[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:01

Mijn schoonzus was net 3 maanden zwanger toen ze een mooi voorstel kreeg van een werkgever vlakbij huis. Heeft flink wat kunnen bedingen qua loon en uren en pas gemeld de dag dat ze ging tekenen dat ze zwanger was. Ze zit zelf in HR dus weet perfect dat ze haar niks konden maken, alle afspraken waren al gemaakt, ze had al een kopie van het contract als voorstel gehad etc.
Van haar kant uit begrijp ik ergens wel dat ze haar droomjob, die ze op een gouden blaadje aangeboden kreeg, niet wou laten schieten.
Maar moest dat mijn nieuwe collega worden, ik had ze toch echt hartsgrondig vervloekt :=

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:21

Ik snap natuurlijk dat het vervelend is als een nieuwe collega ineens op zwangerschapsverlof gaat en dat in de planning stond, maar de tijd dat je niet meer aangenomen kan worden omdat je een vrouw bent met een kinderwens is natuurlijk ook een beetje voorbij. Als je werkt zal er hoe dan ook iemand 'last' van hebben, of dat nou je oude of nieuwe werkgever is.
Ik zou er zelf denk niet zo mee zitten, het duurt even voordat iemand met zwangerschapsverlof gaat, genoeg tijd om dan het werk op een juiste manier te verdelen (in het geval van mijn werk, zal natuurlijk ook uitmaken wat voor werk je doet).

Of reageer ik hier nou weer te serieus? :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:04

Varekaj schreef:
Mijn schoonzus was net 3 maanden zwanger toen ze een mooi voorstel kreeg van een werkgever vlakbij huis. Heeft flink wat kunnen bedingen qua loon en uren en pas gemeld de dag dat ze ging tekenen dat ze zwanger was. Ze zit zelf in HR dus weet perfect dat ze haar niks konden maken, alle afspraken waren al gemaakt, ze had al een kopie van het contract als voorstel gehad etc.
Van haar kant uit begrijp ik ergens wel dat ze haar droomjob, die ze op een gouden blaadje aangeboden kreeg, niet wou laten schieten.
Maar moest dat mijn nieuwe collega worden, ik had ze toch echt hartsgrondig vervloekt :=

Dat vind ik echt heel vals... Het mag. Dat is waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:56

LunarEclipse schreef:
Ik snap natuurlijk dat het vervelend is als een nieuwe collega ineens op zwangerschapsverlof gaat en dat in de planning stond, maar de tijd dat je niet meer aangenomen kan worden omdat je een vrouw bent met een kinderwens is natuurlijk ook een beetje voorbij. Als je werkt zal er hoe dan ook iemand 'last' van hebben, of dat nou je oude of nieuwe werkgever is.
Ik zou er zelf denk niet zo mee zitten, het duurt even voordat iemand met zwangerschapsverlof gaat, genoeg tijd om dan het werk op een juiste manier te verdelen (in het geval van mijn werk, zal natuurlijk ook uitmaken wat voor werk je doet).

Of reageer ik hier nou weer te serieus? :')
Ik denk dat de grootte van het bedrijf/team/afdeling ook wel uitmaakt. Als iemand zoiets doet bij een klein bedrijf met een klein team (en minder budget voor vervanging) heeft dat natuurlijk veel meer effect op de werklast en werkdruk van directe collega's dan bij een groter team. Of bij het bedrijf waar ik werk: de teams zijn wel klein, maar we werken allemaal met een ander land, dus als iemand bij ons uitvalt om wat voor reden dan ook, heeft dat nagenoeg geen effect op de werkzaamheden van de rest. Misschien dat degene die meer dan één taal spreekt naast Engels (oké, ik :') ) een half uurtje in de week kwijt is aan een oogje in het zeil houden in de accounts, dus dat is allemaal wel te overzien.

