Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:31

Iedereen gaat economische pijn voelen van deze crisis en ik heb zo'n idee dat niemand dat leuk vindt. Maar als ik moet kiezen tussen geen vakantie vanwege de crisis of dakloos worden vanwege de crisis, dan realiseer ik me heel goed dat het eerste luxe en het tweede een eerste levensbehoefte is. Dat maakt het moeten opgeven van de vakantie nog steeds niet leuk, maar het is wel belangrijk om perspectief te blijven zien.

We wonen in één van de welvarendste landen ter wereld We wonen in één van de landen met het hoogste welzijn ter wereld. We wonen in een land met één van de beste zorgvoorzieningen ter wereld. We wonen in een land met één van de beste onderwijsvoorzieningen ter wereld. We wonen in één van de veiligste landen ter wereld. En toch zijn er nog steeds mensen die beginnen te steigeren als we ook maar één euro hulp geven aan een land wat het veel harder nodig heeft.

Wat mij betreft is het heel simpel, als het om het oplossen van de gezondheidscrisis gaat, dan horen we gewoon geld te geven, zonder voorwaarden. Als het om de daaruit volgende economische crisis gaat, dan moeten we gewoon geld lenen en ja, met voorwaarden. Want we mogen best vragen aan Zuid Europa om hun niet werkende economische systeem te hervormen. Maar dan wel na de crisis, want die moet eerst opgelost worden. Want het bestaat niet dat je aan de ene kant over dat koude en harde neoliberale beleid klaagt, waardoor jij te weinig meedeelt in de economische groei en dan tegelijk klaagt dat we anderen die het veel slechter hebben mee willen laten delen. Zo werkt solidariteit niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:21

Karl66 schreef:
Volgens mij moeten een aantal mensen hier echt eens een cursus basis economie gaan doen. Het is een misvatting dat wij individueel rijker worden bij economische groei. Economische groei is namelijk nodig om de bevolkingsgroei bij te houden. Stel we zijn een klein landje met 100 inwoners en een BNP van 1000 euro. Dat is dan 10 euro per inwoner. Als de bevolking dan groeit naar 110 inwoners en het BNP blijft 1000 euro, dan is dat nog maar 9,09 euro per inwoner en zijn ze dus armer geworden. Om even rijk te blijven moet de economie met 10% groeien naar 1100 euro.
Het tweede punt waar je tegenaan loopt is dat de economie niet elk jaar even hard groeit. Soms groeit hij harder dan de bevolkingsgroei en soms minder hard en tijdens een recessie krimpt de groei zelfs. Als je dus tijdens een jaar van hoge groei verwacht dat allemaal in je loonzakje terug te zien, dan is de consequentie dat je tijdens een slecht jaar ook heel hard terug moet. Maar als je het over een langere periode bekijkt, dan zie je dat onze economie gigantisch gegroeid is t.o.v. ons inwonersaantal. Onder andere vanwege de EU en het geld dat we aan Zuid Europa verdienen en dat we het als bevolking in het algemeen nog nooit zo goed hebben gehad. Het idee dat je als gehandicapte, zonder baan, gewoon op de kosten van de gemeenschap op jezelf kan wonen en dan ook nog (al is het weinig) geld over hebt om leuke dingen te doen is iets wat tot voor kort ondenkbaar was. Het idee dat je als medewerker in loondienst een aantal keren per jaar op vliegvakantie kan om een dure hobby te beoefenen is iets wat tot voor kort echt ondenkbaar was. Überhaupt het idee dat je als medewerker in loondienst op vakantie kan, twee auto's voor de deur van de Vinex koopwoning hebt, met kleuren tv, elk kind een spelcomputer en een mobiel en ga zo nog maar even door. Het idee dat wij het hier zo slecht hebben en dat dat komt door die Zuidelijke landen, die ons geld opmaken is echt te belachelijk voor woorden.
Wat mensen zich hier blijkbaar niet realiseren is dat in een land als Spanje de jeugd compleet is weggetrokken naar andere landen, domweg omdat er voor hun geen toekomst in Spanje was. Wat overblijft is een verouderde en verarmde bevolking.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks in de Zuidelijke landen moet veranderen. Zonder verandering blijft het probleem en kunnen ze alleen nog overleven op het economische infuus van de Noordelijke landen. Alleen is het ook niet zinnig om cyclisch te denken en nu een oplossing van het probleem te eisen. Er moeten wel hele duidelijke afspraken gemaakt worden, waarbij ze nu, tijdens de crisis, geholpen worden en waarbij straks na de crisis, als er weer geld verdiend wordt, ze veranderingen in de economie gaan doorvoeren.

