Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:48

Aan mensen die volksgezondheid nog steeds niet belangrijk vinden. Corona, oh ja moeten we mee opletten. Rabiës? Ach nee joh, doe allemaal maar regels zijn er om gebroken te worden, kijk dan toch hoe schattig dat beest is, wat nu handhaving (dierenbeulen!) ons gebeurt toch niets |o
En de nominatie voor de Darwinaward gaat naar ...

poes

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:52

Ah kom op 1 kat. Dit is absurd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:58

poes, ik zou zeggen: lees je eens in in wat rabiës doet met een dier (en mens!), dan snap je waarom ze hier zo streng op zijn. Het is gewoon echt een horrorziekte: zodra je als mens symptomen vertoont, ben je eigenlijk al dood. Er is GEEN medicijn tegen, mensen genezen er NIET van. Het heeft een mortaliteit van 100%. Honderd. Procent. En ja, er is een vaccin als je dat vaccin pas krijgt nadat je in contact geweest bent met een mogelijk besmet dier, berg je dan maar, want je bent er niet met 1 prikje van af.

In deze tumblr post staat meer informatie, plus iemand die van dichtbij een wasbeer met rabies heeft gezien. Ik zou zeggen: niet lezen vlak voor het slapengaan, want het is een horrorverhaal eerste klas.

Je wilt gewoon geen rabiës in je land. Nooit. En al helemaal niet terwijl er al een andere pandemie aan de gang is.

Dus ja, nogmaals. Sneu voor de studente en de kat. Maar zeer begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door Foaly op 15-05-20 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:58

Zoe_97 schreef:
zigranta schreef:
Kan zoiets niet getest worden, voordat het ingeslapen wordt? Of quarantaine totdat er zekerheid is?

Rabies kan jaren slapend zijn. Dat wil je echt het land niet in brengen.

Sorry? Rabies is niet slapend hoor, heeft een gemiddelde incubatie tijd van 2 maanden, en ja, het kan ook een jaar duren, maar dat is echt ongekend zeldzaam. Maar een slapend virus, is het zéker niet..

Kan zelf behandeld worden als het zenuwstelsel niet aangetast is, en er zijn zelfs al ‘geïnfecteerde’ dieren genezen..

Buiten dat het een ronduit domme keuze is om zo’n dier mee te nemen ongevaccineerd en je dit inderdaad niet in je land wil hebben.
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 15-05-20 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:01

En die kat kan niet gevaccineerd worden en tijdelijk in quarantaine?
Zijn wij niet standaard ingeënt overigens?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:03

De vaccinatie voor mensen is in NL iig niet standaard. En ik snap dat sommige mensen graag door allerlei hoepels willen springen om de kat in leven te houden (vaccinaties, quarantaine, kost allemaal tijd en geld en risico), maar vanuit het oogpunt van de volksgezondheid is de kortste klap vaak het beste. Hoe sneu het op persoonlijk vlak ook is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:04

Withers schreef:
Aan mensen die volksgezondheid nog steeds niet belangrijk vinden. Corona, oh ja moeten we mee opletten. Rabiës? Ach nee joh, doe allemaal maar regels zijn er om gebroken te worden, kijk dan toch hoe schattig dat beest is, wat nu handhaving (dierenbeulen!) ons gebeurt toch niets |o

Je gaat mensen toch ook niet preventief in laten slapen omdat ze misschien Corona kunnen hebben? Ik vind de vergelijking echt niet op gaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:05

Corona is geen rabies en een kat is geen mens. Als je het dan hebt over vergelijkingen die niet opgaan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:06

@Foaly: Bijna. Bijna 100%. Goed te behandelen als je er snel bij bent en geen symptomen vertoont, die by the way in 99% van de gevallen zowiezo pas na 2 weken komen. Beetje piano aan he.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:06

Foaly schreef:
Corona is geen rabies en een kat is geen mens. Als je het dan hebt over vergelijkingen die niet opgaan.

