Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:20

Iemand die een overleden partner niet kan loslaten is een beetje hetzelfde als iemand die een ander einde van een relatie niet kan loslaten. Als je continu blijft vergelijken met een eerdere partner bv zal dat een nieuwe relatie moeilijk maken. Ik zou dat geen tekortschieten noemen, eerder niet klaar zijn voor een nieuwe relatie. Dat is een moeilijk gegeven, de andere partij kan daar weinig aan veranderen of weinig mee aanvangen. Iemand die op die manier blijft hangen zal ook met grote waarschijnlijkheid niet open staan voor meerdere liefdes. Iedereen (ver)bindt zich anders, dat zie je bij rouwen om ouders ook. Sommigen blijven na jaren nog uitingen geven van continu groot verdriet en ervaren op alle vlakken nog een groot gemis, anderen rouwen op een andere manier, waarbij het ene niet beter of slechter is dan het andere, dus niet al dan niet tekortschieten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:20

superpony schreef:
heb ik er wel moeite mee dat mensen het heel slecht accepteren als iemand na een overlijden snel een nieuwe liefde vindt.

Wederom been there...
Kon er niet mee zitten. Is niet mijn zaak, echt hún probleem; heb ík geen moeite mee.
Wederom was/is ervaring met niet sexclusief monogaam, met meerliefde een eerste hands ervaringshulp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:41

Callisto04 schreef:
Iemand die een overleden partner niet kan loslaten is een beetje hetzelfde als iemand die een ander einde van een relatie niet kan loslaten. Als je continu blijft vergelijken met een eerdere partner bv zal dat een nieuwe relatie moeilijk maken. Ik zou dat geen tekortschieten noemen, eerder niet klaar zijn voor een nieuwe relatie. Dat is een moeilijk gegeven, de andere partij kan daar weinig aan veranderen of weinig mee aanvangen. Iemand die op die manier blijft hangen zal ook met grote waarschijnlijkheid niet open staan voor meerdere liefdes. Iedereen (ver)bindt zich anders, dat zie je bij rouwen om ouders ook. Sommigen blijven na jaren nog uitingen geven van continu groot verdriet en ervaren op alle vlakken nog een groot gemis, anderen rouwen op een andere manier, waarbij het ene niet beter of slechter is dan het andere, dus niet al dan niet tekortschieten.

En toch gebeurt het wel. Heb het dichtbij meegemaakt dat iemand vrij snel ging daten en sleepover's had zeg maar. Die zat nog heel erg in het verdriet, maar blijkbaar deed nieuwe aandacht ergens toch goed.

Elk verlies is anders. Wij zijn veel mensen dichtbij verloren en dat was soms erg intens, maar ik heb geleerd door te gaan. En als er weinig tijd tussen zit, moet je soms ook wel. We hadden verantwoordelijkheden en instorten was geen optie.
Nu overleed mn broer heel onverwacht en ben ik er echt wel flink in blijven hangen. Normaal vragen mensen, hoe gaat het? En zeg ik altijd goed.
Nu vroegen mensen het en zei ik; gewoon poedersuiker, hartstikke klote. Jammer dan. Ik hou van mn broer en ik mis hem, klaar.
En in tegenstelling tot liefde, krijg je ook geen nieuwe.

Het is juist erg als mensen er niet over mogen beginnen en verdriet wegstoppen. Daar gaan meer problemen schuil, dan men weet, denk ik.

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
heb ik er wel moeite mee dat mensen het heel slecht accepteren als iemand na een overlijden snel een nieuwe liefde vindt.

Wederom been there...
Kon er niet mee zitten. Is niet mijn zaak, echt hún probleem; heb ík geen moeite mee.
Wederom was/is ervaring met niet sexclusief monogaam, met meerliefde een eerste hands ervaringshulp.

Ik zie het ook gebeuren bij mensen die zeggen wel monogaam te zijn. Tijdens ziekte en verzorgen ook geen tijd of energie hadden voor een liefde daarnaast.

Het oordeel van mensen is altijd hun probleem. En je doet het nooit goed. Het maakt niet uit hoelang je wacht, mensen zullen er altijd iets van vinden.

Mensen oordelen sowieso heel snel. Ik denk omdat ze niet in een ander zijn/haar schoenen staan?

Misschien is het angst? Als je ziet dat een man of vrouw snel weer liefde vindt, dat iemand bang is, dat zijn of haar partner ook snel weer nieuwe iefde zal vinden na eigen overlijden? Misschien wordt het als graadmeter voor een eigen relatie gebruikt?

