Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:16

Als jij €2,50 moet afrekenen en je wilt betalen met een briefje van €50,- past €2,50 aanzienlijk meer keren in die €47,50 die je terug krijgt dan drie keer. Als ik jou dan vraag of je op een andere manier kunt betalen maar dat niet kunt mag ik jou de transactie weigeren, waardoor het dus kan voorkomen dat jij zonder producten naar buiten loopt. Wisselgeld is namelijk een service, geen verplichting.

Ik vraag me altijd af waarom winkelend NL toch zo gehamerd is op het terug krijgen op grote bedragen... ik zorg altijd ervoor dat ik zo gepast mogelijk kan betalen of kan pinnen als ik dat niet kan. Gaat dat om het machtsgevoel wat je dan hebt tegenover diegene achter de kassa? Dat je daar lekker neerbuigend over kunt doen? Want dat idee krijg ik er wel vaak van... :n

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:17

Als cassiere:
Van die mensen die eerst boos worden op je dat je te weinig geld terug geeft. Dan tel je nog een keer na, klopte wel gewoon en dan alsnog de schuld bij jou proberen te leggen.

Of dat ze met €50 betalen voor €1,20. Als je drie achter elkaar hebt is je kas alweer leeg bijna..

Van die mensen die niet snappen dat als je iets niet kan scannen, niet gewoon een bedrag erin kan zetten. Dan zeggem ze, hij kost €2,- Ja dat weet ik mevrouw, maar ik kan dat niet intikken, ik heb een barcode nodig.

Of van die mensen die vragen naar een bonuskaart om dat ze de gene van hunzelf zijn vergeten en je tikt dan de algemene code in en ze verwachtte dat je dan een nieuwe bonuskaart voor ze hebt die ze mee kunnen nemen. Nee sorry zo werkt het niet :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:20

@ KimD: Even op deze manier, anders werd het wel heel erg veel quoten! :D
Als ik 70 Euro pin (automaat geeft 20 Euro en 50 Euro) en daarna bij de bakker mijn bestelling ophaal, zijnde 15 Euro. Hou ik 55 Euro over. Ik ga vervolgens naar de supermarkt en haal daar wat boodschapjes voor 21 Euro. Zal ik toch met die 50 moeten betalen, tenzij de supermarktmanager denkt: "Ach, die lieve vrouw mag het wel voor 5 Euro meenemen". ;)

Ik snap de ergernis hoor, want ik heb jaren geleden eens bij de Action gewerkt (was een actie die ik had gedaan om mijn moeder te dwarsbomen, omdat ik geen zin meer had in kantoorwerk) en daar was het hetzelfde probleem. Toen was het op woensdag marktdag en gaf de automaat standaard alleen maar briefjes van 50. Na een klant of wat, die allemaal geen kleingeld bij konden geven, raakte mijn voorraadje aardig op. Er was een klant die voor een artikel van (kan het me nog goed herinneren) 0,49 ct met een briefje van 50 kwam. Ik vroeg hem of hij het kleiner had en de man wilde daar niet aan meewerken (portomonnee rammelde van het kleingeld). Toen ik vroeg of hij het wilde pinnen, was het antwoord eveneens "nee". Ik heb toen met twee kassalades onderling staan wisselen en meneer het geld in heel veel 1, 2, 5 en 10 centjes, teruggegeven, omdat de grote munten op waren (naast dat men die hele dag met groot geld betaalde, had ik ook een collega die juist weer geen kleingeld bijvroeg en diens kassa nam ik over). De man was not-amused en had in die tijd mogen weigeren, maar vanwege de vele klagende klanten nam hij het aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:20

SuzanH schreef:
Als cassiere:
Van die mensen die eerst boos worden op je dat je te weinig geld terug geeft. Dan tel je nog een keer na, klopte wel gewoon en dan alsnog de schuld bij jou proberen te leggen.

Of dat ze met €50 betalen voor €1,20. Als je drie achter elkaar hebt is je kas alweer leeg bijna..