Waar ik vooral heel erg moe van word is de domme tokkiepraat, die je hier voorbij ziet komen. Ja er is wereldwijd een medische crisis en ja als gevolg daarvan is er een economische crisis. En ja, als gevolg daarvan gaan we allemaal financiële pijn voelen, want ja, wij zijn allemaal samen de overheid en zullen het dus allemaal samen moeten betalen. En ja wij wonen in één van de welvarendste landen ter wereld, dus ja, wij zullen als Nederland ook Europa- en wereldwijd ons aandeel moeten leveren om uit deze crisis te komen. En weet je wat? Dat is in ons eigen belang, want hoe sneller we de economische crisis onder controle hebben, hoe sneller wij als Nederland ook weer uit de crisis zijn en geld kunnen gaan verdienen aan andere landen. Want dat is namelijk de basis van onze welvaart, geld dat vanuit andere landen naar ons toe stroomt.

Karl, bedankt wederom voor je zoveelste nuttige bijdrage. Word ik blij van. _/-\o_

MoniqueT

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:46

Ik ook! Prima omschreven. En ik ben het zeker eens met voorwaarden voor de zuidelijke landen. Maar eerst de coronaproblemen oplossen. Ik hoor nu al van bedrijven in Nederland die geen stenen en tegels uit Spanje krijgen en dus niet door kunnen in de bouw bijvoorbeeld.

Het is gewoon te simpel om economische problematiek alleen in je eigen land te zien, alles hangt met elkaar samen. Dus als ik hier hoor dat we geen euro meer naar toe mag, vind ik dat gewoon kortzichtig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:02

Echwel schreef:
Maar het is ook luxe, waar we best wat van kunnen missen voor mensen die het niet hebben.
Zoals Karl zegt klopt het en moeten we de zuidelijke landen nu helpen..tot ze uit de crisis zijn.

Daarbij als je gezond bent uitkering ontvangt en er van kunt sparen voor is dus je uitkering te hoog..
Deze zijn bedoeld om te leven niet voor luxe

Ja ik ben "gezond" maar ik heb wél autisme en dáárvoor krijg ik een uitkering.

En sparen van een uitkering is keuzes maken. En ik heb de mazzel dat ik héél erg goedkoop kan huren en daardoor wat kan sparen.

En mijn vakanties kosten geen 1000en euro's, maar die €650 die ik van het UWV aan vakantiegeld krijg, besteed ik inderdaad graag aan vakantie. Ik had een camping geboekt in Nederland van €600, daar komt natuurlijk nog wat benzine geld en geld om te eten enzo bij. Maar geen extreem grote bedragen.

