Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:55

noekje schreef:
Oke dankjewel. Dan ook weer de volgende vraag; vanaf wanneer konden mensen schrijven?
Het lijkt mij niet dat in die tijd de gewone mens kon schrijven..

De eeste geschriften komen uit het oude irak, mesapotamie, het spijkerschrift ongeveer 3000 voor Christus. In die tijd kon men zeker wel schrijven. De Thorah is meer dan 5000 jaar oud, Jezus 2000 jaar geleden. Joden konden natuurlijk hen eigen geschriften lezen, als je kijkt hoe belangrijk het nog steeds is voor joden om de heilige geschriften te bestuderen dat moet toen ook zo geweest zijn. De dode zee rollen zijn origineel en van voor christus. Ook de romeinen konden schrijven, dus dat moet geen issue zijn geweest.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:57

leuke discussie, ik kijk vanavond nog even.

Overigens geloven moslims overtuigd wel in Jezus.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Daphna op 05-05-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:57

Aha ik zie wat je bedoelt. Gewoon een van de wonderen van god dat ze plotseling konden schrijven.

Daphna; onder de apostelen zaten doodnormale vissers, arbeiders zo kan je het ook wel zeggen. Denk je dat die konden schrijven?

Daphna

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:59

Ook doodnormale vissers en arbeiders zijn vanuit het geloof verplicht iedere shabbat zich volledig te wijden op het bestuderen van het geloof, door lezen en bidden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:00

Haha je zegt het lekker sarcastisch, maar, ja dat is de verklaring naar mijn weten.

Ik smeer hem nu, lees vanavond ofzo wel weer even verder :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:39

Elan schreef:
Het referentiekader van een grote groep gelovigen vind ik dusdanig zwak, verklaringen vind ik veelal bestaan uit gebakken lucht. Dus nee, mijn referentiekader komt voort uit mijn 'levenservaringen' en mijn 'normen & waarden' en daar ben ik gelukkig mee. ;)

Hier sluit ik me bij aan :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:42

http://www.youtube.com/watch?v=XdkyLrDpaUg&feature=fvst

And I quote:

Bill Maher: "If Santa clause can hit every house in the world.."
Ex-jew for jezus: "I don't believe in santa clause"
Bill Maher: "Of course not that's one man flying around the world dropping present out of a chimney, but one man hearing everybody murmer to him at the same time, that..... I get :P "

:+
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 05-05-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:47

Ík geloof niet.
Waarom niet , heel simpel ik kom niet uit een gelovig gezin , ben zo dus ook niet opgevoed.
Ik heb respect voor mensen die geloven , maar als mensen mij een geloof willen opdringen dan hebben ze wel ruzie met me ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:51

Iedereen die tegen mij zegt dat ze zeker weten wat er gebeurt als je dood gaat, daar moet ik het mee oneens zijn. Ik beloof je dat je dat niet weet. Hoe kan ik dat zo zeker weten? Nou omdat ik zelf het niet weet, en jij hebt geen mentale superkracht die ik niet heb. De enige gepast houding die mensen moeten hebben tegenover de grote vraagtekens van het leven is niet de arrogante overtuiging en zekerheid waarmee (ALLE) religies zijn doordrenkt. De enige gepaste houding tov van je medemens is twijfel. Want twijfel is bescheidenheid. En bescheiden is wat mensen meer moeten zijn zeker omdat de geschiedenis van de mensheid bol staat met dingen die (achteraf) niet goed bleken te zijn.

En voor de mensen die zichzelf maar een beetje religieus noemen, die mensen moeten eens goed in de spiegel kijken, en realiseren dat de rust en comfort die religie met zich mee brengt, dat daar een verschrikkelijke prijs voor is betaald in het verleden, en hoogstwaarschijnlijk ook in de toekomst.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:55

Mooi gesproken christel. :j

Overigens geldt je laatste alinea (gelukkig) niet voor alle religies. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:06

Zooist schreef:
Duidelijk verhaal Mick!