Van die mensen die niet snappen dat als je iets niet kan scannen, niet gewoon een bedrag erin kan zetten. Dan zeggem ze, hij kost €2,- Ja dat weet ik mevrouw, maar ik kan dat niet intikken, ik heb een barcode nodig.

Of van die mensen die vragen naar een bonuskaart om dat ze de gene van hunzelf zijn vergeten en je tikt dan de algemene code in en ze verwachtte dat je dan een nieuwe bonuskaart voor ze hebt die ze mee kunnen nemen. Nee sorry zo werkt het niet :D

Hahahaa dit :'). Ik kan wel een code intikken en dan krijg ik wel het bedrag, maar dat mag alleen als dat het laatste artikel is. En dat mag ik ook niet zomaar. Dat moet k overleggen. Maar dan vraag je of er nog hetzelfde artikel is met wél een sticker of kaartje, en dan schouders ophalen en je dom aankijken :'). Kan je alsnog zelf achter je kassa weg om te kijken.. (Ik werk dan niet in een supermarkt, haha)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:25

KimD schreef:
Als jij €2,50 moet afrekenen en je wilt betalen met een briefje van €50,- past €2,50 aanzienlijk meer keren in die €47,50 die je terug krijgt dan drie keer. Als ik jou dan vraag of je op een andere manier kunt betalen maar dat niet kunt mag ik jou de transactie weigeren, waardoor het dus kan voorkomen dat jij zonder producten naar buiten loopt. Wisselgeld is namelijk een service, geen verplichting.

Ik vraag me altijd af waarom winkelend NL toch zo gehamerd is op het terug krijgen op grote bedragen... ik zorg altijd ervoor dat ik zo gepast mogelijk kan betalen of kan pinnen als ik dat niet kan. Gaat dat om het machtsgevoel wat je dan hebt tegenover diegene achter de kassa? Dat je daar lekker neerbuigend over kunt doen? Want dat idee krijg ik er wel vaak van... :n

Vind dit maar raar... en zeer zeker niet klantvriendelijk. Kan me voorstellen dat je klanten kwijtraakt op die manier.

Nee, het is zeker geen machtspelletje. Als je al zo gaat denken over mensen, dan zou ik willen adviseren om eens gaan na te denken waarom je zo over anderen denkt. Zegt het iets over jezelf?
Het is puur omdat de pinautomaat het niet anders geeft. Die enkele keer dat ik met 50 Euro moet betalen, verontschuldig ik me meestal (hangt ook van de cassières humeur af). Daar krijg ik doorgaans een glimlach en "Is niet erg hoor, ik zal kijken wat ik kan doen" terug of "Gaat lukken hoor, geen probleem". Hoe meer je je aan andere mensen ergert, hoe erger het wordt. ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:25

@xpearl hahahaha :')

Wij mogen trouwens nooit tijdens draaidienst met onze kont van de stoel afkomen, alles moet ik overleg. En als je weg gaat moet je eerst je kassa afsluiten dus dat kan niet wanneer je aan het scannen bent. Dus bij ons moet indd de klant zelf nieuw product halen of iemand in de winkel daarvoor bellen

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:29

SuzanH schreef:

Wij mogen trouwens nooit tijdens draaidienst met onze kont van de stoel afkomen, alles moet ik overleg. En als je weg gaat moet je eerst je kassa afsluiten dus dat kan niet wanneer je aan het scannen bent. Dus bij ons moet indd de klant zelf nieuw product halen of iemand in de winkel daarvoor bellen

Ik sta in de Zeeman, en wij staan met 2 mensen. Nu draai ik kassa en mag ook achter mn blok weg komen en in de winkel bezig. Nu liever niet als ik een rij heb, maar als m'n collega met iets belangrijks bezig is? Tja :'). Nu kan ik mijn gescande artikelen in de wacht zetten, uitloggen en het artikel halen en weer inloggen. Dus dan kan er verder niemand bij! Haha

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:31

xPearl schreef:
SuzanH schreef:

