Vorige eigenaar was een pittige boerin met een biologisch bedrijf (in wording) en ik kan erg goed met haar en haar ideeën.
Leuke anekdotes ook

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
minikatje schreef:Ik vind de aannames wel bijzonder.
Vorige eigenaar was een pittige boerin met een biologisch bedrijf (in wording) en ik kan erg goed met haar en haar ideeën.
Leuke anekdotes ook
minikatje schreef:Ik vind de aannames wel bijzonder.
Leuke anekdotes ook
minikatje schreef:Om te kijken hoe men zou reageren op de stal en hoe men dacht dat de dieren gehouden werden.
Het was voor mij een creatieve oplossing.
Bij nieuwe pensionstalling zoeken ga je ook kijken bij kale stallen.
Resistance schreef:Naath86 schreef:
En waar moet dat geld dan vandaan komen volgens jou?
Ik zou graag zien dat de oplevering van de 21% BTW op vlees waar GroenLinks voor is naar een dergelijk systeem gaat.
PlantsTho schreef:Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?
PlantsTho schreef:Oei, hier heb ik dus wel moeite mee. Ik snap heel goed dat je een band krijgt met een dier, maar ik lees dan dingen als 'ze wou niet meer drachtig worden en ze geeft geen melk meer dus ja...'. Dan zie je je koe toch meer als geldmachine (oneerbiedig gezegd) dan als levend en voelend wezen?
Kuggur schreef:Tsja, ik produceer slachtlammeren. De limiterende factor is plaats voor de ooien.
Als een ooi uierontsteking krijgt en een geheel of gedeeltelijk functieverlies van haar uier heeft wordt ze geslacht, en wordt er een lam in leven gelaten op op haar plek te komen.
Zou ik dat niet doen, dan zou een groot deel van mijn ooien onbruikbaar zijn, en de huidige gezonde ooien zouden in plaats daarvan op lamleeftijd geslacht zijn.
Denk je dat dat uit oogpunt van dierenwelzijn (dus afgezien van het financiële) een betere situatie zou zijn?
tamary schreef:Als je elke cent 3x moet omdraaien om rond te komen, dan kan je zo'n dier niet houden. De rest van je beesten komt dan tekort. De keuze is dan 1 dier afvoeren of meerdere dieren de dupe laten zijn.
Magrathea schreef:Ik stem op een partij die geld vrij wil maken voor dergelijke systemenOf dus voor de boeren die geld nodig hebben om over te stappen. En verder eerlijke prijzen voor de producten, matige consumptie, zodat de boer er ook effectief niet op hoeft in te leveren
Naath86 schreef:Grappig dat niemand van de anti-boeren hier meer op reageert...
Kinke schreef:Maar maakt het wat uit wat de boeren hier zeggen? Ook al zouden kalfjes bij de koe blijven (ik heb al eens gevraagd, hoe lang moeten de kalfjes er dan bij blijven?), dan nog zou het niet goed genoeg zijn voor een groot aantal mensen in dit topic, want uiteindelijk wordt die koe gemolken en uiteindelijk gaat ze naar de slacht. Dan kunnen de boeren het toch nooit goed doen?
amoj schreef:Dat bedoel ik, daar zet ik deze foto's niet voor neer. Mijn vraag was meer, als stierkalveren zo slecht behandeld worden, vertel dan eens welke 3 hier de stiertjes zijn.
En om antwoord te geven op je vraag, dat zou een mooi ideaal beeld zijn, maar onze stal is daar niet geschikt voor en wij hebben ook geen geldboompje waar we de stal van kunnen verbouwen.
suffie schreef:amoj schreef:Dat bedoel ik, daar zet ik deze foto's niet voor neer. Mijn vraag was meer, als stierkalveren zo slecht behandeld worden, vertel dan eens welke 3 hier de stiertjes zijn.
En om antwoord te geven op je vraag, dat zou een mooi ideaal beeld zijn, maar onze stal is daar niet geschikt voor en wij hebben ook geen geldboompje waar we de stal van kunnen verbouwen.