3 maanden zwanger en aan een nieuwe baan beginnen vind ik ook weer niet zo'n probleem. Er even vanuit gaande dat iemand met week 36 met verlof gaat (ik weet niet hoe dit in België geregeld is), ben je toch alweer bijna een half jaar aan het werk eer je met verlof gaat. Dat is imo wel wat anders dan iemand die nét is ingewerkt en er meteen weer vandoor is. En eerlijk is eerlijk, als het haar droombaan is, kan ik me er ook wel in vinden dat ze het niet heeft laten lopen. Als iemand zo gemotiveerd is, kun je er ook wel vanuit gaan dat ze er na hun verlof weer vol voor gaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:01

Hilli schreef:
Dames, ik snap jullie punt, maar om te voorkomen dat de mambrigade in modkostuum :+ langs komt denderen in dit topic met een gummetje en een stel chagrijnige opmerkingen, zou ik dat topic niet verder bespreken hier.

:')
Maar als je het daar bespreekt is het ook niet goed -O-

Zoe_97

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:18

Bij ons op het werk is zo iemand. Sollicitaties digitaal met videogesprek door corona. Nooit iets gezegd. Op haar eerste dag bleek ze 6+ maanden zwanger te zijn. Wij hebben een full time opleiding van minstens 2 maanden en dan nog heel veel opleidingen. Gaat net door de eerste opleiding zijn als ze uitvalt. En omdat ze dus geen hands on ervaring heeft kan ze tegen de tijd dat ze terugkomt opnieuw aan de opleiding beginnen

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:30

Dat klinkt niet praktisch. Ook gewoon niet voor jezelf denk ik dan. Ik heb al moeite met de draad weer oppakken als ik een lang weekend vrij heb gehad :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:41

Zoe_97 schreef:
Bij ons op het werk is zo iemand. Sollicitaties digitaal met videogesprek door corona. Nooit iets gezegd. Op haar eerste dag bleek ze 6+ maanden zwanger te zijn. Wij hebben een full time opleiding van minstens 2 maanden en dan nog heel veel opleidingen. Gaat net door de eerste opleiding zijn als ze uitvalt. En omdat ze dus geen hands on ervaring heeft kan ze tegen de tijd dat ze terugkomt opnieuw aan de opleiding beginnen

Die kan je na de maand proeftijd er toch uit doen :o ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:07

Dat is dus ook de Clou bij schoonzus. Ze moest een opzegtermijn uitdoen bij haar vorige werkgever en kon op 1/7 beginnen bij de nieuwe. Ze is uitgerekend eind oktober, wanneer ook eens net een schoolvakantie begint, eindejaarsperiode én ze is aangeworven... Om door de babyboom die dienst aan te vullen, omdat de andere dames minder uren willen werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:43

Varekaj schreef:
Dat is dus ook de Clou bij schoonzus. Ze moest een opzegtermijn uitdoen bij haar vorige werkgever en kon op 1/7 beginnen bij de nieuwe. Ze is uitgerekend eind oktober, wanneer ook eens net een schoolvakantie begint, eindejaarsperiode én ze is aangeworven... Om door de babyboom die dienst aan te vullen, omdat de andere dames minder uren willen werken.

Mijn god, dan ben je wel echt naar bezig vind ik :o.

Zou voor mij een gevalletje toedeloe einde proeftijd zijn. Dat is gewoon bewust je nieuwe werkgever op kosten jagen, dat vind ik echt bizar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:43

Ik vind dat ook echt een rotstreek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:45

Varekaj schreef:

Begrijp ik het dan goed dat ze bij wijze van al bijna een jaar in dienst is en nog geen dag heeft gewerkt door vakantie-zwangerschapsverlof-vakantie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:55

Haha nee relaxed, dat niet :))

Waar ze nu begonnen is hadden ze een babyboom, dus aantal dames die graag wilden minderen in uren. Zij werd gecontacteerd en aangenomen als fulltime om die dames dat te kunnen geven (en ook gewoon door de workload).
Haar nieuwe job is gestart op 1/7, maar eind oktober is de bevalling voorzien. Als ze de volle termijn uitdoet en werkt tot de laatste dag, dan is dat welgeteld 4m maanden om dan 3 maanden "out" te zijn.
In die 3 maanden valt echter in België 1 week herfstvakantie (scholen dicht) en dan 2 weken schoolvakantie met kerst en oudejaar. En ik geloof dat ze in augustus al 3 weken vakantie hadden geboekt naar Italië (maar dat zal ze wel gemeld hebben bij haar sollicitatie en dat zal geen probleem vormen).

