Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:47

Ik zie dat "zo min mogelijk reisbewegingen" als "ga er niet constant op uit"
Beperk het winkelen, ga alleen als het moet. Ga niet ieder weekend op uitje, maar een keer een uitje kan best. Of een keer naar familie of vrienden, maar ga geen roadtrips maken van familielid naar familielid in een weekend.
Nog steeds een stukje intelligente lockdown. En sommige mensen zullen daar beter mee om kunnen gaan dan anderen.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:00

Tja iedereen wil natuurlijk zijn beroep ook graag blijven uitoefenen om te overleven
Daar horen ook oa fotografen ook onder
Ik vind trouwens dat buiten heel veel kan gedaan worden dat heeft Duitsland ook bewezen ..we spiegelen ons denk ik veel te veel aan wat het zuiden doet ( met constant mm ,complete lockdowns ) terwijl ze echt niet de beste oplossingen zijn geweest .
Duitsland daarentegen waren de eerste om alles in buitenlucht weer op gepaste manier te laten doorgaan met heel weinig besmettingen ..zij zijn ook meteen gaan bestuderen op verluchting en ventilatie en daardoor kan er ginder ook veel meer indoor al zonder dat de besmettingen hoog oplopen
Paar dagen terug daarover een heel fijn debat gezien op onze zender
Je moet aub ook aan de fysieke en psychische toestand gaan denken en de mensen zoveel mogelijk aan het sporten en vrije tijd buiten bezig houden ..hij was ook echt tegen wat de regering nu doet en nog gaat verstrengen met de sport ( wedstrijden )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:04

Met zoveel besmettingen als nu werk je wel meer in de hand dat mensen niet meer naar buiten durven en ook weer vereenzamen. Je zal een evenwicht moeten vinden... Voor niet iedereens psyche is het goed dat er zoveel open is... Mijn beste vriend is al sinds maart niet meer buiten geweest en een goede vriendin durfde in juli 1x op bezoek te gaan. Nu alles weer oploopt zitten ze weer binnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:10

bigone schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik lees hier normaliter niet mee. Maar zit nu toch in een dubio en moet hier even m'n ei kwijt.

Net zoals in NL zijn nu de regels in BE verstrengd. Mijn school is van code geel naar code oranje gegaan, maar voor mij persoonlijk veranderd er niks. 3 dagen per week les op campus, om de twee weken 4 dagen per week. Nu zit hier veel praktijk tussen die niet anders dan op campus gedaan kan worden, tijdens deze lessen kan de afstand van 1,5 meter niet bewaard worden maar iedereen draagt wel een mondmasker. Toch zijn er ook lessen die perfect wél online gevolgd kunnen worden waardoor we al 1 dag minder aanwezig zouden kunnen zijn op campus, dit wordt echter niet gedaan ondanks de stijgende cijfers. Dat zijn een paar propvolle tram en treinritten minder. Nu zijn er 3 mensen in mijn omgeving op dit moment ziek en getest maar nog geen uitslag. Hiervan zijn 2 leerlingen uit mijn bubbel van 8 op school. Deze zitten allemaal in quarantaine, maar wij zijn hier allemaal nog mee in contact geweest. Ikzelf heb geen symptomen buiten vermoeidheid (maar dat ben ik wel vaker), ik voel me voor de rest prima. Ik vind het echter nu niet meer verantwoord om naar de lessen te gaan die ook online gegeven kunnen worden. Mijn moeder wil niet meer dat ik ga en ik zit in een dubio, heb dus even gemaild naar deze docenten. 1 docent heeft niet geantwoord, de andere heeft gezegd dat ik gewoon maar moet komen. Maar als 1 van deze personen positief test is de kans niet groot maar reëel dat ik ook positief ben. Nu moet ik morgen van deze docent toch naar school... Dan ben je toch als docent toch ook redelijk onverantwoord?

