Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Vjestagirl schreef:Je bent daar trouwens geen gast op dat moment, je wilt er gast worden. Ze weigeren je, klaar.
De horeca in Nederland loopt niet zo heel briljant. En als ik dit soort dingen lees dan denk ik dat ik wel een klein beetje begrijp waarom. Het is gewoon te vaak niet echt een feestelijk avondje uit. In combinatie met het regelmatig vrij fantasieloze en niet altijd perfecte eten is de keuze dan toch ook regelmatig om dan maar thuis te blijven. Zeker als er iemand graag en goed kookt.
De vraag is dan ook of het vanuit het standpunt van de horeca wel handig is om het zo te doen.
Yontheke schreef:Wij hebben hier in Turnhout een hip restaurant zitten in het cinemacomplex. We gaan er vaak eten, vind de sfeer goed en het eten lekker. Bediening is 3x niets maar we storen ons er niet aan. Wat we al wel vaak hebben voorgehad is dat er bij ons een verkeerde rekening wordt gebracht.
Dit was echt al de 3de keer en er zaten echt niet veel mensen in de zaak. De rekening was minder dan we eigenlijk hadden gesoupeerd en hadden nu echt iets van: eigen schuld dikke bult. Dus gewoon de rekening op de tafel betaald en klaar.
Gingen boven in de bar nog iets drinken en echt een half uur later komt de eigenaar van het restaurant nog met de juiste rekening en of we dit wilde rechtzetten.. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet je eigen fouten maar in zien. Wat als hij ons niet naar de bar had zien gaan en we naar huis toe waren? Had hij toch ook pech gehad..

Band nog wat in elkaar geschoven en toen kon het er net mee door.
Tot het 12 uur werd, om 10 over begonnen we met friet te lopen, al 10 minuten te laat. Ceremoniemeester komt op hoge poten aangelopen, dat kón niet want de friet moest pas na het dankwoord. (wat volgens de planning die ze zélf aan ons doorgegeven hebben al om kwart voor 12 zou moeten zijn.) Uitgelegd over uitlopen enzo, en dat er mensen al friet hadden en je ze moeilijk kunt vragen of ze het weer in willen leveren 
Vjestagirl schreef:Yontheke schreef:Wij hebben hier in Turnhout een hip restaurant zitten in het cinemacomplex. We gaan er vaak eten, vind de sfeer goed en het eten lekker. Bediening is 3x niets maar we storen ons er niet aan. Wat we al wel vaak hebben voorgehad is dat er bij ons een verkeerde rekening wordt gebracht.
Dit was echt al de 3de keer en er zaten echt niet veel mensen in de zaak. De rekening was minder dan we eigenlijk hadden gesoupeerd en hadden nu echt iets van: eigen schuld dikke bult. Dus gewoon de rekening op de tafel betaald en klaar.
Gingen boven in de bar nog iets drinken en echt een half uur later komt de eigenaar van het restaurant nog met de juiste rekening en of we dit wilde rechtzetten.. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet je eigen fouten maar in zien. Wat als hij ons niet naar de bar had zien gaan en we naar huis toe waren? Had hij toch ook pech gehad..
Ja, ik vind het echt niet netjes van hem. Eigenlijk hoor je het natuurlijk aan te geven als je de foute rekening krijgt, maar als het voor de zoveelste keer gebeurd dan kan ik me ook voorstellen dat je zoiets hebt van: stik er maar in.
Ik ben wel benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Vjestagirl schreef:Wat niet kan, dat kan niet. Heel cru, maar ik bedien liever 10 tafels goed, dan 15 half omdat ik nou eenmaal maar 1 paar handen heb. Het hele topic staat vol met klachten over slecht bediend worden: wat willen we nou helemaal. Je kunt niet altijd krijgen wat je hebben wilt, hoe jammer dat ook is.
Vjestagirl schreef:Wendy schreef:Dan moet je maar ruimte maken.
ruimte maken? We hadden 2 containers aan elkaar als keuken, en een 3de container waar de toiletten en het kantoor in zaten. De binnenruimtes bestonden uit vaste tenten waar we dmv. houten wandjes uitstraling aan hadden gegeven. Het hele spul bestond al ruim 40 jaar. De rest was buitenruimte. Ruimte maken klinkt leuk, maar kan niet altijd.
Daarbij: als mijn baas het prima vindt dat wij op het terras zitten en daar lekker pauze houden, wie zijn jullie dan om het af te keuren? Het is toch haar zaak?
rookpauze bestaat niet bij ons (er is ook geen niet-rookpauze) maar als het heel even rustig is mag je best even achter gaan hangen, indien gewenst met een sigaretje. Mits je binnen 10 seconden weer met frisse adem op de vloer staat als het nodig is(en dus zelf tictac bij je hebt oid).
kan prima vind ik.
Magrathea schreef:Wij hebben geen pauzeruimte, maar het zou niet in de opkomen om te gaan pauzeren in het bijzijn van de gasten, voor zover we pauze hebbenrookpauze bestaat niet bij ons (er is ook geen niet-rookpauze) maar als het heel even rustig is mag je best even achter gaan hangen, indien gewenst met een sigaretje. Mits je binnen 10 seconden weer met frisse adem op de vloer staat als het nodig is(en dus zelf tictac bij je hebt oid).
Bij La Place hadden we wel een pauzeruimte maar als het lekker weer is gaat niemand binnen zitten natuurlijk... Dus we hadden een uithoekje van het terras voor onszelf beschikbaar, ca 30 meter bij de gasten vandaan. Wel zichtbaard maar wel buiten gehoorsafstand. En we moesten er wel een beetje netjes bij zittenkan prima vind ik.
@courses, amen
Berdien schreef:Hoop dan wel dat ze hun handen wassen daarna. Wil geen nicotinevingers aan mijn glazen hebben