Beide levende wezens en beide ziektes. Er zijn andere oplossingen, zoals gezegd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:16

DiscoDipp schreef:
@Foaly: Bijna. Bijna 100%. Goed te behandelen als je er snel bij bent en geen symptomen vertoont, die by the way in 99% van de gevallen zowiezo pas na 2 weken komen. Beetje piano aan he.

Tja, en als je er dus niet snel bij bent en pas aan de bel trekt als je wel symptomen vertoont (zoals een niet onbelangrijk deel van de mensheid denk ik zal doen bij een kattenkrab of hondenbeet die er niet ernstig uitziet, helemaal in een land waar rabiës bijna niet voorkomt) ben je dus in (okee, geen 100%) 99% van de gevallen wel het haasje.

En misschien, misschien kan deze kat wel gevaccineerd en in quarantaine geplaatst en weetikveelwat worden. Maar ik snap de instanties in deze heel goed.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:18

Belgische wetgeving

Citaat:

Art. 6. § 1. Het Agentschap beveelt op basis van de resultaten van de risicoanalyse de euthanasie van de volgende verdacht besmette dieren:
1° ieder dier dat in de kritieke periode gebeten of gekrabd werd door een besmet dier;
2° ieder carnivoor dier dat gedurende de kritieke periode op hetzelfde adres heeft verbleven als een besmet carnivoor dier en direct contact heeft gehad met dit dier;
3° elke hond, kat of fret waarvan werd vastgesteld dat hij illegaal op het Belgisch grondgebied werd binnengebracht en afkomstig is van of werd doorgevoerd door een land dat niet voorkomt in bijlage II, deel 1 of deel 2, van de uitvoeringsverordening 577/2013.

§ 2. De bepalingen van paragraaf 1 zijn niet van toepassing indien:

1° het verdacht besmet dier zoals bepaald in paragraaf 1, 1° en 2°, geldig geïdentificeerd is conform artikel 17, lid 1, van de verordening 576/2013 en vervolgens:
a) hetzij gevaccineerd werd tegen hondsdolheid, de geldigheidsduur van de vaccinatie niet is verstreken en nooit onderbroken werd. De titratie door een nationaal referentielaboratorium van de neutraliserende antistoffen op een staal afgenomen door een erkende dierenarts en uitgevoerd binnen de periode van één jaar voor het contact met het besmet dier, een resultaat vertoonde gelijk aan of groter dan 0,5 IE/ml;
b) hetzij gevaccineerd werd tegen hondsdolheid, de geldigheidsduur van de vaccinatie niet is verstreken en een titratie van de neutraliserende antistoffen op een staal afgenomen door een erkende dierenarts binnen de veertien dagen na het contact met het besmet dier, een resultaat vertoonde gelijk aan of groter dan 0,5 IE/ml;

2° voor een verdacht besmet dier zoals bepaald in paragraaf 1, 3°, het Agentschap op basis van het epidemiologisch onderzoek en de risicoanalyse besluit dat er geen risico meer is dat het dier besmet is.

Conclusie: ga niet illegaal dieren invoeren, maak vaccinaties in orde en zorg dus dat ze legaal kunnen 'immigreren'. Willens en wetens de regels aan je laars lappen heeft consequenties, katje is de dupe van dit onverantwoorde gedrag.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:29

Foaly schreef:
DiscoDipp schreef:

Tja, en als je er dus niet snel bij bent en pas aan de bel trekt als je wel symptomen vertoont (zoals een niet onbelangrijk deel van de mensheid denk ik zal doen bij een kattenkrab of hondenbeet die er niet ernstig uitziet, helemaal in een land waar rabiës bijna niet voorkomt) ben je dus in (okee, geen 100%) 99% van de gevallen wel het haasje.

En misschien, misschien kan deze kat wel gevaccineerd en in quarantaine geplaatst en weetikveelwat worden. Maar ik snap de instanties in deze heel goed.

