Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:50

Waarom Starbucks personeel NEVER je naam goed schrijven :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:51

Courses schreef:

omdat dat een soort eclame schijt te zijn

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:57

Courses schreef:

Omdat je er dan een foto van gaat maken die je op socialmedia zet en dat is reclame voor hun.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:00

Iets wat mijn vader en ik ons afvroegen...
Door de miljoenen/miljarden jaren heen zijn er verschillende grondlagen gevormd, al dan niet met fossielen etc. Ook het ontstaan van olie, gas, edelstenen en dergelijke. We kunnen deze lagen onderscheiden. Maar was de aarde miljarden jaren geleden dan ook kleiner? Toen waren die laagjes er nog niet...

Hopelijk heb ik het zo duidelijk verwoord :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:01

Ja denk misschien wel wat kleiner, maar die lagen worden ook langzaam aan afgeschuurd door natuur, denk aan wind en stromend water
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 21-06-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:03

Klopt, maar zou het 'gewicht' ook nog meer invloed hebben in ons universum? En zouden er op andere planeten ook laagjes zijn?
En zou het wetenschappelijk aantoonbaar zijn dat de aarde ooit kleiner is geweest?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:31

Nee het gewicht (van zand enzo) verplaatst alleen maar. :) Dat is ook de reden dat er soms "spontaan" een fossiel wordt gevonden, dan zijn er daar weer laagjes vanaf gekomen. Natuurlijk was de aarde niet kleiner, waar moet dat materiaal dan allemaal vandaan komen? :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:32

Bonjoy schreef:
Klopt, maar zou het 'gewicht' ook nog meer invloed hebben in ons universum? En zouden er op andere planeten ook laagjes zijn?
En zou het wetenschappelijk aantoonbaar zijn dat de aarde ooit kleiner is geweest?

Denk ook bijvoorbeeld aan aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, onstaan van bergen en dalen, verschuiven van continenten/aardplaten, meren en zeeën die verdampen, heeft allemaal te maken met die lagen :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:35

Maar sommige lagen ontstaan ook door afgestorven materiaal (planten/dieren), ooit moet er een begin gekomen zijn aan die laagjes.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:38

De aarde was eerst zelfs groter, wist je dat? Door een botsing met een andere planeet, heeeel lang geleden, is de aarde kleiner geworden en onze maan ontstaan.

Magma zorgt ook voor nieuwe lagen: de vruchtbare lava en as zorgen voor een aardlaag en plantengroei, na afsterven zorgen die weer voor een nieuwe laag. Enzovoorts :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:39

Lizzle schreef:
Waarom vertelt een weerman welk weer het die dag GEWEEST is drie kwart van de tijd? Wie zit er nu op te wachten? Als je het hebt beleefd weet je het, als je het niet hebt beleefd wil je dan weten wat je gemist hebt?

Waarom zeggen mensen "Mijn persoonlijke mening?" Kan dat ook van iemand anders zijn als je al mijn zegt?

Dat komt doordat veel mensen de nederlandse taal niet of slecht beheersen. Het is OF mijn mening OF persoonlijk vind ik....
wat je ook steeds vaker hoort en wat ook fout is, is: nazoeken. Het is OF nakijken OF uitzoeken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:41

Maar hier hebben we geen vulkanen toch? Meestal op de grenzen van tektonische platen naar mijn weten? (Hotspots daargelaten)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:46

Er wordt verteld welk weer het gewéést is omdat daaruit de weersvoorspelling volgt. We leven in een gematigd klimaat, van dag tot dag scheelt het weer meestal niet héél veel. Bovendien kan het interessant zijn om te weten dat het bij jou misschien k*tweer was de hele dag, maar in de rest van het land zonnig, dus morgen bij jou ook :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:38

Bonjoy schreef:
Maar hier hebben we geen vulkanen toch? Meestal op de grenzen van tektonische platen naar mijn weten? (Hotspots daargelaten)

