Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:53

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:36

Lang. Al kreeg ik laatst een lijst onder ogen van lopende en afgeronde onderzoeken en dat waren er honderden van wetenschappers over de hele wereld. Er wordt dus wel naarstig gezocht maar de vraag is inderdaad wanneer het iets gaat opleveren. Ik denk dat het beeld stukje bij beetje completer wordt, zou me verbazen als er van de ene op de andere dag een enorme doorbraak komt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:58

@mysa, en dan zitten ze met het probleem dat heel veel onderzoeken over een korte looptijd zijn gegaan, waarbij vervolg onderzoek toch weer net wat andere zaken uitwijst (of totaal andere zaken), of dat effecten op korte termijn en lange termijn van elkaar verschillen

Om op astorga d'r vraag terug te omen. Heel erg lang. Zelfs als we op gegeven moment de pathogenese van COVID19 in kaart kunnen brengen blijven er altijd zaken over waarover men blijft gissen, ook betreffende bepaalde mechanismen, en dat enkel met voortschrijdend inzicht duidelijk wordt.

Betreffende de pathologische letsels, voor een virale infectie die onvoldoende onder controle te krijgen is, en waarvan men vermoedt dat het niet primair het virus zelf, maar een overreactie van het immuunsysteem is waardoor plotselinge verslechtering optreedt (vergelijkbaar met septicaemie), vind ik de uitkomsten daarmee redelijk in 1 lijn. DIC (trombose) is een gevolg van een massale ontstekingsreactie. De innate immuun respons gaat naast proberen het virus op te ruimen ook zorgen voor massale lokale schade, wat kan leiden tot schade aan bloedvaten, en de stollingscascade in gang zet. Massale schade aan de bloedvaten leidt dus tot massale stolling --> trombose. Dus dit zou de letsels verklaren.

Interessant is dus dat ze eigenlijk met behulp van pathologische letsels de theorie van sterfte door respons van het innate immuun systeem (of eigenlijk gebrek van het innate immuunsysteem om het virus te boven te komen) weten aan te tonen.

Voor de mensen die wat meer willen weten of DIC: https://www.msdmanuals.com/home/blood-d ... lation-dic

En een artikel dat een paar weken geleden gepubliceerd is over COVID19 en DIC: https://ashpublications.org/blood/artic ... 2020006000

De vraag is hoe we deze kennis met de tijd mee kunnen nemen in het behandelprotocol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:40

Arabesk schreef:
Babootje schreef:
Volgens Osterhaus hadden we de lockdown nog even een week of 4-6 moeten volhouden. Omdat we dan een betere uitgangspositie zouden hebben gehad om de boel in de hand te houden.
https://www.telegraaf.nl/video/10719825 ... ans-gemist

Ja dat lijkt me ook. Hoe minder gevallen hoe beter je kunt testen en hoe makkelijker je kunt isoleren. Nu is de kraan niet goed dicht en ga je ondertussen dweilen, maar één tikje op de kraan en de boel stroom weer over.

Inderdaad.
In Zuid Korea hadden ze alles onder controle door grootschalig testen, dus kon het uitgaansleven weer open. Waarna één enkele persoon direct dat tikkie tegen de kraan gaf door in besmettelijke staat 5 nachtclubs te bezoeken.

Je hebt maar één superverspreider nodig...

Je zal het maar zijn...

tienus63

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:18

Nu op ned 2 mw van Egmond immunologe umc in het programma met de kennis van nu.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:28

Dank voor je aanvullende info Cathalijne!

_Cathalijne schreef:
@mysa, en dan zitten ze met het probleem dat heel veel onderzoeken over een korte looptijd zijn gegaan, waarbij vervolg onderzoek toch weer net wat andere zaken uitwijst (of totaal andere zaken), of dat effecten op korte termijn en lange termijn van elkaar verschillen

Om op astorga d'r vraag terug te omen. Heel erg lang. Zelfs als we op gegeven moment de pathogenese van COVID19 in kaart kunnen brengen blijven er altijd zaken over waarover men blijft gissen, ook betreffende bepaalde mechanismen, en dat enkel met voortschrijdend inzicht duidelijk wordt.