Ik sta in de Zeeman, en wij staan met 2 mensen. Nu draai ik kassa en mag ook achter mn blok weg komen en in de winkel bezig. Nu liever niet als ik een rij heb, maar als m'n collega met iets belangrijks bezig is? Tja :'). Nu kan ik mijn gescande artikelen in de wacht zetten, uitloggen en het artikel halen en weer inloggen. Dus dan kan er verder niemand bij! Haha

Oh das echt super handig! :D

xPearl

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:33

Het is natuurlijk niet de bedoeling om zomaar weg te gaan, maar als het niet anders kan.. Haha. Dan mut 't maar!
Meeste klanten snappen me wel & halen dan zelf t artikel. Of sommige nemen zelfs het artikel zonder sticker mee & hetzelfde artikel met sticker zodat ik die gewoon kan scannen! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:00

MarlindeRooz schreef:
Haha ik ken Annelies hoor, die is gewoon heerlijk direct! :D Heb haar een PB gedaan. Zij bedoeld de AH waar ik werk! :P

edit: werkte, heb net mijn laatste dag gehad. :')

Ohjee het wordt alweer verkeerd opgevat ja? :')
Nee ik vind er niks mis mee hoor, alleen het verklaard wel waarom de ah duurder is dan de andere supers :P

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:06

Haha sorry! Ik vond je nogal direct, dus merkte dat op, of je het misschien niet door had, want dat zou natuurlijk kunnen. Maar Marlinde lichtte het toe en toen begreep ik het, vond het een nogal direct bericht naar een 'vreemde'.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:29

KimD schreef:
kohtje schreef:
Als je gewoon geen pin bij je hebt?

Als ik het echt niet kan wisselen dan houdt het op, als je niet gepast kunt betalen, geen producten voor jou. Wisselgeld is een service van de winkel, het is zelfs zo dat je eigenlijk geen geld hoef terug te geven als het bedrag drie keer in het wisselgeld past.

Dit klinkt me heel raar in de oren. En bijzonder klantonvriendelijk.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:33

Ik probeer ook zoveel mogelijk geld bij te geven maar het houdt een keer op. Wat ik ook zo bijzonder vind is dat er bij voorbaat bij sommige winkels al staat dat je niet met briefjes van 100 of groter mag betalen. Het is gewoon een wettig betaalmiddel. Uiteraard snap ik dat je niet 20 euro met 100 euri gaat betalen maar wat als iets 99 euro is? Of ik nou met 2 briefjes van 50 betaal of 1 van 100....?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:35

KimD schreef:

Wow :oo wat is dit dan weer voor aanname? Ik doe boodschappen voor ouderen, als ik elke keer dat ik €50 van ze mee krijg moet gaan pinnen omdat het zogenaamd over een machtsgevoel van mij tegenover de kassamedewerker gaat ben ik binnen no time failliet.
Sommige mensen kunnen niet anders dan met €50 te betalen. Heel vervelend voor degene achter de kassa maar net zo vervelend voor degene die met dat briefje moet betalen omdat er kennelijk dus zo over gedacht wordt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:39

KimD schreef:

Ik ben er af en toe gehamerd op omdat mijn privélessen 17,50 kosten en ik dat dus ergens vandaan moet halen elke 2 of 3 weken. Soms betaal ik al een les vooruit (dus 35 euro), omdat ik gewoon niet aan die 5 euro en 2,50 kan komen. Sterker nog, 5 euro briefjes worden al steeds vaker een probleem. Is toch eigenlijk van de zotte??

Hoe moet ik aan kleingeld komen als winkels steeds meer drammen op pinnen?
We mogen al niet met briefjes van 100, 200 en 500 betalen, moeten die van 50 ook maar in de ban? Te gek voor woorden. Misschien die van 50 maar afschaffen en een briefje van 30 voor in de plaats? Of vraagt iedereen dan nog of je het kleiner hebt?

