Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:41

Ah, dat :) Nee, dat valt er ook onder.

Ik ga je even uitleggen hoe ik het zie.

Ik heb hier twee katten. Twee mooie zwarte katten, moeder en zoon, vorig jaar opgehaald uit het asiel. Ik ben dol op die beesten, ze zijn mijn knuffels, mijn entertainers, en zij vinden het allemaal prima want we geven ze lekker eten en we kopen ons arm aan de snacks die ze krijgen.
Nu probeer ik me even voor te stellen dat er hier iemand langskomt, mij het bedrag betaalt dat wij destijds voor de jongste hebben betaald (die toen nog een kitten was) plus een bedrag voor de onkosten van het op laten groeien en hem meenam om hem een pin door de kop te schieten, om zijn vlees op te eten en van zijn mooie zwarte dikke vacht een bontje te maken.
De tranen schieten mij in de ogen bij het idee alleen al als ik eerlijk ben... Whisky (zo heet het dondersteentje) is een levenslustig beestje, heeft (naar mijn beste weten) een goed leven en zelfs al had het bedrag dat die fictieve persoon mij zou betalen momenteel wel het verschil gemaakt tussen niet nóg een maand gaan achterlopen met de huur (wat ik momenteel dus al doe, dus even 300 euro zou mooi zijn) dan nog zou ik niet willen dat hij werd doodgemaakt. Ook al wordt alles van hem gebruikt, ook al is zijn dood snel en pijnloos, ook al heeft hij een luizenleventje gehad. Niet omdat ik dat zielig vind voor mezelf, niet omdat ik kattenmoordenaars haat, maar omdat hij een jong beestje is dat wil léven. Hij is vrolijk, sociaal naar al het bezoek, speelt graag, valt zijn moeder lastig en kruipt daarna tegen haar aan voor zijn middagdutje... Hij wil leven, net als elk dier. En als er dan iemand komt om hem dood te maken want er zijn mensen die zijn vlees willen eten, dan is de eerste vraag die bij me opkomt: waarom eten die mensen dan niet gewoon iets ánders! Kom op zeg, we leven in een maatschappij waar je in de supermarkt bijna elke soort voedsel kunt verkrijgen die er op de planeet te vinden is en toch kies je voor onze lieve knuffelbare Whisky? Ik zou dat nooit kunnen begrijpen. Ik hou van mijn kat en daarom respecteer ik zijn wens om te leven. Zeker als zijn dood geen enkel nut dient - immers, die mensen kunnen toch wel gewoon wat anders eten, en er zijn genoeg alternatieven voor bont.

En daar trek ik dus de lijn door: elk dier wil leven. Geen enkel dier wil dood. Ik hou van alle dieren, en daarom wil ik niet dat ze nutteloos doodgemaakt worden. Ik hoef geen vlees te eten: ik kan leven zonder consumptie van dierlijke producten (kijk maar, hallo, ik zit hier, ik leef). Nu moet ik dus gelijk al nuanceren: Whisky moet wel vlees eten. Ik kan ermee experimenteren maar ik gok dat als ik de poezen uitsluitend plantaardig zou voeden dat hij en zijn moeder binnen de kortste keren allerlei tekorten hebben en doodgaan. En dat wil ik natuurlijk niet. Dus ja, zij moeten dan maar wel vlees, hoe jammer het is dat er andere dieren voor doodgaan, maar zo is het leven nu eenmaal denk ik.
Maar: niet voor mij. :) Ik ben vrolijk, gezond en wel, zonder dierlijke producten te hoeven eten. Uit liefde voor dieren doe ik mijn best om de impact die ik op ze heb te minimaliseren. En eerlijk: 90% daarvan is toch echt in je eten terug te vinden. Die 10%, miertjes op de grond, insecten tegen de autoruit, daar kan ik weinig aan doen als ik toch de deur uit moet. Maar dat heeft ieder mens, vega of niet.

Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar mijn punt is dat ik (en de meeste vega(n)s het moeilijk vinden om het doodmaken van dieren (of hieraan bijdragen op wat voor manier dan ook) terwijl het onnodig is (mensen gedijen prima op een plantaardig dieet mits met enige zorg ( = een middagje op google) samengesteld) te rijmen met de uitspraak "maar ik houd heel veel van dieren".

Dan @ Jolien, ik kan helaas geen antwoord geven omdat ik eigenlijk alleen het leer gebruik dat ik al had van voor ik vega(n) werd. Ik kan me echter voorstellen dat je minder moeite hebt met het gebruik van leer, mits dit een resproduct is (en je dit dus haalt van bij bijv. biologisch gehouden koeien). Het is namelijk dan wel weer een heel duurzaam product: ik heb zelf een leren motorjas waarvan ik de vijfde eigenaar ben ofzo en die jas is 20 jaar oud, zo niet ouder. Hij is wel versleten maar doet het nog wel :D Ik heb daar minder moeite mee dan een stukje vlees dat naar binnen geschoven wordt en 12u later in het riool ligt. 10 minuten plezier van versus 20 jaar plezier van zegmaar.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:56

__Elizabeth schreef:
Ik bedoel dat veganist zijn niet helpt tegen te manier waarop dieren worden gehouden en dat is toch zo want het gebeurt nog steeds.. Tuurlijk het is minder maar jij weet ook dat het niet gaat gebeuren dat de hele wereld bevolking veganist word. Ik niet in ieder geval.

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:59

Wow Magrathea, dat had ik geschreven kunnen hebben...

Toen wij een stierkalfje kochten, vroeg ook iedereen wanneer we hem gingen slachten... Kalfje is nu 12, en blijft er hopelijk nog heel veel jaren. En ik vond die vraag zo raar. Waarom vraag men dat niet als je een veulen koopt, die kun je ook best eten. Maar nee dat is zielig..

En als bij Magrathea vind het ik het leven te bijzonder om dat te beëindigen omdat ik zo nodig het dier op zou willen eten ofzo.. Nee, dan eet ik wel iets anders :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:06

Dat je je kat geen vlees kunt onthouden.. dat snap ik natuurlijk Margrathea..

maar even de Advocaat van de Duivel.

waarom neem je een vleesetend huisdier?
want daarvan weet je dat er dieren sterven om het jouwe te voeren.. wat je kat eet had immers dan ook graag geleefd.

over het graag willen leven.. daarvoor moet je best een diepgaand besef hebben dat je leeft, van verleden en van toekomst.. De meeste diersoorten hebben dit besef niet en leven bij de dag. De toekomst is iets dat ze door omgevingsfactoren wordt in gegeven..

Voor mijn gevoel gebruik je 'willen leven' als vervangende term voor 'levensvreugd'.
Een dier kan levensvreugde hebben, kan ook vechten voor het leven als het ziek is..
maar dat is vooral omdat het alternatief, verzwakken, een slechtere keuze is dan beter worden.

het besef dat hun leven eindig is en helemaal dat hun leven mogelijk vroegtijdig eindigt, daarvoor moeten ze in mijn ogen toch een dieper bewustzijn voor hebben..

zelfs wij mensen weten niet wanneer wij zullen sterven. ik neem aan dat jij ook wil leven, maar als je morgen op slag dood bent, wat heb je daarna dan gemist? want de toekomst wordt simpelweg abrubt afgebroken, je hebt dan geen besef meer van gemis of wat je nog had kunnen doen..

dat heb je alleen als je vooraf nadenkt over een naderende dood.

je kat nu heeft ook geen weet van dat hij later stram en stijf wordt, met blaasproblemen en dementie.
wij moeten voor hen bepalen wanneer er nog voldoende levensvreugd is en hoelang wij hen willen laten blijven.

wat betreft leer, dat is mij voor jou duidelijk inderdaad..

