Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:37

Don_Zhivago schreef:
Als god mij heeft gemaakt heeft hij toch wel wat steekjes laten vallen.
Ik heb behoorlijk slechte darmen, heb ADHD en nog wat kleine kwaaltjes.
Ik zei altijd dat ik een vluggertje was van m'n ouders....

Maar denk dat god het druk had toen hij mij maakte.

Ik vind het allemaal erg ver gaan in het geloof. (te ver soms)
Maar mensen die hierin geloven respecteer ik. Zou het zelf alleen niet kunnen.

God heeft het nooit te druk ;) Hij kan alles tegelijk, en zo ook iedereen tegelijk helpen. Hij is namelijk Almachtig.
Oorlog, ziektes, mensen die van alles hebben, komt door de zonden, wat in het Paradijs is gekomen. Daar hebben wij God de rug toegekeert, en is de zonden in de wereld gekomen, onze eigen schuld dus. Maar God maakt geen onderscheid dus alle mensen mogen bij God komen, dus ook mensen met ADHD enz.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:09

Ik ben benieuwd als je echt ellende hebt dat je er dan nog zo over denkt. Eigen schuld :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:17

Ik ben daar wel een beetje het voorbeeld van.
Heb geen goede kindertijd gehad maar dat het niet is goed gegaan verwijt ik niet God.
Sterker nog hij zorgde er voor dat ik in een periode de beschikking had over een paard zodat ik de nare tijd aan kon.
Ik ga niet uitgebreid uitleggen wat al die narigheid is. Hier en daar heb ik daar wel een en ander beschreven.
God heeft er geen schuld aan, mensen schoten te kort.

Als mens heb je gewoon een keus tussen goed doen en kwaad doen.
De duivel verleid je tot het kwaad en God probeert je naar het goede te trekken maar uiteindelijk ben je zelf diegene die de keus maakt.
Dan heb je mensen die hun gedrag goed praten en dan verklaren dat ze het uit naam van God doen.
Maar in werkelijkheid konden ze verleidingen van de duivel niet weerstaan.

Alle mensen die door Satan verleid zijn en daardoor kapot mensen levens kapot maken probeert God wel weer om te buigen naar iets positiefs.
Bijvoorbeeld mensen een roeping te geven die wel zijn wegen wandelen en die op het pad te sturen van die mensen. Om ze te laten zien wat goed is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:35

kohtje schreef:
Ik ben benieuwd als je echt ellende hebt dat je er dan nog zo over denkt. Eigen schuld :?

Waarom niet? Wat is het verschil? Als je niet in een almachtige God gelooft of wat dat ook die/dat een plan heeft met je dan is het toch sowieso de 'eigen schuld' van de mens(heid) of desnoods de natuur?

Het wordt alleen ontzettend pijnlijk als men je het idee geeft dat je handelen de schuld is van iets waar je werkelijk geen of iig weinig invloed op kan hebben. Dat gebeurde vroeger op grote schaal en nu gelukkig nog maar binnen een bepaald aantal gemeentes. Denk aan een dood geboren kind en dat zou komen als straf omdat je bijv. Seks voor t huwelijk hebt gehad. Maar voor men hier in toorn over te keer gaat. Denk even na wat voor 'ellende' een vriend(in) heeft gehad, waarbij je of een andere vriend(in)hebt gedacht of zelfs hebt gezegd dan had ie maar niet ....

