Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:28

Leuk Marcella!

Mijn kip heeft twee van de vier broedeieren omgeruild voor twee eieren die een andere kip ernaast had gelegd.. De twee broedeieren lagen er koud naast.. Ik heb ze er weer onder gelegd. Hoelang kunnen ze zonder warmte?
Kan het zijn dat ze zich vergist heeft of is de kans groot dat er iets mis is met die twee eieren?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:31

Hoe lang zat ze er al op?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:32

Veertien dagen. Het gaat om eendeneieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:43

Hmmm, dan vrees ik er voor, maar je kunt altijd proberen!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:48

Baal er echt van. Was het weekend weg. Heb de oppas geïnstrueerd, maar vraag me af of het goed is gegaan. Kan het zijn dat vier eendeneieren en drie kippeneieren teveel is voor een grote kip? Toen ik terugkwam, lagen er twee eendeneieren en één kippenei koud naast het nest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:53

Ja dat kan. Of eventueel onrust in het hok kan hier ook voor zorgen.

Ik ben via via aan deze zaden geraakt voor volgend jaar. Ik ben zo enorm benieuwd! Twijfel zelfs om nu nog 1 te zaaien op goed geluk :=

https://www.doomrabbitseeds.de/chilisam ... ark-peach/

En ik heb een hoop pepers cadeau gekregen. Een heel deel vind ik zelfs niet terug online en er zitten enkele erg zeldzame rassen tussen. Ben enorm benieuwd wat voor kleuren er tussen zitten!

Afbeelding
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:57

Dan wacht ik het maar af. Ze zit er nu in ieder geval weer op.

Wat leuk, die peper. Er zijn echt veel verschillende soorten. Ik houd zelf helemaal niet van pittig, dus aan mij is het niet besteed.
Ik heb vorig jaar eind april/begin mei nog paprika gezaaid. Toen het te koud werd, heb ik ze binnen gezet en in november had ik een paprika. Ik zou het gewoon proberen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:25

Zou gewoon afwachten voor hetzelfde geld gaat het gewoon goed. Ik heb vorig jaar ook een eigenwijze hen gehad die zijn uiteindelijk ook uitgekomen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:29

Amber, balen zeg. Maar wie niet waagt wie niet wint. Ik ga duimen dat ze alsnog uit komen! :D

Moestuin, wat een hoop pepers! <3

Hier is het voorzaaien erg mislukt helaas. De brocoli en bloemkool zijn helemaal niet uitgekomen, de paprika's ook niet, 2 van de 6 jalapeno's wel en 2 Cherry tomaten, al zijn die erg twijfelachtig en de grote tomaten ook niks. Ga de tomaten en paprika's nog opnieuw proberen. Heb nu andere aarde, misschien wilt dat ook beter.

Maar de courgettes en de komkommers zien er gelukkig wel goed uit, lopen ook wel iets achter maar dat halen ze vast wel weer in. :D
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:43

Dankjewel XxLiEsJuHhxX! :D
Wat balen dat het voorzaaien niet goed is gelukt. Je komkommers en courgettes zien er goed uit! Zijn verder dan die van mij in ieder geval. Die zitten er sinds donderdag in.

Hopelijk heb ik net zoveel geluk als jij, Marcella.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:02

Ik zie hier mijn zaaigoed weer verdwijnen dus gok rouwvaren larven. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:54

Ah Marcella, het zit jou ook niet mee op het moment :(:)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:02

Wat goed van de eitjes Marcella!

Nadat mijn eerste reeks zaailingen (komkommer en courgette zelfs helemaal niets) niets was nu de 2e reeks iets wilder gezaaid. :+ Hmm misschien iets te wild nu haha
Maar nu moeten ze nog blijven leven he. :') De bloemkool en brocoli zijn helaas wel ferm opgeschoten dus daar vrees ik voor.

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:48

Eén van mijn kuikens heeft waarschijnlijk coccidiose. Wat doen jullie als jullie dat opmerken? Ze zijn voor de slacht bedoeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 02:15

Alles gaat hier zoveel sneller :') ik heb vorige week donderdag denk ik, pompoen zaadjes in de grond gestopt bij de vijgen, daar staat zo'n druppel ding naast.

Vandaag al best serieuze plantjes...

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:08

Balen, Liesje en Marcella! Hadden jullie dichter gewoond had je wat mogen komen halen!

Skyla: Hier komt het voorlopig goed met mijn te ver uitgeschoten zaailingen, dus ik zou het proberen!

Century: Kuiken isoleren en baycox geven. Andere kuikens ook een preventieve kuur geven.

Prairy: Wat leuk zeg! Zou je bij jullie bv een paprika kunnen overwinteren?

Ik heb afgelopen weekend enkele erg zeldzame kleurmais voor gezaaid en ze beginnen te kiemen. Ben ontzettend benieuwd! Net zoals de pepers en aubergine zet ik ze vooral voor de leuk. Het is zo mooi om te zien!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:22

Baycox kan wel voor slachtkuikens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:29

Ja waarom niet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:46

Sommige medicijnen mag je niet aan dieren geven die voor consumptie bestemd zijn, zoals sommige ontwormingsmiddelen. Vandaar mijn check :)
Ik zie dat voor Baycox een wachttijd is van 16 dagen, dat is natuurlijk geen probleem. Beestje is 3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:49

Klopt, maar dan had ik het niet geopperd :D Maar ik snap de dubbelcheck! Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. Appelazijn kan preventief werken moest je nog eens kuikens hebben.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:04

Vanaf welke leeftijd geven jullie de appelazijn?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:09

Ik heb azijn voor de grote kippen, zal dat ook aan de kuikens gaan geven. Het is veel leren dit jaar!
Ik moet eerst mest brengen naar dierenarts , maar mag dan gelijk Baycox meenemen als ze inderdaad positief zijn. Hopelijk zijn we nog niet te laat. Kuiken Is al een paar dagen niet lekker, maar had het eerst niet zo door.

Ze zijn nu verwend, net overgestapt op korrel en dat blieven ze niet. Iemand daar tips voor?
Laatst bijgewerkt door Century op 20-04-22 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:10

Ben je in een keer overgestapt naar korrel? Ik neem aan dat je eerder kruim gaf?
Anders even iets door elkaar mengen. Wij deden er altijd enkele dagen over, en dan het aandeel korrel steeds groter maken zodat ze geleidelijk aan overstappen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:13

Ze kregen hiervoor een mix (Garvo Alfastart Piepkuiken), daar zat van alles in. Ook korrels. Maar nu puur korrels vinden ze minder. Ik heb wel gemixt, maar ze eten de ander er tussen uit haha. Ik denk dat het kwartje vanzelf wel valt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:14

Misschien iets gedoseerder voeren dan? Wij voerden altijd ongeveer een dagvoorraad, ook voor onszelf zodat we de boel goed in de gaten konden houden. Met zo'n overgang in voer is dat extra belangrijk.

Maar inderdaad, als ze nu niks anders hebben gaan ze het vast vanzelf wel snappen. Wel goed in de gaten houden hoor, want te lang niks eten is ook weer niet goed.