Ook dan is het geen 99%. Het is echt niet meer de horror ziekte van vroeger, in deze maatschappij dan. EN niet geheel onbelangrijk, dat komt omdat er strenge regels zijn omtrent het vaccineren van dieren tegen rabies en het tijdig ingrijpen zoals nu gedaan wordt.

Dus ook ik zou tegen mijn principes in gaan en dat beest euthanaseren. Daar geef ik jou helemaal en 100% gelijk in. Gezondheid, meldplicht, veiligheid en mensen voorop.

Hoef trouwen geen discussie oid. Maar ik heb er geen zin in om 35 klanten de komende dagen/weken uit te moeten leggen dat ze niet dood gaan en hun hond ook niet :')

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 02:08

First world problems die me dan wel weer laten realiseren hoe goed ik het eigenlijk heb!
- De koffiemelk is op en gewone melk in de koffie is toch minder lekker op de een of andere manier
- Ons locale radiostation die over-de-top blij aan het doen zijn over de public holiday in ons dorp vandaag. Het jammere is dat ik officieel in Brisbane werk en dus gewoon moet werken, zij het vanuit huis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 05:58

black_kelpie schreef:
|o

[ [url=m/kiFNwc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat kastje voor medicijnen kelpie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:48

AylaL schreef:
Dat ik niet naar de huisarts kan maar ik me erg paranoia begin te voelen over mijn lichaam wat weer zorgt voor stress %)

Waarom kan je niet naar de huisarts? Huisartsen willen juist graag dat je niet te lang wacht. Kan je ze je niet zien in de praktijk dan wel telefonisch (al is dat niet ideaal)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:39

Ik snap ook niet dat mensen zo'n beest illegaal invoeren. Je weet toch dat dat illegaal is lijkt me?
Voor de mensen die er alles aan willen doen. Lees je in over rabiës, de verspreiding en de gevolgen ervan. Ik heb veel in China gewerkt in een dierenartsenpraktijk en daar zijn ze als de dood voor rabiës.

Rabiës is namelijk een virusziekte met een onbekende incubatietijd. Als je in je nek wordt gebeten bijvoorbeeld is de incubatietijd rond de 2 maanden. Als je in je rechter kleine teen wordt gebeten dan kan het jaren duren voor er ziekteverschijnselen optreden. Daarnaast is Rabiës ook een heel eng virus doordat het dier in het eerste stadium juist extra "lief" wordt (zodat het aangehaald kan worden en dichtbij mogelijke gastheren kan komen). Daarna slaat het gedrag om in het wilde "hondsdolheid" gedrag.
Er is GÉÉN behandeling tegen rabiës, enkel een preventieve inenting die alleen aangeraden wordt te halen wanneer men op reis gaat naar gebieden waar het voorkomt. Zodra je de enting hebt moet je alsnog 24 u na de beet een herhaalenting halen. Allemaal preventief want zodra je ziekteverschijnselen gaat vertonen is het klaar. Dieren die in- of uitgevoerd worden mogen een enting vanaf 3 maanden leeftijd krijgen en moeten 21 dagen voor vertrek hun enting gehaald hebben.

De laatste persoon in Nederland met Rabiës was in 2008, deze man had het virus opgedaan in het buitenland. Ik denk dat de overheid, dierenartsen en humane artsen ook graag rabiës buiten de deur willen houden met een goede reden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:56

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:17

Withers schreef:

Je kunt niet nomineren als er niemand dood is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:20

__Sannne schreef:
https://nos.nl/artikel/2333918-tbs-er-o ... rloos.html

Dit. Waarom mag een persoon die veroordeeld is voor verkrachting en geweldpleging én al twee keer eerder ontsnapt/weggelopen is, gewoon met onbegeleid verlof?! What the hell man.

