[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:59

En is "heeft er spijt van" iets als 'vraagt zich soms af hoe het geweest zou zijn om wel kinderen te krijgen' of 'trekt zich de haren uit het hoofd'

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:22

DuoPenotti schreef:
Maar raar vergelijk. Bedoel het ook niet naar.
Iemand die een transitie wil mag hier ook jong mee beginnen.
Vind dat nog wel een stuk ingrijpender.
En daar zal een heel klein percentage ook vast wel spijt krijgen.
Maar bij sterilisatie moet men wachten tot zowat 40 want stel je wilt een kind... Alsof je dat ook niet goed over nagedacht hebt..

Niet zo heel raar vergelijk hoor. Het gaat in beide gevallen om een niet echt terug te draaien verandering van lichamelijke kenmerken. Al heb je bij transitie wellicht nog wel al je voortplantingsorganen nog, dat weet ik niet zeker...

Een klein percentage zal zeker spijt hebben. Maar idd wat hierboven al wordt gezet, je hebt wel verschillende soorten 'spijt'. En daarbij kan je beter hier spijt van hebben, dan in het geval dat je kinderen hebt en daar mega spijt van hebben...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:33

Het onderzoek van Gaby komt ook al uit 1986. Volgens mij is er sindsdien een hoop gebeurd, ook wat betreft informatie voorziening. Ik denk dat dat best wel uitmaakt voor het percentage spijt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:16

Tancreda4 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar raar vergelijk. Bedoel het ook niet naar.
Iemand die een transitie wil mag hier ook jong mee beginnen.
Vind dat nog wel een stuk ingrijpender.
En daar zal een heel klein percentage ook vast wel spijt krijgen.
Maar bij sterilisatie moet men wachten tot zowat 40 want stel je wilt een kind... Alsof je dat ook niet goed over nagedacht hebt..

Niet zo heel raar vergelijk hoor. Het gaat in beide gevallen om een niet echt terug te draaien verandering van lichamelijke kenmerken. Al heb je bij transitie wellicht nog wel al je voortplantingsorganen nog, dat weet ik niet zeker...

Een klein percentage zal zeker spijt hebben. Maar idd wat hierboven al wordt gezet, je hebt wel verschillende soorten 'spijt'. En daarbij kan je beter hier spijt van hebben, dan in het geval dat je kinderen hebt en daar mega spijt van hebben...

Maar het ging mij in deze eigenlijk niet of ze nog kinderen kunnen krijgen, het ging mij om spijt van de transitie aan zich.
Maar dat dit wel jong mag.
Zie daar geen verschil in eigenlijk in de zin dat je beslist over je eigen gevoel.
gevoel ik heb diepgaand geen kinderwens, het diepgaande gevoel ik zit in een verkeerd lichaam.
Toch word het anders beoordeeld. En dan vind ik een transitie toch heel wat meer inhouden.
En ja ik weet dat deze mensen een heel traject in moeten voordat ze toestemming krijgen.
Nou dan kan een psychologisch traject ook wel als je met 20 geen kinderen wilt.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:50

Ik zit daar nu dus in omdat ik elke maand zoveel pijn heb van mn menstruatie dat ik er letterlijk ziek van ben en zonder continu pijnstillers te slikken niets anders kan dan op de bank liggen janken.
Heb een gesprek gehad met de psycholoog, waaruit bleek dat ik niet gestoord ben of traumas heb. Nu moet het besproken worden in het team van gyneacologen. Begin september hoor ik of mijn bm er eventueel uit 'mag'. Ja, of andere mensen dat een goed idee vinden. Ik mag blijkbaar niet zelf beslissen over mn eigen lichaam. Heb idd het voorbeeld van transgenders ook aangedragen naar mn gyn. En ook dat als iemand kinderen krijgt en daar spijt van krijgt, diegene ze ook niet terug kan stoppen. Die spijt lijkt me veel erger voor de kinderen dan het niet krijgen van kinderen en daar spijt van krijgen. Nou ingewikkeld, jullie snappen vast wat ik bedoel :D
Maar het is mega frustrerend dat een ander voor jou meent te moeten beslissen of je kinderen wil of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:24

Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.