Shadow0 schreef:De horeca in Nederland loopt niet zo heel briljant. En als ik dit soort dingen lees dan denk ik dat ik wel een klein beetje begrijp waarom.
Nicolletje schreef:Aan de ene kant wil de Nederlander dus écht een avondje uit, een beleving, aan de andere kant moet dat zo goedkoop mogelijk,
maar inflexibel, rigide houding (regel is regel!) onzorgvuldigheid (gewoon slécht werk afleveren) en niet met kritiek om kunnen gaan, die klachten hoor ik ook steeds vaker van buiten de horeca van de generatie die nu op de arbeidsmarkt is en wordt losgelaten.Nicolletje schreef:Misschien kom ik weer aanzetten met mijn generatie van numaar inflexibel, rigide houding (regel is regel!) onzorgvuldigheid (gewoon slécht werk afleveren) en niet met kritiek om kunnen gaan, die klachten hoor ik ook steeds vaker van buiten de horeca van de generatie die nu op de arbeidsmarkt is en wordt losgelaten.

Shadow0 schreef:Overigens is het volgens mij de generatie die er nu al zit die dat zo overbrengt, de jongeren doen vooral wat ze is aangeleerd.
Courses schreef:Als er iets niet gaar is ( fout van de keuken ) dan laat je toch de gast niet met die fout zitten? Als er een bepaalde allergie is, zet je de gast toch ook iets niet voor waar dat wel in zit. Etc etc. Daar kan ik met m'n gezonde verstand echt niet bij en ik snap ook niet dat menig persoon, als ik het hier mag geloven, dit wel in de horeca doet.
Brainless schreef:Maar de horeca wil (tegenwoordig) het liefst zoveel mogelijk flexibele mensen (met weinig contracturen) achter de hand hebben. Niet overal natuurlijk, maar wel bij de meeste.
Nicolletje schreef:CoronaLime schreef:genoeg jeugd op zoek naar bijbaantjes tegenwoordig
Ik ken echt zat restaurants die zitten te springen om goed personeel.
Maar dat goed-gedeelte is tegenwoordig écht moeilijk.