Als ik de rest zo lees zit die allang in het buitenland :x

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:44

Nogal tegenstrijdig ook

Citaat:
Hoewel M. in het verleden werd aangeduid als gewelddadig is dat volgens het OM nu niet aan de orde. "Hij zat in het laatste deel van zijn behandeling, om terug te keren in de samenleving. Daarom was hij ook op onbegeleid verlof."

Citaat:
Waarom de ontsnapping niet eerder bekendgemaakt is, heeft volgens het OM te maken met de opsporingsmethodes die gebruikt worden. "Opsporing met bekendmaking van een naam en een foto is een heel zware inbreuk op de privacy. Daarom is dat niet wat we als eerste doen. Bovendien speelt hierin mee hoe gevaarlijk de gezochte persoon is."

Is hij nou wel, of niet gevaarlijk??? %)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:56

Ik ben echt boos op dat meisje dat Lee naar hier heeft gebracht. Zij heeft in volle bewustzijn het leven van die kat in gevaar gebracht. Al in Peru heeft zij te horen gekregen van de Belgische ambassade en van de FAVV dat zij niet toegelaten werd de kat meteen mee naar België te nemen. Zij heeft daarna een alternatief aangeboden gekregen door de FAVV: namelijk de kitten in het kattencafé in Peru laten zodat daar iemand ervoor kon zorgen dat de kat aan alles voldeed (gezondheidscheck, vaccinaties,...) en na de 3 maanden quarantaine zou ze dan het katje mogen laten overvliegen.
Maar nee, miss Selena moest en zou het katje toen en daar meenemen en heeft zo moedwillig het doodvonnis van de kat getekend. En nu natuurlijk zielig doen en op het gemoed van dierenliefhebbers inspelen en de FAVV aftekenen als grote boze kattenmoordenaar. Bah bah bah!!

Ik vind het heel erg, verschrikkelijk, dat dit katje moet vrezen voor zijn leven, maar de enige aan wie dat katje die vrees te danken heeft, is zijn baasje. Het alternatief was namelijk zo gemakkelijk. 3 maandjes wachten en een gezonde kat legaal invoeren. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. |(

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:31

Ik erger me aan het feit dat de baardolie die ik cadeau heb gedaan aan m'n vriend blijkbaar enorm meurt naar kots. Het is echt goor :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:34

Gini schreef:
Ik ben echt boos op dat meisje dat Lee naar hier heeft gebracht. Zij heeft in volle bewustzijn het leven van die kat in gevaar gebracht. Al in Peru heeft zij te horen gekregen van de Belgische ambassade en van de FAVV dat zij niet toegelaten werd de kat meteen mee naar België te nemen. Zij heeft daarna een alternatief aangeboden gekregen door de FAVV: namelijk de kitten in het kattencafé in Peru laten zodat daar iemand ervoor kon zorgen dat de kat aan alles voldeed (gezondheidscheck, vaccinaties,...) en na de 3 maanden quarantaine zou ze dan het katje mogen laten overvliegen.
Maar nee, miss Selena moest en zou het katje toen en daar meenemen en heeft zo moedwillig het doodvonnis van de kat getekend. En nu natuurlijk zielig doen en op het gemoed van dierenliefhebbers inspelen en de FAVV aftekenen als grote boze kattenmoordenaar. Bah bah bah!!

Ik vind het heel erg, verschrikkelijk, dat dit katje moet vrezen voor zijn leven, maar de enige aan wie dat katje die vrees te danken heeft, is zijn baasje. Het alternatief was namelijk zo gemakkelijk. 3 maandjes wachten en een gezonde kat legaal invoeren. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. |(

Dit. Als baasje gewoon had gedaan wat ze moest doen ipv was er niets aan de hand geweest.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:37

deksel schreef:
Ik erger me aan het feit dat de baardolie die ik cadeau heb gedaan aan m'n vriend blijkbaar enorm meurt naar kots. Het is echt goor :(.

Toevallig die van de kruidvat? Die is echt niet te doen namelijk. Vriend gevraagd om hem weg te gooien want ik werd er misselijk van. :')