Ja, dat noem ik vakantie!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:47

Weet je mvanende, niemand misgunt jou wat. En als het dit jaar niet meer lukt, dan hoop ik (en ik denk iedereen hier) dat je volgend jaar weer op vakantie kan. Maar ik gun de Spaanse jeugd ook dat ze in hun eigen land een baan kunnen vinden en op die manier aan de welvaart in hun eigen land en van de EU kunnen bijdragen. In de plaats van dat ze naar het buitenland moeten om aan de welvaart van dat land bij te dragen, omdat de economie van Spanje kapot is. En ik heb er geen enkele moeite mee om via mijn belasting aan beide bij te dragen. Dat is volgens mij namelijk de kern van een beschaafde samenleving, dat je de zwakkeren ondersteunt. Het is namelijk niet mijn verdienste dat ik gezond geboren ben, met een goede intelligentie in een warm,liefhebbend en stimulerend gezin, waardoor ik nou een goed inkomen heb. Het is ook niet mijn verdienste dat ik in een welvarend land geboren ben. Net zoals het niet de schuld van mensen is als ze niet dezelfde voordelen hebben gehad als ik. En daarom is het mijn taak om een deel van die welvaart met anderen te delen. Natuurlijk mag en moet je daar soms voorwaarden bij stellen, maar dat verandert er niks aan dat het mijn taak is om te delen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:53

Geld naar Europa om te helpen in de medische crisis, ja.

Maar waarom zou NL daarna ook geld geven?

Het is niet zo dat Spanje en Italië "per ongeluk" een groot begrotingstekort hebben. Daar hebben ze echt 100% zelf voor "gekozen"

Als beide landen een super sterke economie gehad zouden hebben voordat corona losbarstte, dan zou het een ander verhaal zijn. In dat geval had ik inderdaad gezegd dat er geld naar hun moest, omdat je in zn situatie ook weet dat je geld terug kan verwachten als wij een keer in de problemen zouden zijn gekomen.

Maar ook voor 1 januari 2020 hadden Spanje en Italië hun begroting niet op oorde....

Voelt een beetje als een bodemloze put om daar geld in te steken voor de heropbouw van hun economie.

En ook ik betaal gewoon inkomsten belasting, zelfs over mijn uitkering.

En vergeet de btw niet die iedereen betaald bij alles wat je koopt.

Dus ondanks uitkering is het wel degelijk ook mijn geld wat daar heen gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:03

Die bodemloze put is precies wat de noordelijke landen willen voorkomen, hulp voor coronacrisis prima maar wil je er de economie mee uit het slop helpen dan gelden er voorwaarden. En dat wil vooral italie niet. Die willen een zak geld en zelf weten waar het aan uit word gegeven terwijl de eu juist wil dat dit bij de corona"slachtoffers" terecht komt. Zolang landen dit niet willen garanderen dan krijgen ze niets.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:21

Citaat:
In totaal hebben zich de afgelopen drie weken 16,8 miljoen inwoners van de VS tot de overheid gewend voor steun omdat ze werkloos zijn geraakt, een historisch dieptepunt. Dat betekent dat als gevolg van de coronacrisis al een op de tien werkenden is ontslagen.

https://nos.nl/artikel/2329953-nog-eens ... g-aan.html

Wat een aantallen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:23

ruitje schreef:
Citaat:
In totaal hebben zich de afgelopen drie weken 16,8 miljoen inwoners van de VS tot de overheid gewend voor steun omdat ze werkloos zijn geraakt, een historisch dieptepunt. Dat betekent dat als gevolg van de coronacrisis al een op de tien werkenden is ontslagen.

https://nos.nl/artikel/2329953-nog-eens ... g-aan.html

Wat een aantallen...

Dat is heel Nederland qua inwoners inclusief kinderen.
Daar kun je iemand zo ontslaan. Ik heb dat toen zelf gezien toen ik daar in 2016 was. Ik was met iemand aan het duiken, die man heeft een bedrijf voor bepaalde medische producten en hij werd gebeld dat een medewerker niet functioneerde. Toen was het 1 telefoontje en die medewerker was ontslagen. Dat kan bij ons gelukkig niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:38

Bijna heel Nederland. En als de Amerikaanse economie weer gaat werken zullen er een hoop snel een baan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:08

MoniqueT schreef:
_Penotti schreef:
Ik ga nooit op vakantie, mag ik nu hier mijn zegje blijven doen?

