Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:43

Ik denk dat het verstandiger is om te zeggen dat je aan je max zit, dan extra mensen aannemen(als in nieuwe tafels) en die vervolgens waardeloos bedienen. Kwaliteit voor kwantiteit zou mijn baas zeggen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:54

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Je bent daar trouwens geen gast op dat moment, je wilt er gast worden. Ze weigeren je, klaar.

De horeca in Nederland loopt niet zo heel briljant. En als ik dit soort dingen lees dan denk ik dat ik wel een klein beetje begrijp waarom. Het is gewoon te vaak niet echt een feestelijk avondje uit. In combinatie met het regelmatig vrij fantasieloze en niet altijd perfecte eten is de keuze dan toch ook regelmatig om dan maar thuis te blijven. Zeker als er iemand graag en goed kookt.

De vraag is dan ook of het vanuit het standpunt van de horeca wel handig is om het zo te doen.

Wat niet kan, dat kan niet. Heel cru, maar ik bedien liever 10 tafels goed, dan 15 half omdat ik nou eenmaal maar 1 paar handen heb. Het hele topic staat vol met klachten over slecht bediend worden: wat willen we nou helemaal. Je kunt niet altijd krijgen wat je hebben wilt, hoe jammer dat ook is.

Yontheke schreef:
Wij hebben hier in Turnhout een hip restaurant zitten in het cinemacomplex. We gaan er vaak eten, vind de sfeer goed en het eten lekker. Bediening is 3x niets maar we storen ons er niet aan. Wat we al wel vaak hebben voorgehad is dat er bij ons een verkeerde rekening wordt gebracht.
Dit was echt al de 3de keer en er zaten echt niet veel mensen in de zaak. De rekening was minder dan we eigenlijk hadden gesoupeerd en hadden nu echt iets van: eigen schuld dikke bult. Dus gewoon de rekening op de tafel betaald en klaar.
Gingen boven in de bar nog iets drinken en echt een half uur later komt de eigenaar van het restaurant nog met de juiste rekening en of we dit wilde rechtzetten.. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet je eigen fouten maar in zien. Wat als hij ons niet naar de bar had zien gaan en we naar huis toe waren? Had hij toch ook pech gehad..

Ja, ik vind het echt niet netjes van hem. Eigenlijk hoor je het natuurlijk aan te geven als je de foute rekening krijgt, maar als het voor de zoveelste keer gebeurd dan kan ik me ook voorstellen dat je zoiets hebt van: stik er maar in.

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedaan hebben?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:54

Gisteravond hadden we een bruiloft, heb echt flink op mn handen moeten zitten, wát een zak van een ceremoniemeester zeg :=

Groep van 91 man, arriveerden om half 9, drankafkoop tot 12.00, dan lekkere zak patatjes met mayo en lekker om half 1 allemaal de deur uit. Om 8 uur kwam de ceremoniemeester stennis schoppen over de ruimte, de band had namelijk zoveel boxen en apparatuur mee dat de zaal ongeveer 50/50 verdeeld was over 5 man band en 91 gasten := Band nog wat in elkaar geschoven en toen kon het er net mee door.

Feestje begon, heel gezellig, erg leuke band met een leuk stel jongens dus als bediening nog wat leuks om naar te kijken ook :D Tot het 12 uur werd, om 10 over begonnen we met friet te lopen, al 10 minuten te laat. Ceremoniemeester komt op hoge poten aangelopen, dat kón niet want de friet moest pas na het dankwoord. (wat volgens de planning die ze zélf aan ons doorgegeven hebben al om kwart voor 12 zou moeten zijn.) Uitgelegd over uitlopen enzo, en dat er mensen al friet hadden en je ze moeilijk kunt vragen of ze het weer in willen leveren :+

Iedereen nog even een drankje om de friet mee weg te spoelen, en er bij gezegd dat dit het laatste rondje zou zijn, aangezien de drankafkoop maar tot 12 uur was. Ceremoniemeester hélemaal over de zeik, toen ik begon uit te leggen dat de drankafkoop maar tot 12 uur was begon hij tegen me te schreeuwen dat we dat niet konden maken en dat hij bij deze besloot dat we nog minstens een half uur door gingen. Liep toen maar de keuken in om dat tegen de baas te zeggen, wat we daar nou mee moeten, kwam hij erachteraan. Toen ontstond er een hele discussie die eindigde met mijn baas die de ceremoniemeester vroeg ''En daarvan mogen we de rekening naar u opsturen?''