Gewoon thuis blijven. En jezelf goed in de gaten houden en indien mogelijk afstand van je moeder houden. Inderdaad onverantwoord van de leraar, neem aan dat je wat ouder bent en dan kun je het virus ook verspreiden.

Update: 1 van de mensen van mijn klas is dus positief. 8)7 Voor zover ik me kan herinneren heb ik met haar altijd een mondmasker gedragen, maar wij hebben wel nog op minder dan 1,5 meter van elkaar gezeten. Kreeg ik net bericht van voor ik ging vertrekken naar school. Is er alsnog een meid van m'n klas die zegt "ik ga toch gewoon vandaag". := _-:( Dat begrijp ik dus niet. De les wordt wss toch afgeschaft maar ik heb nog steeds geen bericht gekregen van school.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:12

secricible schreef:
Beperk het winkelen, ga alleen als het moet. Ga niet ieder weekend op uitje, maar een keer een uitje kan best. Of een keer naar familie of vrienden, maar ga geen roadtrips maken van familielid naar familielid in een weekend.
Nog steeds een stukje intelligente lockdown. En sommige mensen zullen daar beter mee om kunnen gaan dan anderen.

En toch vind ik het vreemd dat alle attractieparken enzo gewoon open zijn. Die zullen deze herfstvakantie wel enorm druk zijn nu veel mensen in Nederland vakantie moeten vieren.

Vorige week was het ook extreem druk in het bos. Ondanks dat de Kalmthoutse Heide niet echt het meest bekende natuurgebied is.

Zal dit weekend ook wel weer druk zijn op zaterdag nu er droog weer voorspeld wordt.

Mijn zusje komt op bezoek samen met mn ouders (ouders zijn hier de laatste weken bijna meer geweest dan in hun eigen huis) 3 personen mogen natuurlijk nog.

Gaan veel wandelen vrijdag en zaterdag waarschijnlijk, mam en zus willen in 2021 meedoen met de Nijmeegse vierdaagse dus véél training.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:14

mvdende schreef:
secricible schreef:

En toch vind ik het vreemd dat alle attractieparken enzo gewoon open zijn. Die zullen deze herfstvakantie wel enorm druk zijn nu veel mensen in Nederland vakantie moeten vieren.

Vorige week was het ook extreem druk in het bos. Ondanks dat de Kalmthoutse Heide niet echt het meest bekende natuurgebied is.

Zal dit weekend ook wel weer druk zijn op zaterdag nu er droog weer voorspeld wordt.

Mijn zusje komt op bezoek samen met mn ouders (ouders zijn hier de laatste weken bijna meer geweest dan in hun eigen huis) 3 personen mogen natuurlijk nog.

Gaan veel wandelen vrijdag en zaterdag waarschijnlijk, mam en zus willen in 2021 meedoen met de Nijmeegse vierdaagse dus véél training.

De Kalmthoutse heide is hier in België super gekend en populair. Wij mogen niet veel meer in België, dus mensen trekken de natuur in. Zolang nen nog 10m uit elkaar kan lopen, is er weinig aan de hand lijkt me.

Maar je was er zelf ook weer en draagt dus evengoed bij aan die drukte elke keer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:15

Natuur lijkt me toch een van de beste plekken om te zijn. Zeker in dit vreselijke weer :') Was eergisteren in het bos bij Blaricum, dat was mooi rustig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:16

Lolaliza schreef:
Ik vind trouwens dat buiten heel veel kan gedaan worden dat heeft Duitsland ook bewezen ..we spiegelen ons denk ik veel te veel aan wat het zuiden doet ( met constant mm ,complete lockdowns ) terwijl ze echt niet de beste oplossingen zijn geweest .
Duitsland daarentegen waren de eerste om alles in buitenlucht weer op gepaste manier te laten doorgaan met heel weinig besmettingen ..zij zijn ook meteen gaan bestuderen op verluchting en ventilatie en daardoor kan er ginder ook veel meer indoor al zonder dat de besmettingen hoog oplopen