Mambo Beach, wij kennen elkaar??? Moet even denken hoor maar jij bent toen bij mijn veulen wezen kijken?

Maar herkennen zal je me wel. Er is er hier in de omgeving maar 1 met van die lange giraffebenen! Hahahahaha!

Alleen ben ik wel erg veranderd hoor!

Moet ook echt weer naar de kapper maar is even druk hier. ( zo'n zin is echt al shocking vooral ook voor mijn man. Ik ben geloof ik in al die jaren samen twee keer geweest om bij te punten. Haha! )

Yep, klopt! :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:07

Angelita schreef:
Mooi gesproken christel. :j

Overigens geldt je laatste alinea (gelukkig) niet voor alle religies. :)

Uiteraard niet voor alle religies, maar wel voor laten we zeggen de 3 bekendste: Jodendom, christendom, Islam.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:11

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:

Mijn geloof? :? Je keert je nu tegen mij, weet niet waarom of waarvoor...

Ik keer me alleen tot jou als jij je 100% indentificeert met jouw geloof. Als jij anders denkt dan de standaard christen dan moet je het niet zo opvatten.

Joh, als jouw geloof is dat je een heiden bent, prima hoor! :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:15

MamboBeach schreef:
christel1857 schreef:
Ik keer me alleen tot jou als jij je 100% indentificeert met jouw geloof. Als jij anders denkt dan de standaard christen dan moet je het niet zo opvatten.

Joh, als jouw geloof is dat je een heiden bent, prima hoor! :)

heiden, infidel, ongodsdienstig, onkerkelijk, wangelovig, atheist. Noem mij maar gewoon christel. En wie ben jij?

EDIT: En jij maakte de vergelijking tussen iemand die iets slechts doet en een heiden. Onder het mom van: "omdat ik dat gewoon een heiden noem" Wéét wat je zegt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:19

Beetje bluswater nodig dames?

Hier is nu wel genoeg over gesproken. Zullen we het hier weer over de topicvraag hebben?

Dit onderwerp kan als jullie de behoefte hebben verder via PB of weet ik hoe.

Alvast bedankt!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:22

Hoi Christel, ik ben MamboBeach! :D

Ik weet wel wat ik zeg en wat ik schrijf alleen je vat het heel persoonlijk op en je begrijpt het niet, geeft ook helemaal niets hoor... Andere keer beter toch. :)

Zooist, je verhaal vind ik ook erg bijzonder hoor!
Je hoort heel vaak dat mensen in een benarde situatie uitkomen bij God.
Maakt ook niet uit hoe of wat op of welke manier, als jij je er goed bij voelt is het toch prima.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:29

Ik ben niet christelijk opgevoed, en ook niet echt gelovig.

Laat ik 't kort samenvatten

Wel:
- Dat er iets of iemand is die er voor je is, niet praat of iets dergelijks.

Niet:
Eigenlijk alles behalve dat... :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:36

Waar ik gewoon problemen mee heb is dat tot op de dag van vandaag uit naam van 1 of andere religie mensen bruut worden afgeslacht. En iedere gelovige, of dat nu een moslim is of een christen of whatever, geeft dan standaard als antwoord "Maar dat is niet waar de bijbel over gaat, dat is niet wat ons wordt geleerd, dat is niet wat god wil"
Nu ben ik het eens met het feit dat religie niet geweldadig is, of vredelievend, het zijn mensen die geweldadig zijn of vredelievend. Maar dan heb je mensen die zeggen "Oh god, ik doe alles wat u me opdraagt". En dan is er een groot gat. Want god praat niet tegen iedereen, om ons allemaal te vertellen wat we moeten doen. Dus dan krijg je mensen die dat gat opvullen, mensen met slechte motivaties, mensen die gewoon menselijk zijn. Maar god praat niet tegen hen, de mensen praten tegen god. Of er een god is die luistert? Dat is een vraag die ik open zal laten. Het feit dat er een groot gat is die opgevuld wordt vind ik beangstigend.
En daar zit het verschil tussen geloof en kennis. Want als je zegt dat je gelooft dan is er een gat tussen dit mysterie en wat je wilt bereiken. Als je denkt de kennis te hebben dat jezus(voorbeeld) de zoon van god is. En als je denkt dat je de kennis hebt dat god of jezus tegen je praat, als je vind dat dit een feit is, dan ben je behoorlijk schizofreen.
Het beangstigende aan religie is dat het een machtig wapen is wereldwijd gezien, waarmee je iedere ideologie kunt rechtvaardigen. Of dat nu ideologie over vrede en tolerantie is, of over oorlog en intolerantie.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:48

