Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:49

bigone schreef:
Mensen willen geen totale lockdowns maar veel hebben blijkbaar niet door dat we daar zo op afstevenen door gedrag. Wanneer het komend weekend niet naar beneden gaat kan de zorg het niet meer aan en moet er wat gebeuren .

En die lockdown moet ook nog een beetje goed verlopen. Als mensen er een sport van maken om zich er aan te gaan onttrekken zijn de resultaten behoorlijk matig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:52

moonsparkle schreef:
purny schreef:
En ik heb al medelijden met de pakket bezorgers

Er zijn denk ik heel wat mensen opzoek naar ander werk

Maar die hebben niet allemaal een grote bus

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:07

Ik denk dat een lockdown in Nederland niet werkt. We hebben veel te weinig capaciteit om dat te handhaven. Denk je echt dat iedereen binnen blijft? Ik denk van niet. Zeker de reljeugd trekt er lekker op uit. En ik vermoed andere mensen ook die achteraf wonen, die gaan gewoon naar buiten. Mensen blijven elkaar toch op zoeken. Ook heeft het nu minder impact dan het in het voorjaar zou hebben. Toen waren mensen bang. Nu niet meer. Lekker boeien is het credo, dood gaan we toch wel, hopppaaaaa.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:21

Vanmiddag iemand op afstand gesproken die 4 weken geleden positief getest is.
Zijn vrouw heeft het ook.
Ik schrok van die man.
Ontzettend kortademig en hij kan net aan de paarden buiten zetten.
10-12 dagen lang heeft ie koorts gehad tussen de 39 en 40 graden.
Hij praatte opdezelfde manier als mijn vader net voor dat bij hem de diagnose werd gesteld.
Zijn vrouw kwam pas tegen 17 uur uit bed. Die had vandaag hele slechte dag.
Morgen laten ze zich weer testen in de hoop dat het virus niet meer actief is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:25

Wat een ellende zeg.

Ik lees hier dat mensen niet bang zijn. Ik zie juist veel mensen die wel bang zijn. Ik denk wel dat een lockdown niet gaat werken, omdat een grote groep het niet gaat pikken. Ook zijn de negatieve gevolgen van een totale lockdown te groot imo. Dat moeten we niet willen met zijn allen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:37

Het hangt er vanaf hoe je "bang" interpreteert. Als je echt bang zou zijn kwam je je huis niet uit en zie je in iedereen een potentiele besmetter. Net als iemand zei; ik ben niet bang voor de tijger, maar ik zou niet zijn kooi in stappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:13

Even over de relschoppers die niet thuisblijven bij een lock down, doen ze nu ook niet. En handhaven ? We hebben ook nog een leger, fikse boetes er op en heel veel controle door inzet van het leger en dan wil ik nog wel eens zien wat de raddraaiers doen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:32

Waarom begint het allemaal met handhaving? Dat is een aspect, maar heel veel mensen willen best vrijwillig meewerken als je duidelijk maakt waarom we dat doen en dat we het samen doen. (Dus geen geneuzel met 'dringende adviezen' die vervolgens wel aan de 'eigen inschatting' worden overgelaten terwijl je ondertussen de hele tijd vertelt waarom iets niet kan/helpt/werkt/zin heeft.)

Maar als er nu duidelijk besloten wordt dat dingen gewoon niet meer kunnen, dat we een nieuwe lockdown nodig hebben, dat we weer beginnen met vrijwel alles stil (maar dan kunnen bv ook de scholen niet, en ook allerlei dingen die nu nog wel kunnen dus niet), dan doen de meeste mensen dat. Gewoon uit medewerking, want zo rebels zijn we helemaal niet. En dan heb je wel wat handhaving nodig en dat is ook lastig door alle ruis en gedoe wat we hebben laten opbouwen, maar de meeste mensen blijven toch gewoon thuis, ook zonder dat er een politie of leger op de stoep staat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:52

Tot nu toe vind ik het ook allemaal meevallen qua demonstraties en dat soort dingen. En als de meeste zich er wel aan houden, dan scheelt dat ook al heel veel en hoeft de handhaving zich slechts te focussen op die paar die zich er niet aanhouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:01

Iemand zei dat een totale lockdown niet te handhaven is, daarom mijn opmerking . En ja zeker, de meeste mensen houden zich gewoon aan de gevraagde maatregelen. Echter, de verhalen laten ook andere dingen zien, mensen die toch op het werk moeten komen ondanks dat het thuis kan, met hele gezinnen toch shoppen, gewoon helemaal niet aan de maatregelen houden, illegale feesten. Deze zaken zijn dan een minderheid maar liggen wel aan de basis van iets wat ons allemaal raakt , nm uitgestelde zorg, ziek worden en steeds strengere maatregelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:04