Uiteindelijk tot kwart voor doorgegaan zonder extra kosten, om kwart voor iedereen mooi een laatste glaasje drinken. Als ze die nou even op zouden drinken zouden wij ook kunnen gaan beginnen met opruimen. Helaas. Uiteindelijk maar om half 2 tussen de mensen door begonnen met stofzuigen, band was ook al bezig met alle spullen in te laden. Uiteindelijk mochten we om 2.50 stoppen en toen ik om 3 uur naar huis ging gingen de laatste mensen pas weg... :z

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:55

Vjestagirl schreef:
Yontheke schreef:
Wij hebben hier in Turnhout een hip restaurant zitten in het cinemacomplex. We gaan er vaak eten, vind de sfeer goed en het eten lekker. Bediening is 3x niets maar we storen ons er niet aan. Wat we al wel vaak hebben voorgehad is dat er bij ons een verkeerde rekening wordt gebracht.
Dit was echt al de 3de keer en er zaten echt niet veel mensen in de zaak. De rekening was minder dan we eigenlijk hadden gesoupeerd en hadden nu echt iets van: eigen schuld dikke bult. Dus gewoon de rekening op de tafel betaald en klaar.
Gingen boven in de bar nog iets drinken en echt een half uur later komt de eigenaar van het restaurant nog met de juiste rekening en of we dit wilde rechtzetten.. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet je eigen fouten maar in zien. Wat als hij ons niet naar de bar had zien gaan en we naar huis toe waren? Had hij toch ook pech gehad..

Ja, ik vind het echt niet netjes van hem. Eigenlijk hoor je het natuurlijk aan te geven als je de foute rekening krijgt, maar als het voor de zoveelste keer gebeurd dan kan ik me ook voorstellen dat je zoiets hebt van: stik er maar in.

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedaan hebben?

Braafjes de juiste rekening betaald :)

Douce

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 12:01

Ik heb wel eens gehad dat we mensen ook de verkeerde rekening hadden gegeven. Ze hadden meer betaald dan moest. Toen ik er achter kwam waren ze net de deur uit. Dus ik nog naar ze toegesneld. Meneer mevrouw jullie hebben de verkeerde rekening betaald! Dus zij mee naar binnen om de rekeningen te bekijken. Zagen ze dat hun rekening goedkoper was. Toen vonden ze het zo eerlijk van me dat ik ze nog gehaald had, dat we het verschil als fooi kregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:03

Vjestagirl schreef:
Wat niet kan, dat kan niet. Heel cru, maar ik bedien liever 10 tafels goed, dan 15 half omdat ik nou eenmaal maar 1 paar handen heb. Het hele topic staat vol met klachten over slecht bediend worden: wat willen we nou helemaal. Je kunt niet altijd krijgen wat je hebben wilt, hoe jammer dat ook is.

Nou ja, het punt is dus dat de horeca daar uiteindelijk misschien wel meer last van heeft dan de gast. Het is ook niet alleen het besluiten dat er geen mogelijkheid meer is (want daar valt nog wel wat voor te zeggen: te slecht bedienen is ook niet fijn), maar vooral ook de manier waarop het hier in dit topic gebracht wordt: de klant moet niet zeuren, kan niet alles willen etc. Nou ja, een deel van de klanten zeurt ook niet - die blijft gewoon thuis en kijkt wel uit om nog eens impulsief uit eten te willen.

Je jaagt daarmee je bron van inkomsten weg. Mij persoonlijk lijkt dat niet handig.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:23

Vjestagirl schreef:
Wendy schreef:
Dan moet je maar ruimte maken.

ruimte maken? We hadden 2 containers aan elkaar als keuken, en een 3de container waar de toiletten en het kantoor in zaten. De binnenruimtes bestonden uit vaste tenten waar we dmv. houten wandjes uitstraling aan hadden gegeven. Het hele spul bestond al ruim 40 jaar. De rest was buitenruimte. Ruimte maken klinkt leuk, maar kan niet altijd.

