Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:10

MarlindeRooz schreef:
Ann schreef:
Helemaal met bovenstaande eens. Maar sommige mensen (in zijn algemeenheid) blijven denken dat het allemaal wel mee was gevallen als er geen maatregelen waren genomen.

Je weet niet wat er gebeurd was he. Dat zul je nooit weten.

Jawel, met biostatistiek kan je dat redelijk nauwkeurig berekenen.
Of nog makkelijker: kijk wat er in Brazilie gebeurd is met een president die denkt dat het allemaal zo nauw niet komt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:11

MarlindeRooz schreef:
Ann schreef:
Helemaal met bovenstaande eens. Maar sommige mensen (in zijn algemeenheid) blijven denken dat het allemaal wel mee was gevallen als er geen maatregelen waren genomen.

Je weet niet wat er gebeurd was he. Dat zul je nooit weten.

En toch kunnen ze op basis van cijferverloop, statistieken en wat er in andere landen is gebeurd toch best een goede schatting maken. COVID zal niet op wonderbaarlijke wijze ineens zijn verdwenen dus je kan wel stellen dat zonder maatregelen we echt diep in de penarie hadden gezeten. Dankzij de maatregelen is code zwart in Nederland destijds nét afgewend.

Edit: Wat sclimpre zegt dus :j

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:15

We kunnen ook kijken wat de cijfers komende weken in de landen gaan doen die wel nu al meer versoepelen dan hier. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Ik vind overigens die avondklok nog het minst erg van alle maatregels.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:17

Italië en Brazilië zijn landen met hele andere culturen, infrastructuren en zorgdraagkracht. Natuurlijk was het uit de klauwen gelopen maar je kan gewoon niet stellen wat er precies gebeurd zou zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:26

MarlindeRooz schreef:
Italië en Brazilië zijn landen met hele andere culturen, infrastructuren en zorgdraagkracht. Natuurlijk was het uit de klauwen gelopen maar je kan gewoon niet stellen wat er precies gebeurd zou zijn.

Noord-Italie is net gekend om een hele sterke medische zorg te hebben.
Een virus trekt zich niets aan van cultuur. Waar mensen samen zijn in een besloten ruimte heb je besmettingen. Waarom die mensen daar samen zijn dat maakt niet uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:26

Nou ja, de UK onder leiding van Boris heeft het ook laten gaan, net als de USA onder leiding van Trump. Zodejuutjes, de gevolgen waren niet mals, en de USA was zo ernstig dat dit ook niet eventjes op te lossen is. Boris heeft alles op vaccineren en vaccineren gezet en alles zoveel mogelijk de 1ste prik te geven en dan met de 2de wat wachten. De problemen zijn zeker nog niet opgelost, als ik mijn broer moet geloven, maar er is wel al wat verbetering.
En het verhaal dat het vooral met het zorgsysteem in de UK te maken had, klopt niet helemaal. Ook wel wat, maar zelfs met een super goed zorgsysteem was de boel in het 100 gelopen. Onderschat niet, in de UK zijn mensen niet meer geholpen kunnen worden, ook met andere ziektes.
Mijn broer vertelden dat 1 op de 30 mensen in zijn omgeving en 1 op de 20 in Londen covid had. De systemen stonden enorm onder druk zoals in de winkels waar te weinig mensen nog over waren om de schappen te vullen, of de post die al 10 dagen niet gebracht was, want er waren teveel zieken. Etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:38

De preventieparadox doet het iig nog prima. Ik hoop dat hij full swing in actie blijft :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:40

Ann schreef:
Sclimpre schreef:
Als het land niet een heel jaar min of meer op slot geweest was zou het percentage mensen dat zwaar ziek was of overleden was vele malen hoger gelegen hebben (covid + andere niet-behandelde aandoeningen omwille van overbelasting van de zorg). Dus het is dàt percentage wat je voor ogen moet houden om te zien of het de moeite waard was of niet. En in het scenario dat er niet ingegrepen zou zijn zou de economie en het mentale welzijn van de bevolking er nog veel slechter aan toe geweest zijn dan het nu al is.

Die zijn de beelden van Italiaanse toestanden blijkbaar alweer vergeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:44

SusanH schreef:
pien wat mooi is het daar!

Winkels kunnen imo best open. En die 10% per versoepeling, ik moet het zien. Het is mij al vaker opgevallen zeker de laatste tijd dat Kuipers erg negatief is (is mijn mening, dus geen feit). Dat is veranderd, want eerder kwam hij niet zo op mij over.