Zo dan Christel. Noem je me eerst al 'serieus, noem je me nu schizofreen. :P

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:50

Zooist schreef:
Zo dan Christel. Noem je me eerst al 'serieus, noem je me nu schizofreen. :P

Dat ben je in mijn ogen ook als je zegt 100% zeker te weten dat god dingen in je oor fluistert ja. Sorry, ik weet dat je dit absoluut niet wilt horen. Maar zo denk ik er over, en ik wil je niet beledigen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:54

Over dat gat ben ik het niet helemaal eens.

Ik geloof dat God wel degelijk tegen iedereen praat. Je moet alleen de deur open doen als Hij aanklopt.

Ik ben er zeker van dat God luistert. Ik ben er ook zeker van dat Hij antwoord geeft. Ik ben er ook zeker van dat Hij nu al een paar dagen op jouw deur klopt en ik ben er ook zeker van dat er een dag komt dat jij jouw deur open doet.

Nu zal je me voor gek verklaren, dat kan er makkelijk bij, haha! Maar please, laat me weten dat jouw deur door jou open gedaan is. Ook al is het over 20 jaar.

Mij kan je niet beledigen hoor! Is toch lekker jouw mening! Vasthouden dan die mening!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:57

Zooist schreef:
Over dat gat ben ik het niet helemaal eens.

Ik geloof dat God wel degelijk tegen iedereen praat. Je moet alleen de deur open doen als Hij aanklopt.

Ik ben er zeker van dat God luistert. Ik ben er ook zeker van dat Hij antwoord geeft. Ik ben er ook zeker van dat Hij nu al een paar dagen op jouw deur klopt en ik ben er ook zeker van dat er een dag komt dat jij jouw deur open doet.

Nu zal je me voor gek verklaren, dat kan er makkelijk bij, haha! Maar please, laat me weten dat jouw deur door jou open gedaan is. Ook al is het over 20 jaar.

Mij kan je niet beledigen hoor! Is toch lekker jouw mening! Vasthouden dan die mening!

Fijn dat jij de dingen wel zeker weet. Ik vind niet dat ik zelf genoeg kennis heb om iemand anders te vertellen dat ik zeker weet dat over 100 jaar religie is uitgestorven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:01

Gelukkig maar!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:05

@ zooist:
christel1857 schreef:
Iedereen die tegen mij zegt dat ze zeker weten wat er gebeurt als je dood gaat, daar moet ik het mee oneens zijn. Ik beloof je dat je dat niet weet. Hoe kan ik dat zo zeker weten? Nou omdat ik zelf het niet weet, en jij hebt geen mentale superkracht die ik niet heb. De enige gepast houding die mensen moeten hebben tegenover de grote vraagtekens van het leven is niet de arrogante overtuiging en zekerheid waarmee (ALLE) religies zijn doordrenkt. De enige gepaste houding tov van je medemens is twijfel. Want twijfel is bescheidenheid. En bescheiden is wat mensen meer moeten zijn zeker omdat de geschiedenis van de mensheid bol staat met dingen die (achteraf) niet goed bleken te zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:22

Ik zei 10 jaar geleden precies hetzelfde!

Echt leuk om te lezen!