Typisch menselijk gedrag dus.. Beiden is dan eigenlijk verre van netjes..
silmitan schreef:
Je beschrijft precies hoe ik het geloof ervaar: een mensenverzinsel
En dit mensenverzinsel zorgt voor veel ongelijkheid en ongelijkwaardigheid in de wereld. DAAR zouden gelovigen zich door aangesproken moeten voelen, maar in mijn beleving doen ze dat onvoldoende.
nu draai je de boel om. Jij beschrijft dingen die een zonde zouden zijn, maar vrijwel geen een daarvan staat als zodanig beschreven als een zonde.. Prima dat je tegen het geloof/de bijbel ageert, maar pak dan wel punten die er in staan cq juist zijn. Er is namelijk meer dan genoeg stof tot discussie, maar zeggen dat je alcohol lekker vindt en dat dat het leven mooi maakt, maar dat het niet mag van de Bijbel is onjuist. Dan ben je bij t verkeerde boek/geloof. Verplicht roken dragen.. Het staat er niet eens in, maar dan nog er zijn ook bedrijven waar je verplicht bent om bepaalde kleren te dragen.. Daar hoor ik dan weer helemaal niemand over.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:00

kohtje schreef:

Uit veel ervaring kan ik zeggen dat je juist dan er zo over denkt. Ziekte, doodgeboren kinderen, partner verloren op jonge leeftijd, baan kwijt en diep in de problemen... Mensen kunnen zich dan ongelooflijk vastklampen aan dat wat zekerheid biedt: God.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:30

BaileyMix schreef:
Dus jij zegt, volgens de moslims werkt God wel zo en volgens de christenen niet? Oke dan begrijp ik het beter, en wacht ik ff op reactie van Sem want ben hier heel benieuwd naar.

Nog wel één vraag, ik vind dat áls het waar is, áls er een god is, het een beetje gek wat hij doet... Toch? Ik bedoel, mensen min of meer dwingen jou als leider te zien omdat het anders niet goed met ze afloopt. Wie is hij dan om te oordelen over anderen? Mensen die een ander pad bewandelen dan dat dat ze wordt opgedragen moeten maar meteen eeuwig branden? Is dat niet een beetje vergelijkbaar met dictatorschap? Een ziek machtsspelletje?

Niet respectloos bedoeld verder, hoop dat ik je er niet meer voor het hoofd stoot maar hier ben ik écht oprecht benieuwd naar.

Baileymix, er staat

Citaat:
mits je om vergiffenis vraagt en het natuurlijk ook niet steeds weer blijft doen.

Ik denk dat inderdaad iemand die een heel goed leven heeft geleefd, een goed persoon in hart en nieren, maar atheist in hart en nieren niet in de hemel komt. Hoe kun je in de hemel komen als je ontkent wie jou heeft geschapen?

En iemand die ooit iemand heeft vermoord, maar daar OPRECHT spijt van heeft, DAARNA NOOIT MEER HEEFT GEDAAN EN OM VERGIFFENIS VRAAGT VOOR ZIJN DAAD en in hart en nieren in God gelooft misschien wel in de hemel komt. En niet vergiffenis van ik doe ik het daarna vraag ik wel weer om vergiffenis. Dat heeft volgens mij geen waarde. Ik heb ook wel dingen in mijn leven gedaan dat als ik daar achteraf aan denk dat ik daar ZO veel spijt van heb gehad en heb het natuurlijk ook niet meer gedaan. En heb om vergiffenis gevraagd. Ik denk wel dat God dat vergeeft.

Maar then again dat geloof ik, ik ben God niet. Hij weet beter en heeft de oordeelskracht op de Dag des Oordeels.

En oh ja voor de mensen die zeggen dat God niet bestaat omdat er zoveel oorlog is, ziektes etc is op aarde. Hier staat een heel mooi stukje over in de Koran.

Namelijk dat God een opvolger wilde creeren voor op de aarde. Dat de engelen toen tegen Hem zeiden: gaat U iemand op aarde plaatsen die corrupt zijn en bloed vergieten terwijl wij U aanbidden? Toen zei God tegen de engelen: Ik weet wat jullie niet weten...!!

2:30 And your Lord said to the angels: “I am placing a successor on the earth.” They said: “Will You place in it he who would make corruption in it, and spill blood; while we praise by Your glory, and exalt to You?” He said: “I know what you do not know.”

Sammie

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:48

Ben ik de enige die dat stukje niet snapt? Kun je toelichten hoe dat antwoord geeft op die opmerkingen/vragen?