maar wat voor schoenen heb je dan als nette schoenen bijvoorbeeld?
In hoeverre het echt een restproduct is daar in Azie, of dat ze gefokt worden voor leerlooierijen, dat weet ik eigenlijk niet.. Wel is bekend dat de leer daar goedkoop is, maar van mindere kwaliteit, vanwege het slechte dierwelzijn.. vaak zitten er tekenen van ziekte in de huid, littekens, zowel van het leven als van veestokken, van het vervoer en gewoon puur slechte door voeding.

zelfs de amerikanen importeren europees leer voor duurdere zaken, omdat ook hun de huid van hun diere meer onderhevig is aan beschadigingen door een ruwer leven.

van schoenen is bijvoorbeeld Ecco de enige die Nederlands leer en europees leer importeert looit, in Nederland zelfs.. daarvan weet je dus vrijwel zeker dat het dier goed geleefd heeft..

daarentegen helaas, wordt het leer na het looien naar azië gestuurd om tot schoenen te worden vermaakt. Heel waarschijlijk komen daar her en der weer voldoende kindervingertjes of lage lonen aan te pas.

tot slot is mijn leervraag met name ook bedoelt voor die mensen die vlees schuwen omdat vleesloos leven zoveel beter is voor het millieu..

maar uiteindelijk zijn de leerlooierijen met stipt de grootste vervuilers, groter nog dan de veeteelt.
waarom kiezen ze dan om vlees te laten staan maar leer te gebruiken.. immers dan moet die koe nog steeds gefokt worden, en geslacht.. restproduct mooi, maar wij vleeseters gebruiken ook leer.. en ik gebruik denk dat velen meer aan koe verbruieken wat betreft leren producten (schoenen, tassen, riemen, jassen, beursjes, zadels, hoofdstellen etc etc) dan dat ze er opeten..

vandaar mijn grote verbazing eigenlijk.. als je vanuit dierenwelzijn iets wilt schuwen, dan lijkt mij juist leer het eerste dat je niet meer koopt, en daarna pas stoppen met vlees eten.. het dierenwelzijn voor de productie van leer daar zijn niet eens wetten voor daar.. van het stukje vlees kun je heel bewust kiezen wat voor jezelf nog acceptabel is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:06

Zo zie ik het ook magrathea :)
Ik ben vegetarier geworden op mijn 12e, omdat ik het niet vond kunnen dat er dieren voor mij gedood werden wanneer dat helemaal niet nodig was. Ik ben zelf zo verschrikkelijk bang om ooit dood te gaan, en de dood beangstigd mij zodanig dat ik er bijna paniekaanvallen van krijg wanneer ik er serieus over nadenk, dat ik het nogal hypocriet zou vinden als ik dan 'zelf' dieren zou vermoorden.

Toen dacht ik er nog helemaal niet over na dat leer, melk en eieren ook slecht waren. Nu weet ik dit natuurlijk wel, en nee, ik vermijd ze niet. Ik ga geen leren jassen kopen, meeste schoenen zijn ook nep enz.. Maar ik eet nog altijd eieren ( nu hebben we wel kippen thuis, gered uit de legbatterijen, dus dat valt al mee), drink ik weinig melk, veel sojaproducten (yoghurt oa), maar ik eet/drink het dus wel nog.
Misschien dat ik later als ik alleen woon ga proberen nog meer te verminderen met melk en eieren.
Ik ben al tevreden dat ik voor de rest van mijn leven geen vlees meer ga eten, niemand is perfect :)

Qua huisdieren, natuurlijk vind ik het erg wanneer mijn kat met een dode muis toekomt, ik vind het verschrikkelijk. Maar ik weet ook dat dit in zijn natuur zit, en dat hij vlees nodig heeft. De natuur is wreed, en daar kunnen wij weinig tegen op brengen.
Gelukkig hebben wij geen vlees nodig te overleven, dus kunnen wij iets minder wreed zijn.

