Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:05

Biks2 schreef:
Vind het sowieso een beetje gek dat kinderen zoveel meer kunnen doen. Want volgens mij zijn dat echt brandhaarden qua besmettingen. En onder de 12 niet gevaccineerd.

Ze mogen zelfs niet gevaccineerd worden als ze jonger zijn dan 12. Mijn jongste van 10 zou zich graag willen laten vaccineren.

Ik vind het alleen maar super dat kinderen zoveel mogen en tot 18 mogen sporten zonder QR-code. Kinderen hebben al maatregelen gehad, terwijl zij nauwelijks de zorg belasten.

Het zijn gewoon veel volwassen mensen van 40+ die zich niet laten vaccineren en in het ziekenhuis belanden. Moet je dan kinderen hiervoor op laten draaien, omdat volwassen mensen het vaccin weigeren?! Dat zou ik heel erg raar vinden. De maatregelen zijn er vooral omdat niet iedereen zich heeft laten vaccineren. En kinderen onder de 12 kunnen zich al niet eens laten vaccineren.

Ik hoop dat ze enorm op gaan schieten met booster prikken. Ik wil er ook best één. Dat is dan mijn steentje. Maar verder qua maatregelen laat ik me privé echt niet meer erg beperken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:06

Ik weet dat het in NL niet aan de orde is, maar hier worden alle schoolkinderen iedere week via een speekseltest getest. Ik kan er dus eigenlijk behoorlijk veilig vanuit gaan dat loslopende snotneuzen negatief getest zijn en gewoon verkouden zijn.
Als je 4-8 jarige bij iedere snotneus wilt opsluiten dan kun je de scholen net zo goed meteen weer dicht doen voor de komende 2 jaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:16

karuna schreef:
De internationale qr code stopt een jaar na je laatste vaccinatie.

Heb je daar een bron van?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:19

Winged schreef:
karuna schreef:

Alle QR stopt een jaar na je laatste vaccinatie, ook je Nederlandse. Daar hoef je geen bron van, das gewoon zo en algemeen al bekend!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:23

Sizzle schreef:
Ik weet dat het in NL niet aan de orde is, maar hier worden alle schoolkinderen iedere week via een speekseltest getest. Ik kan er dus eigenlijk behoorlijk veilig vanuit gaan dat loslopende snotneuzen negatief getest zijn en gewoon verkouden zijn.
Als je 4-8 jarige bij iedere snotneus wilt opsluiten dan kun je de scholen net zo goed meteen weer dicht doen voor de komende 2 jaar.

O echt, doen ze dat?? Op alle scholen bij jullie...? Wat goed zeg +:)+

Kijk normaal is dat natuurlijk onzin, maar als overbelasting van de zorg dreigt.... 1 kind heeft een behoorlijke reikwijdte om anderen aan te steken := En zo'n speekseltest is nu ook weer niet echt vervelend, toch...?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-11-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:24

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:26

Winged schreef:
karuna schreef:

Op je internationale qr code kijken die de app geeft. Daar staat de datum gewoon bij :P einddatum een jaar nade laatste prik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:27

sureido schreef:
Alle QR stopt een jaar na je laatste vaccinatie, ook je Nederlandse. Daar hoef je geen bron van, das gewoon zo en algemeen al bekend!

oh sorry hoor dat ik dat even heb gemist :+

Is meer even ter check voor mijzelf, ik reis graag en met een prikangst is zo'n vaccinatie best een ding (ja, ik heb er al 2 gehad deze ronde)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:28

Mjelleke schreef:
Ze willen vooral ook gaan evalueren wat er gebeurt met het gedrag. Dus thuiswerken, 1,5 meter, mondkapjes, qr-codes, etc.
Daarvoor hoef je niet te wachten tot de besmettingscijfers volgen.

Zelfs met die maatregelen zullen de besmettingen nog niet volgende week naar beneden zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:33

Pmarena, nee dat is totaal niet belastend.
Gewoon even op een watje sabbelen en weer uitspugen. Op deze manier zijn de schooluitbraken goed onder controle. Bij ons zijn dan de scholen en kinderopvang/BSO ook gewoon heel normaal open geweest afgelopen winter toen het in NL dicht was en heeft geen piek opgeleverd.
Met veel testen kun je grotere maatregelen langer uitstellen of zelfs vermeiden.