Antwoord geven op mijn eerdere vragen zou ik trouwens ook waarderen :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:31

blijf het ook maar frapant vinden dat alles met biechten en bidden ect. vergeven kan worden
zelfs de ergste misdaden. gek he dat mensen dan zonden begaan , ge doet 10 weze groetjes en alles is weer bij het oude.
als ik het maar nooit meer doe , (das toch van de gekke)
zie het al gebeuren bij de rechtbank . jaaa meneer doet u maar flink bidden en 20 weze groetjes , stop ook nog ff 50 in de kas van de kerk , en beloof dat u nooit meer een bank zult overvallen dan spreek ik u vrij want god vetgeeft alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:50

Aprils _Joke het is niet even 10 weesgegroetjes en pats boem vergeven.
Je verklaart dat je fout bent geweest ten overstaan van slachtoffer (s), de mensen om je heen en aan God.
Daarna accepteer je de aardse consequenties en dat kan zijn geldboete, taakstraf, gevangenis of de doodstraf in sommige landen.
Je gaat hier niet tegen in beroep, je weet dat je fout zit dus je aanvaard de straf.
God kent je werkelijk hart en weet of je het echt meent, als je toneel speelt dan door ziet hij dat.
Wij mensen misschien niet maar hij wel.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:45

Ik heb wel eigenlijk nog een vraag
.
in de bijbel staat niks over dinosaurussen zover ik weet.
maar het is wel bewezen dat het heeft bestaan.
Wie heeft dan de dino's gemaakt?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:48

Sammy_xxs schreef:
Ik heb wel eigenlijk nog een vraag
.
in de bijbel staat niks over dinosaurussen zover ik weet.
maar het is wel bewezen dat het heeft bestaan.
Wie heeft dan de dino's gemaakt?

Er staat inderdaad niks over dinosaurussen in, maar ik geloof dat God alle dieren heeft gemaakt, die er ook maar bestonden. Dus op jou antwoord zeg ik: God.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:01

Ja maar er staat toch ingeschreven dat hij de aarde heeft gemaakt. Het licht en donker water en grond dieren en de mens. Maar de dinosaurus was er eerder dus dat klopt dan toch niet?
of klopt het verhaal van de schepping dus niet

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:08

OsMo schreef:
Je verklaart dat je fout bent geweest ten overstaan van slachtoffer (s), de mensen om je heen en aan God.
Daarna accepteer je de aardse consequenties en dat kan zijn geldboete, taakstraf, gevangenis of de doodstraf in sommige landen.
Je gaat hier niet tegen in beroep, je weet dat je fout zit dus je aanvaard de straf.
God kent je werkelijk hart en weet of je het echt meent, als je toneel speelt dan door ziet hij dat.

dus als je 20 mensen vermoord en er heel veel spijt van hebt(gemeent ) wordt het alsnog vergeven ?
dit bedoel ik dus.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:13

Aprils_joke schreef:
OsMo schreef:

dus als je 20 mensen vermoord en er heel veel spijt van hebt(gemeent ) wordt het alsnog vergeven ?
dit bedoel ik dus.

Ja, dat wil God zeker vergeven, want God maakt geen onderscheid :) Wou jij zeggen dat moordenaars niet in de hemel kunnen komen, en anderen wel?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:13

Aprils_joke schreef:
dit bedoel ik dus.

Precies, dus als je in 20 jaar in een cel zit weg te teren en op een dag denkt "God, ik geloof en ik heb spijt" dan ga je naar de hemel. Maar als je als 16 jarige ongelovige van je fiets wordt gereden door een dronken automobilist ga je naar de hel.

