Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zwerte schreef:Interessante site Anneliesdj, ik heb het gratis boek opgeslagen en ga het eens lezen als ik dr tijd voor kan vinden.
Wel heb ik ook onmiddelijk mijn vraagtekens erbij omdat hij zn hele leven al gelovig is, theoloog is en dus vanuit een gelovig standpunt ernaar kijkt. Hij geloofde er eerst wel in een daarna niet meer. Maar ik krijg wel gelijk de kriebels ervan om dan zo'n boek aan God op te dragen en alle citaten e.d. die gelijk aan het begin staan. Maakt de boel wel erg gekleurd. Neemt niet weg dat ik het serieus ga lezen natuurlijk, je kijkt alleen nog een tikkie kritischer bij zoiets. (doe ik met wetenschappelijke artikelen ook btw, een onderzoek gesponsord door de fabrikant moet je veel kritischer op zijn bijv.)
Ik bladerde het net even door en het viel me wel gelijk op dat er bij de gekko al gelijk een zin staat dat het wel een geweldig ontwerp is en dat het dus evolutionair niet kan. Die redenatie is dus echt onzin. Dat iets ingewikkeld is, sluit evolutie echt niet uit. En dat is een opvallend veel gehoord argument van creationisten (wat deze man zichzelf ook noemt)
anneliesdj schreef:Die dr Jobe Martin was een evolutionist en gaf ook lezingen daarover, hij is aan het denken gezet door vragen van christelijke studenten waardoor hij het verder is gaan onderzoeken.
beantsje schreef:eigenlijk zou ik de discussie willen uitbreiden naar de creationisten.
De bijbel is niet overal letterlijk te nemen, daar zullen jullie het toch mee eens zijn, hoop ik. Waarom de schepping wel? Wat is daar de essentie van?
Citaat:4 Dit is de geschiedenis van het ontstaan van de hemel en de aarde, zoals ze geschapen zijn.
Toen de HEER God aarde en hemel maakte, 5 waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de HEER God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, 6 om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. 7 Toen boetseerde de HEER God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
8 Daarna legde de HEER God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. 9 De HEER God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten.
beantsje schreef:eigenlijk zou ik de discussie willen uitbreiden naar de creationisten.
De bijbel is niet overal letterlijk te nemen, daar zullen jullie het toch mee eens zijn, hoop ik. Waarom de schepping wel? Wat is daar de essentie van?
Hermelientje schreef:... binnen de evolutieleer zou het ook nog zo kunnen zijn dat die lange nek eigenlijk niet echt handig was, maar dat de vrouwtjes gewoon op "de langste" vielen ...
Snader schreef:Hermelientje schreef:... binnen de evolutieleer zou het ook nog zo kunnen zijn dat die lange nek eigenlijk niet echt handig was, maar dat de vrouwtjes gewoon op "de langste" vielen ...
Dat is de verklaring die een bioloog mij ooit eens heeft verteld.Om precies te zijn, het schijnt dat de mannen hun nek als wapen gebruiken tijdens de gevechten om een vrouw. Op die manier heeft een giraffe met een lange nek een grotere kans om zijn genen door te geven.
Naar wat ik me herinner is een lange nek (over het geheel genomen) niet zozeer van dagelijks belang, eerder nadelig (bijvoorbeeld bij het drinken). Het lijkt mij dan aannemelijk dat zowel een langere nek (t.b.v. paring) als een betere bloedsomloop (t.b.v. de kans op overleven) van belang en dus onderhevig zijn aan natuurlijke selectie.
Verbeter me als ik het fout heb onthouden, mijn geheugen is niet geweldig.
Rani007 schreef:Als we eerlijk en wetenschappelijk een discussie willen voeren is het wel wenselijk dat er wat creationisten bijkomen, ja.
anneliesdj schreef:Hetzelfde stukje uit de statenvertaling; (incl. de tekst ervoor!)
1 Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir.
anneliesdj schreef:Die bijbeltekst was een reactie op de post van beantsje.
Ik ben er nog niet uit of het scheppingsverhaal letterlijk genomen moet worden, doet er ook niet toe denk ik.
Citaat:De bijbel is niet overal letterlijk te nemen, daar zullen jullie het toch mee eens zijn, hoop ik. Waarom de schepping wel? Wat is daar de essentie van?