Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:52

Och TS :(:) Ik heb het echt met je te doen.

Lieve vrede bewaren, zodra je weg kan alles wat van jou hoort meenemen. De waarde gaat ook maar mooi door de helft. En er is een vrij oke markt voor tweedehands cv-ketels. Hem een beetje in de kou zetten is misschien geen verkeerd idee. :=

anjali

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:14

Een cvketel eruit slopen vind ik wel wat te ver gaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:22

Wat mij betreft zou meneer zijn geliefde gratis CV-ketel in zijn reet mogen stoppen >;) wat een banketstaaf zeg

Roodvos schreef:
Fijn TS dat je een appartement gevonden hebt.

Ik zou het advies van Urbanus opvolgen. Heb het nog maar even gequote.
Zeker na je laatste post. Deze man gaat (voor jou) nooit goed relatie materiaal worden.

Urbanus schreef:
Heel eerlijk, zodra ik gesetteld zou zijn op m'n nieuwe plek gooi ik letterlijk die deur dicht.

Vind ik ook, zo'n gast heb je toch niets aan :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:31

anjali schreef:
Een cvketel eruit slopen vind ik wel wat te ver gaan.

En je hoeft niet alles direct mega serieus te nemen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:31

Gebruikte hij ook niet heel vaak je auto? Even afrekening maken, alle autokosten uit die periode door 2 incl afschrijving!!
Stel je nu maar hard op ts, je hebt wat hem betreft toch niets meer te verliezen, jij “ gratis “ wonen, hij gratis auto ?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:42

elmiran schreef:
De hypotheek is nu maar 125000. Met intentieverklaring 10.000 meer. De rente is gestegen zei die meneer, en ik heb geen eigen geld om bij te leggen.
Ik zou dan nog niet eens 700 euro per maand aflossen stel dat ik wel zou kunnen kopen, en nu zit ik met huren iets boven de 900. Baal best wel maar het is niet anders.

Gisteren was ik behoorlijk overstuur. We kwamen er niet uit over de kosten van de spullen die we samen gekocht hebben, en ook het geld van de cv ketel wil hij niet terug betalen. Hij blijft herhalen dat ik kostenloos hier gewoond heb.

Maar jij hebt toch de boodschappen betaald? Dan heeft hij gratis gegeten.
Ik begrijp echt wel dat het een waardeloze situatie is om in te zitten, maar je mag echt wel voor jezelf opkomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:51

BigOne schreef:
Gebruikte hij ook niet heel vaak je auto? Even afrekening maken, alle autokosten uit die periode door 2 incl afschrijving!!
Stel je nu maar hard op ts, je hebt wat hem betreft toch niets meer te verliezen, jij “ gratis “ wonen, hij gratis auto ?

onderhoud ook niet vergeten :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:02

Je hebt niet gratis gewoond.
Het heeft hem geen cent gekost in de periode dat jij bij hem woont, en zelfs geld toegekregen door jouw inbreng voor de verwarming.
Helaas zijn sommige mensen verslaafd aan geld. Hier ook zo iemand in de familie, is verder een aardig mens, maar zijn geld is hem heilig en denkt altijd dat hij niet genoeg heeft. Praat over geld, denkt in geld... Dat ga je niet veranderen, het is wel zaak om dan vooral goed voor jezelf te zorgen.
Ik hoop dat je snel je eigen stek hebt TS. Dan maar weer verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:58

senna21 schreef:
Je hebt niet gratis gewoond.
Het heeft hem geen cent gekost in de periode dat jij bij hem woont, en zelfs geld toegekregen door jouw inbreng voor de verwarming.
Helaas zijn sommige mensen verslaafd aan geld. Hier ook zo iemand in de familie, is verder een aardig mens, maar zijn geld is hem heilig en denkt altijd dat hij niet genoeg heeft. Praat over geld, denkt in geld... Dat ga je niet veranderen, het is wel zaak om dan vooral goed voor jezelf te zorgen.
Ik hoop dat je snel je eigen stek hebt TS. Dan maar weer verder kijken.