Daarbij: als mijn baas het prima vindt dat wij op het terras zitten en daar lekker pauze houden, wie zijn jullie dan om het af te keuren? Het is toch haar zaak?

Hier wil ik graag even op reageren. Het is prima dat je baas dat doet met haar eigen zaak, maar dan moet je ook niet raar op kijken als sommige gasten zich eraan ergeren en vervolgens niet meer terugkomen. Ik kan daar zelf heel slecht tegen dus dat zou voor mij persoonlijk echt een dik minpunt zijn, is toch ook mijn recht om dat af te keuren? Ik kan en wil het niet verbieden, maar ik zou er wel voor kiezen het op een andere manier op te lossen. Desnoods ga je achter het pand staan, of loop je eerst 5 minuten en ga je op straat staan roken ofzo.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:27

Als ik hier verhalen hoor, en dan bijvoorbeeld kijk naar waar ik deze week heb gegeten en hoe het er bij ons aan toegaat.

Bijvoorbeeld, over het bedienen. Er word wel verwacht dat er op zo'n manier bediend word, niet te snel gereserveerd, dit dat. Maar als ik dan aangeef dat ik 't persoonlijk raar vind dat drankjes zonder dienblad worden uitgelopen, 'kan dat wel'. Mijn manier van bedienen is gewoon, tenzij 't spoed is met dienblad, klaar. Wat is te snel? 10 minuten, 15 minuten? Hoe lang wil je wachten op je eten, of wil je er juist tijd tussen hebben? Wat is nou echt perfect bedienen?

Iedereen heeft andere voorkeuren, de een gaat zo vaak uiteten dat het 'snel' moet, de ander wil de hele avond ervoor uittrekken, die wil weer graag wat tijd tussen de gerechten, de ander weer niet. Als we daar allemaal rekening mee moeten houden ( en geloof me, je kan 't heel krom maken bij mij ) maar dan staan wij er om 5 uur s'ochtens nog. Prima als u nog s'avonds naar de film moet, dan zorgen we dat het gewoon zo snel mogelijk in orde word gebracht. Maar de keuken werkt ook z'n bonnen af op een bepaalde manier, dat gerecht moet zo lang, dit moet zo lang, dat moet weer zo lang. Hoe kunnen wij nou in vredesnaam altijd alle wensen tegemoet komen?

Ik heb heel veel plezier in m'n werk, echt waar. Maar als ik af en toe hier voorbij zie komen wat er 'verwacht' word, dan vraag ik me echt af wat mensen denken dat we zijn. We zijn geen superhelden, wij kunnen ook maar een beperkt aantal dingen, en als ik 60 man heb zitten, kan ik moeilijk tegen de Chef zeggen dat 4 tafels een rustige avond hebben, 3 snel weg moeten, 2 met kinderen zitten dus dat niet te lang moet duren etc, dat is toch gewoon geen doen meer? Ik bedoel, sorry, maar dingen moeten wel een beetje reëel zijn. Mooi voorbeeld hiervan was Koninginnendag dan. Prachtig weer, terras bomvol met enorm veel doorloop, en mensen verwacht dat hun cappuccino ( wij werken met Illy koffie ) binnen 2 minuten voor hun neus staat. Houd je wensen alsjeblieft reëel. Als 't compleet idioot lang duurt ( kwartier ) okay. Maar wij kunnen geen 60 man binnen 2 minuten koffie voorzetten, dat is gewoon onmogelijk!

Nu ik zelf in de horeca werk kijk ik denk ik wel wat meer op dingen, maar om nog even terug te komen op die discussie van 'personeel pauze tussen de gasten'. Als ik ergens zou zitten eten, en het personeel kwam aan de tafel naast me even lekker pauze houden, sigaretje roken weet ik 't allemaal. Dan zou ik er niet meer terug keren. Wat imd inderdaad zegt, van mij part loop je even een blokje om om een sigaretje te roken, maar niet in het bijzijn van je gasten. Dat doe je gewoon niet. Zelfde met bij de bar rondhangen. Ook zoiets onzinnigs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:43

Wij hebben geen pauzeruimte, maar het zou niet in de opkomen om te gaan pauzeren in het bijzijn van de gasten, voor zover we pauze hebben :+ rookpauze bestaat niet bij ons (er is ook geen niet-rookpauze) maar als het heel even rustig is mag je best even achter gaan hangen, indien gewenst met een sigaretje. Mits je binnen 10 seconden weer met frisse adem op de vloer staat als het nodig is(en dus zelf tictac bij je hebt oid).