Iedereen mag zijn zegje doen, het valt me gewoon op dat mensen die dát dus wel kunnen, zich zo snel benadeeld voelen.

Ik ga met regelmaat op vakantie en leg me er bij neer dat dat nu niet kan. Ik realiseer me ter dege dat vakantie een luxe is. Er zijn momenteel belangrijkere zaken aan de hand.
Ik snap niet waarom men mensen hier zo over 1 kam scheert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:15

Karl66 schreef:
Iedereen gaat economische pijn voelen van deze crisis en ik heb zo'n idee dat niemand dat leuk vindt. Maar als ik moet kiezen tussen geen vakantie vanwege de crisis of dakloos worden vanwege de crisis, dan realiseer ik me heel goed dat het eerste luxe en het tweede een eerste levensbehoefte is. Dat maakt het moeten opgeven van de vakantie nog steeds niet leuk, maar het is wel belangrijk om perspectief te blijven zien.

We wonen in één van de welvarendste landen ter wereld We wonen in één van de landen met het hoogste welzijn ter wereld. We wonen in een land met één van de beste zorgvoorzieningen ter wereld. We wonen in een land met één van de beste onderwijsvoorzieningen ter wereld. We wonen in één van de veiligste landen ter wereld. En toch zijn er nog steeds mensen die beginnen te steigeren als we ook maar één euro hulp geven aan een land wat het veel harder nodig heeft.

Wat mij betreft is het heel simpel, als het om het oplossen van de gezondheidscrisis gaat, dan horen we gewoon geld te geven, zonder voorwaarden. Als het om de daaruit volgende economische crisis gaat, dan moeten we gewoon geld lenen en ja, met voorwaarden. Want we mogen best vragen aan Zuid Europa om hun niet werkende economische systeem te hervormen. Maar dan wel na de crisis, want die moet eerst opgelost worden. Want het bestaat niet dat je aan de ene kant over dat koude en harde neoliberale beleid klaagt, waardoor jij te weinig meedeelt in de economische groei en dan tegelijk klaagt dat we anderen die het veel slechter hebben mee willen laten delen. Zo werkt solidariteit niet.

Lenen aan het buitenland is prima, maar niet voor niets. De eurobonds zijn wat dat betreft mijns inziens een no go.
Je kunt niet constant de welvarende landen vragen op te draaien voor de slecht draaiende economieen van andere landen (welke we al jaren vragen om hervormingen en wat gewoon te weinig gebeurt, dat is niet iets van nu). En na de crisis zeg je, al voor de crisis hebben Italie en Spanje in dit geval er weinig aan gedaan om hun huishoudboekje op orde te brengen. Er vloeit enorm veel geld naar de armere lidstaten, al jaren. Misschien dat men aldaar toch wel eens beter hun best mag gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:22

Karl66 schreef:
Weet je mvanende, niemand misgunt jou wat. En als het dit jaar niet meer lukt, dan hoop ik (en ik denk iedereen hier) dat je volgend jaar weer op vakantie kan. Maar ik gun de Spaanse jeugd ook dat ze in hun eigen land een baan kunnen vinden en op die manier aan de welvaart in hun eigen land en van de EU kunnen bijdragen. In de plaats van dat ze naar het buitenland moeten om aan de welvaart van dat land bij te dragen, omdat de economie van Spanje kapot is. En ik heb er geen enkele moeite mee om via mijn belasting aan beide bij te dragen. Dat is volgens mij namelijk de kern van een beschaafde samenleving, dat je de zwakkeren ondersteunt. Het is namelijk niet mijn verdienste dat ik gezond geboren ben, met een goede intelligentie in een warm,liefhebbend en stimulerend gezin, waardoor ik nou een goed inkomen heb. Het is ook niet mijn verdienste dat ik in een welvarend land geboren ben. Net zoals het niet de schuld van mensen is als ze niet dezelfde voordelen hebben gehad als ik. En daarom is het mijn taak om een deel van die welvaart met anderen te delen. Natuurlijk mag en moet je daar soms voorwaarden bij stellen, maar dat verandert er niks aan dat het mijn taak is om te delen.