Nee, ik ben geen creationist. Ik vind het té logisch hoe flora en fauna zijn ontstaan zonder intelligent design om een 'maker' in mijn denkwijze te hoeven introduceren.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:25

Ik kom ook weer even het topic binnenvallen :P
Heel vaak zie ik voorbij komen: Maar als God zou bestaan dan zouden er toch geen oorlogen en ziektes en nog meer leed zijn? wat een ongelooflijk KULargument! Moet je je eens voorstellen dat iedereen alles maar overleeft en lekker verder voortplant. Dan waren we nu uitgestorven geweest. Dat kan toch niet. Er zijn ook nog dieren op de wereld en stukken natuur, en daar moet God ook voor zorgen dan toch.
Ik geloof niet in God hoor maar dit vind ik zo achterlijk en elke atheist rakelt het weer op. Kan me voorstellen dat gelovigen daar erg moe van worden..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:31

Het punt is daarin vooral.. Waarom die persoon?
Waarom overlijd een kind? Een niet iemand die al 80 is en een mooi leven heeft gehad.

Dat er mensen moeten sterven is logisch. Maar soms is het zo moeilijk te bevatten waarom dat bijvoorbeeld een meisje van 16 is!!!
En dan heeft "hij" dat op z'n geweten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:39

hmm ja dat weet ik ook niet. Ik geloof dan ook niet in God. Dus vanuit mijn oogpunt zou ik zeggen: pure pech, genetische aanleg of iemand anders zijn schuld. In ieder geval erg zielig ja.

Wat ik dan weer niet begrijp van de gelovige kant: Atheisten geloven niet dus die hoeven ook niet in de hemel te komen om bij Hem te zijn. Klopt. Dan wordt het dus de hel? Klopt niet in mijn ogen. Omdat niet elke atheist ook meteen slecht heeft geleefd. Is er niet iets tussen? Ik geloof niet in God maar ik geloof wel dat er meer is na de dood. Ik geloof niet dat het allemaal ophoudt zodra je sterft, en ook niet dat ik naar de hel ga want ik doe mijn best om goed te leven. Waar ga ik dan heen? Toch naar de hel? :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:42

Magiccc schreef:
hmm ja dat weet ik ook niet. Ik geloof dan ook niet in God. Dus vanuit mijn oogpunt zou ik zeggen: pure pech, genetische aanleg of iemand anders zijn schuld. In ieder geval erg zielig ja.

Wat ik dan weer niet begrijp van de gelovige kant: Atheisten geloven niet dus die hoeven ook niet in de hemel te komen om bij Hem te zijn. Klopt. Dan wordt het dus de hel? Klopt niet in mijn ogen. Omdat niet elke atheist ook meteen slecht heeft geleefd. Is er niet iets tussen? Ik geloof niet in God maar ik geloof wel dat er meer is na de dood. Ik geloof niet dat het allemaal ophoudt zodra je sterft, en ook niet dat ik naar de hel ga want ik doe mijn best om goed te leven. Waar ga ik dan heen? Toch naar de hel? :)

In sommige geloven wel.. Of je bent gewoon dood terwijl anderen een 2e / eeuwig leven krijgen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:50

Maar wat wil je in de hemel gaan doen dan? Dat vraag ik me dan altijd af. Als je niet gelooft in God, wat moet je dan in de hemel gaan doen? Het is niet zo dat je kunt kiezen als het zover is: hemel of hel, mwah.. dan toch maar liever de hemel.
Stel dat er een wildvreemd bij je aan de deur komt die altijd bij jou in huis wil komen wonen. Dat laat je ook niet zomaar gebeuren. Ook als die wildvreemde zegt dat hij altijd heel netjes geleefd heeft en aardig is. Er moet dan eerst wel een soort van relatie ontstaan wil je iemand in huis nemen. Maar van God verwachten we wel dat hij mensen in de hemel wil hebben die nooit iets van hem hebben willen weten, maar wel altijd keurig geleefd hebben. Dat is dan toch ook krom? En hij wil echt niet dat er iemand níet in de hemel komt hoor, daarom mogen we nog steeds leven, om de kans te krijgen dat wij het gaan inzien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:51

De grond of de oven ;-)

Hoewel ik door ervaringen wel enigszins in geesten geloof.
Dus dat klopt weer niet met mn 2 opties hierboven.

