Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Maar raar vergelijk. Bedoel het ook niet naar.
Iemand die een transitie wil mag hier ook jong mee beginnen.
Vind dat nog wel een stuk ingrijpender.
En daar zal een heel klein percentage ook vast wel spijt krijgen.
Maar bij sterilisatie moet men wachten tot zowat 40 want stel je wilt een kind... Alsof je dat ook niet goed over nagedacht hebt..
Tancreda4 schreef:DuoPenotti schreef:Maar raar vergelijk. Bedoel het ook niet naar.
Iemand die een transitie wil mag hier ook jong mee beginnen.
Vind dat nog wel een stuk ingrijpender.
En daar zal een heel klein percentage ook vast wel spijt krijgen.
Maar bij sterilisatie moet men wachten tot zowat 40 want stel je wilt een kind... Alsof je dat ook niet goed over nagedacht hebt..
Niet zo heel raar vergelijk hoor. Het gaat in beide gevallen om een niet echt terug te draaien verandering van lichamelijke kenmerken. Al heb je bij transitie wellicht nog wel al je voortplantingsorganen nog, dat weet ik niet zeker...
Een klein percentage zal zeker spijt hebben. Maar idd wat hierboven al wordt gezet, je hebt wel verschillende soorten 'spijt'. En daarbij kan je beter hier spijt van hebben, dan in het geval dat je kinderen hebt en daar mega spijt van hebben...
_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Ik zou het raar vinden wanneer ze bij wijze van morgen al de operatie plannen. Ik vind zoiets dan ook niet vergelijkbaar met mensen die een transitie ingaan, of een sterilisatie willen.
_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Ik zou het raar vinden wanneer ze bij wijze van morgen al de operatie plannen. Ik vind zoiets dan ook niet vergelijkbaar met mensen die een transitie ingaan, of een sterilisatie willen.
LWDaisy schreef:Iemand een idee of het bij mannen ook zo'n gedoe is, steriliseren? Is dat ook zo'n ellenlang traject om te bepalen "is meneer wel zeker"?
LWDaisy schreef:_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Maar als dat logisch is - is het dan ook niet logisch dat "men" "even" mag gaan beoordelen of iemand daadwerkelijk in staat is een kind op te voeden, en daar ook de middelen voor heeft, voor iemand die kinderen gaat lopen maken?
Als ik een sterilisatie wil, omdat ik nu geen kinderwens heb, en daar later spijt van krijg, heb ik daar alleen mezelf mee.
Als iemand kinderen maakt en een volslagen idioot is in opvoeden, of om andere redenen niet in staat is (bijvoorbeeld financieel) een kind te bieden wat het nodig heeft, heeft dat effect op véél meer mensen. Op de nabije omgeving, familie, vrienden, buren, klasgenoten, leerkrachten, op de samenleving, maatschappij. Want daar komt dat kind in terecht.
Begrijp me niet verkeerd hoor - als iemand kinderen wilt, moet dat gewoon kunnen, daar heeft "men" niets over te beslissen.
Maar ik zou het stiekem wel "logisch" vinden als dat wél zo is - want dat is bij euthanasie, sterilisatie, geslachtsverandering, ... wél het geval. Daar moet je een omslachtig en langdurig traject doorlopen om gewoon nog maar te bewijzen dat je bij je volle verstand bent. Als je een voetbalelftal op de wereld wilt zetten, kraait daar geen haan naar.
Om nog maar te zwijgen over de kosten. Hoezo is bevallen goedkoper dan "ik wil geen kinderen, doe iets aan mijn lichaam om dat te bereiken"?
Iemand een idee of het bij mannen ook zo'n gedoe is, steriliseren? Is dat ook zo'n ellenlang traject om te bepalen "is meneer wel zeker"?
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Bijeen hysterectomie snap ik wat je zegt. Maar daar gaan de meeste mensen ook niet voor.
Maar er word al zo idioot gedaan bij een sterilisatie.
Nietsmar schreef:_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Over de mogelijke gevolgen is dus nog geen woord gerept, het gaat puur en alleen over het stukje 'je kunt daarna geen kinderen meer krijgen'.
Door de arts is nog helemaal niets gezegd over mogelijke gevolgen, complicaties, verloop van de eventuele operatie, etc, etc...
En dat staat mij dus tegen.
_San87_ schreef:Ik vind dat ook bizar. Maar een sterilisatie was niet waar ik op reageerde. Ik reageerde op een bericht over een hysterectomie.
Qimm schreef:Nou, niet om het een of het ander, maar mensen zijn gemiddeld genomen best dom. Dus bij iedere grotere ingreep die niet medisch noodzakelijk is vind ik het prima om even een 'weet je het zeker' momentje te hebben waarin even duidelijk wordt gemaakt wat voor gevolgen er (kunnen) zijn. Een hoop mensen hebben echt geen idee. Dus ja, prima om een 'weet je het zeker' check te houden. Met als kanttekening dat als een arts dan door heeft dat je er goed over na hebt gedacht en bewust bent van de risico's er ook verder niet getrut moet worden.
Qimm schreef:Nou, niet om het een of het ander, maar mensen zijn gemiddeld genomen best dom. Dus bij iedere grotere ingreep die niet medisch noodzakelijk is vind ik het prima om even een 'weet je het zeker' momentje te hebben waarin even duidelijk wordt gemaakt wat voor gevolgen er (kunnen) zijn. Een hoop mensen hebben echt geen idee. Dus ja, prima om een 'weet je het zeker' check te houden. Met als kanttekening dat als een arts dan door heeft dat je er goed over na hebt gedacht en bewust bent van de risico's er ook verder niet getrut moet worden.
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:Mja, dat ze serieus nadenken of een hysterectomie een goed idee is, is gewoon logisch, Nietsmar. Het is een zware operatie met serieuze mogelijke gevolgen.
Bijeen hysterectomie snap ik wat je zegt. Maar daar gaan de meeste mensen ook niet voor.
Maar er word al zo idioot gedaan bij een sterilisatie.
LWDaisy schreef:Het kon mij niet heel veel schelen, al voelde ik me wel de vreemde eend - maar je zal daar maar zitten omdat je ze wel wilt maar het maar niet wilt lukken. Of dat je daar zwanger zit te zitten, zonder dat je dat wilt. Mag je daar fijn naar die snaterende dames luisteren terwijl jij een abortus loopt te plannenIk ben niet heel gevoelig op dat vlak, het zou mij geen slecht gevoel aanpraten, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
VuurVleugels schreef:Mijn huidige partner is halverwege de 20 gesteriliseerd. Moest twee vragen beantwoorden (Heb of wil je kinderen? Hoe staat je partner er in?) en kreeg toen direct de doorverwijzing. Zo ken ik er meer.