Je ziet nu al dat men terugkomt op eerdere ontdekkingen. Zo blijkt chloroquine toch niet zo'n geweldige bestrijder als eerder gedacht/gehoopt en wordt het alleen nog in studieverband voorgeschreven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

Dit stuk gaat over de bevindingen van phatoloog anatomen in Aan Corona overleden patiënten die ze hebben kunnen onderzoeken na hun dood

https://nos.nl/l/2333750

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:56

Arabesk schreef:
Babootje schreef:
Volgens Osterhaus hadden we de lockdown nog even een week of 4-6 moeten volhouden. Omdat we dan een betere uitgangspositie zouden hebben gehad om de boel in de hand te houden.
https://www.telegraaf.nl/video/10719825 ... ans-gemist

Ja dat lijkt me ook. Hoe minder gevallen hoe beter je kunt testen en hoe makkelijker je kunt isoleren. Nu is de kraan niet goed dicht en ga je ondertussen dweilen, maar één tikje op de kraan en de boel stroom weer over.

safina schreef:
Inderdaad.
In Zuid Korea hadden ze alles onder controle door grootschalig testen, dus kon het uitgaansleven weer open. Waarna één enkele persoon direct dat tikkie tegen de kraan gaf door in besmettelijke staat 5 nachtclubs te bezoeken.

Je hebt maar één superverspreider nodig...

Je zal het maar zijn...

Klopt, maar hij legt ook uit dat het ook dan nog steeds beter in de hand te houden is omdat je snel dat contactonderzoek kunt doen. In het specifieke geval in Zuid Korea werd dit contactonderzoek weer bemoeilijkt doordat de specifieke LGBT nachtclubs waren waar in Zuid Korea nog een groot taboe op rust.
----
Het stukje pathologisch onderzoek is natuurlijk ook belangrijk in de zoektocht naar de juiste medicatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:30

Vorige week hier al iets over gelezen maar toen moest het nog gepubliceerd worden. Dit klinkt toch als een simpel en zeker zeer hoopvolle ontwikkeling in de strijd tegen Corona :

Nederlands coronamedicijn mogelijk over een halfjaar beschikbaar voor patiënten

https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a85188b0/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:47

Ja zeker, maar ook weer erg optimistisch gedacht om even binnen 6 maanden de phase 1,2 en 3 studies te doorlopen en dan moeten ze nog beginnen met productie en validatie.

Ik ben als voormalig promovenda van F.G. wel een beetje positief gebiased :o

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:22

F.G. sizzle?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:32

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:08

'Toegediend worden aan patiënten' betekent niet per definitie brede beschikbaarheid voor iedereen die ziek is. Die formulering kun je ook interpreteren als: beschikbaar voor eerste trials met patiënten. Dat zou, gegeven de huidige situatie (en prioriteit die gegeven wordt aan corona-behandelingen) wel haalbaar zijn, toch? Grootschalige productie is een (flinke) stap verder. Gelukkig ziet het er naar uit dat er al wel interesse is van grote farmaceuten, dat zou het opschalen van de productie wel enorm vergemakkelijken natuurlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 14:37

Een artikel waarin een aantal 'superspreader events' geanalyseerd wordt.

Met een verhaal (en voorbeeldberekening) over hoe het zit met aantal virusdeeltjes en de tijd dat je er aan blootgesteld wordt.

Het is geen wetenschappelijk onderzoek.
Ik vind het artikel op zich wel interessant genoeg om het hier te delen.

Er staat duidelijk bij dat sommige dingen als hypothetisch voorbeeld gekozen worden (aantallen, tijden) maar het principe wordt wel aardig helder uitgelegd.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:47

Mis alleen de link denk ik?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 16:10

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:25

Mooi artikel Femke, en gezien haar credentials (ondanks dat het geen wetenschappelijk artikel is), zou ik het zeker als zeer waardevolle informatie beschouwen :-).

Opzicht zie ik niet heel veel nieuwe informatie met betrekking tot closed-air circulation, en het stijgen van de infectiedruk. Time of exposure needed en infectiedruk, maar vind ik wel dat ze het zeer duidelijk uitlegt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 16:42

Daarom vond ik deze interessant genoeg om tóch in dit topic te plaatsen.

