Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:16

Ik heb het in mijn omgeving eens gezien. Merrie kon niet meer bereden worden, werd eerst wel gedaan toen het nog niet bekend was en dat gaf dezelfde klachten als jij omschrijft. Nu wel als fokmerrie en dat gaat prima.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:25

Dank jullie!
Ik wacht reactie Equitom even af.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:33

Hier in de omgeving ook eens gezien. Wel berijdbaar maar lagere basisklassen dressuur zijn ok, meer gaat niet meer. Als fokmerrie wel prima inzetbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:25

Ik heb exact zon zelfde verhaal. Er is niet echt artrose te zien. Kan dus aangeboren zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben ons paard daarmee tot Z niveau gereden. We hadden hem vanaf 3 nog onbeleerd.
Nooit een teken van pijn gegeven, tot Z en het paard de schoft dus moet gaan gebruiken.
Toen werd hij onregelmatig. Uiteindelijk kwam dit eruit. Hij is met 8 ingeslapen.

Volgens de DA waar we destijds waren (Jeff desmedt) was het aangeboren omdat je geen artrose ziet.
Mijn huidige DA in Bodegraven zegt dat het ook kan dat hij in de baarmoeder al schade heeft. opgelopen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:37

Ben benieuwd of jullie het vinden. Vage kreupelheid dus maar ongeveer alles op de foto gezet :')

Moderatoropmerking:
foto's verwijderd op verzoek

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:23

Met de thoracale fracturen... Even een rare gedachtegang hoor maar zou bv equitom niet het gebroken gedeelte af kunnen halen en er een nieuwe 'kop' van de spinozi op kunnen zetten. Zoals met een kunstheup enzo. Want in die topjes zit geen neurologie, natuurlijk wel veel musculatuur maar lijkt me best interessant.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:46

Hutcherson schreef:
Met de thoracale fracturen... Even een rare gedachtegang hoor maar zou bv equitom niet het gebroken gedeelte af kunnen halen en er een nieuwe 'kop' van de spinozi op kunnen zetten. Zoals met een kunstheup enzo. Want in die topjes zit geen neurologie, natuurlijk wel veel musculatuur maar lijkt me best interessant.

Ze hebben röntgenfotos gemaakt en op mijn verzoek ook fotos van alles. Toen kwam er een dunne zool uit. Ik ben eigenlijk naar huis gestuurd met het advies om er een ijzer onder te laten slaan en dan terug te komen als het nog niet beter werd. Ben nu wel de stand van de voet aan het laten aanpassen. Maar ijzers heeft ze nog niet. Ik zag dit zelf niet zo zitten. Ook omdat voeten oppakken al een groot drama is en ik betwijfel of dit het probleem op gaat lossen. Smid wil haar alleen gesedeerd ( gespoten) beslaan. En ik zag dat allemaal even niet zo zitten omdat ze al geen voeten geeft op een normale manier op dit moment. gewoon bekappen lukt al niet omdat ze zo onder spanning staat. Ik kreeg het advies om te kijken hoe het met ijzers gaat en dan terug te komen.
Dus tot nu toe ben ik niet erg veel verder gekomen.

Ik vraag me wel af wat ze hadden gedaan of gezegd als ik niet om alle fotos had gevraagd. Want dan hadden ze die dunne zool ook niet gezien.
Fysio die haar al langer kent gaf gisteren aan dat ze nog heel pijnlijk is in het schoftgebied. Ze liet zich ook met geen mogelijkheid aanraken.
Ze staat nu weer op metacam.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:34

Ik heb een nieuwe :P

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:26

Witte stof letsel?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:57

.
Laatst bijgewerkt door Anike op 03-12-24 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:05

Niet zo veel bijzonders denk ik, behalve dat ik niet zo goed weet hoe de kraakbeenkappen eruit horen te zien. Het is in ieder geval normaal als de bovenkant van de wervels in de schoftregio onregelmatig is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:07

Is er iemand die iets over deze foto's kan zeggen?
Er hangt verder niks vanaf, maar ik ben benieuwd naar andermans visie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:50

Na ontiegelijk lang zoeken wat voor beest er in godsnaam zoveel scharniergewrichten achter elkaar heeft (heeft veel weg van een rij ellebooggewrichten op de laterale opname, is het dus niet) kwam ik uiteindelijk met google image search erachter dat dit gewoon een paardenhals is :+ nooit geweten dat die wervels zo anders in elkaar zitten dan andere wervels.