Maw, ze contacteren haar in maart/april, ze is dan net zwanger, krijgt mooi voorstel qua contract en bij het akkoord dat ze op 1/7 mag starten geeft ze aan dat ze zwanger is en uitgerekend rond 31/10.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:28

Jeeetje, bij mij zou ze echt 10-0 achterstaan en dat zou niet meer goedkomen.. Fijne collega :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:37

Ik vind het toch wel anders omdat zij benaderd is door het bedrijf en dit blijkbaar een functie+bedrijf is waar zij graag wilde werken... Had zij zelf gesolliciteerd, wetende dat ze zwanger is, vind ik het wat anders, maar ik zou zo'n kans ook niet laten lopen als hij op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Vervelend voor collega's, ja, maar ik snap het van haar kant ook wel. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:55

Mkango schreef:
Ik vind het toch wel anders omdat zij benaderd is door het bedrijf en dit blijkbaar een functie+bedrijf is waar zij graag wilde werken... Had zij zelf gesolliciteerd, wetende dat ze zwanger is, vind ik het wat anders, maar ik zou zo'n kans ook niet laten lopen als hij op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Vervelend voor collega's, ja, maar ik snap het van haar kant ook wel. :o

Ik betwijfel of het bedrijf haar zou hebben benaderd wanneer ze geweten hadden dat ze zwanger is, eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:13

Ik snap echt niet hoe je dit goed kunt praten.. Ik zou mezelf iig niet meer recht aan kunnen kijken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:01

Ik zou zulke mensen ook zonder pardon einde proeftijd uitzwaaien. De klik is er niet, want we vinden je niet passen bij onze waarden en normen. Dat is tevens niks gelogen, want ik vind het echt oncollegiaal om nog even na tekenen te verkondigen "joeh ik ga dalijk lekker met verlof, ookal weet ik dat jullie retedruk zijn en dat niet kunnen gebruiken". En die houding vind ik not done zowel als je reageert op een vacature als op een aanbod vanuit een bedrijf naar jou persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:18

Relaxed schreef:
Ik snap echt niet hoe je dit goed kunt praten.. Ik zou mezelf iig niet meer recht aan kunnen kijken :n
Als het écht mijn droombaan is, ik weet dat ik na dat verlof voor lange tijd bij dat bedrijf wil werken en er dan ook vol voor zal gaan, zou ik het niet laten schieten, nee. Stel dat je vervolgens nog minstens 15 jaar bij dat bedrijf werkt, je sporen daar ruimschoots verdient, dan zijn die paar weken/maanden zwangerschapsverlof natuurlijk peanuts.

En wat voor mij ook heel zwaarwegend is, is de grootte van het bedrijf. Doe je dit bij iemand met 10 man personeel, dan ben ik het helemaal met je eens dat dit een naaistreek is, maar bij een (middel)grote corporate maakt dit natuurlijk geen zak uit, ook niet op hun financieel jaaroverzicht. Die lachen om die paar duizend die het ze kost (en lachen nog harder om hoeveel je ze daarna nog oplevert).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:19

Als het echt mijn droombaan is, zou ik ook vanaf het 1e gesprek eerlijk willen zijn. Want als ze mij echt graag willen, maakt een verlof ze niks uit. Maar dan hebben ze wel de afweging kunnen maken.

En dat geld is misschien geen probleem, maar een vervanging is echt niet altijd even simpel. Hier worden taken van zo iemand, maar door anderen op zich genomen. Naast al hun bestaande taken en een workload die eigenlijk al schreeuwt om 3 man extra. Ik vind het verlof van een collega die er al lang werkt al een opgave. Als die collega net nieuw zou zijn, zou ik nooit fatsoenlijk door 1 deur kunnen ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:26

idinn schreef:
Als het echt mijn droombaan is, zou ik ook vanaf het 1e gesprek eerlijk willen zijn. Want als ze mij echt graag willen, maakt een verlof ze niks uit. Maar dan hebben ze wel de afweging kunnen maken.

