wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:54

Ik vind de aannames wel bijzonder.
Vorige eigenaar was een pittige boerin met een biologisch bedrijf (in wording) en ik kan erg goed met haar en haar ideeën.
Leuke anekdotes ook :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:55

minikatje schreef:
Vorige eigenaar was een pittige boerin met een biologisch bedrijf (in wording) en ik kan erg goed met haar en haar ideeën.

Maar een mooie potstal ziet er kaal ook niet mooi uit bijvoorbeeld, dus ben benieuwd waarom je dat zou willen laten zien.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:56

minikatje schreef:

Plaats ze gerust! Ik denk alleen dat een beeld vormen lastig is. Dat je dan bij een goed lopend bedrijf moet bekijken in plaats van een lege stal.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:05

Om te kijken hoe men zou reageren op de stal en hoe men dacht dat de dieren gehouden werden.
Het was voor mij een creatieve oplossing.
Bij nieuwe pensionstalling zoeken ga je ook kijken bij kale stallen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:07

minikatje schreef:
Om te kijken hoe men zou reageren op de stal en hoe men dacht dat de dieren gehouden werden.
Het was voor mij een creatieve oplossing.
Bij nieuwe pensionstalling zoeken ga je ook kijken bij kale stallen.

Nee dan wil ik zeker ook de paarden zien. Of ze er gezond en happy uit zien en waar ze buiten staan en hoe ze worden gevoerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:54

Resistance schreef:
Naath86 schreef:

En waar moet dat geld dan vandaan komen volgens jou?

Ik zou graag zien dat de oplevering van de 21% BTW op vlees waar GroenLinks voor is naar een dergelijk systeem gaat. :j

Exact. En laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat het inderdaad bij de boer terugkomt. (Anders kun je voor elke geld opleverende maatregel wel wat zeggen :+ )
Van mij mag er ook bijv een minimum prijs vastgesteld worden (met inflatie correctie) die de opkopers moeten betalen voor dierlijke producten. (Eventueel als alternatief voor een BTW verhoging, neem aan dat dat toch wel doorberekend wordt naar de consument in dat geval.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:01

PlantsTho schreef:
Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?

Als je elke cent 3x moet omdraaien om rond te komen, dan kan je zo'n dier niet houden. De rest van je beesten komt dan tekort. De keuze is dan 1 dier afvoeren of meerdere dieren de dupe laten zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:18

PlantsTho schreef:
Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?

Tsja, ik produceer slachtlammeren. De limiterende factor is plaats voor de ooien.
Als een ooi uierontsteking krijgt en een geheel of gedeeltelijk functieverlies van haar uier heeft wordt ze geslacht, en wordt er een lam in leven gelaten op op haar plek te komen.
Zou ik dat niet doen, dan zou een groot deel van mijn ooien onbruikbaar zijn, en de huidige gezonde ooien zouden in plaats daarvan op lamleeftijd geslacht zijn.
Denk je dat dat uit oogpunt van dierenwelzijn (dus afgezien van het financiële) een betere situatie zou zijn?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:26

Kuggur schreef:
Tsja, ik produceer slachtlammeren. De limiterende factor is plaats voor de ooien.
Als een ooi uierontsteking krijgt en een geheel of gedeeltelijk functieverlies van haar uier heeft wordt ze geslacht, en wordt er een lam in leven gelaten op op haar plek te komen.
Zou ik dat niet doen, dan zou een groot deel van mijn ooien onbruikbaar zijn, en de huidige gezonde ooien zouden in plaats daarvan op lamleeftijd geslacht zijn.
Denk je dat dat uit oogpunt van dierenwelzijn (dus afgezien van het financiële) een betere situatie zou zijn?

Nee, maar dat is de eerste situatie ook niet.

tamary schreef:
Als je elke cent 3x moet omdraaien om rond te komen, dan kan je zo'n dier niet houden. De rest van je beesten komt dan tekort. De keuze is dan 1 dier afvoeren of meerdere dieren de dupe laten zijn.