Ik denk dat de witte een vaarskalfje is. Ze zien er goed uit, maar dat had ik ook niet anders verwacht
Na terug lezen zie ik dat mijn gokje fout was, ik ben puur op de breedte van de kop af gegaan en vond de witste het smalste![]()
Iets anders wat ik in dit topic niet zie terug komen; weten de meesten van jullie wel dat de komende maand ruim 60.000 koeien geslacht gaan worden? Velen van deze koeien zijn drachtig, want de boeren zagen dit niet aankomen. Wie zorgt er hier nu slecht voor de kalfjes, de boer of de overheid????
Eind vorige maand konden de boeren inschrijven voor de stoppersregeling. Wij zijn zelf eerder gestopt, wilden hier niet aan meedoen, maar in ons dorp zijn er nu 7 boeren die stoppen van de 62 melkveebedrijven. Alle boeren kennen wij persoonlijk. Allemaal jonge boeren, met schoolgaande kinderen en straks een erf met onverkoopbare stenen. De bank hijgt ze in de nek, want de aflossingen blijven gewoon doorlopen.
Allemaal boeren waarvan je echt denkt huh. Bedrijven die tiptop in orde zijn, dieren die GOED verzorgd worden, waar ze dag en nacht klaar staan voor de koeien. Maar ook dezelfde boeren die het steeds moeilijker hebben gekregen door het zich continue moeten verdedigen naar de buitenwereld, beelden die gewoon voor waarheid worden aangenomen, terwijl zulke praktijken in Nederland niet eens voorkomen, bijv. kistkalveren of het couperen van koeienstaarten, spuiten van groeihormonen e.d.
Boeren is zo'n apart beroep, volgens mij is er geen enkel beroep dat zoveel kritiek van de zijlijn krijgt te verduren. En iedere keer buffelen ze zich weer naar boven, schouders eronder en ze gaan weer door. En net als met paardenmensen en mensen met paarden, heb je ook hier koeienboeren en boeren met koeien, maar van de eerste soort ken ik de meeste!
Maar ik ben ook wel eens benieuwd wie van jullie zelf een dier in een hokje houdt? En dan niet voor 14 dagen, dat is de tijd dat kalfjes hierin verblijven, maar gewoon hun hele leven? Dat is toch net zo erg?
Citaat:Iets anders wat ik in dit topic niet zie terug komen; weten de meesten van jullie wel dat de komende maand ruim 60.000 koeien geslacht gaan worden? Velen van deze koeien zijn drachtig, want de boeren zagen dit niet aankomen. Wie zorgt er hier nu slecht voor de kalfjes, de boer of de overheid????
sflj schreef:Naath86 schreef:Grappig dat niemand van de anti-boeren hier meer op reageert...
Omdat niemand zich voelt aangesproken als jij het hebt over 'anti-boeren?'
Hou toch es op met dat in de slachtofferrol kruipen! Je hebt een bedrijf en als dat niet levensvatbaar is omdat de markt slecht is, moet je veranderen of stoppen! Maar niet lopen janken.
En je wilt goed omgaan met beesten of je wilt dat niet. Meer keuzes zijn er niet.
Marije_jiplover schreef:Lage melkprijs is een kwestie van vraag en aanbod.
Ongelimiteerd uitbreiden en produceren geeft meer aanbod dan vraag.
Dat hebben we eerder gezien, vóór de invoering van het quotum.
Heeft de sector er iets van geleerd?
Nee!
Anders ging niet iedereen zo woest uitbreiden toen duidelijk was dat het quotum eraf zou gaan...
Marije_jiplover schreef:Gelukkig gaan lang niet al die 60.000 koeien naar de slacht. Er gaan er ook heel veel op export waar ze gewoon verder leven, hun kalf mogen krijgen en gewoon verder gemolken zullen worden.
Tiepfoudt schreef:Marije_jiplover schreef:Gelukkig gaan lang niet al die 60.000 koeien naar de slacht. Er gaan er ook heel veel op export waar ze gewoon verder leven, hun kalf mogen krijgen en gewoon verder gemolken zullen worden.
Klopt, maar helaas is de markt voor export allang verzadigd, er zijn veel bedrijven die ál hun koeien naar het slachthuis zien vertrekken.