Alleen voor de kinderen van is het anders. Goed of niet, denk ik dat de enige die mijn man echt kan veroordelen, onze zoon is. Praten ze samen goed en kiest mijn man een leuke vrouw, zal het goedkomen. Maar of mijn zoon heel snel een nieuw vrouw echt zal accepteren????? Ik denk dat hij het zijn vader echt gunt, maar ook eerlijk zal zijn, hoeveel moeite hij daarmee heeft. Dat zal toch boven de evt nieuwe relatie hangen.
En daarmee bedoel ik absoluut niet dat een kind je leven mag bepalen of je niks gunt, maar voor een kind is het toch anders.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:03

superpony schreef:
En toch gebeurt het wel. Heb het dichtbij meegemaakt dat iemand vrij snel ging daten en sleepover's had zeg maar. Die zat nog heel erg in het verdriet, maar blijkbaar deed nieuwe aandacht ergens toch goed.

Elk verlies is anders. Wij zijn veel mensen dichtbij verloren en dat was soms erg intens, maar ik heb geleerd door te gaan. En als er weinig tijd tussen zit, moet je soms ook wel. We hadden verantwoordelijkheden en instorten was geen optie.
Nu overleed mn broer heel onverwacht en ben ik er echt wel flink in blijven hangen. Normaal vragen mensen, hoe gaat het? En zeg ik altijd goed.
Nu vroegen mensen het en zei ik; gewoon poedersuiker, hartstikke klote. Jammer dan. Ik hou van mn broer en ik mis hem, klaar.
En in tegenstelling tot liefde, krijg je ook geen nieuwe.

Het is juist erg als mensen er niet over mogen beginnen en verdriet wegstoppen. Daar gaan meer problemen schuil, dan men weet, denk ik.

Ik weet het, heb het zelf ook meegemaakt een paar jaar geleden. Nieuwe aandacht doet deugd, maar het is moeilijk zo iets nieuws op te bouwen. Zeker als er geen openheid is over de gevoelens die er zijn. Als het puur om aandacht gaat, casual is kan de ander hier beter bewust van zijn zodat er niet op een verschillend spoor wordt gelopen.

Praten over verdriet is zeker ok, als er behoefte aan praten is vind ik dat je daar als vriend, partner, ouder, kind, ... altijd moet voor open staan. Jammer dat je zoveel mensen verloren bent recent. Ik snap ook goed de verantwoordelijkheden, het toch moeten blijven functioneren. Zelf ook op 2 jaar tijd moeder en stiefvader verloren en tussen beide overlijdens relatie van 18 jaar met 3 kinderen die stuk ging. Maar alleen al voor de kinderen moest ondertussen de boel blijven draaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:07

Gister/vannacht/vanmorgen kwalitijd met meerlief.
Ze merkte in uitwisseling van ideëen/beleving op dat zij helemaal de kloof in begrip/beleving tussen exclusieve ervaring en meerliefde ervaring zag. Of ik de afgelopen 20 jaar van één persoon gehouden heb.
Had ze een punt mee. Als zíj naar huis gaat, is dat huis leeg.
Dat is een consequentie van dat ze zelf geen meerliefde wil*, ook niet meertijd hier gedrie en wel mijn liefde in haar leven wil. Ik empatiseer met haar doch kies voor mijn levenswijze en het is haar keuze welke dus ook hoeveel plek ze daarin wil/kan innemen.

* Ze had ook een lief ´om de hoek´bij haar doch voelde zich daar niet fijn bij omdat ze het als druk ervaarde dat die eigenlijk wel exclusief wilde.
Kortom eígenlijk de schuld van een bezitterige man ;)
Die zelf om de week de beurt voor twee jonge kinderen uit zijn scheiding heeft.

Bullebeest

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:47

Waarom nou weer de schuld van de “bezitterige” man? Als hij gewoon een relatie met exclusiviteit wil en zij dat niet wil, is het toch geen ramp dat het dan stopt. Laat elkaar hierin in waarde. Waar de een opbloeit van meerliefde doet de ander dat met exclusieve liefde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:11

martine0503 schreef:
Waarom nou weer de schuld van de “bezitterige” man? Als hij gewoon een relatie met exclusiviteit wil en zij dat niet wil, is het toch geen ramp dat het dan stopt. Laat elkaar hierin in waarde. Waar de een opbloeit van meerliefde doet de ander dat met exclusieve liefde.

Zucht.
De ;) gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:55

Huertecilla schreef:
martine0503 schreef:

Zucht.
De ;) gemist?