Ik zou het raar vinden wanneer ze bij wijze van morgen al de operatie plannen. Ik vind zoiets dan ook niet vergelijkbaar met mensen die een transitie ingaan, of een sterilisatie willen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:47

_San87_ schreef:
Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.

Ik zou het raar vinden wanneer ze bij wijze van morgen al de operatie plannen. Ik vind zoiets dan ook niet vergelijkbaar met mensen die een transitie ingaan, of een sterilisatie willen.

Maar als dat logisch is - is het dan ook niet logisch dat "men" "even" mag gaan beoordelen of iemand daadwerkelijk in staat is een kind op te voeden, en daar ook de middelen voor heeft, voor iemand die kinderen gaat lopen maken?

Als ik een sterilisatie wil, omdat ik nu geen kinderwens heb, en daar later spijt van krijg, heb ik daar alleen mezelf mee.
Als iemand kinderen maakt en een volslagen idioot is in opvoeden, of om andere redenen niet in staat is (bijvoorbeeld financieel) een kind te bieden wat het nodig heeft, heeft dat effect op véél meer mensen. Op de nabije omgeving, familie, vrienden, buren, klasgenoten, leerkrachten, op de samenleving, maatschappij. Want daar komt dat kind in terecht.

Begrijp me niet verkeerd hoor - als iemand kinderen wilt, moet dat gewoon kunnen, daar heeft "men" niets over te beslissen.
Maar ik zou het stiekem wel "logisch" vinden als dat wél zo is - want dat is bij euthanasie, sterilisatie, geslachtsverandering, ... wél het geval. Daar moet je een omslachtig en langdurig traject doorlopen om gewoon nog maar te bewijzen dat je bij je volle verstand bent. Als je een voetbalelftal op de wereld wilt zetten, kraait daar geen haan naar.

Om nog maar te zwijgen over de kosten. Hoezo is bevallen goedkoper dan "ik wil geen kinderen, doe iets aan mijn lichaam om dat te bereiken"?

Iemand een idee of het bij mannen ook zo'n gedoe is, steriliseren? Is dat ook zo'n ellenlang traject om te bepalen "is meneer wel zeker"?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:49

_San87_ schreef:

Bijeen hysterectomie snap ik wat je zegt. Maar daar gaan de meeste mensen ook niet voor.
Maar er word al zo idioot gedaan bij een sterilisatie.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:56

_San87_ schreef:

Over de mogelijke gevolgen is dus nog geen woord gerept, het gaat puur en alleen over het stukje 'je kunt daarna geen kinderen meer krijgen'.
Door de arts is nog helemaal niets gezegd over mogelijke gevolgen, complicaties, verloop van de eventuele operatie, etc, etc...
En dat staat mij dus tegen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:46

LWDaisy schreef:
Iemand een idee of het bij mannen ook zo'n gedoe is, steriliseren? Is dat ook zo'n ellenlang traject om te bepalen "is meneer wel zeker"?

Ik heb het idee dat het mannen minder een ding is. Omdat de ingreep kleiner is en hersteloperatie eenvoudiger (maar niet persé succesvol).
Ook heb ik het idee dat vooral vrouwen nadenken over sterilisatie omdat zij nou eenmaal degenen zijn die met de gebakken peren zitten.

Op deze link van het Groene Hart ziekenhuis wordt aangegeven dat leeftijd niet uitmaakt. Maar wel met de opmerking er goed over na te denken.

Op deze link van Snipmeister ( :') ) wordt wat meer achtergrond gegeven.
Waarbij ik punt 5 persoonlijk misselijkmakend vind en rechtstreeks terug komt bij mijn aanname dat vrouwen zich er, met goede redenen, meer mee bezig houden dan mannen. Want dat je niet tegen de (keuzevrijheid) mbt abortus bent is wel wat anders dan jezelf vervoegen bij de abortuskliniek en een behandeling ondergaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:51

Mijn huidige partner is halverwege de 20 gesteriliseerd. Moest twee vragen beantwoorden (Heb of wil je kinderen? Hoe staat je partner er in?) en kreeg toen direct de doorverwijzing. Zo ken ik er meer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:58

Wij kregen de vraag hoeveel kinderen we hadden. Het antwoord: 'precies genoeg. nul. En dat moet zo blijven' Maar mijn man was wel al 2e helft 30.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:08

LWDaisy schreef:
_San87_ schreef:

Maar als dat logisch is - is het dan ook niet logisch dat "men" "even" mag gaan beoordelen of iemand daadwerkelijk in staat is een kind op te voeden, en daar ook de middelen voor heeft, voor iemand die kinderen gaat lopen maken?