Sowieso vind ik, of je nu vlees eet of niet, dat alle dieren in goede omstandigheden moeten leven, of het nu kippen, varkens, katten of muizen zijn. En dat is nog lang niet zo, dus daar kan ik best boos om worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:09

Maar opnieuw even advocaat van de duivel Damned

Waarom neem je een huisdier dat vlees nodig heeft?
want dan moet dus voor jouw plezier toch een dier dood,
want het dier dat jij gekozen heeft, moet gevoed worden met een ander dier.

dan kun je toch beter een konijn nemen, die draagt niet bij aan de vleesconsumptie

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:22

Nou ja Elena: mijn katten waren er al. Of ik ze nu heb of iemand anders, ze moeten toch eten. Bij iemand anders waarschijnlijk minder vlees omdat ze hier geen supermarktbrokjes krijgen maar een vleesbrok en soms Smuldier :o Edit: daarom zou ik ook nooit een gefokte kat nemen of een kat van iemand die te schraal is om zijn/haar dier te laten castreren en hem toch naar buiten gooit :n Maar dat is een andere discussie. En wat betreft waarom neem je een vleesetend dier... tja. Ik vind katten gewoon zalige beestjes :) Dus dan maar op een manier waarop ik niet nog meer bijdraag aan het kattenoverschot en daarmee het teveel aan dieren die vlees moeten.

Ik zeg ook niet dat ik het niet erg vind, dat er dieren sterven voor mijn huisdiertjes. Maar dat is niet nutteloos. Katten kunnen niet leven op een plantaardig dieet, dus ze moeten vlees, anders gaan ze dood. Ik hoef geen vlees, met een plantaardig dieet kan ik goed leven, sporten etc. Dus dieren die doodgaan voor mij zijn nutteloos - voor mijn kat niet.

En wat schoenen betreft: ik heb een paar nette schoenen die mijn moeder weg wilde gooien en toen heb ik ze genomen, ik denk dat het leer is? Maar geen idee eigenlijk, zou net zo goed nep kunnen zijn. Mijn dansschoenen zijn van nepleer, daar heb ik ze op uitgezocht :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:28

Magrathea schreef:
Volgens mij is juist een organisatie als Wakker dier geel bewust het niet op de boeren aan het spelen maar bijvoorbeeld op de supermarkten. Tenminste, ik volg ze op Facebook en ik zie toch echt vooral acties tegen de grote drie langskomen, niet "stop de nare boeren die hun dieren mishandelen".

klopt, volg ze zelf ook. Ze zijn echt niet zozeer tegen de boeren, maar tegen de supermarkten die stunten met kiloknallers en dergelijke. Wakker dier wil ook dat de boeren die het beter doen meer geld krijgen maar eerst proberen ze de supermarkten te stoppen met stunten van slecht vlees (plofkip, vlees zonder beter leven ster enz.).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:57

Jentecats schreef:
Magrathea schreef:
Volgens mij is juist een organisatie als Wakker dier geel bewust het niet op de boeren aan het spelen maar bijvoorbeeld op de supermarkten. Tenminste, ik volg ze op Facebook en ik zie toch echt vooral acties tegen de grote drie langskomen, niet "stop de nare boeren die hun dieren mishandelen".

klopt, volg ze zelf ook. Ze zijn echt niet zozeer tegen de boeren, maar tegen de supermarkten die stunten met kiloknallers en dergelijke. Wakker dier wil ook dat de boeren die het beter doen meer geld krijgen maar eerst proberen ze de supermarkten te stoppen met stunten van slecht vlees (plofkip, vlees zonder beter leven ster enz.).

:j

Citaat:
Als de supermarkten week in week uit reclame maken voor vleesvervangers en biologisch vlees, in plaats van voor zal dat dierenleed, zou ons platteland er een stuk vriendelijker uitzien! Help je de dieren én boeren met een handtekening tegen de kiloknaller?

Citaat:
Gisteravond bij Radar: over varkens, Stichting Varkens in Nood en supermarkten die hun afspraken niet nakomen!

Citaat:
We hebben geweldig nieuws! De Postcode Loterij steunt Wakker Dier de komende 5 jaar met €500.000 per jaar! Een geweldig bedrag om onze droom te verwezenlijken: een beter leven voor alle dieren. Zo kunnen we een einde maken aan de kiloknaller, want een beter leven voor de dieren, begint bij een eerlijke prijs voor de boer!
Onze droom: http://www.wakkerdier.nl/over-wakker-dier/missie

Om even een paar voorbeeldjes te noemen.