Nu niet nee, maar de aarde zag er vroeger qua vorm van continenten heel anders uit. Een deel van NL was vroeger zee, maar NL heeft ook rond de evenaar gelegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:43

Waarom noemen sommige mensen een schoonbroer zwager en heb je geen zwagerin of zwageres

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:46

Zeikerin, telt dat ook?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:10

Magrathea schreef:
Nee het gewicht (van zand enzo) verplaatst alleen maar. :) Dat is ook de reden dat er soms "spontaan" een fossiel wordt gevonden, dan zijn er daar weer laagjes vanaf gekomen. Natuurlijk was de aarde niet kleiner, waar moet dat materiaal dan allemaal vandaan komen? :P

Er vallen nogal wat tonnen materiaal jaarlijks op de aarde. En dat komt uiteraard uit de ruimte, daar zweeft nogal wat aan stof en stenen rond. Zwaartekracht van de aarde vangt het in.
http://www.universetoday.com/443/consta ... t-adds-up/

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:51

EskeGirl schreef:
Bonjoy schreef:

Nu niet nee, maar de aarde zag er vroeger qua vorm van continenten heel anders uit. Een deel van NL was vroeger zee, maar NL heeft ook rond de evenaar gelegen.

Dat weet ik ;)

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:58

Waarom ik altijd sokken kwijt raak in de was?! Dus altijd 1 sok over heb.... of 1 te kort kom, net hoe je het ziet :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:59

Sammie schreef:
Zeikerin, telt dat ook?

:') _/-\o_

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:00

riekie1984 schreef:
Waarom ik altijd sokken kwijt raak in de was?! Dus altijd 1 sok over heb.... of 1 te kort kom, net hoe je het ziet :D

Ik weet niet waardoor het komt, maar wel de oplossing:

Afbeelding

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:05

riekie1984 schreef:

Daarom heb ik alleen maar zwarte sokken. Het maakt niet uit of er eentje kwijt is of ik er een moet weggooien met een gat erin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:42

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:

Er vallen nogal wat tonnen materiaal jaarlijks op de aarde. En dat komt uiteraard uit de ruimte, daar zweeft nogal wat aan stof en stenen rond. Zwaartekracht van de aarde vangt het in.
http://www.universetoday.com/443/consta ... t-adds-up/

Tegelijkertijd vervliegt er ook materiaal vanuit de atmosfeer de ruimte in. Tegenwoordig sturen we ook satellieten weg maar dat is op zich verwaarloosbaar.
Verder weegt de aarde 5,97nogwat x 10^21 ton, dus die paar ton die je krijgt van asteroïden helpt ook niet zoveel :D
Over het algemeen blijft de aarde gewoon hetzelfde gewicht.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:42

Ben bij pagina 27 met lezen. Maar wou alvast reageren anders vergeet ik wat ik wou plaatsen in dit topic.

Paar pagina's terug was de vraag of een leeuw een hert kan bevruchten. Mijn antwoord daar op is: Nee, want de leeuw heeft het hert al opgegeten voordat hij het kan bevruchten :+

Vraag 1: Als ik als persoon niet in mijn lichaam zou gekomen zijn en dus niet dit leven zou lijden. Zou ik (mijn ziel) dan in een ander lichaam gekomen zijn? en had ik dan een heel ander leven gehad?

vraag 2: Ik heb ergens in het verleden gelezen dat mannen en vrouwen verschillend zien met hun ogen. Vrouwen zouden een veel breder zichtveld hebben zodat als je recht voor uit kijkt je ook de dingen ziet die naast je gebeuren. Ze zeiden dat mannen dat niet konden zien. dus als mannen recht voor uit kijken dan kunnen ze niet zien wat er naast hun gebeurt. is dit waar? Mannen hier wat zien jullie?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:45

Fiej schreef:
Waarom niet iedereen gewoon dezelfde taal spreekt?

Dat zou zoveel makkelijker geweest zijn! Gewoon iedereen spreekt nederlands, heerlijk!