Het was niet tien % per versoepeling maar alle versoepelingen samen die tot nu toe genomen zijn. Ik vind hem niet negatief maar duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:49

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:50

Vanochtend cohort gewerkt.
Gelukkig even met een aantal bewoners in de afgesloten binnentuin gezeten.
Even vitamine d opdoen.
Stille hoop dat er steeds minder cohort opnames komen nu het vaccineren loopt.
Voel me wel iets zekerder nu ik volledig gevaccineerd ben.
Maar we blijven alle maatregelen handhaven.
Gewoon met masker, handschoenen, schoenbeschermers en schort de afdelingen op.
Vaak handen desinfecteren.
Als het even kan de kamers luchten en ga zo maar door.
Ik en mijn collega's kunnen het nog altijd mee nemen naar huis.
Dus thuis eerst kleding in de was onder de douche en dan pas naar de winkel om boodschappen te doen.
Snap ik alle regels, nee zeker niet.
Maar laten we alsjeblieft nog even volhouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:55

MarlindeRooz schreef:

Neem dan Amerika als voorbeeld. Genoeg plekken waaruit is gebleken dat niets doen geen optie is. Althans dat is mij mening.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:57

pien_2010 schreef:
Nou ja, de UK onder leiding van Boris heeft het ook laten gaan, net als de USA onder leiding van Trump. Zodejuutjes, de gevolgen waren niet mals, en de USA was zo ernstig dat dit ook niet eventjes op te lossen is. Boris heeft alles op vaccineren en vaccineren gezet en alles zoveel mogelijk de 1ste prik te geven en dan met de 2de wat wachten. De problemen zijn zeker nog niet opgelost, als ik mijn broer moet geloven, maar er is wel al wat verbetering.
En het verhaal dat het vooral met het zorgsysteem in de UK te maken had, klopt niet helemaal. Ook wel wat, maar zelfs met een super goed zorgsysteem was de boel in het 100 gelopen. Onderschat niet, in de UK zijn mensen niet meer geholpen kunnen worden, ook met andere ziektes.
Mijn broer vertelden dat 1 op de 30 mensen in zijn omgeving en 1 op de 20 in Londen covid had. De systemen stonden enorm onder druk zoals in de winkels waar te weinig mensen nog over waren om de schappen te vullen, of de post die al 10 dagen niet gebracht was, want er waren teveel zieken. Etc.

Oh sorry Pien, zie nu pas jou uitgebreide post. :P Wat jij schrijft dus. Niets doen is in mijn beleving geen optie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:02

Met je eens Jessix (en geen probleem hoor).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:57

We hebben er in ieder geval weer 5000 immune personen bij vandaag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:09

Ik zag het ook. Maar het percentage positieve testen is iets omlaag 0,1%. Het aantal mensen dat getest heeft lag 127 personen hoger.

De IC opnames waren gedaald zag ik. Sterftecijfer iets lager. Ziekenhuisopnames lag gisteren lager. Dat cijfer was nog niet bijgewerkt. Vaccinatiecijfers ook niet.

Het zal toch blijven schommelen tot het moment dat er genoeg mensen gevaccineerd zijn. In verzorgingshuizen zagen ze al de positieve invloed van de vaccinaties. Hoe meer kwetsbaren gevaccineerd worden hoe meer jonge mensen er verhoudingsgewijs tussen de besmette mensen zullen zitten. Althans ik hoop dat, zodat er over 2 weken geen enorme stijging komt in ziekenhuis en IC opnames.
Alles op alles zetten om zoveel mogelijk vaccins te krijgen en zo snel mogelijk te vaccineren is het meest voorname denk ik. Mensen zijn het nu echt beu en gaan elkaar toch meer en makkelijker opzoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:21

Zo snel mogelijk AZ vaccineren en die tweede spuit niet druk om maken. Dan zijn mensen beschermt tegen ernstige gevolgen en ziekenhuis opname en daar gaat het toch om?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:41

Vind ik ook. Mensen mogen best ziek worden, als ze er maar niet serieus mee in het ziekenhuis belanden of aan overlijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:43

Vayo schreef:
Vind ik ook. Mensen mogen best ziek worden, als ze er maar niet serieus mee in het ziekenhuis belanden of aan overlijden.

En het risico op langdurige of mogelijk blijvende klachten, of onvoorziene gevolgen in de toekomst?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:43

Dan hoop ik wel dat de mensen die de 2e afspraak al hebben staan gewoon kunnen blijven gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:52

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:

En het risico op langdurige of mogelijk blijvende klachten, of onvoorziene gevolgen in de toekomst?

Als iemand die normaal in het ZKH komt nu niet daar komt, dan zal iemand die anders misschien langdurige of restklachten had deze misschien nu niet zo ernstig krijgen.
Uiteraard is dat geen zekerheid en zal de tijd dat uit moeten wijzen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:53

Needje schreef:
Als iemand die normaal in het ZKH komt nu niet daar komt, dan zal iemand die anders misschien langdurige of restklachten had deze misschien nu niet zo ernstig krijgen.

Ja, dat is inderdaad wel waar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:54

Laten we gewoon onze vingers kruizen en daar op hopen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:01

Needje schreef:

Dat is het nadeel dat we dat niet weten.
In die zin is er weinig bekend. Waarom word de ene zo enorm ziek en de ander amper een kuchje.
Waarom knapt de ene snel op en blijft de ander ziek.
Hopelijk werkt het vaccin zo, maar zo er niet zeker van zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:06

En daarnaast zijn er helaas ook nog genoeg andere ziektes die men kan oplopen en er blijvende restklachten aan overhouden.
Het is een illusie dat men de gevolgen van corona volledig kan of wil uitroeien, dat kan men met andere ziektes ook niet. Het beheersbaar houden zou al een mooie stap zijn.