Ik snap het ook helemaal vanuit financieel oogpunt. Maar als je je bedrijf met de rekenmachine runt, vind ik het moeilijk om te spreken van dierenliefde (waarmee ik de band die een boer met zijn dieren voelt absoluut niet teniet wil doen).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:47

Ik vermoed dat je mijn punt mist PlantsTho. Ik reageerde op een uitspraak van jou over het door laten leven van koeien die geen melk meer kunnen geven.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:23

Magrathea schreef:
Ik stem op een partij die geld vrij wil maken voor dergelijke systemen :j Of dus voor de boeren die geld nodig hebben om over te stappen. En verder eerlijke prijzen voor de producten, matige consumptie, zodat de boer er ook effectief niet op hoeft in te leveren

Oké, dat kan ik op zich wel begrijpen en ben het voor een deel wel met je eens (eerlijke prijzen en matige consumptie, over dierenwelzijn verschillen onze meningen wel enorm). Er zijn echter meer partijen die zich inzetten voor een duurzame landbouw, zonder de agrarische sector weg te zetten op basis van onjuistheden. Daarom stem ik liever op een partij zoals D66 :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:10

Naath86 schreef:
Grappig dat niemand van de anti-boeren hier meer op reageert...

Omdat niemand zich voelt aangesproken als jij het hebt over 'anti-boeren?' ;)

Hou toch es op met dat in de slachtofferrol kruipen! Je hebt een bedrijf en als dat niet levensvatbaar is omdat de markt slecht is, moet je veranderen of stoppen! Maar niet lopen janken.

En je wilt goed omgaan met beesten of je wilt dat niet. Meer keuzes zijn er niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:19

Maar maakt het wat uit wat de boeren hier zeggen? Ook al zouden kalfjes bij de koe blijven (ik heb al eens gevraagd, hoe lang moeten de kalfjes er dan bij blijven?), dan nog zou het niet goed genoeg zijn voor een groot aantal mensen in dit topic, want uiteindelijk wordt die koe gemolken en uiteindelijk gaat ze naar de slacht. Dan kunnen de boeren het toch nooit goed doen?
Overigens sflj, denk jij echt dat het zo simpel is? Banken staan vaak niet eens toe dat je het bedrijf beëindigd, want dat kost ze flink geld.
Wij zouden best een nieuwe stal willen bouwen voor onze kleine kudde, maar hoe in vredesnaam aan dat geld komen? Zo hoog zijn onze salarissen niet en wij hebben veel te weinig vee om bijvoorbeeld regelmatig vleespakketten te verkopen dus dat levert ook bar weinig op.
En dat heeft helemaal niets met in een slachtofferrol kruipen te maken maar is gewoon de nuchtere werkelijkheid.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:50

Kinke schreef:
Maar maakt het wat uit wat de boeren hier zeggen? Ook al zouden kalfjes bij de koe blijven (ik heb al eens gevraagd, hoe lang moeten de kalfjes er dan bij blijven?), dan nog zou het niet goed genoeg zijn voor een groot aantal mensen in dit topic, want uiteindelijk wordt die koe gemolken en uiteindelijk gaat ze naar de slacht. Dan kunnen de boeren het toch nooit goed doen?

Ja maar... ja maar.. alle duizenden pups die ieder jaar op een leeftijd van acht weken opeens worden weggerukt van hun hondenmama en de eerste nacht(en) onophoudelijk janken zijn niet zielig. Dus kalfjes die een paar maanden een band op hebben kunnen bouwen met hun koeienmama en dan gescheiden worden zijn ook niet zielig. Prima plan :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:59