Onze schoolpieken zijn standaard 1 week na de vakantie door mensen die in de vakantie in het Oostblok familie bezocht hebben (daar is covid serieus booming).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-11-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:33

Winged schreef:
sureido schreef:

oh sorry hoor dat ik dat even heb gemist :+

Is meer even ter check voor mijzelf, ik reis graag en met een prikangst is zo'n vaccinatie best een ding (ja, ik heb er al 2 gehad deze ronde)

Dat snap ik, veel landen geven ook aan dat zo’n prik maar maximaal zolang geldt, volgens mij was er laatst zelfs een item over in NOS dat mensen volgend jaar in de problemen kunnen komen.

En ik denk trouwens dat ze hier sowieso in gaan zetten op een booster en dan die QR gaan verlengen.

@moon10
Ik meende ergens gelezen te hebben dat ie maar een jaar geldig is en idd zoals Karuna zegt staat er een geldigheid in de app zelf. Maar dan zal jij wel gelijk hebben, scuziii!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:39

robert45 schreef:
Wie weet hoe lang een QRcode geldig is van de gevaccineerden? Zit daar ook een soort THT op?

Ik ben in juni gevaccineerd en mijn qr is nog steeds geldig. Afgelopen zondag kreeg ik nog een groen vinkje in het restaurant. Ik heb deze zelfs geeneens op de app maar gedownload

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:40

Sizzle schreef:
Gewoon even op een watje sabbelen en weer uitspugen. Op deze manier zijn de schooluitbraken goed onder controle. Bij ons zijn dan de scholen en kinderopvang/BSO ook gewoon heel normaal open geweest afgelopen winter toen het in NL dicht was en heeft geen piek opgeleverd.
Met veel testen kun je grotere maatregelen langer uitstellen of zelfs vermeiden.

Onze schoolpieken zijn standaard 1 week na de vakantie door mensen die in de vakantie in het Oostblok familie bezocht hebben (daar is covid serieus booming).

Ik had dat helemaal nog niet gezien in je berichten joh, dat het bij jullie zo ging, slimme (en rustgevende) aanpak +:)+

Er moest vrij lang op dat "watje" gesabbeld worden toch? Smaakt het niet vies ofzo?
En is dat ook voor de oudere kinderen of alleen voor het kleinste grut :)

En zou dat nou ook weinig foutmarge hebben eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-11-21 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:40

Betekent dat niet gewoon opnieuw een aanmaken? Dat deze aangemaakte een jaar geldig is zegt niet meteen dat je na dat jaar geen QR code meer hebt?
Dacht ik iig gehoord te hebben.

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:41

Dat dacht ik ook, needje

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:42

Needje schreef:
Betekent dat niet gewoon opnieuw een aanmaken? Dat deze aangemaakte een jaar geldig is zegt niet meteen dat je na dat jaar geen QR code meer hebt?
Dacht ik iig gehoord te hebben.

Klopt. Zowel op papier als in de app wordt na een jaar een nieuwe code gemaakt. Maar op papier gaat dar uiteraard niet automatisch en in de app wel ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:44

Ik weet dat er landen zijn die maximaal 360 dagen Pfizer/Moderna rekenen en 270 Janssen. Heel fijn als je in NL gewoon je code kan blijven houden ondanks geen nieuwe prik, maar ik denk dat we allemaal van binnen wel weten dat ze daar ook op gaan inzetten als volgend jaar winter de ziekenhuizen opnieuw volstromen.. dan zijn die nieuwe prikken wel nodig want ik denk eerlijk gezegd niet dat zo’n prik voor altijd blijft beschermen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:46

In Belgie hebben de risicopatienten al een derde prik gehad en de 65+ zijn ze volop mee bezig

Vind het alleen heel erg jammer dat voor de verpleeghuizen alweer de strenge regels van afgelopen jaar gaan gelden .. er is een uitbraak in een wzc met over de 20 positieve bewoners en 7 personeelsleden en alles weer van kracht : isolatie op hun kamer , geen bezoek tot zeker 14 november
En die mensen hebben allemaal al een derde prik gehad en niemand is ( erg ) ziek , dat ie toch niet meer uit te leggen ??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:48

Volgend jaar winter opnieuw gaan volstromen? Mag ik jouw glazen bol ?