Ik heb het niet gemist en het komt nog steeds niet erg vriendelijk en veroordelend over. De opmerking over dat hij de kinderen uit zijn vorige relatie om de week heeft, begrijp ik ook niet. Wat heeft dat er mee van doen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:04

Ik vraag mij net hetzelfde af over beide punten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:11

Maar wist je dat niet, Mindim? Als je ergens een ;) achter zet, kun je alles zeggen en mag niemand daar iets van vinden of er vragen bij hebben :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:30

Blue_Eyes schreef:
:+

Ahum....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:37

Precies de reactie die ik probeerde uit te lokken, dank u vriendelijk :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:40

Waarom was het überhaupt nodig om dat "grapje" te maken? Zelfs als grapje is het een sneer naar mensen die exclusiviteit prefereren, en dat is nou eenmaal in veel posts van jou een terugkerend thema. Niet alleen ik maar ook verschillende anderen merken dat op.
Doe er mee wat je wil.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:49

Is het dan nog niet duidelijk? Tijd voor :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:51

Mindim schreef:
Ik heb het niet gemist en het komt nog steeds niet erg vriendelijk en veroordelend over.

Dat kan je vinden.

Citaat:
De opmerking over dat hij de kinderen uit zijn vorige relatie om de week heeft, begrijp ik ook niet. Wat heeft dat er mee van doen.

De deeltijdkinderen zijn een vrij normaal voorkomend praktijkvoorbeeld complicerende factoren bij liefde, over flexibiliteit of niet.
Zij heeft geen behoefte aan een set jonge kinderen; die van haar zijn net uitvliegend.
Hij kan haar dus een week wel en een week niet bieden. Verwacht dat zij de niet-week geen intieme relatie met een ander heeft.
Ok, dat mag hij doch zij was helder; take it or leave it en dan is het aan hem om het wel of niet te accepteren. Niet de wel-week *\%/* én zeuren over de andere.
Zíj heeft dus gezegd dan niet.
Erg jammer.
Hij heeft inmiddels een relatie met een dame met jonge deeltijd kids. De agendas lopen vrijwel nooit synchroon.
Heel wel mogelijk dat hij en meerlief de relatie weer oppakken. Bied ik weer aan de onze af te ronden als dat haar gelukkiger maakt. Uit liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:59

Blue_Eyes schreef:
Maar wist je dat niet, Mindim? Als je ergens een ;) achter zet, kun je alles zeggen en mag niemand daar iets van vinden of er vragen bij hebben :+

Ja, dat fijne lijntje waardoor dingen nèt kunnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:02

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
Ik heb het niet gemist en het komt nog steeds niet erg vriendelijk en veroordelend over.

Dat kan je vinden.

Citaat:
De opmerking over dat hij de kinderen uit zijn vorige relatie om de week heeft, begrijp ik ook niet. Wat heeft dat er mee van doen.

De deeltijdkinderen zijn een vrij normaal voorkomend praktijkvoorbeeld complicerende factoren bij liefde, over flexibiliteit of niet.
Zij heeft geen behoefte aan een set jonge kinderen; die van haar zijn net uitvliegend.
Hij kan haar dus een week wel en een week niet bieden. Verwacht dat zij de niet-week geen intieme relatie met een ander heeft.
Ok, dat mag hij doch zij was helder; take it or leave it en dan is het aan hem om het wel of niet te accepteren. Niet de wel-week *\%/* én zeuren over de andere.
Zíj heeft dus gezegd dan niet.
Erg jammer.
Hij heeft inmiddels een relatie met een dame met jonge deeltijd kids. De agendas lopen vrijwel nooit synchroon.
Heel wel mogelijk dat hij en meerlief de relatie weer oppakken. Bied ik weer aan de onze af te ronden als dat haar gelukkiger maakt. Uit liefde.

Zijn extra partners niet bijna net zo belemmerend als kinderen? De een is er die keer en de andere keer de andere? Je moet op je beurt wachten of daar worden afspraken over gemaakt.
En ging het haar dus om het feit dat hij sexclusief wilde zijn of vanwege de kinderen, tevens noem je ook dat ze geen meerliefde wil, dus het is enigzins verwarrend.

Het was meer de manier waarop je het brengt trouwns, zo van hoe kun je daar nu voor kiezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-20 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:03

Qimm schreef:
Waarom was het überhaupt nodig om dat "grapje" te maken? Zelfs als grapje is het een sneer naar mensen die exclusiviteit prefereren,

Het ligt per definitie buiten mijn invloed hoe een ander iets meent te moeten lezen.

Het maakt niet uit hoe duidelijk ik respect voor welke vrije keuze dan ook schrijf.