Bij La Place hadden we wel een pauzeruimte maar als het lekker weer is gaat niemand binnen zitten natuurlijk... Dus we hadden een uithoekje van het terras voor onszelf beschikbaar, ca 30 meter bij de gasten vandaan. Wel zichtbaard maar wel buiten gehoorsafstand. En we moesten er wel een beetje netjes bij zitten :) kan prima vind ik.

@courses, amen _/-\o_

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:45

Magrathea schreef:
Wij hebben geen pauzeruimte, maar het zou niet in de opkomen om te gaan pauzeren in het bijzijn van de gasten, voor zover we pauze hebben :+ rookpauze bestaat niet bij ons (er is ook geen niet-rookpauze) maar als het heel even rustig is mag je best even achter gaan hangen, indien gewenst met een sigaretje. Mits je binnen 10 seconden weer met frisse adem op de vloer staat als het nodig is(en dus zelf tictac bij je hebt oid).

Bij La Place hadden we wel een pauzeruimte maar als het lekker weer is gaat niemand binnen zitten natuurlijk... Dus we hadden een uithoekje van het terras voor onszelf beschikbaar, ca 30 meter bij de gasten vandaan. Wel zichtbaard maar wel buiten gehoorsafstand. En we moesten er wel een beetje netjes bij zitten :) kan prima vind ik.

@courses, amen _/-\o_

Dan is het tenminste netjes geregeld. Ik vind het persoonlijk ook niet fijn als ik in iemand rook zit.. Maar ze mogen van mij best roken in mijn zicht zolang ik er geen last van heb en ze niet met een heerlijke rookwalm aan mijn tafel staan en ondertussen het eten serveren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:46

Berdien schreef:
Hoop dan wel dat ze hun handen wassen daarna. Wil geen nicotinevingers aan mijn glazen hebben :=

Geld aanpakken of creditcards is veel goorder... Of als ze de hele tijd aan hun haar zitten, of aan hun neus... Of hun handen niet hebben gewassen na wc-gang...
Op veel meerdaagse festivals is er voor het personeel geen douche-gelegenheid....of is de water-toevoer tijdelijk stuk...

Wat dat betreft kan je maar beter niets weten :=

Als ik de verhalen hier hoor weet ik ineens weer waarom ik niet meer in de horeca werk. Je kan gewoon echt nóóit wat goed doen.
En tegenwoordig zijn de mensen nog veel erger dan vroeger.

En daar zit ook een groot probleem. Vind maar eens personeel dat horeca-werk wil gaan doen.
Mijn vorige werkgever heeft me weleens op zijn knieën bijna teruggesmeekt.
Veel jonge mensen doen het als bijbaantje, sowieso omdat het je lichaam kapot maakt na tig jaar en je komt geen steek verder dan bordjes lopen, al dan niet als manager, maar die mensen hebben echt vaak geen feeling voor het vak en komen alleen werken omdat het meer geld oplevert dan bij de AH werken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:21

Shadow0 schreef:
De horeca in Nederland loopt niet zo heel briljant. En als ik dit soort dingen lees dan denk ik dat ik wel een klein beetje begrijp waarom.

Het is een combinatie van dingen.
Nederlanders besteden sowieso minder van hun inkomen aan horeca dan bijv. in Spanje. Dat zou kunnen omdat de overige kosten hier ook hoger liggen. (nu met de crisis in Spanje weet ik effe niet hoe en wat)

Daarnaast zijn wij niet zo'n uitgaansvolkje in die zin dat we elk hapje of drankje buiten de deur nuttigen of met de lunch of na het werk nog even wat buiten de deur drinken/eten.
Nee wij nemen de bammetjes mee in een plastic zakje en om 18.00u zitten we aan de stamppot en om 20.00u kijken we GTST.
We hebben in Nederland relatief veel singles en die gaan ook niet gauw elke avond uit eten of ergens wat drinken, zeker niet met de huidige prijzen.