Spijker op zn kop. Hier ook zo iemand en dat matcht alleen met iemand die net status- en geldgevoelig is :o .

Zou het juridisch loket hier niet iets mee kunnen? Geen idee hoe zoiets juridisch zit, maar zou zelf geneigd zijn er een principekwestie van te maken :o

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:09

Hij heeft wel de auto afgetanked de laatste keer dat hij hem mee had vorig weekend. Helaas ben ik anders ingesteld. Had graag met iemand samen gedaan maar dat gaat niet als de een eigenaar is, en de ander niet.

Voor zover ik weet krijg je toch minimaal 1000 euro terug van de belastingdienst als je samen woont?. Geen idee hoeveel dit precies is maar ik heb dit gelezen voordat ik bij hem in trok.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:12

Zijn ouders zijn ook zo.. toen alles op een notitieblokje stond bij de notaris hebben ze met hem gepraat. Dus die ene keer dat ze vonden dat hij mij huur moest gaan vragen (na 18 maanden samen wonen), en later na ons gesprek bij de notaris (hoorde ik vorige zondag maar dit verwachte ik al). Hij ging er namelijk mee akkoord om mij het huis na te laten als hij er om wat voor reden niet meer is. Totdat hij zijn ouders had gesproken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:35

elmiran schreef:
Hij heeft wel de auto afgetanked de laatste keer dat hij hem mee had vorig weekend. Helaas ben ik anders ingesteld. Had graag met iemand samen gedaan maar dat gaat niet als de een eigenaar is, en de ander niet.

Voor zover ik weet krijg je toch minimaal 1000 euro terug van de belastingdienst als je samen woont?. Geen idee hoeveel dit precies is maar ik heb dit gelezen voordat ik bij hem in trok.

1000,- als je gaat samen wonen? Die heb ik nog niet gehoord..
Wellicht als je fiscale partner bent, je wat kan verschuiven in de belastingen en dat gunstiger uitvalt.
Maar je bent niet automatisch fiscaal partner als je samen woont, en je krijgt niet van de BD 1000,- omdat je samen woont cadeau..

Wel heel naar dat ze zo doen.. ik zou de deur definitief dichtgooien en zeggen dat hij het maar uitzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:37

elmiran schreef:

Waar baseer je dat op?

Je krijgt alleen geld terug als je daar recht op hebt dus bijvoorbeeld door de hypotheekrente aftrek, andere aftrekposten of wanneer je al te veel afgedragen hebt. Als fiscaal partner kan je natuurlijk ook wat schuiven met je aftrekposten.

Het is niet zo dat je geld terug krijgt omdat je samen woont zo werkt dat niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:00

TS, zou hem echt jouw auto niet meer meegeven, ook al tankt hij hem af, als hij zo egoistisch is mag jij dat ook zijn. Pak die cv ketel maar naar je ouders :Y) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:06

Wanneer kan je in je nieuwe woning? Lijkt me fijn als je van dit gezeur af bent :(:)

Wat rechtmatig van jou is meenemen en hij zoekt het maar lekker uit.
Voor hem geen gratis bijdrages in het huis, gratis spullen, gratis eten en gratis auto meer...als het verdorie zo moet... :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:36

Ergens is het goed dat je ziet hoe hij op de centen is en dat je dat nu nogmaals merkt . Je hebt genoeg betaald en gedaan in de tijd dat je samenwoonde , laat dat een red flag voor je eventuele toekomst met hem zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:22

TS, zijn jullie nu nog een koppel of niet? Dat kan ik er niet helemaal uit opmaken? Marja, mensen zeggen wrs ook niet dat je er beter mee kunt stoppen als je niet meer samen bent.
Ik kan je ook alleen maar aanraden om hier mee te stoppen: je hebt nu al stress en verdriet genoeg, over dingen als een cv. Stel dat je verder gaat en er meer gedeeld bezit bij komt en misschien zelfs wel een kindje? Volgens mij kun je beter je aandacht besteden aan iemand die oprecht van jou houdt en samen een leven wil opbouwen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:48

Ik vind het best sneu voor TS dat iedereen maar roept dat het een eikel is en ze moet stoppen met hem.

