Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Karlijn schreef:Is ezelvlees ook eetbaar (en ook lekker?)? Ik vind er niets over op Google zo snel... En if so, waarom eten we het dan (bijna) niet?
Britta31 schreef:Ik kom elke week langs een pension/manege en elke week staan de paarden in een paddock tot de enkels in de modder/water.Wat moet ik hier nu mee?Misschien staan ze er maar een half uur in voor een frisse neus.Maar kan ook de hele dag zijn natuurlijk.
Citaat:We krijgen veel meldingen over paarden in de modder. Na uitvraag blijkt gelukkig dat niet alles een zorgelijke situatie is. Zie je paarden in de blubber staan en twijfel je of je hier melding van kan doen? Check dan de volgende punten:
- Staan de dieren hier 24/7?
Als de dieren een dagdeel in een modderig weiland staan en hierna weer op stal gaan is het geen probleem.
Tip: Bekijk het weiland op verschillende tijdstippen en dagen om te bepalen of de dieren er altijd staan.
- Is er nog een droge plek of verhard stuk in het weiland aanwezig?
Sommige dieren gaan juist in het modderige gedeelte staan omdat daar bijvoorbeeld de voerplek is.
Als er nog droge plekken in het weiland zijn, of er is een betegeld/verhard stukje is het prima om de dieren in het weiland te houden.
- Hebben de dieren beschutting of kunnen de dieren een stal in lopen?
De meeste dieren kunnen prima tegen een regenbui dus een stal is niet altijd nodig, een boom kan ook beschutting bieden.
Weetje: Ezels hebben geen waterdichte vacht en hebben dus verplicht een schuilstal nodig. Bij paarden is dit niet het geval.
- Hoe zien de dieren, en met name de hoeven van de dieren eruit?
Dieren die te lang op een natte ondergrond staan kunnen problemen krijgen aan de hoeven.
Zie je een weiland met dieren en is er geen droge plek aanwezig? Staan ze hier 24/7 of is er iets mis met de conditie? Bel ons op, dan maken we graag een melding voor je aan! #144
Kairos schreef:Mijn linkeroordopje valt sneller uit dan de rechter. Zou dat eerder komen door een ongelijke stand of eerder dat je ene oor groter is dan de andere?(ik heb teveel tijd en als je oordopje voor de zoveelste keer uitvalt, begin ik het me wel af te vragen eigenlijk
)
Knert schreef:Kairos schreef:Mijn linkeroordopje valt sneller uit dan de rechter. Zou dat eerder komen door een ongelijke stand of eerder dat je ene oor groter is dan de andere?(ik heb teveel tijd en als je oordopje voor de zoveelste keer uitvalt, begin ik het me wel af te vragen eigenlijk
)
Ja dat kan. Net als je voeten die ongelijk kunnen zijn en je ogen. Kunnen oren ook ongelijk zijn.