Ik zie alleen op foto 2 het eerste gewricht wat versmalling. Ik weet niet zeker of ze dit al als beginnende artrose classificeren.
Als je die vergelijkt met de wervel ernaast en die gewrichtsruimte (donkere open gedeelte tussen de rondingen van de botten) aan de onderzijde zit daar veel meer ruimte.
Ze hebben daarna nog gekeken met oblique opnamen (de L to R en andersom) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan niet weet welk gewricht nou die ene met de versmalling moet zijn := Wat of betekend dat ik het niet weet (90%) of dat de zenuwbanen gewoon nog vrij lopen ondanks de versmalling (10%). Dat is iig waar wij oblique nek opnames voor maken.

Interessant Polar, weer wat geleerd :D Was het voor een keuring of had het paard klachten? En klopt het dat dit paard nog niet heel oud is?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:07

Ik had er wel bij kunnen zetten dat het om een paard ging. _O-

Klopt, gaat om een paard van anderhalf.
De foto's zijn gemaakt n.a.v bepaalde klachten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:25

Oblique wordt vaak gemaakt bij ecvm, lijkt assymtrisch te zijn? Maar ik vind hals foto's altijd maar lastig. :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 08:04

Hoef geen medische adviezen ofzo, gewoon benieuwd of jullie enig idee hebben wat dit zou kunnen zijn. De volgende foto heb ik al een hele tijd geleden eens geplaatst, toen ging het om de rood omcirkelde afwijking (cyste in m'n neuskeelholte), maar ik kwam de foto pas weer tegen en vroeg me af wat die groen omcirkelde tja... werveluitsteeksels zijn. Als ik vergelijkbare scans Google zie ik ik ze ook wel zitten maar niet zo ver uitstekend als bij mij. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik (van mezelf vind) dat ik een enorm opvallende, storende "buffalo hump" heb, maar ik dacht altijd dat dat vetweefsel was en niet met de stand van je wervelkolom je maken had.

Foto 1 de CT scan van hoofdhals, foot 2 mijn "buffalo hump"..

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:58

Hee dit zie ik veel bij mensen met EDS (ehlers-danlos syndroom) en noemen we het schildpaddennekje.
No worries, je gaat niet dood ervan.

Is gewoon een anatomische afwijking en niet eens een hele unieke. Zo heeft iedereen wel wat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:12

Afbeeldingwat is er te zien op de foto van het rechterelleboogje van onze kat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 08:32

Het lijkt bijna iets wat niet in de kat hoort te zitten? Is toch niet beschoten met een buks?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 08:42

Ja,ze komt uit het asiel en daar wisten ze het ook niet.Ze kwam al binnen met het pootje.Gewricht is stuk en al vergroeid.Ze loopt mank,maar rent,springt en leunt erop.Als het erger zou worden in de toekomst moet haar pootje geamputeerd worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:08

Hierbij wat beelden uit de mri-scan van mijn onderrug. In 2017 heb ik een hernia-operatie gehad op L5/S1 en was daarna klachtenvrij tot nu ongeveer een jaar geleden. Deze scan is begin februari gemaakt en aan de hand daarvan zijn we nu al bijna een jaar aan het prutsen. Ik ben ontzettend beperkt in mijn dagelijkse doen, kan niet werken, niet meer rijden en heb ondanks alle medicatie nog veel pijn.

Volgens het Martini zkh is de enige optie een spondylodese operatie, maar die wordt me afgeraden (90% kans op artrose door mijn hele rug dan) vanwege scoliose. Een second opinion bij de hernia-weg kliniek in Köln leverde hetzelfde antwoord op. Wortelblokkade doet niks en na een sloot medicijnen te hebben geprobeerd ben ik nu enigszins stabiel (als ik niet te veel doe, regelmatig pauzeer enz) op 3x50mg diclofenac, 3x50 mg tramadol, 2x25 mg amytriptiline, 3x500mg paracetamol per dag. Dat is alsnog een hele sloot medicijnen en pijnvrij ben ik er niet van, werken kan ik ook nog steeds niet.

Ik heb in januari nog een afspraak bij de pijnpoli voor een tens-apparaat om te kijken of dat nog iets doet maar verder weten we eigenlijk niet meer wat er mogelijk is. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik hier wil bereiken maar wie weet zijn er mensen met ideeën, want ik wil graag alles geprobeerd hebben voordat ik me hierbij neerleg.

Het probleem zit dus weer op L5-S1
Afbeelding
Afbeelding

En de reden waarom de spondylodese wordt afgeraden:Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:20

Britta31 schreef:
Ja,ze komt uit het asiel en daar wisten ze het ook niet.Ze kwam al binnen met het pootje.Gewricht is stuk en al vergroeid.Ze loopt mank,maar rent,springt en leunt erop.Als het erger zou worden in de toekomst moet haar pootje geamputeerd worden.

Wat sneu!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:57

Ze stond net met een muis voor de deur,dus vangen kan ze ook nog gewoon.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:59

Afbeelding
Yoti met rechtvoor het pootje.