Ze heeft nu al een woning voor zichzelf gezocht, wat ze anders niet of veel later pas had gedaan misschien.
Ze wil of kan hem misschien nog niet loslaten en dat is te begrijpen.

Natuurlijk is het goed om elkaar te waarschuwen en steun te bieden, maar iemand moet er wel zelf aan toe zijn. En niet iedereen valt op dezelfde man of vrouw. Soms accepteren mensen nou eenmaal dingen wel van de ander.

Praten over geldzaken schijnt snel lastig te zijn en sws al een probleem in veel relaties te zijn. Is het niet altijd gelijk een reden om elkaar te dumpen of dat de gevoelens verdwijnen.

Ondanks alle goede tips en hulp, blijf vooral ook je eigen gevoel en weg volgen TS. Misschien maakt de afstand tussen jullie je wel sterker. Misschien ga je alleen verder of je komt sterker in deze relatie te staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:30

superpony schreef:
Ik vind het best sneu voor TS dat iedereen maar roept dat het een eikel is en ze moet stoppen met hem.

Ze heeft nu al een woning voor zichzelf gezocht, wat ze anders niet of veel later pas had gedaan misschien.
Ze wil of kan hem misschien nog niet loslaten en dat is te begrijpen.

Natuurlijk is het goed om elkaar te waarschuwen en steun te bieden, maar iemand moet er wel zelf aan toe zijn. En niet iedereen valt op dezelfde man of vrouw. Soms accepteren mensen nou eenmaal dingen wel van de ander.

Praten over geldzaken schijnt snel lastig te zijn en sws al een probleem in veel relaties te zijn. Is het niet altijd gelijk een reden om elkaar te dumpen of dat de gevoelens verdwijnen.

Ondanks alle goede tips en hulp, blijf vooral ook je eigen gevoel en weg volgen TS. Misschien maakt de afstand tussen jullie je wel sterker. Misschien ga je alleen verder of je komt sterker in deze relatie te staan.

Dat klinkt heel mooi SP, maar haar vriend zal vast niet veranderen. TS heeft indd een eigen huis gezocht en gevonden en dat was voor hem blijkbaar nog geen eye opener. Ik vind het vooral heel erg voor TS dat zij ervoor wilde gaan, maar zo wordt behandeld.
Maar je hebt gelijk, TS moet haar eigen gevoel volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:38

Het is ook maar net wat er af te spreken valt superpony. De regeling die wij hebben is voor velen ook absoluut ondenkbaar, terwijl wij er ons wel goed bij voelen. Maar daar zat onder andere wel mede bij dat ik bewust minder ben gaan werken om het leefbaar te houden met zijn job.

Vriend en ik betalen elk eenzelfde maandelijks bedrag, waarvan we de gemeenschappelijke lasten betalen. Ik betaal geen huur dus woon gratis MAAR: ik verdien ongeveer 1/3 netto minder, ik doe quasi het hele huishouden naast mijn fulltime job én het bedrag van de bijdrage is procentueel gezien zwaarder in mijn loon dan op het zijne. Wat van mij is betaal ik helemaal zelf, wat van hem is is voor zijn rekening. Moest hier de CV stuk gaan, dan is dat zijn geld wat erin gaat en niet dat van mij. Gaat mijn auto stuk, dan moet ik zelf een nieuwe aankopen. Mijn vriend gebruikt mijn auto bijgevolg niet, hij heeft er zelf eentje staan of gebruikt een poolwagen van het werk.

Dit kan voor TS ook een optie zijn, maar dan moet je daarover wel echt 100% op 1 lijn zitten. En het elkaar vooral ook gunnen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:41

Weet je ts.
Ik kan je nu niet helpen qua oplossing of wat dan ook.
Maar ik wens je echt veel moed en sterkte.
Wat een nare situatie

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:48

Probleem in dit geval is dat de ouders van vriend nogal veel invloed hebben op hem en hij daar in mee gaat.