Grotendeels heeft dat te maken met het feit dat wij vrij goedkoop zijn in de supermarkt in vergelijking met andere landen, en juist weer duur in de horeca.
Het gat is veel te groot.

http://fsin.nl/nieuws/114/zeven-trends-voor-2012

Aan de ene kant wil de Nederlander dus écht een avondje uit, een beleving, aan de andere kant moet dat zo goedkoop mogelijk, of niet te ver van huis, of niet ergens waar je ook nog 30 euro parkeerkosten kwijt bent.
Aan de andere kant heeft de horeca ook zelf te maken met hun prijsstijgingen, de inkoop van goede spullen is vrij duur, maar ook de belastingen en de huur van de panden zijn vaak flink hoog.
De gemeente gebruikt de horeca ook nog als melkkoe voor vergunningen http://www.missethoreca.nl/Hotel/Nieuws ... OR039817W/

Al met al is het niet makkelijk om in Nederland een horecabedrijf te hebben én te houden en ze kunnen steeds minder makkelijk concurreren.
Je zou kunnen denken, de prijzen omlaag, maar dan gaat dat weer ten koste van de kwaliteit > meer kwantiteit.
En vervolgens klaagt iedereen weer over slechte bediening, slecht eten....

Net zoals dat veel winkels in het slop zitten vanwege het hele systeem (wie winkelt er nou nog?? internet, alles lekker thuis) is dat helaas ook aan het gebeuren met de horeca.

Daarbij is het al een paar jaar niet meer verplicht om een diploma of iets dergelijks te hoeven hebben (behalve sociale hygiëne), dus eigenlijk kan elke 'idioot' een restaurant beginnen, en wij, als horecaleverancier, zien dat dus ook gebeuren ;(
Vaak kunnen ze de wijnen op hun eigen kaart nieteens fatsoenlijk bestellen.....

Of, maar dat mag ik hier vast niet zeggen, gebruiken ze hun zaak om geld wit te wassen, of komen in de schulden en vertrekken met de noorderzon naar hun eigen land...of laten zich failliet verklaren en beginnen vrolijk in een andere stad een nieuwe zaak

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:09

Nicolletje schreef:
Aan de ene kant wil de Nederlander dus écht een avondje uit, een beleving, aan de andere kant moet dat zo goedkoop mogelijk,

... maar de horeca denkt vervolgens dat het een het ander uitsluit: dat de gast bij een goedkoop restaurant niet dat avondje uit hoeft te verwachten. Terwijl dat veel meer met uitstraling te maken heeft, en wat fantasie en creativiteit, en zorg. Dat hoeft qua geld niet veel te kosten - maar het vereist wel een wat andere instelling.

De klachten die hier in het topic genoemd worden zijn namelijk vooral onverschilligheid, onzorgvuldigheid en inflexibiliteit van het personeel, dingen die te koud of niet gaar zijn, en situaties waarbij de klachten niet goed opgepakt worden. Dat zijn allemaal zaken die je niet met duurdere producten moet oplossen of zelfs kunt oplossen. Dat is echt mentaliteit.

En dat zie je hier in het topic ook best terug vind ik: er zijn gelukkig aardig wat mensen die met plezier en enthousiasme hun werk zo goed mogelijk doen, maar er zitten wat mij betreft ook reacties tussen waarvan ik denk: als je daar ook maar een fractie van laat merken in je werk, zou dat op mijn avondje uit al heel veel weerslag hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:19

Misschien kom ik weer aanzetten met mijn generatie van nu :z maar inflexibel, rigide houding (regel is regel!) onzorgvuldigheid (gewoon slécht werk afleveren) en niet met kritiek om kunnen gaan, die klachten hoor ik ook steeds vaker van buiten de horeca van de generatie die nu op de arbeidsmarkt is en wordt losgelaten.