Het grote verschil tussen Duitsland en de andere landen is dat zij veel sneller zijn om maatregelen te nemen. Logisch dat ze dan de eersten zijn om terug te kunnen versoepelen.
Ik denk dat de wetenschappelijke achtergrond van Angela Merkel hier een voordeel is omdat zij sneller begrijpt en accepteert wat de medische experten zeggen.
Probleem zowel in B als in NL is dat er eerst lang gediscussieerd wordt en gedurende die tijd loopt de epidemie op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:18

Lolaliza schreef:
Tja iedereen wil natuurlijk zijn beroep ook graag blijven uitoefenen om te overleven
Daar horen ook oa fotografen ook onder

Maar die fotomeetings hebben dan weer weinig te maken met overleven als fotograaf. Je krijgt er niet voor betaald. Voor de ervaring kan het fijn zijn, maar dat kan ook 1 op 1.

Ik doe ook nog opdrachten, wel een stuk minder want bepaalde dingen kan ik moeilijk aanbieden terwijl ik me aan de maatregelen houd en me er goed bij voelt. Dus opdrachten blijven doen, ja dat is gewoon werk. Fotomeetings met een groep vind ik weer te creatief omgaan met de adviezen, want een grotere groep en onnodige verplaatsingen (vooral omdat een groep buiten eigenlijk uit maximaal 4 personen mag bestaan)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:21

Sclimpre schreef:
Het grote verschil tussen Duitsland en de andere landen is dat zij veel sneller zijn om maatregelen te nemen. Logisch dat ze dan de eersten zijn om terug te kunnen versoepelen.

Als dat zo logisch is, laten we het dan hier ook doen! Goed onderscheid maken tussen de dingen die risicovol zijn en de dingen die dat niet zijn, snel maatregelen nemen als het fout gaat zodat het ook weer snel goed gaat... Wat een goede ideeen!

Citaat:
Probleem zowel in B als in NL is dat er eerst lang gediscussieerd wordt en gedurende die tijd loopt de epidemie op.

Dat is niet per se waar hoor. Als Mark Rutte / Hugo de Jonge er net zo in zouden staan als Merkel hadden we hier net zoveel zoniet meer bereikt (want ons land is kleiner en de verdeeldheid is kleiner.) Het voortdurend overleggen is niet zo'n probleem. De diepste wens van Rutte en De Jonge om iedere keer redenen te zoeken om niks te doen en te hopen dat het vanzelf wel weggaat, dat is een probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:23

Shadow0 schreef:
De diepste wens van Rutte en De Jonge om iedere keer redenen te zoeken om niks te doen en te hopen dat het vanzelf wel weggaat, dat is een probleem.

Ik heb ooit wel eens van de term "NIVEA"gehoord... gaat hier wel een tikje op denk..
Ohh, de joy of iemands diepste wens te kennen.. _/-\o_

Volgens mij krijgen ze linksom of rechtsom ook gewoon heel veel commentaar
Scholen open -> NEEE IDIOTEN SCHOLEN DICHT!
Scholen dicht -> NEE NEE NEE OPEN, de arme kindere met achterstanden
Scholen half open -> Ja wat is dat nou voor poedersuiker
Mondkapjes hoeft niet -> WE GAAN ALLEMAAL DOOD!
Mondkapjes dan maar wel -> OH DE DICTATUUR! Grondrechten!
Meer testen -> ZE PRIKKEN ONZE HERSENS STUK!
Bezoek in verpleeghuizen -> ZE MAKEN DE OUDJES DOOD
Oke, geen bezoek -> ZE LATEN DE OUDJES VEREENZAMEN..