Ze hadden alles besproken tot ieders tevredenheid tot de ouders van haar vriend hier van hoorden en hem omgepraat hebben en toen was alles van tafel.
Als zijn ouders zich er niet mee bemoeid hadden waren ze er samen prima uitgekomen vermoed ik en woonden ze nog gelukkig samen.

Dat is het trieste van het hele verhaal vind ik. In feite zijn beide verliezer in deze.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:50

Varekaj schreef:
Het is ook maar net wat er af te spreken valt superpony. De regeling die wij hebben is voor velen ook absoluut ondenkbaar, terwijl wij er ons wel goed bij voelen. Maar daar zat onder andere wel mede bij dat ik bewust minder ben gaan werken om het leefbaar te houden met zijn job.

Vriend en ik betalen elk eenzelfde maandelijks bedrag, waarvan we de gemeenschappelijke lasten betalen. Ik betaal geen huur dus woon gratis MAAR: ik verdien ongeveer 1/3 netto minder, ik doe quasi het hele huishouden naast mijn fulltime job én het bedrag van de bijdrage is procentueel gezien zwaarder in mijn loon dan op het zijne. Wat van mij is betaal ik helemaal zelf, wat van hem is is voor zijn rekening. Moest hier de CV stuk gaan, dan is dat zijn geld wat erin gaat en niet dat van mij. Gaat mijn auto stuk, dan moet ik zelf een nieuwe aankopen. Mijn vriend gebruikt mijn auto bijgevolg niet, hij heeft er zelf eentje staan of gebruikt een poolwagen van het werk.

Dit kan voor TS ook een optie zijn, maar dan moet je daarover wel echt 100% op 1 lijn zitten. En het elkaar vooral ook gunnen.

Vooral dit laatste. Ik vind gezeur om geld altijd zo’n gedoe :o je bent toch blij met elkaar en gunt elkaar het beste.

Voor TS is de situatie al vervelend genoeg. Fijn dat je in ieder geval een huisje hebt kunnen vinden. De rest wijst zich later wel uit. :(:) Maar ik hoop wel dat hij in ieder geval mee wilt denken mbt meubels/huis in richten, naast de kosten van de cv.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:52

ingvdh schreef:
Probleem in dit geval is dat de ouders van vriend nogal veel invloed hebben op hem en hij daar in mee gaat.

Ze hadden alles besproken tot ieders tevredenheid tot de ouders van haar vriend hier van hoorden en hem omgepraat hebben en toen was alles van tafel.
Als zijn ouders zich er niet mee bemoeid hadden waren ze er samen prima uitgekomen vermoed ik en woonden ze nog gelukkig samen.

Dat is het trieste van het hele verhaal vind ik. In feite zijn beide verliezer in deze.

Schoonfamilie krijg je er gratis bij.Het is een totaalpakket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:54

Hier was het ook gezeik langs beide kanten over geld via de ouders/andere familieleden. Voor ons was dat heel eenvoudig: dan lossen we het zo op. Geen gedoe of gezeur van grond of woning ervan waar de ander niks aan heeft meebetaald, geen gedoe van "jamaar hij/zij gaat pak geld erven waar jij voor gewerkt hebt".

Het klinkt heel afstandelijk, ik kan in principe zo op straat staan zonder dak boven mijn hoofd als hij dat wil. Maar keer het om: ik kan ook mijn boeltje pakken als ik het nodig zou achten.

Wat mij vooral stuit is dat schoonfamilie doet alsof ze niet meer bestaat. Die uitspraak over pleister en korte pijn... De pleister was uitmaken, de korte pijn uitzingen tot TS gesetteld is en dan laat je het doodbloeden.

Mag je wel een sleutel van zijn woning houden TS en erheen wanneer jij wil?