Maar goed, dit gaat een beetje offtopic.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:45

elenaMM77 schreef:
over het graag willen leven.. daarvoor moet je best een diepgaand besef hebben dat je leeft, van verleden en van toekomst.. De meeste diersoorten hebben dit besef niet en leven bij de dag. De toekomst is iets dat ze door omgevingsfactoren wordt in gegeven..

Voor mijn gevoel gebruik je 'willen leven' als vervangende term voor 'levensvreugd'.
Een dier kan levensvreugde hebben, kan ook vechten voor het leven als het ziek is..
maar dat is vooral omdat het alternatief, verzwakken, een slechtere keuze is dan beter worden.

het besef dat hun leven eindig is en helemaal dat hun leven mogelijk vroegtijdig eindigt, daarvoor moeten ze in mijn ogen toch een dieper bewustzijn voor hebben..

zelfs wij mensen weten niet wanneer wij zullen sterven. ik neem aan dat jij ook wil leven, maar als je morgen op slag dood bent, wat heb je daarna dan gemist? want de toekomst wordt simpelweg abrubt afgebroken, je hebt dan geen besef meer van gemis of wat je nog had kunnen doen..

dat heb je alleen als je vooraf nadenkt over een naderende dood.

maar wat voor schoenen heb je dan als nette schoenen bijvoorbeeld?

Hoe denk je dan over het volgende: Iemand die zwaar gehandicapt is, heeft (hoogstwaarschijnlijk) geen diepgaand besef van het leven. Zou het hypothetisch gezien dan ok zijn om ze te doden?
Even voor de duidelijkheid, het is een gedachten-experiment, ik wil je er niet mee aanvallen en ik wil niet zeggen dat ik daar per definitie achter zou staan.

Wat leerloze nette schoenen betreft: http://wills-vegan-shoes.com/ Eerlijk en cruelty-free :).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:49

wat voor zwaar gehandicapt bedoel je 269?

want de hersencapiciteit van de mens heeft een bepaald bewust zijn van tijd..

je handicap moet wel heel zwaar zijn wil je geen besef van tijd hebben.

mensen doden, is in mijn ogen iets heel anders dan dieren doden om te eten..
ik dood ook niet zomaar een dier in het wilde weg.

dus het antwoord op je vraag is nee, doden omdat er geen besef van het leven is, is doodgewoon moord.. Dat zou het ook zijn op je goudvis, of een koe of een paard, als dat je enige reden is waarom je een dier zou doden..

de koe wordt geslacht om de mens tot voedsel te dienen.. niet omdat het geen besef van leven en tijd heeft.

Citaat:
Wat leerloze nette schoenen betreft: http://wills-vegan-shoes.com/ Eerlijk en cruelty-free :).

en zijn dat ook degene die je koopt en draagt?

persoonlijk zou ik ze pas kopen als ze onder de 50 euro zouden zijn (en andere soort schoenen, want ik vind ze niet zo mooi :') ), puur omdat ik geen geldsmijter ben als het om schoenen gaat.. :P dat laat mij een paar tientjes om in plaats van supermarkt vlees, heerlijk een pakket schots hooglander vlees te kopen ;)

portugal is trouwens wel een rode vlag..

waarom moet een engels product, van itialiaans materiaal in portugal gemaakt worden?
ik kwam vandaag tot mijn grote schrik in het artikel over schoenen maken en kinderarbeid
tegen dat er in portugal als enige europese land op dit gebied kinderarbeid verdenkingen/constateringen zijn/geweest (niet meer honderd procent zeker wat er nu exact stond)..

laten ze niet in azie maken, maar in portugal.. hopelijk toch een raakvlak met wat ik vanmiddag las :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-02-16 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:53

We zouden het dan over hele zware handicap hebben inderdaad. Nogmaals, een hypothetische stelling natuurlijk :)