Wat ik een beetje lastig vind aan de discussie zoals die nu gevoerd wordt, is dat de kritiek op boeren en hun omgang met vee en milieu soms niet zozeer gemotiveerd lijkt te zijn door de behoefte aan een meer diervriendelijk en minder milieubelastend boerenbedrijf, maar door het redelijk vergaande idee dat per definitie verkeerd is om dieren op te eten. Vanuit dat standpunt kunnen boeren het natuurlijk nooit goed doen.
Persoonlijk heb ik geen probleem met het opeten van dieren, mits ze een redelijk leven hebben gehad. Ik eet om die reden bijvoorbeeld alleen af en toe biologisch varkensvlees of natuurvlees waarvan ik de afkomst ken. Daarmee staat natuurlijk niet 100% vast dat mijn stukje vlees helemaal diervriendelijk en milieubewust tot stand is gekomen, maar ik kan het zo voor mezelf verantwoorden.
Vraag me altijd wel af bij dat hele verhaal van dieren niet willen opeten en ook uit principe geen paard willen rijden wat diegenen zich erbij voorstellen wat er gebeurt met al die dieren als iedereen hun visie zou delen en daarnaar zou handelen. Zo bezien vind ik het ergens een wat elitair en gratuit standpunt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:17

amoj schreef:
Dat bedoel ik, daar zet ik deze foto's niet voor neer. Mijn vraag was meer, als stierkalveren zo slecht behandeld worden, vertel dan eens welke 3 hier de stiertjes zijn.

En om antwoord te geven op je vraag, dat zou een mooi ideaal beeld zijn, maar onze stal is daar niet geschikt voor en wij hebben ook geen geldboompje waar we de stal van kunnen verbouwen.

Ik denk dat de witte een vaarskalfje is. Ze zien er goed uit, maar dat had ik ook niet anders verwacht ;)
Na terug lezen zie ik dat mijn gokje fout was, ik ben puur op de breedte van de kop af gegaan en vond de witste het smalste :o

Iets anders wat ik in dit topic niet zie terug komen; weten de meesten van jullie wel dat de komende maand ruim 60.000 koeien geslacht gaan worden? Velen van deze koeien zijn drachtig, want de boeren zagen dit niet aankomen. Wie zorgt er hier nu slecht voor de kalfjes, de boer of de overheid????

Eind vorige maand konden de boeren inschrijven voor de stoppersregeling. Wij zijn zelf eerder gestopt, wilden hier niet aan meedoen, maar in ons dorp zijn er nu 7 boeren die stoppen van de 62 melkveebedrijven. Alle boeren kennen wij persoonlijk. Allemaal jonge boeren, met schoolgaande kinderen en straks een erf met onverkoopbare stenen. De bank hijgt ze in de nek, want de aflossingen blijven gewoon doorlopen.
Allemaal boeren waarvan je echt denkt huh. Bedrijven die tiptop in orde zijn, dieren die GOED verzorgd worden, waar ze dag en nacht klaar staan voor de koeien. Maar ook dezelfde boeren die het steeds moeilijker hebben gekregen door het zich continue moeten verdedigen naar de buitenwereld, beelden die gewoon voor waarheid worden aangenomen, terwijl zulke praktijken in Nederland niet eens voorkomen, bijv. kistkalveren of het couperen van koeienstaarten, spuiten van groeihormonen e.d.

Boeren is zo'n apart beroep, volgens mij is er geen enkel beroep dat zoveel kritiek van de zijlijn krijgt te verduren. En iedere keer buffelen ze zich weer naar boven, schouders eronder en ze gaan weer door. En net als met paardenmensen en mensen met paarden, heb je ook hier koeienboeren en boeren met koeien, maar van de eerste soort ken ik de meeste!

Maar ik ben ook wel eens benieuwd wie van jullie zelf een dier in een hokje houdt? En dan niet voor 14 dagen, dat is de tijd dat kalfjes hierin verblijven, maar gewoon hun hele leven? Dat is toch net zo erg?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:42

Natuurlijk weten wij daar van af, iedereen die een Facebook account heeft komt dat echt wel te weten. Daarnaast staat het in de krant, komt het op tv en op de radio. Dus ja, als je onder een steen leeft, dan weet je dit niet. Overigens heeft Nederland geen keus, dit komt vanuit Brussel dus wij hebben weinig in te brengen.

Neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is, gezonde, drachtige (!) dieren naar de slacht. Niemand staat hier om te juichen, zelfs de PvdD en WD niet (al lijkt het er op dat veel mensen dat juist wel denken).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:51

suffie schreef:
amoj schreef:
Dat bedoel ik, daar zet ik deze foto's niet voor neer. Mijn vraag was meer, als stierkalveren zo slecht behandeld worden, vertel dan eens welke 3 hier de stiertjes zijn.

En om antwoord te geven op je vraag, dat zou een mooi ideaal beeld zijn, maar onze stal is daar niet geschikt voor en wij hebben ook geen geldboompje waar we de stal van kunnen verbouwen.

Ik denk dat de witte een vaarskalfje is. Ze zien er goed uit, maar dat had ik ook niet anders verwacht ;)
Na terug lezen zie ik dat mijn gokje fout was, ik ben puur op de breedte van de kop af gegaan en vond de witste het smalste :o

Iets anders wat ik in dit topic niet zie terug komen; weten de meesten van jullie wel dat de komende maand ruim 60.000 koeien geslacht gaan worden? Velen van deze koeien zijn drachtig, want de boeren zagen dit niet aankomen. Wie zorgt er hier nu slecht voor de kalfjes, de boer of de overheid????

Eind vorige maand konden de boeren inschrijven voor de stoppersregeling. Wij zijn zelf eerder gestopt, wilden hier niet aan meedoen, maar in ons dorp zijn er nu 7 boeren die stoppen van de 62 melkveebedrijven. Alle boeren kennen wij persoonlijk. Allemaal jonge boeren, met schoolgaande kinderen en straks een erf met onverkoopbare stenen. De bank hijgt ze in de nek, want de aflossingen blijven gewoon doorlopen.
Allemaal boeren waarvan je echt denkt huh. Bedrijven die tiptop in orde zijn, dieren die GOED verzorgd worden, waar ze dag en nacht klaar staan voor de koeien. Maar ook dezelfde boeren die het steeds moeilijker hebben gekregen door het zich continue moeten verdedigen naar de buitenwereld, beelden die gewoon voor waarheid worden aangenomen, terwijl zulke praktijken in Nederland niet eens voorkomen, bijv. kistkalveren of het couperen van koeienstaarten, spuiten van groeihormonen e.d.

Boeren is zo'n apart beroep, volgens mij is er geen enkel beroep dat zoveel kritiek van de zijlijn krijgt te verduren. En iedere keer buffelen ze zich weer naar boven, schouders eronder en ze gaan weer door. En net als met paardenmensen en mensen met paarden, heb je ook hier koeienboeren en boeren met koeien, maar van de eerste soort ken ik de meeste!

Maar ik ben ook wel eens benieuwd wie van jullie zelf een dier in een hokje houdt? En dan niet voor 14 dagen, dat is de tijd dat kalfjes hierin verblijven, maar gewoon hun hele leven? Dat is toch net zo erg?

Wat dacht je van Politieagenten en verplegend personeel? :)
Ik heb al eerder aangegeven dat we vast zitten in een systeem wat alleen goed is voor de portemonnee van de consument.

Niemand juicht om drachtige koeien die geslacht worden, ik denk wel dat de mensen die jij als "slecht" bestempeld hier meer wakker van liggen dan de gemiddelde consument.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:00

Citaat:

Gelukkig gaan lang niet al die 60.000 koeien naar de slacht. Er gaan er ook heel veel op export waar ze gewoon verder leven, hun kalf mogen krijgen en gewoon verder gemolken zullen worden.

Ik ben overigens enorm begaan met de veehouderij en de boeren (ik werk in de agrarische sector).

