedingen voor maanden vooruit in (laatste keer was 2e gratis bv dus dat liet zich goed doen) en anders pak ik AH eigen merk. Maar je kunt inderdaad ook een glazen spray flesje kopen en dan zelf vullen < dat is veel bewuster/zuiniger dus imo een goede investering ja. Zou ik ook eens moeten doen haha.

Ik gebruik ze zowel met gewoon koken in de pan - zo gebruik je minder en meer gedoseerd - maar ook voor het insprayen van ovenschaal en airfryer idd ja. Gebruik het echt dagelijks ipv gewone olie/bakboter.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:37

Ik betaal mijn vinted aankopen juist graag vanuit vinted verkopen.

Heeft denk ik ook te maken dat ik 3 jonge kinderen hebt, dus ik vind het fijn dat de te kleine kleren de grotere maat bekostigen.

Dat daarna wat leesboekjes e.d. er ook van betaald worden vind ik niet erg.
Het geld is verkregen doordat spullen mijn huis hebben verlaten, in mijn hoofd voelt het als ruilen van onbruikbare voor bruikbare spullen.
Door niet mijn vinted portemonnee maar mijn betaalrekening te gebruiken, ben ik bang dat ik juist te weinig weer de deur uit doe.
Nu "moet" ik verkopen om te kunnen kopen.

Maar sommige hebben veel hogere vinted inkomsten dan ik en dan begrijp ik het wel dat je dat niet als vrij besteedbaar moet beschouwen.

Ik zag nu dat mijn grootste dochter volgend jaar weer een groter skipak nodig hebt. Ik heb nu een zoekopdracht gezet in vinted maar zal pas rond april/juli overgaan tot koop (tenzij voortijdig een koopje voorbij komt). Ik vind dan die zoekopdrachten ideaal om te onthouden wat er nog nodig is voor het volgende jaar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:36

Hier een filmpje over hoe goedkope spullen het leven duurder heeft gemaakt.

Er werd voor mij weinig bekends gezegd, maar is altijd fijn om weer even onder ogen te zien als je in een no buy zit:

https://youtu.be/bZG8AQqbkzg?si=0gNkdMQyxbAZLIHN

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:19

Leuk om jullie verschillende visies over die olie-sprayfles te horen. Ik heb de middenweg bedacht; over een paar weken ben ik jarig dus ga het als cadeautje vragen :) Scheelt het wel de olijfolie uit en heb ik het toch niet zelf gekocht haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:26

Vetra schreef:
Leuk om jullie verschillende visies over die olie-sprayfles te horen. Ik heb de middenweg bedacht; over een paar weken ben ik jarig dus ga het als cadeautje vragen :) Scheelt het wel de olijfolie uit en heb ik het toch niet zelf gekocht haha.

Dat is helemaal win-win!

Hier vandaag wezen “winkelen”. Kruidvat, HEMA en Lidl.

Bij de Kruidvat alleen gekocht wat ik wilde en nodig had (shampoo etc), bij de HEMA niks (wilde ook alleen neuzen) en bij de Lidl zoals gepland alleen WC-papier haha. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:55

Ik heb zo’n olijfolie sprayfles laatst met 70% korting gekocht.. maar voor de volle prijs zou ik em niet meenemen. Het voegt voor mij weinig toe. Bakvormen enzo doe ik invetten met een druppel olie die ik uitsmeer met een siliconen kwastje of keukenpapier. Dat werkt prima en is nog zuiniger dan de spray fles.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:54

Ik vond vorig jaar in een ander topic een sprayfles voor olijfolie ook een slim idee (in mijn geval om het muffinblik in te vetten waarin ik soms mini quiches maak).
Iemand schreef toen dat zij daar gewoon een kleine plantenspuit voor gebruikt. Dat leek me fijn goedkoop, dus heb ik een kleine plantenspuit bij de Wibra gekocht. En die voldoet inderdaad prima als sprayfles.