:') ... ik weet t niet hoor.. ik zou ze niet willen zijn, vooral niet met de huidige spanningen..
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-10-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:24

Nu zit ik met het volgende.. Volgende maand is mijn neefje jarig, hij wordt 4. Zij wonen in Duitsland en daar mogen ze nog gewoon 10 mensen in huis hebben. Ze hebben de verjaardag dus over de dag verdeeld wat inhoudt dat mijn ouders en ik smorgens komen. Maar daarnaast komen ook haar schoonouders en schoonzus met man. Waar ik dus probeer om mijn kring een beetje klein te houden (alleen mijn familie) zit ik dan dus met nog 2 andere huishoudens in een woonkamer. Wat zouden jullie doen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:25

Niet gaan. Leuk cadeau opsturen met een leuke kaart.
Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet. Niet gaan is toch zo klaar als een klontje?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:27

niet gaan idd .. als je het mij zou vragen :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:28

Relaxed schreef:
Nu zit ik met het volgende.. Volgende maand is mijn neefje jarig, hij wordt 4. Zij wonen in Duitsland en daar mogen ze nog gewoon 10 mensen in huis hebben. Ze hebben de verjaardag dus over de dag verdeeld wat inhoudt dat mijn ouders en ik smorgens komen. Maar daarnaast komen ook haar schoonouders en schoonzus met man. Waar ik dus probeer om mijn kring een beetje klein te houden (alleen mijn familie) zit ik dan dus met nog 2 andere huishoudens in een woonkamer. Wat zouden jullie doen?

Ik zou niet gaan, en vooral ook je ouders adviseren niet te gaan!
Vind het echt bizar hoor, die mensen die nog steeds doodleuk verjaardagen blijven vieren. In familiekring vinden de meeste besmettingen plaats. Vooral als er meerdere generaties mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:30

rien10 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet. Niet gaan is toch zo klaar als een klontje?

Omdat ik nu al weet dat er gezeik van komt en zij zullen zeggen dat het bij hun wel mag..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:30

SinneJ schreef:
mvdende schreef:

De Kalmthoutse heide is hier in België super gekend en populair. Wij mogen niet veel meer in België, dus mensen trekken de natuur in. Zolang nen nog 10m uit elkaar kan lopen, is er weinig aan de hand lijkt me.

Maar je was er zelf ook weer en draagt dus evengoed bij aan die drukte elke keer.

Het verschil is alleen wel dat zodra ik de deur uit stap en het dorp uit loop, ik op de Kalmthoutse Heide sta, in tegenstelling tot de mensen die er een flink stuk voor moeten rijden.

Er stonden denk zn 25 auto's bij één van de kleinere ingangen van het bos. Ja, wij waren ook met de auto, omdat we even een ander stukje wilde zien. Maximaal 10 minuten in de auto gezeten.

Het was gewoon loei druk! Inderdaad iedereen trekt de natuur in. Dat zag je in maart ook al.

In Breda werden zelfs de bossen afgesloten ivm de drukte daar...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:31

Cer schreef:
Shadow0 schreef:
De diepste wens van Rutte en De Jonge om iedere keer redenen te zoeken om niks te doen en te hopen dat het vanzelf wel weggaat, dat is een probleem.

Ik heb ooit wel eens van de term "NIVEA"gehoord... gaat hier wel een tikje op denk..
Ohh, de joy of iemands diepste wens te kennen.. _/-\o_

Ik heb geen inspirerende speech gezien, maar ik heb vooral ook geen ENKELE maatregel gezien die niet met heel uitstellen, chaos, gedoe en tegenzin is genomen. Iedere keer werd het pas gedaan als het echt echt echt niet te vermijden was, en dan nog vaak niet echt goed.
(De tests die om 5 verschillende redenen niet genoeg zijn en wat nog steeds niet op orde is. Vergeten, te laat, te weinig mensen, te weinig labs, te weinig reagentia, weer te weinig mensen, BCO ligt grotendeels stil, nu is er eenzijdig en zonder onderbouwing ineens besloten dat je ook best eerder naar buiten kunt als je daadwerkelijk positief getest bent op corona. De app die eerst al zo'n gedoe was, en nu alsnog in veel gevallen niet zo bruikbaar is omdat de GGD nog niet goed geinstrueerd is op het gebruik EN omdat de nadelen ervan niet besproken worden.)