Het is niet per se nieuwe informatie, maar wel informatie die door een echte kenner helder uitgelegd wordt.

Net zoals ik -inmiddels wéken geleden- het online college van de universiteit Utrecht wel echt de moeite vond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:58

Femke, gelezen en ik hoop dat mensen in Amerika het zeker ook lezen. Voor iedereen een belangrijk artikel maar vooral het feit dat ze New York uit het rijtje haalt en zo duidelijk maakt dat de top voor veel Staten nog moet komen is duidelijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:22

bigone schreef:
Femke, gelezen en ik hoop dat mensen in Amerika het zeker ook lezen. Voor iedereen een belangrijk artikel maar vooral het feit dat ze New York uit het rijtje haalt en zo duidelijk maakt dat de top voor veel Staten nog moet komen is duidelijk.

Maar dit geldt net zo goed voor Nederland hoor.

Hoe Corona zich verspreidt blijft gelijk.

Dus in een ruimte, langdurig, in de aircostroom met iemand voor je in de stroom die besmettelijk is, is hier net zo goed niet zo'n goed idee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:19

Weten jullie toevallig al wat meer over het nut van de BMR-vaccinatie?
Citaat:
Als ik het goed heb begrepen zien ze in veel landen van uitbraak dat onder de ernstig zieken en overledenen mensen zitten zonder deze BMR vaccinatie. Ze zien ook dat jongeren die deze vaccinatie niet hebben gehad ernstiger ziek werden. Al zal dat niet in alle gevallen zo zijn. Maar deze vaccinatie zou het immuunsysteem kunnen voorbereiden op corona

Een verklaring zou kunnen zijn dat het virus moleculair gezien subtiele overeenkomsten heeft met rode hond, bof en mazelen.

Zo is er, ik dacht in Nijmegen, een onderzoek om te kijken of ook de vaccinatie tegen tbc nog iets doet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:38

Femke_Tweety schreef:
Daarom vond ik deze interessant genoeg om tóch in dit topic te plaatsen.

Het is niet per se nieuwe informatie, maar wel informatie die door een echte kenner helder uitgelegd wordt.

Net zoals ik -inmiddels wéken geleden- het online college van de universiteit Utrecht wel echt de moeite vond.

Nuttige informatie , die bij begrijpen meer duidelijk maakt waarom er bepaalde maatregelen moeten worden genomen.
Best wel jammer dat er algemeen in de pers weinig van dit soort informatie wordt gegeven, dat zou het begrip voor de huidige en toekomstige situatie's alleen maar ten goede komen.

Mocht iemand nog wat meer Inside info hebben over het overbrengen via voorwerpen e.d. dan hoor ik dat graag.
Nu met wat verruiming maatregelen maak ik me daar vanuit werksituatie wel zorgen over en we komen er intern niet uit hoe je jezelf en derden goed kunt beschermen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:59

elnienjo schreef:
Weten jullie toevallig al wat meer over het nut van de BMR-vaccinatie?
Citaat:
Als ik het goed heb begrepen zien ze in veel landen van uitbraak dat onder de ernstig zieken en overledenen mensen zitten zonder deze BMR vaccinatie. Ze zien ook dat jongeren die deze vaccinatie niet hebben gehad ernstiger ziek werden. Al zal dat niet in alle gevallen zo zijn. Maar deze vaccinatie zou het immuunsysteem kunnen voorbereiden op corona

Een verklaring zou kunnen zijn dat het virus moleculair gezien subtiele overeenkomsten heeft met rode hond, bof en mazelen.

Zo is er, ik dacht in Nijmegen, een onderzoek om te kijken of ook de vaccinatie tegen tbc nog iets doet.

Nee dat kunnen ze nog niet weten.
Het origenele artikel is enkel een hypothese zonder experimenten. Dat betekend dat ze hooguit nu pas net een onderzoeksopstelling bedacht zullen hebben en de resultaten (net als bij BCG) nog minimaal 1-2 jaar op zich laten wachten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:21

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:29