Als ik een sterilisatie wil, omdat ik nu geen kinderwens heb, en daar later spijt van krijg, heb ik daar alleen mezelf mee.
Als iemand kinderen maakt en een volslagen idioot is in opvoeden, of om andere redenen niet in staat is (bijvoorbeeld financieel) een kind te bieden wat het nodig heeft, heeft dat effect op véél meer mensen. Op de nabije omgeving, familie, vrienden, buren, klasgenoten, leerkrachten, op de samenleving, maatschappij. Want daar komt dat kind in terecht.

Begrijp me niet verkeerd hoor - als iemand kinderen wilt, moet dat gewoon kunnen, daar heeft "men" niets over te beslissen.
Maar ik zou het stiekem wel "logisch" vinden als dat wél zo is - want dat is bij euthanasie, sterilisatie, geslachtsverandering, ... wél het geval. Daar moet je een omslachtig en langdurig traject doorlopen om gewoon nog maar te bewijzen dat je bij je volle verstand bent. Als je een voetbalelftal op de wereld wilt zetten, kraait daar geen haan naar.

Om nog maar te zwijgen over de kosten. Hoezo is bevallen goedkoper dan "ik wil geen kinderen, doe iets aan mijn lichaam om dat te bereiken"?

Ik ga hier maar niet op in, want je snapt mijn punt denk ik niet. Of je wil hem niet snappen. Dat kan ook.

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Bijeen hysterectomie snap ik wat je zegt. Maar daar gaan de meeste mensen ook niet voor.

Ik reageer ook niet op de meeste mensen, maar op Nietsmar. Die het wél over een hystrectomie heeft.

Los daarvan, vind ik inderdaad ook dat ze bij een sterilisatie minder spastisch mogen doen.

Nietsmar schreef:
_San87_ schreef:

Over de mogelijke gevolgen is dus nog geen woord gerept, het gaat puur en alleen over het stukje 'je kunt daarna geen kinderen meer krijgen'.
Door de arts is nog helemaal niets gezegd over mogelijke gevolgen, complicaties, verloop van de eventuele operatie, etc, etc...
En dat staat mij dus tegen.

Voor veel mensen is dat een reden om iets niet te willen. Het is niet raar dat hij dat zegt. Het is raar wanneer hij erop door zou gaan en je niet zou wijzen op de mogelijke complicaties.

Ik ga ervanuit dat ze nu aan het bekijken zijn of een hysterectomie medisch gezien de juiste keuze is?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:06

_San_87 ik bedoelde meer "sterilisatie" in het algemeen, losstaande van de ingreep die er dan moet gebeuren, daar heb ik me nog nooit echt in verdiept.
Ik bedoel echt gewoon dat je, wanneer je als vrouw zegt "ik wil een sterilisatie want ik heb geen kinderwens" zo'n ellendig traject moet doorlopen waarbij men lijkt te willen bewijzen dat je niet goed bij je hoofd bent :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:12

Ik vind dat ook bizar. Maar een sterilisatie was niet waar ik op reageerde. Ik reageerde op een bericht over een hysterectomie.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:45

_San87_ schreef:
Ik vind dat ook bizar. Maar een sterilisatie was niet waar ik op reageerde. Ik reageerde op een bericht over een hysterectomie.