Als ik dan hier op Bokt lees dat er ook nog fotomeetings doorgaan, dan snap ik het niet. Volgens mij was het advies ‘Voorkom reisbewegingen’. Wat is er urgent aan een fotomeeting 8)7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:19

Maar tegelijkertijd zie ik daar dus weinig kwaads in. Het doel is niet helemaal duidelijk, en daarbij is het een advies. Het is ook een situatie waarbij de afstand vrijwel zeker goed gaat. Het is niet op drukke plekken. Als we alles stilzetten dan kan dat inderdaad ook niet, maar nu? Ik heb niet het idee dat je met het afzeggen van zo'n meeting bijdraagt aan het stoppen van corona, zolang de rest niet echt goed georganiseerd wordt (van testen tot boodschappen.) We kunnen het samen doen - en dan denk ik dat heel veel mensen meewerken als zowel het doel als de regels duidelijk zijn en die ook goed ingevuld worden.
Of niet, en dan vind ik dat mensen het niet te gek moeten maken maar ook niet alleen maar binnen moeten zitten. 1 persoon met 1 ander persoon, letterlijk ergens op de hei: vooral doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:33

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:47

Ik lees hier normaliter niet mee. Maar zit nu toch in een dubio en moet hier even m'n ei kwijt.

Net zoals in NL zijn nu de regels in BE verstrengd. Mijn school is van code geel naar code oranje gegaan, maar voor mij persoonlijk veranderd er niks. 3 dagen per week les op campus, om de twee weken 4 dagen per week. Nu zit hier veel praktijk tussen die niet anders dan op campus gedaan kan worden, tijdens deze lessen kan de afstand van 1,5 meter niet bewaard worden maar iedereen draagt wel een mondmasker. Toch zijn er ook lessen die perfect wél online gevolgd kunnen worden waardoor we al 1 dag minder aanwezig zouden kunnen zijn op campus, dit wordt echter niet gedaan ondanks de stijgende cijfers. Dat zijn een paar propvolle tram en treinritten minder. Nu zijn er 3 mensen in mijn omgeving op dit moment ziek en getest maar nog geen uitslag. Hiervan zijn 2 leerlingen uit mijn bubbel van 8 op school. Deze zitten allemaal in quarantaine, maar wij zijn hier allemaal nog mee in contact geweest. Ikzelf heb geen symptomen buiten vermoeidheid (maar dat ben ik wel vaker), ik voel me voor de rest prima. Ik vind het echter nu niet meer verantwoord om naar de lessen te gaan die ook online gegeven kunnen worden. Mijn moeder wil niet meer dat ik ga en ik zit in een dubio, heb dus even gemaild naar deze docenten. 1 docent heeft niet geantwoord, de andere heeft gezegd dat ik gewoon maar moet komen. Maar als 1 van deze personen positief test is de kans niet groot maar reëel dat ik ook positief ben. Nu moet ik morgen van deze docent toch naar school... Dan ben je toch als docent toch ook redelijk onverantwoord?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:22

Fitzroy schreef:
Als ik dan hier op Bokt lees dat er ook nog fotomeetings doorgaan, dan snap ik het niet. Volgens mij was het advies ‘Voorkom reisbewegingen’. Wat is er urgent aan een fotomeeting 8)7

Verschil in mensen. Ik kom alleen nog maar bij mijn paard en dan houd ik grote afstand als ik anderen tegen kom. De boodschappen laat ik bezorgen en zaken die niet urgent zijn stel ik uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:25

Heel eerlijk was het op mij ook niet over gekomen als regel, want je mag toch ook naar pretparken, sport, vakantiehuis en musea? Hoe kun je dan zeggen dat overbodige verplaatsingen niet mogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:28

CalipsoLover schreef:
Ik lees hier normaliter niet mee. Maar zit nu toch in een dubio en moet hier even m'n ei kwijt.

Net zoals in NL zijn nu de regels in BE verstrengd. Mijn school is van code geel naar code oranje gegaan, maar voor mij persoonlijk veranderd er niks. 3 dagen per week les op campus, om de twee weken 4 dagen per week. Nu zit hier veel praktijk tussen die niet anders dan op campus gedaan kan worden, tijdens deze lessen kan de afstand van 1,5 meter niet bewaard worden maar iedereen draagt wel een mondmasker. Toch zijn er ook lessen die perfect wél online gevolgd kunnen worden waardoor we al 1 dag minder aanwezig zouden kunnen zijn op campus, dit wordt echter niet gedaan ondanks de stijgende cijfers. Dat zijn een paar propvolle tram en treinritten minder. Nu zijn er 3 mensen in mijn omgeving op dit moment ziek en getest maar nog geen uitslag. Hiervan zijn 2 leerlingen uit mijn bubbel van 8 op school. Deze zitten allemaal in quarantaine, maar wij zijn hier allemaal nog mee in contact geweest. Ikzelf heb geen symptomen buiten vermoeidheid (maar dat ben ik wel vaker), ik voel me voor de rest prima. Ik vind het echter nu niet meer verantwoord om naar de lessen te gaan die ook online gegeven kunnen worden. Mijn moeder wil niet meer dat ik ga en ik zit in een dubio, heb dus even gemaild naar deze docenten. 1 docent heeft niet geantwoord, de andere heeft gezegd dat ik gewoon maar moet komen. Maar als 1 van deze personen positief test is de kans niet groot maar reëel dat ik ook positief ben. Nu moet ik morgen van deze docent toch naar school... Dan ben je toch als docent toch ook redelijk onverantwoord?