Dit kan je oplossen door goed management, maar ook dat is tegenwoordig zeldzaam in de horeca.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:24

Nicolletje schreef:
Misschien kom ik weer aanzetten met mijn generatie van nu :z maar inflexibel, rigide houding (regel is regel!) onzorgvuldigheid (gewoon slécht werk afleveren) en niet met kritiek om kunnen gaan, die klachten hoor ik ook steeds vaker van buiten de horeca van de generatie die nu op de arbeidsmarkt is en wordt losgelaten.

Ja, je ziet dat op veel meer plekken. Overigens is het volgens mij de generatie die er nu al zit die dat zo overbrengt, de jongeren doen vooral wat ze is aangeleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:29

@Nicolletje
Vroeger was het ook anders. De werknemer deed wat de baas zei, en als de klant een klacht had, loste de baas (die er ook altijd was) dat op.
Nu lopen er vaak meerdere managers rond (als ze al aanwezig zijn), met verschillende opvattingen over en oplossingen van klachten.
Ook worden de werknemers minder gestuurd dan vroeger (maw je zoekt het maar uit).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:37

Nu ben ik dan misschien een model werknemer, ik weet 't niet. Maar sommige dingen die ik hier hoor wat hierboven dan genoemt word, infexibel en rigide houding etc, dat gaat er bij mij dus echt niet in.

Als er iets niet gaar is ( fout van de keuken ) dan laat je toch de gast niet met die fout zitten? Als er een bepaalde allergie is, zet je de gast toch ook iets niet voor waar dat wel in zit. Etc etc. Daar kan ik met m'n gezonde verstand echt niet bij en ik snap ook niet dat menig persoon, als ik het hier mag geloven, dit wel in de horeca doet.

Nu moet ik zeggen dat ik het wel met Nicolletje eens ben wat betreft de werkhouding van de mensen in de arbeidsmarkt momenteel. Ik heb me eigenlijk altijd verantwoordelijk gevoelt voor m'n werk, bij de HEMA al en bij m'n huidige werk, en dat kon je ook gewoon zien. Ik wil niet dat mensen met een negatief beeld de winkel uitlopen / het restaurant verlaten, dat is niet waarvoor wij er staan en ik vind ook, als je ergens werkt dat je je op z'n minst geroepen moet voelen om de mensen die je bediend ( klanten, gasten ) dit ook op de manier te doen, hoe je dit zelf ook graag ziet. Dus niet als er iets valt niet op of om kijken, geen interesse tonen en een beetje niks staan doen. Dan ga je maar thuis op de bank zitten want dan zijn er genoeg mensen die het in jou plaats wel willen doen. ( Al valt dit ook nog te bezien maar toemaar, 't gaat even om 't idee. ) Ik zou voor geen goud meer terug willen naar m'n oude werk. Verschillende redenen, maar de grootste is toch wel dat het personeel wat daar nu rondloopt, zo ongemotiveerd, verveeld en chagrijnig erbij loopt, en zich totaal niet verantwoordelijk voelen voor het werk dat ze doen. Dat ik denk ik met 3 uur compleet zou uitvallen tegen verscheidende personen daar op de werkvloer. Ik kan daar gewoon echt NIET tegen. Als je er geen zin in hebt, doe je maar alsof je er zin in hebt. De klanten / gasten hoeven echt niet te weten dat jij net een uur geleden je bed bent uitgerold omdat je teveel gezopen had.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:42

Bij wat hier omschreven word hebben wij ook een paar model werknemers rondlopen, zelfs een model-baas als ik het zo lees :=

Snap de instelling van heel veel mensen ook niet, als je je werk toch niet leuk vind ga je toch lekker ergens anders heen? Zelfs als eigenaar, als jij merkt dat je personeel er geen plezier in heeft, ga dan lekker op zoek naar een ander, genoeg jeugd op zoek naar bijbaantjes tegenwoordig :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:46

Shadow0 schreef:
Overigens is het volgens mij de generatie die er nu al zit die dat zo overbrengt, de jongeren doen vooral wat ze is aangeleerd.

Ja klopt, ik zat te twijfelen om dat neer te zetten, de vaders en moeders van nu die dit hebben overgebracht zijn trouwens ook meteen de managers van nu.

Maar ik wil nog even terugkomen op die jongen die buiten een sigaretje ging roken.