Maar we hebben vlees ook niet nodig. Een koe wordt dus geslacht voor ons plezier (want het smaakt zo lekker), zonder echte reden, dus dan is het toch ook moord?

elenaMM77 schreef:

persoonlijk zou ik ze pas kopen als ze onder de 50 euro zouden zijn (en andere soort schoenen, want ik vind ze niet zo mooi :') ), puur omdat ik geen geldsmijter ben als het om schoenen gaat.. :P dat laat mij een paar tientjes om in plaats van supermarkt vlees, heerlijk een pakket schots hooglander vlees te kopen ;)

Ik heb inderdaad een paar. Of je ze mooi vind of niet is natuurlijk een kwestie van smaak, net als hoeveel geld je er voor over hebt. Maar er zijn dus zeker opties als je leerloze nette schoenen wil hebben. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:59

269_life schreef:
We zouden het dan over hele zware handicap hebben inderdaad. Nogmaals, een hypothetische stelling natuurlijk :)

Maar we hebben vlees ook niet nodig. Een koe wordt dus geslacht voor ons plezier, zonder echte reden, dus dan is het toch ook moord?

elenaMM77 schreef:

Ik heb inderdaad een paar. Of je ze mooi vind of niet is natuurlijk een kwestie van smaak, net als hoeveel geld je er voor over hebt. Maar er zijn dus zeker opties als je leerloze nette schoenen wil hebben. :)

onzin, een koe die voor mij geslacht wordt, eet ik op.. is dus voeding.

dat mag jij moord vinden..
dat ik eet door moord..

maar een medemens wordt niet gegeten, ook niet misschien en zou om geen andere reden gedood worden als de reden die je aangaf..

een koe die wordt geslacht voor voedsel..

zelfs als jij dat niet nodig vind..

je kunt ook zonder bloemkool overleven.
dus bloemkool haal je dan ook voor puur plezier uit de grond?

Je mag kiezen wat je eet, mijn lichaam verteerd het en haalt er voedingsstoffen..

vind het dus eigenlijk not done om pure moord te vergelijken met voeding
dat in jouw ogen dus moord is, maar gewoon slacht voor consumptie betreft..

zodra je van plan bent de gehandicapte ook op te eten.. ga vooral je gang zou ik zeggen ;)

ik ben niet van plan ooit over te schakelen op mensen vlees, dus voor mij hoeven er geen mensen gefokt te worden zonder besef van tijd met als doel ze op te eten..

want alleen zo zou je het kunnen vergelijken.

voor de rest denk ik dat ik net je vraag al beantwoord hebt, zij het nu met toelichting..
---

om heel eerlijk te zijn, vind ik je statement dat het vergelijkbaar is,
dus dat een vleeseter een voor plezier moordende moordenaar zou zijn..

in dezelfde categorie vallen als

iemand die vlees eet houdt niet van dieren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-02-16 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:59

Ik ben net als een kat, zonder vlees loop ik tekorten op en breng ik mijn gezondheid in gevaar. Ik verhaar alleen niet zo erg en kam mijn haar ipv het op te likken :+

Hypothetische vraag over mens als dier ga ik niet op in. Mensen mag je niet verhandelen en helaas ook niet zo makkelijk een spuitje geven als het leven klaar is. Maar he, als je jezelf wilt opknabbelen; ga je gang :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:08

Elena:
Ik heb mijn katten niet zelf gekweekt, noch daaraan meegewerkt; alle katten die we in ons leven gehad hebben waren zwerfkatten, vondelingen die nergens anders terecht konden. Dus ik werk niet mee aan het instant houden van katten (behalve als je vind dat alle zwerfkatten beter gedood worden), maar ik snap wel wat je bedoelt :) Daarmee zei ik ook; niemand is perfect, je kan het altijd 'beter' doen, je principes nog verder doortrekken, maar je leven moet natuurlijk ook nog een beetje amusant zijn voor de korte tijd dat we hier zijn...

