Van haar kant uit begrijp ik ergens wel dat ze haar droomjob, die ze op een gouden blaadje aangeboden kreeg, niet wou laten schieten.
Maar moest dat mijn nieuwe collega worden, ik had ze toch echt hartsgrondig vervloekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Mijn schoonzus was net 3 maanden zwanger toen ze een mooi voorstel kreeg van een werkgever vlakbij huis. Heeft flink wat kunnen bedingen qua loon en uren en pas gemeld de dag dat ze ging tekenen dat ze zwanger was. Ze zit zelf in HR dus weet perfect dat ze haar niks konden maken, alle afspraken waren al gemaakt, ze had al een kopie van het contract als voorstel gehad etc.
Van haar kant uit begrijp ik ergens wel dat ze haar droomjob, die ze op een gouden blaadje aangeboden kreeg, niet wou laten schieten.
Maar moest dat mijn nieuwe collega worden, ik had ze toch echt hartsgrondig vervloekt
LunarEclipse schreef:Ik denk dat de grootte van het bedrijf/team/afdeling ook wel uitmaakt. Als iemand zoiets doet bij een klein bedrijf met een klein team (en minder budget voor vervanging) heeft dat natuurlijk veel meer effect op de werklast en werkdruk van directe collega's dan bij een groter team. Of bij het bedrijf waar ik werk: de teams zijn wel klein, maar we werken allemaal met een ander land, dus als iemand bij ons uitvalt om wat voor reden dan ook, heeft dat nagenoeg geen effect op de werkzaamheden van de rest. Misschien dat degene die meer dan één taal spreekt naast Engels (oké, ikIk snap natuurlijk dat het vervelend is als een nieuwe collega ineens op zwangerschapsverlof gaat en dat in de planning stond, maar de tijd dat je niet meer aangenomen kan worden omdat je een vrouw bent met een kinderwens is natuurlijk ook een beetje voorbij. Als je werkt zal er hoe dan ook iemand 'last' van hebben, of dat nou je oude of nieuwe werkgever is.
Ik zou er zelf denk niet zo mee zitten, het duurt even voordat iemand met zwangerschapsverlof gaat, genoeg tijd om dan het werk op een juiste manier te verdelen (in het geval van mijn werk, zal natuurlijk ook uitmaken wat voor werk je doet).
Of reageer ik hier nou weer te serieus?
Zoe_97 schreef:Bij ons op het werk is zo iemand. Sollicitaties digitaal met videogesprek door corona. Nooit iets gezegd. Op haar eerste dag bleek ze 6+ maanden zwanger te zijn. Wij hebben een full time opleiding van minstens 2 maanden en dan nog heel veel opleidingen. Gaat net door de eerste opleiding zijn als ze uitvalt. En omdat ze dus geen hands on ervaring heeft kan ze tegen de tijd dat ze terugkomt opnieuw aan de opleiding beginnen
Varekaj schreef:Dat is dus ook de Clou bij schoonzus. Ze moest een opzegtermijn uitdoen bij haar vorige werkgever en kon op 1/7 beginnen bij de nieuwe. Ze is uitgerekend eind oktober, wanneer ook eens net een schoolvakantie begint, eindejaarsperiode én ze is aangeworven... Om door de babyboom die dienst aan te vullen, omdat de andere dames minder uren willen werken.
Varekaj schreef:Dat is dus ook de Clou bij schoonzus. Ze moest een opzegtermijn uitdoen bij haar vorige werkgever en kon op 1/7 beginnen bij de nieuwe. Ze is uitgerekend eind oktober, wanneer ook eens net een schoolvakantie begint, eindejaarsperiode én ze is aangeworven... Om door de babyboom die dienst aan te vullen, omdat de andere dames minder uren willen werken.
Mkango schreef:Ik vind het toch wel anders omdat zij benaderd is door het bedrijf en dit blijkbaar een functie+bedrijf is waar zij graag wilde werken... Had zij zelf gesolliciteerd, wetende dat ze zwanger is, vind ik het wat anders, maar ik zou zo'n kans ook niet laten lopen als hij op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Vervelend voor collega's, ja, maar ik snap het van haar kant ook wel.
Relaxed schreef:Als het écht mijn droombaan is, ik weet dat ik na dat verlof voor lange tijd bij dat bedrijf wil werken en er dan ook vol voor zal gaan, zou ik het niet laten schieten, nee. Stel dat je vervolgens nog minstens 15 jaar bij dat bedrijf werkt, je sporen daar ruimschoots verdient, dan zijn die paar weken/maanden zwangerschapsverlof natuurlijk peanuts.Ik snap echt niet hoe je dit goed kunt praten.. Ik zou mezelf iig niet meer recht aan kunnen kijken
idinn schreef:Als het echt mijn droombaan is, zou ik ook vanaf het 1e gesprek eerlijk willen zijn. Want als ze mij echt graag willen, maakt een verlof ze niks uit. Maar dan hebben ze wel de afweging kunnen maken.
idinn schreef:Ik zou zulke mensen ook zonder pardon einde proeftijd uitzwaaien. De klik is er niet, want we vinden je niet passen bij onze waarden en normen. Dat is tevens niks gelogen, want ik vind het echt oncollegiaal om nog even na tekenen te verkondigen "joeh ik ga dalijk lekker met verlof, ookal weet ik dat jullie retedruk zijn en dat niet kunnen gebruiken". En die houding vind ik not done zowel als je reageert op een vacature als op een aanbod vanuit een bedrijf naar jou persoonlijk.
Danique_G schreef:idinn schreef:Ik zou zulke mensen ook zonder pardon einde proeftijd uitzwaaien. De klik is er niet, want we vinden je niet passen bij onze waarden en normen. Dat is tevens niks gelogen, want ik vind het echt oncollegiaal om nog even na tekenen te verkondigen "joeh ik ga dalijk lekker met verlof, ookal weet ik dat jullie retedruk zijn en dat niet kunnen gebruiken". En die houding vind ik not done zowel als je reageert op een vacature als op een aanbod vanuit een bedrijf naar jou persoonlijk.
Ik snap ergens wel dat er een bepaalde angst is dat je dit niet durft te zeggen. Vaak word je idd wel aangekeken als zwangere dame op het feit dat je er binnenkort even uit ligt. Maar ik denk dat door een houding dat het als negatief wordt gezien we onbewust, en indirect wel vrouwen verhinderen in hun perspectieven. Wellicht dat dit soort situaties zich dan ook minder vaak gaan voortdoen. Ik ben zeker niet van de moeder brigade maar denk dat wij als vrouwen een bepaalde invloed/verantwoordelijk hebben op de werkvloer naar andere vrouwen toe.
Het is wel erg oncollegiaal. En zet geen lekkere stemming. Zou zeker niet mijn voorkeur hebben. Ik zou als leidinggevende wel een gesprek hebben met deze dame dat eerlijkheid en wederzijds vertrouwen een belangrijke waarde is binnen ons team.