Er is echt niets wat ik kan aangeven die ook maar een fractie van de overtuiging van Merkel hadden dat we corona gaan stoppen, dat voortvarend aanpakken, daarin nieuwsgierig en alert willen zijn naar wat er gebeurt en we daar dan snel op handelen. Als je dat anders ziet, dan ben ik heel benieuwd welke dingen jij ziet waar dat wel uit blijkt.

(Ik zou alleen zeggen: verwijs niet teveel naar woorden uit persconferenties waar ze niet gevolgd zijn door ook daadwerkelijk waar te maken wat er gezegd is. Want zonder uitvoering zijn mooie beloften natuurlijk wel makkelijk te doen.)

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:31

Sclimpre schreef:
Ik denk dat de wetenschappelijke achtergrond van Angela Merkel hier een voordeel is omdat zij sneller begrijpt en accepteert wat de medische experten zeggen.

Ja dat is inderdaad het geval ..vanaf 50 besmettingen meteen in actie schieten
Dit was ook exact wat de econoom zei over Duitsland versus ons (Nl en Be)
We hebben ook totaal niets uit de eerste golf geleerd helaas ..
Hij had ook liever gehad dat ziekenhuisbedden en ic waren opgeschaald alsook testcapaciteit voor honderden miljoenen ipv nu voor miljarden aan steunmaatregelen ter compensatie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:32

Relaxed schreef:
rien10 schreef:

Omdat ik nu al weet dat er gezeik van komt en zij zullen zeggen dat het bij hun wel mag..

Niet zwichten voor de druk. Gewoon zeggen "Ik durf het niet aan. Ik kom niet. Volgend jaar is er weer een verjaardag. Daar wil ik bij zijn en niet dood zijn." Ik weet waar ik het over heb. Ik heb jaren "ja en amen" gezegd op de familie-kerst-druk. Daar ben ik mee gestopt en dat voelt heerlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:37

Shadow0 schreef:
Als je dat anders ziet, dan ben ik heel benieuwd welke dingen jij ziet waar dat wel uit blijkt.

Het gaat erom dat jij meent te weten wat de diepste wens is van 2 mensen die je niet eens kent. :)

Dat ik vind dat veel dingen een rommeltje zijn, staat daar los van.
Dat ik vind dat overal mensen zijn die werk doen wat ze niet kunnen, staat daar ook los van (breek me de bek niet open over disfunctionele managers bijvoorbeeld)

@Relaxed: boven het gezeik staan, jouw leven, jouw keuze, en in de huidige situatie zijn beleefdheidsregeltjes zo niet belangrijk als ze niet nuttig zijn.. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:42

Relaxed, beter gezeik dan op de ic en Duitsland zal ook wel maatregelen nemen met de gisteren het hoogste aantal besmettingen ooit . Gewoon overslaan en indien mogelijk je ouders ook wat verstand aanpraten. Dan maar heel hard zeggen dat je graag volgend jaar ook nog samen met hun verjaardag wil vieren. Alles wat mag is niet perse noodzakelijk .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:48

Relaxed gewoon niet gaan. Snap niet dat mensen hun verjaardag überhaupt nog vieren in deze tijd tenzij buiten op afstand. Gewoon een cadeautje opsturen en videobellen met de jarige en klaar.
Als ze het niet ( willen) begrijpen is dat hun probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:50

Mijn man wordt 50 in december. Wij gaan er ook vanuit dat we er niks aan gaan doen. Vinden het niet verstandig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:56

Wij zouden nog verjaardag vieren met wat vrienden. Ook maar niet gedaan en mijn verjaardag (juli) in delen gevierd. En toen alleen met (schoon) familie en mensen die ik als familie beschouw.
Feestjes komen wel weer :).