Ach denk maar zo, we zullen het nooit weten :P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:54

Ingrid_92 schreef:
Maar wat wil je in de hemel gaan doen dan? Dat vraag ik me dan altijd af. Als je niet gelooft in God, wat moet je dan in de hemel gaan doen? Het is niet zo dat je kunt kiezen als het zover is: hemel of hel, mwah.. dan toch maar liever de hemel.
Stel dat er een wildvreemd bij je aan de deur komt die altijd bij jou in huis wil komen wonen. Dat laat je ook niet zomaar gebeuren. Ook als die wildvreemde zegt dat hij altijd heel netjes geleefd heeft en aardig is. Er moet dan eerst wel een soort van relatie ontstaan wil je iemand in huis nemen. Maar van God verwachten we wel dat hij mensen in de hemel wil hebben die nooit iets van hem hebben willen weten, maar wel altijd keurig geleefd hebben. Dat is dan toch ook krom? En hij wil echt niet dat er iemand níet in de hemel komt hoor, daarom mogen we nog steeds leven, om de kans te krijgen dat wij het gaan inzien.

En die laatste zin kan ik niet plaatsen.
Waarom "moest" dat meisje van 16 sterven dan?
Als god dat allemaal bepaald.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:09

Ik dacht al toen ik het typte, dit klinkt heel vaag, kreeg het op dat moment niet in een lopende zin haha.
Maar wat ik bedoel is dat iedere dag die wij krijgen een wonder is. Iedere dag krijgen we weer/nog de kans om een relatie met God op te bouwen, hem te leren kennen.
Niemand kan zeggen hoe oud hij wordt, de een wordt 16 de ander 86. Waarom? Tsja, ik ben niet degene die leven geeft en die leven wegneemt. Wat ik wel geloof is dat er ooit een moment komt waarop niemand meer hoeft te sterven en dat er ook geen verdriet meer zal zijn. Ik heb in mijn eigen familie ook iemand gehad die jong is overleden, maar hij mocht altijd al uitzien naar het moment waarop hij God zou gaan ontmoeten. Zo kan het dus ook... maar dat neemt het verdriet van de omstanders niet weg. Het is hard en moeilijk te bevatten. Mensen stellen waarom vragen, ik ook. Maar sommige dingen zullen we (nu nog) niet weten, omdat we het niet aan zouden kunnen. Op een gegeven moment lees je in de bijbel ook dat iemand (Johannes) een gezicht (kun je vergelijken met een droom) krijgt van God, waarin God laat zien wat er in de toekomst zou gaan gebeuren. Hij zei toen ook tegen Johannes: "verzegel het, want ze zouden het niet aankunnen", met andere woorden: houdt het hen verborgen, want het zou (nu) niet goed voor ze zijn om dit allemaal al te weten. Je kunt het vergelijken met een klein kind, die vertel je ook nog niet alles, simpelweg omdat het kind dat nog niet aan zou kunnen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:20

Ik snap je standpunt en bedankt voor de uitleg.
Toch blijf ik, als niet gelovige, het hele geloof maar een vaag iets vinden.
Het is zo zweverig allemaal.
Ik kan me er niet zo in vinden, des te meer ik er van hoor, des te vager ik het vind.

Het is voor mij heel onbegrijpelijk dat je ondanks dat een jong familielid sterft je zo trouw kan blijven aan je geloof. "hij" die het leven van dat jonge persoon heeft ontnomen.
Is niemand in de familie toen "boos" geweest. Heeft niemand vraagtekens gehad bij het hoe, wat en waarom.

Nogmaals ik respecteer iedereen die gelooft, maar zelf vind ik het allemaal heel vaag en een fantasie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:25

Ik vraag me toch af hoeveel Bokkers ik over me heen zou krijgen, als ik zou zeggen dat niet geloven in mijn ogen een ernstige ontkenning van de Waarheid is...