Vlees hebben we inderdaad niet nodig, dus 'vermoorden' we eigenlijk ook zomaar dieren. Alleen mocht het een keuze van leven of dood (of niet menswaardig bestaan) zijn, zou ik het goedkeuren om dieren te doden. Omdat het dan echt niet anders kan voor ons. Net zoals het echt niet anders kan dat een leeuw bijvoorbeeld vlees eet. Tja, moeten die allemaal maar dood dan? Het is wreed, en voor mij zou een perfecte wereld zijn waar geen dieren vroegtijdig komen te overlijden. Helaas is dat nu eenmaal niet mogelijk, maar daarom moeten we niet zomaar alles maar kweken in slechte omstandigheden en vermoorden voor ons plezier (dat is het toch eigenlijk?)

Ik snap ook niet waarom er altijd zo gewezen wordt op mensen die geen vlees willen eten, zo beschuldigend. Wat doe je dan met leer? Weet je het wel van soja? Je weet het toch van die eieren en de melk? Koop je dan ook vegetarische kaas? Je rijdt toch zeker niet met de auto? .....

Mensen die geen vlees eten zijn niet perfect, en hebben (meestal) ook niet de intentie om alles qua milieu en dierenleed perfect te doen. Hoeft dat dan? Moet je dan alles goed doen of helemaal niets? Waarom mag je niet een beetje goed doen? Een iets verbeteren voor het milieu of dierenleed?
Het is net alsof vegetariers slechter en hypocriet zijn omdat ze niet alles willen/kunnen oplossen of verbeteren .

Schemerdier

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:10

Kleine kanttekening: ik vind er op die site nog best mooie schoenen tussen zitten, en voor een erg nette prijs! ik zou denken dat al die vegan schoenen veel duurder waren...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:14

Ik heb anders wél vlees nodig, niet zozeer voor mijn plezier hoor wees maar niet bang. Ik heb er ook niet voor gekozen om dit lichaam te krijgen, ik stond achteraan toen de gezondheid werd uitgedeeld. Gelukkig klinkt het woord 'vermoorden voor ons plezier" ook totaal niet beschuldigend. Scheelt weer ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:16

Natuurlijk, als je er echt niet zonder kunt, moet je het zeker eten!
En misschien wel, maar dat is echt hoe ik het zie. Is het vervroegd nemen van een onschuldig leven zonder toestemming geen moord dan? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:19

Volgens strafrecht niet :) om die reden mag je een dier ook verhandelen en bezitten immers en is een mug pletten ook niet strafbaar. Dan zijn wij ook allen seriemoordenaars als ik de auto's bekijk met al die lijkjes :=

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:22

anne_joy schreef:
Wat ik mij altijd al afvraag is of mensen die tegen het slachten van dieren zijn zich realiseren in hoeveel producten dieren verwerkt zitten? Zoals dat bijvoorbeeld varkens in zeep, brood, kauwgom en medicijnen verwerkt zitten. Wat doen jullie hiermee? :)

Iemand die misschien antwoord wil geven op mijn vraag? Ik ben zeker niet tegen vegetariërs of wat dan ook, maar ben erg benieuwd naar jullie mening. Dus ik hoop dat iemand antwoord wil geven :) Ik heb zelf vroeger er ook aan gedacht om geen vlees te eten, maar er zelf wel voor gekozen om vlees te eten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:23

Damned, maar dan snap ik echt niet vanuit jouw oogpunt, waarom jij dan schoenen of leren producten zou kopen.

voeding is nog nuttiger dan leren producten waar minstens zoveel alternatieven voor zijn..

zeer zeker omdat die dieren nog een veel slechter leven hebben en een slechtere dood sterven om jou het plezier van een leren ditje of datje te doen.

waarom is eten dan slechter dan leer gebruik?

dat is geen beschuldiging.. het is mijn oprechte verbazing..