Dan ben je een gezegende nederlander, vergeet niet dat niet elke nederlander in die gezegende omstandigheid verkeerd en daarom misschien niet zo gul is ingesteld als jij.

Persoonlijk vind ik dat sommige landen eindelijk maar eens moeten leren hun eigen broek op te houden zonder de constante stroom geld vanuit europa, welke wordt betaald door de welvarende landen in het noorden. Misschien is een mentaliteitsverandering eens noodzakelijk, het verschil tussen zuid en noord europa wat dat betreft is nogal verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 03:55

Misschien hoeven we ons geen zorgen meer te maken binnenkort over geld naar Italië (poll van 1-2 april):

Afbeelding
(43% wil in de EU blijven met de euro)
(37% wil uit de EU en uit de euro)
(7.4% wil uit de EU maar de euro behouden)
(8.5% wil in de EU blijven maar geen euro meer)

Zal de EU imploderen, of zullen ze extra geld en hulp beloven om hun overbetaalde baantjes te behouden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 06:10

enzino schreef:
Misschien hoeven we ons geen zorgen meer te maken binnenkort over geld naar Italië (poll van 1-2 april):

[ [url=m/nFdk09.png]Afbeelding[/url] ]
(43% wil in de EU blijven met de euro)
(37% wil uit de EU en uit de euro)
(7.4% wil uit de EU maar de euro behouden)
(8.5% wil in de EU blijven maar geen euro meer)

Zal de EU imploderen, of zullen ze extra geld en hulp beloven om hun overbetaalde baantjes te behouden?

Italië stapt er niet uit. Dan zijn ze binnen drie maanden failliet. Het is geen VK.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 06:56

Dat kunnen ze zich helemaal niet veroorloven en dat weten ze donders goed. Maar dan kan het op zijn tijd nog steeds even lekker zijn om de emoties de vrije loop te laten en, al dan niet via een poll, even lekker op de EU te schelden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:04

Mindim schreef:
Dan ben je een gezegende nederlander, vergeet niet dat niet elke nederlander in die gezegende omstandigheid verkeerd en daarom misschien niet zo gul is ingesteld als jij.

Persoonlijk vind ik dat sommige landen eindelijk maar eens moeten leren hun eigen broek op te houden zonder de constante stroom geld vanuit europa, welke wordt betaald door de welvarende landen in het noorden. Misschien is een mentaliteitsverandering eens noodzakelijk, het verschil tussen zuid en noord europa wat dat betreft is nogal verschillend.

+:)+
Precies, ik kom ook niet uit een nestje als Karl beschrijft en voor wat wij hebben hebben we verrekte hard gezwoegd. Ja wij vinden dat waard. Maar dan moeten we van al dat doorzetten het wel alweer! geven aan landen waar dat niet de norm is.
Ik ben er ook wel klaar mee.
Die landen hebben geen werkmentaliteit, wij Nederlanders algemeen gezien wel, al eeuwen. Daarom zijn wij een rijk land.
Niet omdat we steeds achterover hangen, of bij tegenslag de moed maar opgeven. Nee dan is de algemene Nederlandse mentaliteit om op te krabbelen, iets nieuws te verzinnen als het oude niet werkte en door!
Pas als ze dat in de zuidelijke landen ook als inzet hebben, is daar geld heen pompen realistisch.
Want denk maar niet als Nederland nu door iets hard getroffen wordt, dat ze daar voor ons wel eens hard gaan werken en gul geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:11

Wel eens van de watersnoodramp van '53 gehoord? En van de hulp die we toen kregen? Wel eens van de gratis gegeven marshall hulp gehoord en de economische en politieke macht die de VS daardoor kreeg? Wel eens gekeken hoe het calamiteitenfonds van de EU, dat nu gebruikt wordt gevuld is? En hoeveel van dat geld uit Italië afkomstig is en hoeveel uit Nederland?