En inderdaad 100 euro is een wettig betaalmiddel. De vriend van mijn zusje komt uit Mozambique en was hier laatst. Hij kocht afgeprijsde schoenen en wilde met 100 euro betalen. Er moest iemand bijgeroepen worden en alles. Hij stond toch verbaasd te kijken! Hij verbaasde zich er ook over dat briefjes zo ontzettend veel gecontroleerd worden op echtheid.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 22-08-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:42

Je kan lessen ook via de bank betalen, ontmoedig je zwart werken ook nog eens.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:44

Eh.. mijn instructrice zit ruim onder het bedrag wat je zwart mag verdienen per jaar. Dus dat hoef je niet op te geven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:45

oooh dan kan je het gewoon via internetbankieren overmaken! :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:47

Zou kunnen, ik ken verder niemand bij ons in de buurt die dat doet bij zijn lessen, jij wel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:49

Briefgeld vervalsen is schijnbaar niet erg moeilijk en gebeurd ook veel, vandaar dat dat gewoon overal gecontroleerd wordt, daar heb ik ook niets op tegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:49

Supervixen schreef:
Zou kunnen, ik ken verder niemand bij ons in de buurt die dat doet bij zijn lessen, jij wel?

Ja. :j

De lessen van mijn zusje trouwens. :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:51

Ja, en welke worden het meest vervalst? Juist, die van 10 en 20 :)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:51

Snap dat hele probleem van het niet kunnen teruggeven niet.
Zodra mensen net salaris hebben gehad zie je dat ze met groot geld betalen. Eerste week veel briefjes van 50, die week daarna briefjes van 20, daarna van 10 en daarna betalen klanten vooral met 5 of klein geld. En natuurlijk is dat niet bij iedere klant, maar over het algemeen is dit vaak wel zo.
Ik spaar hier dus altijd wat briefjes van 5 en briefjes van 10 in de kluis. Zodra de periode na de salarisuitbetaling weer begint, dan kunnen mijn meiden aan de kassa gewoon normaal wisselen. En ja, na een paar klanten met 50 is de kassa leeg, maar haal ik wat uit de kluis.
Natuurlijk vragen wij ook weleens of de klant kleiner heeft, maar als dat niet lukt, dan is dat geen probleem.
Stukje klantvriendelijkheid.

Daarbij snap ik de ophef over overvallen nooit zo. Dan moet je imo niet in een winkel gaan werken. :o

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:02

Kayleigh__ schreef:
Snap dat hele probleem van het niet kunnen teruggeven niet.
Zodra mensen net salaris hebben gehad zie je dat ze met groot geld betalen. Eerste week veel briefjes van 50, die week daarna briefjes van 20, daarna van 10 en daarna betalen klanten vooral met 5 of klein geld. En natuurlijk is dat niet bij iedere klant, maar over het algemeen is dit vaak wel zo.
Ik spaar hier dus altijd wat briefjes van 5 en briefjes van 10 in de kluis. Zodra de periode na de salarisuitbetaling weer begint, dan kunnen mijn meiden aan de kassa gewoon normaal wisselen. En ja, na een paar klanten met 50 is de kassa leeg, maar haal ik wat uit de kluis.
Natuurlijk vragen wij ook weleens of de klant kleiner heeft, maar als dat niet lukt, dan is dat geen probleem.
Stukje klantvriendelijkheid.

Daarbij snap ik de ophef over overvallen nooit zo. Dan moet je imo niet in een winkel gaan werken.
:o

Niemand hier zegt toch 'ik werk achter de kassa en ben bang voor een overval'? Het zijn voornamelijk de winkels zelf die deze veiligheidsmaatregelen moeten nemen. Wat moeten ze anders doen? :') Maar sluiten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:07

Mijn grootste ergernis zijn de extreem langzame rijen. Bij de Albert Heijn komen die bijna niet voor, maar bij de Action wel. En in Frankrijk ook. En dan niet door de mensen in de rij (ik tel oude mensen en gezinnen met kinderen altijd voor 2 personen) maar door de caissieres die met elkaar aan het praten zijn in plaats van de klanten aan het helpen zijn. Volgens mij heeft Albert Heijn hier een heel goed beleid voor, want ook bij de Lidl bijvoorbeeld zie ik het gebeuren. Ik wil best even in de rij staan, maar blijf tenminste de klanten helpen.