Maar om even heel cru te zijn, ik snap echt niet dat de melkveehouderij/melkveehouders niet hebben zien aankomen dat wanneer iedereen ongelimiteerd gaat produceren vanaf dat het quotum eraf is, dat dat gewoonweg niet goed kán gaan!

Blijkbaar is de sector collectief de boterberg en de melkplas vergeten van de vroege jaren 90.

Dat quotum was er niet voor niets en ongelimiteerd uitbreiden en produceren voor de export (naar China en allerlei opkomende Afrikaanse landen) kan gewoon niet in een klein land als Nederland :n
Dat zie je nu, de veestapel is gewoon te groot voor een klein land als Nederland.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:23

sflj schreef:
Naath86 schreef:
Grappig dat niemand van de anti-boeren hier meer op reageert...

Omdat niemand zich voelt aangesproken als jij het hebt over 'anti-boeren?' ;)

Hou toch es op met dat in de slachtofferrol kruipen! Je hebt een bedrijf en als dat niet levensvatbaar is omdat de markt slecht is, moet je veranderen of stoppen! Maar niet lopen janken.

En je wilt goed omgaan met beesten of je wilt dat niet. Meer keuzes zijn er niet.

Sorry hoor, maar wat voor een reactie is dit?
Met de lage melkprijs kan je dus ieder bedrijf sluiten omdat deze niet rendabel is. Nou dat is de oplossing, Well done. (En dat was dus sarcastisch bedoeld)
De boeren zijn wel degelijk slachtoffer van een lage melkprijs en kunnen hier zelf niks aan doen.
Als er een eerlijke melkprijs zou worden betaald hoeft het vee er ook niet/veel minder onder te lijden.
Veranderen zoals jij oppert zorgt alleen maar voor ondiervriendelijke situaties in de meeste gevallen en volgensmij is dat juist wat we níet willen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:26

Lage melkprijs is een kwestie van vraag en aanbod.
Ongelimiteerd uitbreiden en produceren geeft meer aanbod dan vraag.

Dat hebben we eerder gezien, vóór de invoering van het quotum.
Heeft de sector er iets van geleerd?

Nee!

Anders ging niet iedereen zo woest uitbreiden toen duidelijk was dat het quotum eraf zou gaan...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:29

Marije_jiplover schreef:
Lage melkprijs is een kwestie van vraag en aanbod.
Ongelimiteerd uitbreiden en produceren geeft meer aanbod dan vraag.

Dat hebben we eerder gezien, vóór de invoering van het quotum.
Heeft de sector er iets van geleerd?

Nee!

Anders ging niet iedereen zo woest uitbreiden toen duidelijk was dat het quotum eraf zou gaan...

De lage melkprijs kwam grotendeels door een miscalculatie van China die te veel heeft ingekocht een daardoor een tijd minder afnam. China is een van de grootste afnemers van melkpoeder.
En dan nog is het in dit geval geen eerlijke vraag een aanbod aangezien de boer geen enkele inbreng heeft op wat hij krijgt.
Maar ik vind dit zó ontzettend naïef, kan er echt met mijn hoofd niet bij.
Dat iemand gewoon zegt: dan stop je of verander je. Alsof je een familiebedrijf als het een tijdje minder gaat gewoon 'even' stopt. Dat kan niet eens (tenzij je er een ongelooflijke strop van maakt). Ongelooflijk.. Verandering wil je juist niet, en als dat zo voordelig zou zijn voor de boer was die verandering echt als wel eerder doorgevoerd zodat er meer winst gehaald werd.
Maar ik ga hier niet verder op in, als dit de manier van redeneren is ga ik mijn energie er niet aan verspillen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:37

Marije_jiplover schreef:
Gelukkig gaan lang niet al die 60.000 koeien naar de slacht. Er gaan er ook heel veel op export waar ze gewoon verder leven, hun kalf mogen krijgen en gewoon verder gemolken zullen worden.