Ik vind een schotse hooglander pakketje nemen meer rekening houden met dierenwelzijn,

dan een leren beursje, tasje, riem, schoenen kopen die met leer afkomstig uit azië zijn gemaakt.. de dieren daar hebben geen dierenwelzijns wetjes, staan bloot aan ziekten en mishandeling.. langere trasnsporten en zwaardere weg richting de slacht..

en dat is dan niet doden voor het plezier van de eindgebruiker..

aangezien die landen de top van de leerlooierij in de wereld zijn, en in vele van die landen niet of nauwelijks vlees gegeten wordt.. kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de dieren daar gewoon gefokt worden voor het leer dat ze opleveren.. geen idee wat er met het vlees gebeurd.. veevoeder? voer voor de honden? voedsel voor mensenlijke consumptie, misschien voor de armeren.. maar door de europese kwaliteitseisen komt dat vlees al niet door de afkomst..

het dier daar wordt dus voor het plezier van de leergebruiker gedood en leeft onder slechte omstandigheden..

waarom is dat dan wel hart voor dieren, dierenliefde en goed..

en een stukje goed vlees eten van een dier dat het goed gehad heeft en onder controle en wetgeving staat ineens slecht?

daar zit nog steeds een stukje oprechte verbazing..

want als ik ooit wat zou besluiten..

besluit ik eerder geen leer meer te gebruiken.. en daarna pas te stoppen met vlees.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:28

Omdat ik het makkelijker vind om geen vlees te eten :) Het is nu ook niet zo dat ik elk jaar nieuwe leren schoenen koop, leren jassen koop, zadels en hoofdstellen koop en leren riemen koop he... Ik denk dat ik een paar leren schoenen heb en that's it. (geen riemen, paardengerief,jassen,...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:31

Ik citeer met grote instemming Damned:
het lijkt wel, alsof vegans slecher en hypocrieter zijn dan anderen, omdat zij er niet in slagen om alle wereldproblemen op te lossen.

"Ja, maar dat is maar een druppeltje op de gloeiende plaat!" - vind ik een schijnargument.

De vraag moet (...oej, oej, moet dat echt...?) niet zijn:
"Kan ik in mijn eentje vandaag in een klap de wereld redden - of zal ik bij gebrek hieraan maar stil zitten?"

Zoeken naar die ene manier die in 1 klap alles oplost - ik zou willen dat het bestond. Natuurlijk zou het leuk zijn, als ik superwoman was, etc.
Maar ik ken die manier niet. Ik houd mjn ogen open (....nu ja, ik ga zo slapen...).

In de tussentijd doe ik, wat ik nu kan - in de warme hoop dat ik een steentje bijdraag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:49

Hoezo Janneke..

wij als vleeseters zijn op deze pagina's uitgemaakt voor mensen die voor plezier moorden..
en dat ook nog eens proberen te vergelijken met het vermoorden van een zwaar gehandicapte mens.. ook al is het doden van die mens dan theoretisch.. er wordt wel gesteld dat het een gelijke situatie zou zijn, het consumptie dier of een zwaar gehandicapte medemens.

lijkt mij nog een treetje ernstiger wat daarmee gezegd wordt,
als wat ik zeg.. dat ik het niet begrijp, waarom jullie vlees eten slechter vinden dan leer gebruiken.

dat krijgen wij niet overtroffen.. de meest harde en kromste beschuldiging komen momenteel toch nog echt van enkele vegetariërs.

anders mag je mij wel laten weten, wat een ergere beschuldiging of opmerking is?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:25

Damned schreef:
ElenElena]

Ik snap ook niet waarom er altijd zo gewezen wordt op mensen die geen vlees willen eten, zo beschuldigend. Wat doe je dan met leer? Weet je het wel van soja? Je weet het toch van die eieren en de melk? Koop je dan ook vegetarische kaas? Je rijdt toch zeker niet met de auto? .....

Ik wijs niet ben gewoon erg nieuwschierig hiernaar. Vind het interessant om andermans gedachtegang te horen. Wie weet steek ik er iets van op :)

Dus ook aan jou de vraag, waarom wel leer (als je dit draagt) en niet het vlees?

Magrathea bedankt voor je antwoord :)

Oops, had margaretha geschreven tot ik zag dat dit niet je naam was :+