Even gegoogled - dat is idd van een andere orde. Ik bedoel, een zware ingreep. Ik snap wel dat ze daar inderdaad niet van vandaag op morgen een groen licht voor geven. Maar dan voor het fysieke deel, niet voor het "ben je wel zeker?" deel :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:29

Nou, niet om het een of het ander, maar mensen zijn gemiddeld genomen best dom. Dus bij iedere grotere ingreep die niet medisch noodzakelijk is vind ik het prima om even een 'weet je het zeker' momentje te hebben waarin even duidelijk wordt gemaakt wat voor gevolgen er (kunnen) zijn. Een hoop mensen hebben echt geen idee. Dus ja, prima om een 'weet je het zeker' check te houden. Met als kanttekening dat als een arts dan door heeft dat je er goed over na hebt gedacht en bewust bent van de risico's er ook verder niet getrut moet worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:15

Qimm schreef:
Nou, niet om het een of het ander, maar mensen zijn gemiddeld genomen best dom. Dus bij iedere grotere ingreep die niet medisch noodzakelijk is vind ik het prima om even een 'weet je het zeker' momentje te hebben waarin even duidelijk wordt gemaakt wat voor gevolgen er (kunnen) zijn. Een hoop mensen hebben echt geen idee. Dus ja, prima om een 'weet je het zeker' check te houden. Met als kanttekening dat als een arts dan door heeft dat je er goed over na hebt gedacht en bewust bent van de risico's er ook verder niet getrut moet worden.

Afhankelijk van de procedure hoop ik wel dat artsen 'trutten', goed de risico's afwegen tegen de baten en niet maar gaan snijden omdat persoon x er goed over na heeft gedacht.

Als de risico's groot zijn, moeten ze ook gewoon nee kunnen zeggen zonder dat daarop gehaat wordt, imo. Afhankelijk van de hysterectomie hebben we het over dagopname tot meerdere dagen ziekenhuis, en 4 tot 6 weken revalideren. Daar moet gewoon een serieuze medische noodzaak achter zitten.

Ik wil geen kinderen, is dat niet.

Verder helemaal met je eens :j.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:04

Qimm schreef:

Ja, dat!
Tuurlijk moet een arts checken of je weet wat je zegt/wilt, of je weet wat een bepaalde ingreep inhoudt. Je besteld geen broodje kaas, dus er mag zeker even gecheckt worden of je effectief begrijpt wat je vraagt, en welk hersteltraject je dan te wachten staat. En als zo'n zware ingreep niet (perse) nodig is en hetzelfde resultaat met een lichtere ingreep ook behaald kan worden is dat waarschijnlijk een interessantere optie en mag een arts dan ook gewoon zeggen.
Maar massaal al die vrouwen jaaaaarenlang op anticonceptie zetten vind ik niet dé oplossing. We weten misschien niet allemaal zo 1-2-3 wat die of die ingreep inhoudt - maar we weten veelal wél allemaal gewoon 100% dat we écht geen kinderen willen; dan moet er iets bestaan tussen anticonceptie en een heel zware ingreep in, en dat moet dan gewoon mogelijk zijn. Misschien niet van vandaag op morgen, maar het zou geen jaren mogen duren, en we zouden niet het gevoel mogen krijgen dat we door een psychische mallemolen worden gehaald omdat we geen kinderwens hebben.

En er mag inderdaad niet getrut worden omwille van het "ik wil geen kinderen", men mag gewoon geen kinderen willen. Als men een bepaalde ingreep betwist omdat het ook minder ingrijpend kan snap ik dat, maar dan moet het omwille van die ingreep zijn, en niet omwille van het "ik wil geen kinderen".
Ik ben als 29-jarige tegen een gynae aangelopen die zelfs "het gesprek" niet eens wilde voeren, en dat voelde zo oneerlijk aan. Als ik daar had gezeten van je "ooh ja, ik wil graag 6 kinderen!" had ze dat toegejuicht, ongeacht of ik psychisch wel in staat ben ze op te voeden, of financieel capabel ben die kudde kinderen te bieden wat zij nodig hebben.