Klopt, maar helaas is de markt voor export allang verzadigd, er zijn veel bedrijven die ál hun koeien naar het slachthuis zien vertrekken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:59

Tiepfoudt schreef:
Marije_jiplover schreef:

Klopt, maar helaas is de markt voor export allang verzadigd, er zijn veel bedrijven die ál hun koeien naar het slachthuis zien vertrekken.

Plus dat er tussendoor nog even een nieuwe regel in het leven is geroepen die 15 december 2016 heet. Veel exportstallen mogen helemaal geen vee ontvangen, omdat zij buiten de nieuwe GVE regeling vallen. Ook heeft het ministerie een exportverbod afgegeven voor vee langer dan 5,5 maanden, die voor de stoppersregeling van toepassing is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:13

@Willbokkers
Ik zeg dat ook niet hè, dat je dan maar gewoon even moet stoppen :n

Ben erg begaan met de agrarische sector en heb de afgelopen weken heel wat keukentafel gesprekken gevoerd met melkveehouders die geen andere uitweg zien dan gebruik te willen maken van de stoppersregeling.
Ik zie de pijn die het ze doet omdat er geen opvolger is, of omdat ze al jaren klem zitten tussen provincie/natuurbeheer en een gezonde bedrijfsvoering. En dan nu maar hopen dat ze worden ingeloot, nu de beslissing eenmaal genomen is...

Die beslissing neemt niemand "zomaar" omdat het even niet meer gaat.

Ergens klopt het systeem ook niet dat je als boer geen invloed hebt op je melkprijs. Al die melkfabrieken zijn toch coöperaties? Dan heb je als veehouders samen toch ook een stem in het beleid?

Ik heb in 2014 een lezing bijgewoond bij Friesland Campina. Volledig gericht op uitbreiden uitbreiden uitbreiden voor als het quotum eraf gaat. Puur voor de export.
Maar dat is toch van de zotte?
Dat een klein land als Nederland zoveel melk gaat produceren dat ze daarmee alleen het hoofd boven water kunnen houden als het buitenland blijft kopen??
Tegenslag door China en we hebben hier een probleem.
En we hebben al een probleem, door zoveel dieren op een kleine oppervlakte te willen/moeten houden en dan te weinig grond over houden om het voer te verbouwen. En omdat we het voer dan maar importeren, zitten we met een mestoverschot.

Echt, alle boeren die ik ken zijn oprechte hardwerkende mensen die ik stuk voor stuk het allerbeste gun.

Maar het kán op die manier toch niet eeuwig goed gaan?

Ik ben voor Nederlands vlees en melk en eieren in de supermarkten en in Nederland produceren wat we zelf gebruiken, tegen een eerlijke prijs.
Probeer daar zelf ook naar te leven.
Eieren komen van de kippen op stal, vlees bij de slager die eigen vee in Nederland laat slachten.

Maar aan de andere kant zie ik letterlijk containers vol mooi kwaliteitsvol Nederlands varkens- en kalfsvlees vertrekken naar over de hele wereld. USA, Australië, Japan, China, Hongkong, Zuid-Korea, VAE, Afrika, etc etc.

En daarnaast nog vrachtwagens vol levende varkens naar slachthuizen Duitsland en Italië, schapen naar Frankrijk, enz enz.

Ik neem het de boeren niet kwalijk dat ze een betere prijs voor hun harde werken willen en dus hun vee naar het buitenland verkopen.
Maar als je erover na gaat denken is het toch van de zotte?

Nederlandse nuchtere (stier)kalveren vertrekken in grote getale naar oa Spanje.
Vervolgens liggen de stallen in Nederland vol met kalveren die met 2-4 weken oud uit het oosten van Europa hierheen worden aangevoerd.
Waarom?
Waarom niet hier onze eigen kalveren tegen een fatsoenlijke prijs hier afmesten en slachten?
Waarom kan het uit dat je kalveren een dag op transport zet vanuit een ver buitenland en die hier afmest?

Dat gesleep met dieren, waar is het in hemelsnaam voor nodig???