Gewoon thuis blijven. En jezelf goed in de gaten houden en indien mogelijk afstand van je moeder houden. Inderdaad onverantwoord van de leraar, neem aan dat je wat ouder bent en dan kun je het virus ook verspreiden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:53

Volgens mij ben je niet meer leerplichtig, dus gewoon thuis blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:14

moonsparkle schreef:
Heel eerlijk was het op mij ook niet over gekomen als regel, want je mag toch ook naar pretparken, sport, vakantiehuis en musea? Hoe kun je dan zeggen dat overbodige verplaatsingen niet mogen.

Precies :j
Gisteren ben ik met mijn moeder en zus naar de bioscoop geweest. Dat was netjes ingeregeld allemaal perfect veilig uitje hoor.
En ik kon het echt even gebruiken, na alle drukte op het werk, we hebben daar een paar fikse corona uitbraken (ben daar zelf trouwens al weken niet meer fysiek op locatie geweest). Ik kom op weinig plaatsen, spreek weinig mensen face to face, maar dat avondje bioscoop was toch wel even fijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:24

Fitzroy schreef:

En ik snap niet precies wat er zo verkeerd aan is..

Eigenlijk wat Shadow0 zegt :j

Maar dit is denk wel wat er af en toe misgaat.. mensen die zich ergeren aan dingen die helemaal niet zo verkeerd zijn, of mensen die provocerend zich weer niet aan de regels houden..
Laten we met zn allen proberen om dit rustig met elkaar (maar dan op afstand :) ) door te komen..
Er is volgens mij best veel stress, wat voor heel ongewenste situaties kan zorgen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:44

Ik heb het bericht van Shadow niet gelezen, die staat op mijn foei-lijst na het zoveelste afkraakbericht :o
Anyway, als er opgeroepen wordt om geen onnodige reisbewegingen te maken, dan is dit er zeker één in de categorie ‘onnodig’ .
Anders kunnen ze net zo goed wedstrijden en/of meetmomenten door laten gaan. Ook daar ga je met een trailer met paard van A naar B, doet je ding en gaat weer weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:49

Maar hoe kom je dan in de dierentuin of Efteling zonder reisbeweging? Als dat mag is er met een meeting weinig mis als iedereen zoveel mogelijk afstand houdt. En dat kan buiten prima

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:52

Fitzroy schreef:
Ik heb het bericht van Shadow niet gelezen, die staat op mijn foei-lijst na het zoveelste afkraakbericht :o
Anyway, als er opgeroepen wordt om geen onnodige reisbewegingen te maken, dan is dit er zeker één in de categorie ‘onnodig’ .
Anders kunnen ze net zo goed wedstrijden en/of meetmomenten door laten gaan. Ook daar ga je met een trailer met paard van A naar B, doet je ding en gaat weer weg.

Ja ik vind dat lastig... want inderdaad onnodige reisbeweging.. maar ik vind dat zo moeilijk, want als ik in mn eentje in een auto (of op een fiets, weet ik veel) ergens heen ga waar niet veel mensen zijn, zou dat niet veel uit moeten maken..

Ik heb altijd het idee dat dat meer slaat op 'vermijd drukke plekken' en 'ga niet voor de lol in het OV'..

Toevoeging: ik zou dan idd niet naar een dierentuin gaan, maar ja, die zaken zijn open .. dan zouden die weer dicht moeten.. maar buiten op afstand van elkaar naar dieren kijken, zou dan weer niet veel uit moeten maken. Maar binnenverblijven zouden dan gesloten moeten blijven.. ofzo? :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:58

Ik begreep dat in de dierentuin afstand houden nog wel een ding is. Want iedereen wil natuurlijk op de plek met het beste zicht op de dieren staan. En letten dan niet meer op de afstand.

Ik doe eigenlijk hetzelfde als Loretta, al ga ik nog wel zelf boodschappen doen. Maar op werk, paard en boodschappen na kom ik niet op veel plekken. En die stress die Cer noemt merk ik ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:21

capopjekop schreef:
Maar hoe kom je dan in de dierentuin of Efteling zonder reisbeweging? Als dat mag is er met een meeting weinig mis als iedereen zoveel mogelijk afstand houdt. En dat kan buiten prima

Gewoon even niet