Ik denk dat daarom veel vrouwen op voorhand op hun achterste poten gaan staan en fanatiek uit de hoek kunnen komen. Je weet op voorhand al vrijwel zeker dat je een gevecht moet gaan leveren, en het voelt vreselijk l*llig om als een labiele idioot behandeld te worden omdat je geen kinderen wilt.
Terwijl het toch veel idioter is om niet voorbereid en niet weldoordacht (qua kennis, financiën) aan kinderen te beginnen, toch? Idem huisdieren hoor. Daar beval je dan wel niet zelf van, maar ook daar is enige kennis, voorbereiding, financieel vangnet en nodige ruimte voor nodig. Maar we mogen gewoon doodleuk 4 kinderen op de wereld zetten en 12 honden en katten in huis nemen, ook al zit de gezinsdynamiek helemaal scheef, belandt de vader in de gevangenis, heeft het gezin geen deftig inkomen, lopen de dieren met vlooien rond, ... Dat kan en mag allemaal gewoon, maar als je zegt dat je geen kinderen wilt, moet men plots gaan bekijken of je wel normaal in je hoofd bent. Zo krom!

Het zou natuurlijk van de zotte zijn als mensen een examen moeten gaan afleggen voor ze aan kinderen mogen beginnen - maar andersom, als je ze niet wilt en daar ook echt iets voor wilt doen, voelt het wél zo.

Ik moet spontaan weer denken aan die keer dat ik in de wachtkamer van de gynae (een andere dan eerder vermeld) zat :') Ik zat daar voor een onderzoek, niet omdat ik zwanger was of wilde worden. En ik zat daar tegenover 3 andere dames die heel luid over hun kinderen en zwanger-zijn zaten te kwekken. Paar keer een blik naar mijn kant gekregen, zo van "klets je nog gezellig mee?".. Nee, doe maar niet haha, jullie willen helemaal niet horen wat ik te zeggen heb - niet iedereen zit hier omdat ze baby's wilt :')
Het kon mij niet heel veel schelen, al voelde ik me wel de vreemde eend - maar je zal daar maar zitten omdat je ze wel wilt maar het maar niet wilt lukken. Of dat je daar zwanger zit te zitten, zonder dat je dat wilt. Mag je daar fijn naar die snaterende dames luisteren terwijl jij een abortus loopt te plannen :') Ik ben niet heel gevoelig op dat vlak, het zou mij geen slecht gevoel aanpraten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 30-08-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:05

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Ja, 2 kanten op. Vriend van mij had 'toestemming' nodig van z'n vrouw. Halloooooo wat?

LWDaisy schreef:
Het kon mij niet heel veel schelen, al voelde ik me wel de vreemde eend - maar je zal daar maar zitten omdat je ze wel wilt maar het maar niet wilt lukken. Of dat je daar zwanger zit te zitten, zonder dat je dat wilt. Mag je daar fijn naar die snaterende dames luisteren terwijl jij een abortus loopt te plannen :') Ik ben niet heel gevoelig op dat vlak, het zou mij geen slecht gevoel aanpraten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Ik begrijp niet waarom je naar een gynaecoloog moet voor een abortus.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:31

Ik had het idee van de berichten van Nietsmar dat ze klaagde over het feit dat het bij de besprekingen voor optie voor hysterectomie alleen maar over eventuele kinderwens ging, en (nog) totaal niet over de medische en fysieke gevolgen. Ik kan me voorstellen dat dat irritant is als je aangeeft dat je toch geen kinderen wil. Succes Nietsmar, hopelijk vinden ze wat de pijn veroorzaakt of anders dat ze goed naar je symptomen kijken en helpen de juiste keuze te maken, en niet meer zo focussen op eventuele kinderwens. :(:) (En je mag me altijd PBen als je meer wil horen over mijn eigen ervaring met mijn hysterectomie)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:49

VuurVleugels schreef:
Mijn huidige partner is halverwege de 20 gesteriliseerd. Moest twee vragen beantwoorden (Heb of wil je kinderen? Hoe staat je partner er in?) en kreeg toen direct de doorverwijzing. Zo ken ik er meer.

Hier ook. Vriend is wel een stuk ouder en heeft een dochter, maar was zo geregeld

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:11

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:42

Bestaan er zwembaden met kindvrij zwemmen? :roll: >;) :roll:

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:44

Ja, verschillende zwembaden hebben tijden dat kinderen niet welkom zijn.
Bij ons zwembad was dat sowieso altijd bij het banen zwemmen, maar ook 1x per maand met vrijzwemmen.