Precies dit.. Ik heb nog de grootste moeite met het bewust verzwijgen. Wees dan eerlijk, dan kom je er samen wel uit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:31

idinn schreef:
Ik zou zulke mensen ook zonder pardon einde proeftijd uitzwaaien. De klik is er niet, want we vinden je niet passen bij onze waarden en normen. Dat is tevens niks gelogen, want ik vind het echt oncollegiaal om nog even na tekenen te verkondigen "joeh ik ga dalijk lekker met verlof, ookal weet ik dat jullie retedruk zijn en dat niet kunnen gebruiken". En die houding vind ik not done zowel als je reageert op een vacature als op een aanbod vanuit een bedrijf naar jou persoonlijk.

Ik snap ergens wel dat er een bepaalde angst is dat je dit niet durft te zeggen. Vaak word je idd wel aangekeken als zwangere dame op het feit dat je er binnenkort even uit ligt. Maar ik denk dat door een houding dat het als negatief wordt gezien we onbewust, en indirect wel vrouwen verhinderen in hun perspectieven. Wellicht dat dit soort situaties zich dan ook minder vaak gaan voortdoen. Ik ben zeker niet van de moeder brigade maar denk dat wij als vrouwen een bepaalde invloed/verantwoordelijk hebben op de werkvloer naar andere vrouwen toe.

Het is wel erg oncollegiaal. En zet geen lekkere stemming. Zou zeker niet mijn voorkeur hebben. Ik zou als leidinggevende wel een gesprek hebben met deze dame dat eerlijkheid en wederzijds vertrouwen een belangrijke waarde is binnen ons team.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:34

Danique_G schreef:
idinn schreef:

Ik snap ergens wel dat er een bepaalde angst is dat je dit niet durft te zeggen. Vaak word je idd wel aangekeken als zwangere dame op het feit dat je er binnenkort even uit ligt. Maar ik denk dat door een houding dat het als negatief wordt gezien we onbewust, en indirect wel vrouwen verhinderen in hun perspectieven. Wellicht dat dit soort situaties zich dan ook minder vaak gaan voortdoen. Ik ben zeker niet van de moeder brigade maar denk dat wij als vrouwen een bepaalde invloed/verantwoordelijk hebben op de werkvloer naar andere vrouwen toe.

Het is wel erg oncollegiaal. En zet geen lekkere stemming. Zou zeker niet mijn voorkeur hebben. Ik zou als leidinggevende wel een gesprek hebben met deze dame dat eerlijkheid en wederzijds vertrouwen een belangrijke waarde is binnen ons team.

Is het niet 'gewoon' een vicieuze cirkel aan het worden? Vrouwen die op deze manier een bedrijf binnen rollen laten wel een nare bijsmaak achter, denk ik. En een gewaarschuwd mens telt voor twee. Waarmee meteen voor andere vrouwen weer een hogere drempel opgeworpen wordt wanneer ze een baan zoeken.

Ik weet t niet zeker, hoor. Maar dat gevoel krijg ik erbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:38

Overigens laat iemand die fulltime komt werken om andere moeders te ontlasten om vervolgens zelf binnen een paar maand met verlof te gaan wel een lekkere indruk achter, kunnen de moeders die ontlast zouden worden alsnog dezelfde werklast blijven dragen :=.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:39

Aan de andere kant (wil niet teveel azijn zeiken hè)

Mijn schoonouders zijn Libanees/Russisch en bijzonder conservatief. Ze hebben hun hele leven uitgekeken naar kleinkinderen maar mijn vriend en ik willen om meerdere redenen echt geen kinderen. Mijn schoonouders wonen in Bordeaux en kennelijk zit mijn schoonmoeder hier zo erg mee dat ze in een depressie zit omdat ze weet dat ze nooit kleinkinderen krijgt. Ze zitten allebei in een soort denial fase en zeggen steeds dat ik wel van gedachte ga veranderen := ik voel me best wel een beetje schuldig want ik ben heel goed met ze maar ik vind het best een beetje not done dat dit gezegd wordt. Ik heb echt de neiging te zeggen dat ik onvruchtbaar ben zodat het een keer stopt. Ben meer dan enkel mijn eierstokken.