Iedereen krijgt toch corona volgens de kenners? Dan is er volgens diezelfde kenners voldoende groepsimmuniteit toch? Waarom zouden dan volgend jaar winter weer de ziekenhuizen vol liggen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:50

Sizzle schreef:

Oh zoiets zou ik ook prima vinden hier! Sowieso zou ik graag zien dat hier de optie “speekseltest” komt. Ik laat mijn kinderen nu echt niet zomaar meer testen en zelf ook niet. We doen als alternatief een thuistest, alleen wachten we weer op nieuwe vanuit school.

Ik snap niet dat dat hier nog niet aan de orde is. Mensen hoeven geen medische handeling te laten verrichten tegen eigen wil in als het gaat om vaccinatie. Maar met testen wordt het wel min of meer afgedwongen en is er geen fijn alternatief.

Ik zal eens opzoeken hoe het zit met QR-codes. In mijn Corona check app staan alleen de data van vaccinatie en geen geldigheidsduur. Ik ben in januari al gevaccineerd, dus zou dan wel op tijd een nieuwe willen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:51

Als 15% niet gevaccineerd is en we zo’n 8000 nieuwe besmettingen per dag hebben én dit alleen ongevaccineerden zijn zou het nog bijna een jaar duren voor iedereen besmet geweest is….

De ongevaccineerden dus.
Als we de gevaccineerden er bij doen dan weet je eigenlijk dat we er voorlopig echt niet helemaal vanaf gaan komen.
Laatst bijgewerkt door Needje op 03-11-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Daks schreef:
Volgend jaar winter opnieuw gaan volstromen? Mag ik jouw glazen bol ?

Iedereen krijgt toch corona volgens de kenners? Dan is er volgens diezelfde kenners voldoende groepsimmuniteit toch? Waarom zouden dan volgend jaar winter weer de ziekenhuizen vol liggen?

https://nos.nl/liveblog/2403150-gezondh ... -in-belgie

OMT-lid: ziekenhuiscapaciteit moet structureel omhoog
De ziekenhuiscapaciteit moet door het coronavirus de komende jaren structureel omhoog, zegt OMT-lid Kluytmans. De arts-microbioloog zegt dat het niet ondenkbaar is dat ook in de toekomst er jaarlijks 10.000 mensen met corona worden opgenomen in de ziekenhuizen.

"Vóór vaccinatie is de kans op een ziekenhuisopname na besmetting ongeveer 5 procent, na vaccinatie is dat risico een factor twintig kleiner: 0,25 procent dus. Stel dat een kwart van de bevolking elk winterseizoen corona krijgt, dan heb je het over 0,25 procent van pakweg vier miljoen mensen. Dat zijn tienduizend mensen die elk jaar in het ziekenhuis kunnen belanden", rekent Kluytmans voor in een interview met het AD.

De vaccins beschermen goed tegen ziekenhuisopnames, zegt Kluytmans, maar ze beschermen niet 100 procent. Dat geldt ook voor eerdere besmettingen. "De term groepsimmuniteit is natuurlijk beroemd geworden omdat Rutte dat in maart vorig jaar zo onhandig de wereld in hielp. Maar ik denk niet dat het ons gaat lukken om corona achter ons te laten."

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

besita schreef:
In Belgie hebben de risicopatienten al een derde prik gehad en de 65+ zijn ze volop mee bezig

Vind het alleen heel erg jammer dat voor de verpleeghuizen alweer de strenge regels van afgelopen jaar gaan gelden .. er is een uitbraak in een wzc met over de 20 positieve bewoners en 7 personeelsleden en alles weer van kracht : isolatie op hun kamer , geen bezoek tot zeker 14 november
En die mensen hebben allemaal al een derde prik gehad en niemand is ( erg ) ziek , dat ie toch niet meer uit te leggen ??

nee dat is ook niet uit te leggen.

Niet ernstig ziek dat is toch precies de bedoeling.
En zullen er hele zwakke toch aan dood gaan, ja. Doen ze ook met griep en griepprik. Maar nu blijft het bij corona ineens erger.

Ziekenhuis opnames van mensen nog volop in de samenleving, dat is heel wat anders imo.
Die anders ook echt niet aan een griepje dood gaan, maar nu wel met corona, of ernstig ziek worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:53

besita schreef:

Nee vind ik ook niet. Kwantiteit gaat soms zo boven kwaliteit. Als mensen toch niet erg ziek zijn is dat toch een teken dat het vaccin werkt!!!? Laat die mensen genieten van hun oude dag zonder ze telkens op te sluiten.
Ook vind ik gewoon dat we moeten accepteren dat je niet het eeuwige leven hebt.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:54

Nou idd!