Nogmaals dames; vat meerliefde niet persoonlijk op:
Élke vrije keuze is even goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:07

Je mag er toch wat van vinden? Alleen vind iemand anders iets anders .. en dat mag dan ook denk?

Ik las het niet als veroordelend.. ik las wel dat de man exclusief wil en zij niet perse, en dat de man ook nog een kinderweekend heeft waarin hij “verplichtingen” heeft waar zij misschien niet in past (dus moet zij dat weekend maar niks doen) dus hij wil iets wat niet lukt, en dat is dan niet perse makkelijk ..

Een “extra” partner die accepteert dat de partner wat anders doet (of niks, maar dat is dan eigen keus) is net anders als een partner die zegt “ik kan dat weekend niet met jou want ik heb dan wat te doen maar ik vind t niet leuk als jij dan zelf wat gaat doen” is net even anders..
Zo las ik t :)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:02

Zijn gewoon keuzes, die iedereen wel ergens over moet maken om te kijken of het lukt of niet. Dat kan gaan over kinderen, hobby's, werkverplichtingen, extra partners, ... Als je geen weg samen vindt lukt het niet, klaar. Je kan even goed zeggen dat zij niet moet zeuren over zijn kinderen en ze erbij nemen. Dan stelt het probleem van de niet week zich niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:26

Cer schreef:
“ik kan dat weekend niet met jou want ik heb dan wat te doen maar ik vind t niet leuk als jij dan zelf wat gaat doen” is net even anders..
Zo las ik t :)

Zo schreef en bedoelde ik het ook.
Is gedeeld ouderschap trouwens dus hele week wel of niet.
Daarbij wist hij het vóór ze van vrienden naar de benefits gingen.
Maar goed, nu zit ik met een minder gelukkig lief daardoor. Als ik me voor haar geluk beter terugtrek dan doe ik dat. Het is irrelevant hoe idioot ik de onderliggende redenen ook víndt; uit liefde.
Was wel héél fijn verder <3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:51

Er is trouwens een speelfilm van Stephan Brenninkmeijer - Swingers gratis te zijn op het web.
Is geen docu; is film, net als Disney; zie het als onderhoudend kijjkplezier, verder niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:01

En toch zou ik ook prima de andere week alleen kunnen zijn. Als mijn man om de week weg zou zijn, zou ik daar geen opvulling voor hoeven te hebben.

Ik heb zelf een heel gewild en geliefd kind, waar we zielsveel van houden. Maar als ik morgen alleen kom, zou ik echt nooit een man met (jonge) kinderen willen. En wat zie je daar ook vaak ellende van komen met vooral de kids die de dupe zijn. Nee, echt niks voor mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:06

Als ik mijn dochter maar om de week had zou ik waarschijnlijk in de „niet“ week extra veel uren werken en veel naar paard gaan zodat ik in de „wel“ week er volledig voor haar kan zijn.

Met paarden heb je eigenlijk ook een soort extra gecompliceerde relatie want die dieren slokken enorm veel van je aandacht op. Daar is ook al menig relatie op stuk gegaan waarschijnlijk.
Ik weet nog dat ik tegen mijn partner zei: paard staat op de eerste plaats.
Het is denk ik een teken van echte liefde dat hij zich omhoog wist te werken en stuivertje gewisseld heeft :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:16

Dat ook. Mijn man vindt de dieren ook leuk en we verzorgen ze samen etc. Maar eigenlijk heb ik ook helemaal geen tijd voor vriendschappen of extra liefde. Er zijn nog genoeg dingen die ik zelf wil doen en al niet aan toe kom. En ik ben volkomen vrij daarin, maar ik ben ook zelf degene die al die dieren mee naar huis brengt die veel zorg nodig hebben.
En ik voel me buiten tussen mn beestjes ook vol liefde en geluk. Ik denk daar niet aan andere mensen of sex etc. Ben wel blij als mijn man weer thuis is, maar verder mis ik gewoon helemaal niks.

En je kan niet alles hebben. Ik had nog wel dingen willen doen en misschien doe ik die nog wel. Maar mensen moeten ook tevreden zijn met wat ze wel hebben. Wij verbouwen nu ons droom plekje tot ons plekje met de dieren en dat is nu ons doel.
Daarna wil ik echt met mijn man een tijdje vakantie vieren thuis en genieten van alles wat we hebben gedaan. En niet met een ander/anderen. Ik zie andere mensen ook wel snel als indringer geloof ik. Ik vind het helemaal niet fijn als mensen mijn prive binnen stappen. Ik vind het niet eens fijn als mensen in mijn ruimte komen. Die 1,5m bevalt me prima.