Het grote probleem met egoïsme is dat je geen hulp hoeft te verwachten als je het zelf niet wilt geven. En ik ben blij dat ik niet zo'n kille ikke ikke ikke opvoeding heb gehad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:15

Je praat over mensen waar je geen weet van hebt gehad. Het is geen ikke ikke ikke opvoeding, het is een altijd door bikkelen opvoeding wil je wat hebben in het leven omdat het niet van huis uit er al was.
En die mensen zijn er meer dan jij beseft, dat is duidelijk.
Maar dat verder maar laten, want dat gaat zo enorm offtopic. Maar ik begrijp wel je reacties nu beter.

En nu iets uit de tijd dat we 1 Europa zijn geworden?
We zijn nooit 1 geweest en gaan dat ook nooit worden. Dat zijn natte dromen van sommige mensen. Meer niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:27

Jij denkt dat het andere mensen wel gratis aan komt waaien? Mijn ouders hebben overal hard voor moeten werken en dat geldt voor ons ook. Maar dan kan je nog steeds empathisch vermogen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:31

Ze hebben een compromis bereikt dus daar hoeven we elkaar niet meer over aan te vallen .
Ik ben altijd al tegen een grote EU geweest, hoeveel voordeel het soms ook op mag leveren. Maar het is er nu eenmaal en we moeten het er mee doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:32

Nee dat denk ik niet. Jou Aanname.
En ik heb genoeg empathisch vermogen, maar voor een andere doelgroep dan dat jij dat hebt.
Alleen al die zin zo schrijven....wie heeft er dan empathisch vermogen en wie niet vraag ik me af?

Nee de mentaliteit moet in die landen flink veranderen, dan mag kan er geld gegeven worden in nood.
Niet bij landen die nu op de luie kont hebben gezeten, toen ook economisch het beter ging er niets mee gedaan hebben. Wij wel.
Veel mensen zijn er in Nederland totaal niet op vooruit gegaan. Integendeel. En dat is niet erg fijn. En dan zouden we nu ook nog weer moeten betalen voor die landen?
We krijgen hier zelf ook klappen genoeg. Ja dan maar ikke ikke, voor onze eigen mensen. Voor die mensen heb ik empathie. En dat is geen ikke voor mezelf, want ik heb geen horeca bedrijf, werk er niet. Of van die andere bedrijven die nu omvallen. Daar wil ik ons geld heen.

Karl66 schreef:
Jij denkt dat het andere mensen wel gratis aan komt waaien? Mijn ouders hebben overal hard voor moeten werken en dat geldt voor ons ook. Maar dan kan je nog steeds empathisch vermogen hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:34

bigone schreef:
Ze hebben een compromis bereikt dus daar hoeven we elkaar niet meer over aan te vallen .
Ik ben altijd al tegen een grote EU geweest, hoeveel voordeel het soms ook op mag leveren. Maar het is er nu eenmaal en we moeten het er mee doen.

En iedereen heeft wat water bij de wijn moeten doen. Hopelijk komen er snel meer medische middelen beschikbaar voor de zwaar getroffen EU landen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:24

De EU kost ons als Nederland ca. 200 euro per Nederlander per jaar. De EU levert ons ca. 2000 euro per Nederlander per jaar op. Klagen dat je die 200 euro niet uit wilt geven, omdat het veel beter aan Nederlanders besteed kan worden is het schoolvoorbeeld van penny wise, pond foolish.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:39

Het is ook een voorbeeld van het ultimatum spel, waarbij je een economisch voordeel afwijst omdat de andere partij er relatief meer voordeel uit haalt.