Femke_Tweety schreef:Elkaar op fatsoenlijke toon aanspreken is volgens mij helemaal geen probleem.
Sterker nog, in de toespraak van Rutte kwam meen ik zelfs voorbij dat dat gewenst is.
Ik ga hem direct even opzoeken.
Juist dat 'see no evil hear no evil' gedoe maakt dat mensen ook nauwelijks vraagtekens bij hun eigen gedrag zullen zetten.
Aangesproken worden op gedrag is natuurlijk niet leuk.
Maar een maatschappij waarin mensen elkaar nooit aangespreken op ongewenst gedrag os mijns inziens ook niet heel gezond.
Ik heb -zelfs aan een heel goede vriend- letterlijk de vraag gesteld wat hij met zijn donder buiten deed toen hij koorts had.
Niet leuk, maar wel iets eaar je het dan even over hebt.
(En ja, deze vriendschap is goed genoeg om die heel directe toon aan te kunnen, dat hoeft natuurlijk niet op die manier tegen een vreemde. Dat moet fatsoenlijker)
Die fatsoenlijke toon is vaak een probleem. En wat ongewenst gedrag is, is niet hetzelfde voor iedereen. Die frisse neus mag nl bijvoorbeeld nog steeds, maar veel mensen hier op Bokt zijn het daar niet mee eens zo lijkt het. Bezoek mag ook van de overheid, niet meer dan 3 geloof ik. Daar zijn ook de meeste mensen hier het niet mee eens. Ik ook niet, met dat laatste. Maar het mag wel.
Ik spreek mensen wel aan als ze bijvoorbeeld geen 1,5 meter afstand houden. Of als ze echt dingen willen doen die tegen de maatregelen zijn. Ik heb laatst ook iets tegen iemand gezegd in een ander topic die er met de trein op uit was gegaan om in een natuurgebied uren te gaan wandelen. Maar je houdt toch een grijs gebied, vooral met die frisse neus.
Ik merk zelf dat ik het eindeloze gemoraliseer op Bokt echt beu ben. Ik haak af dan.Terwijl ik me zelf keurig aan alle regels hou. Ik probeer toch ook regelmatig te focussen op de meerderheid die zich er wel aan houdt en de mooie dingen die ook gebeuren nu. Vond dit wel een goede column daarover:
https://www.trouw.nl/a-b5941ea6