Wij weten niet hoe lang hij al aan het werk was. Als je om 16.30u begint, bij 'normaal' werk heb je dan om 19.00u recht op een kwartiertje pauze, als je dit vertaalt naar kantoortijden, maarja meestal zit een restaurant dan net vol.
Als hij alleen stond, dan kan hij moeilijk lekker beneden gaan zitten koffie drinken, hij moet wel weer per direct beschikbaar zijn zodra er iemand wat wil hebben.
Ergens kan ik me wel voorstellen dat hij daarom op het terras ging staan roken, effe wat anders, en niet dacht bekijk het maar ik neem pauze! En wel nu! Beneden!

Er zijn misschien best toko's die het allemaal wel goed geregeld hebben, de pauze's, maar ik heb het echt zelden meegemaakt.
Meestal moest ik dan om half 5 eten (wie heeft er dan honger??) of als je later at, dan kon je het vaak na 1 hap wel vergeten om die avond nog te kunnen eten, als er gasten binnenkwamen moest je toch paraat staan.

En dan hoor ik de hele tijd hier "als je rookt moet je maar niet in de horeca gaan werken" (ik denk dat van alle bedrijfstakken de horecamedewerkers zelfs de grootste rokers zijn!) of "als je dit of dat niet kan regelen moet je geen zaak beginnen!"

Ik ben het met je eens qua kritiek hoor, zeker.
Maar als horeca-medewerker moet je áltijd klaar staan met een glimlach en je kan vaak niet als baas zeggen "ga maar naar huis" of "ga anders maar iets anders doen".
Ik heb moeten werken terwijl ik berichten kreeg van overleden oma's en vrienden, met kerst staan werken terwijl het net uit was met mijn eigen relatie nou leuk hoor, moeten werken terwijl ik van mijn paard gevallen was.

Je kán niet afzeggen, je staat ingeroosterd en zo op het laatste moment is er meestal niet nog iemand die in kan vallen.

En met die wetten van tegenwoordig kost het de baas ook nog eens veel geld als hij iemand voor een uurtje op laat draven en het bleek achteraf toch niet nodig (je moet iemand dan 3 uur uitbetalen, bron)
Dus als het onverwachts druk is kan het de werkgever een hoop geld kosten als hij een legertje extra personeel aan laat rukken.

Ik werk nu al een paar jaar op kantoor, maar het is daar gewoon veel makkelijker om te zeggen, joh, ga maar wat eerder naar huis, of laat maar, ik pak de telefoontjes wel van je over, of dat komt anders morgen wel.

Courses schreef:
Als er iets niet gaar is ( fout van de keuken ) dan laat je toch de gast niet met die fout zitten? Als er een bepaalde allergie is, zet je de gast toch ook iets niet voor waar dat wel in zit. Etc etc. Daar kan ik met m'n gezonde verstand echt niet bij en ik snap ook niet dat menig persoon, als ik het hier mag geloven, dit wel in de horeca doet.

Dat is zeker waar. Maar wat betreft allergie kan het best moeilijk zijn, als bijvoorbeeld in de voorbereiding dingen al van te voren gemengd worden en het is dan vervolgens volle bak, en iemand komt zonder van te voren te melden aanzetten met dat hij of zij dat wel wil, maar dan zónder....
Je moet het dan vervolgens maar net allemaal op voorraad hebben als restaurant én de tijd en personeel hebben om het apart klaar te maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:47

CoronaLime schreef:
genoeg jeugd op zoek naar bijbaantjes tegenwoordig :j

Ik ken echt zat restaurants die zitten te springen om goed personeel.
Maar dat goed-gedeelte is tegenwoordig écht moeilijk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:56

Als ik dan m'n oude werk als voorbeeld neem. Zo'n 200+ vestigingen overal in Nederland, goede voorwaarden dat wat betreft, duidelijke regels, jong personeel in de weekenden.

Ik heb er echt een super tijd gehad, heel gezellig, super leuke collega's en ik had echt plezier in m'n werkt. Het spul wat nu achter de kassa zit is amper 14, snapt er de ballen niet van ( en dat dan voor de zomervakantie? Uit ervaring; dat gaat niet werkennnnn. ) en kijken alsof ze vast geketend zitten aan die balie in plaats van dat ze er humor in hebben. Ik heb vaak genoeg in het begin stomme fouten gemaakt, tja, sorry, ben net nieuw, zet je 't recht, maak je even een praatje met de klant in kwestie en vaak was het begrip er echt wel. Naarmate de tijd dat ik daar werkte, heb er 3 jaar gewerkt, werden problemen vaak eerst langs mij heen gevraagd voordat ( als ik 't echt niet kon oplossen / wist ) het naar m'n leiding ging. Prima, ik vond 't fijn te helpen, leiding kon hun werk verder afmaken, top toch? Ik liep altijd vrolijk door de winkel heen, zelfs achterin de winkel was ik alert op het alarm etc. Toen hadden we al mensen dat ik echt dacht 'Waarom is die aangenomen?' maar nu is het al helemaal om te janken. Ze gaan er werken omdat 'mijn vriendin er ook werkt' en voeren geen klap uit.

Ze zullen me nog missen daar.
Tuurlijk loopt er wel goed personeel rond, maar dat is momenteel denk ik 10% van de 100%.
Het meeste is gewoon 'Oh, het is 5 uur? Tijd zit erop, geld verdient, EINDELIJK NAAR HUIS.'

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:58

Maar de horeca wil (tegenwoordig) het liefst zoveel mogelijk flexibele mensen (met weinig contracturen) achter de hand hebben. Niet overal natuurlijk, maar wel bij de meeste.

Ze zijn bewust op zoek naar (jonge) studenten die enkele uren per week kunnen werken, waardoor je veel verschillend personeel op de vloer hebt lopen. Hierdoor is het overzicht ook een stuk minder (en ook de communicatie naar het personeel). Daarnaast ook nog vaak een extra manager en kok erbij en de "puinhoop" is compleet.
Dit probleem zie je trouwens ook bij veel winkels.

Personeel die niet weet dat er regels veranderd zijn of dat ze onverwacht wel (of ineens niet meer) ingeroosterd zijn.
Gelukkig is dat niet overal zo! Maar vaak is dat wel oorsprong waar het fout gaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:02

Ja een bedienend grietje van die haringparty van van de week, die wees verveeld naar mijn ijsthee waar nog 2 slokken inzaten
"kan die mee?"
Dus ik zei: "Ja hoor, als ik bij deze een nieuwe mag bestellen?"
Ze keek me aan zo van 'blub' :o?
Nooit meer een nieuwe gehad.

Brainless schreef:
Maar de horeca wil (tegenwoordig) het liefst zoveel mogelijk flexibele mensen (met weinig contracturen) achter de hand hebben. Niet overal natuurlijk, maar wel bij de meeste.

Dat was vroeger al zo. Ik heb tig jaar in Amsterdam bij een restaurant keten gewerkt en het management van kantoor wilde mij maar al te graag weg hebben (te duur) maar het argument was altijd: voor Nicole moeten we 2, misschien zelfs 3 goedkope mensen neerzetten, wat is dan uiteindelijk voordeliger??
Maar wie wil er nou tegenwoordig nog fulltime in de horeca werken? Al mijn vroegere collega's zijn eruit gestapt, in elk geval uit de loondienst.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:06

Koks willen graag fulltime werken omdat zij vaak het hoofdinkomen verzorgen.
Ook "oudere" kelners zouden graag fulltime werken.

Daarnaast is het wel veranderd toen de CAO werd aangepast.
Vroeger kreeg je 's avonds en in het weekend meer betaald, waardoor het personeel makkelijker in het weekend wilde werken.
Tegenwoordig is het basissalaris omhoog gegaan en zitten alle uren erbij in (uitgezonderd 1ste kerstdag en nieuwjaarsdag.. zo uit mijn hoofd).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:06

Nicolletje schreef:
CoronaLime schreef:
genoeg jeugd op zoek naar bijbaantjes tegenwoordig :j

Ik ken echt zat restaurants die zitten te springen om goed personeel.
Maar dat goed-gedeelte is tegenwoordig écht moeilijk.

Dat zeg ik ook in mijn post, degenen zonder motivatie gewoon lekker laten varen en op zoek naar de volgende :j