Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:23

Moestuin: wat gaaf dat je je eerste radijsjes al hebt! Ik hoop komende week de eerste keer spinazie te oogsten.

Amber15: Rouwvliegjes zijn inderdaad een drama, ik liet de potgrond dan altijd een dag droog staan. Dat hielp altijd goed. Inmiddels heb ik er alleen nog last van bij de champignons maar die staan apart.

Spruit: Wat tof dat je een aantal verassingen hebt bij de kuikens!

Moonfight: De broedaflegger van vorig jaar zit nu op 1 10 raams broedkamer (ipv een zesramer) en de grote kast nu op 2 broedkamers. Ik hoop van beide kasten iets te kunnen oogsten. Het hoeft niet veel te zijn maar het zou heel tof zijn om mijn eigen honing te kunnen oogsten.

Inmiddels is hier de rust weer terug. De tuin is weer ingezaaid, de snijbloemen hebben weer nieuwe bollen erbij gekregen en de eieren liggen in de broedmachine.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst want het is een bont gezelschap.
Van Ayam Cemani tot Rhode Island Red en van Olijfje tot Orpington en dan alles daar tussenin :') Uiteindelijk zijn de enige volledig raszuivere eieren in de broedmachine de sebrights en orpingtons _O-.

Verder heb ik gister een zak met ruwe wol meegekregen van een vriend die een kleine schapenkudde heeft. Vandaag maar eens aan de slag met het schoonmaken van de wol en de eerste wasronde. Het plan is om deze wol te gaan spinnen om uiteindelijk weer wat van te kunnen breien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:38

Oh ja, wie wil: Ergens de komende 2 maand scheren wij weer en hebben wij wol: Zwarte wol (zwartbles) Zwart witte wol (ook zwartbles) Witte wol lang en kort (swifter) en wol van een suffolk (zouden ze tweetstof ofzo mee maken? Zou makkelijk vilten allersinds) Wie er eens wat mee wil proberen: Voor verzendkosten (€8 als ik mij niet vergis) Stuur ik met veel plezier wol op!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:47

Spruit, surprise zei de toch wel haan :P

HMD, Spannend ben benieuwd wat voor bonte verzameling eruit gaat komen :D
Hier hielp de grond 1 dag laten drogen helaas niet tegen de larven en eitjes van de rouwvlieg.

Gisteren de Bm uit gezet, dadelijk de eitjes open maken en kijken wanneer het fout gegaan is. Ook meteen schoon gemaakt en beneden weer aan gezet. Vanochtend hem weer gevuld. De temp was meteen heel stabiel waar hij nu staat dus fingers crossed! Deze rond zitten er enkel Barnevelder eieren in (30 stuks). Ben benieuwd hoe het deze keer gaat gaan. Ik heb veel vraag naar de kuikens van de Barnevelders dus hoop op een beetje een goede uitkomst.

Gisteren ook een paar foto's gemaakt van de kuikens <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:12

Afbeelding
Dit is hoever ik ben. -O-
Afbeelding
Eh aardbeienbed. :=

De vroege aardappelen kunnen straks tegelijk met de middellate/late aardappelen. -O-

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:57

Gaat al goed bij iedereen hier!
Bij mij schieten sommige jonge zaailingen te snel op helaas. Weet niet wat ik beter kan doen, ze staan al voor het raam zonder deksel op.

Wat de kippen betreft hebben we nog 3 orpington buff hen kuikens bijgekocht. Dus hopelijk zo een mooi toompje van 5 hennen en een haan die volgend jaar eitjes en kuikens mag gaan geven. Afhankelijk wat de koekoeks zullen zijn denk ik dat ik ze er gewoon bij laat lopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:22

Hier hebben we inmiddels een broedende gans dus over een maand misschien toch kuikens daarvan
Afbeelding

En er is een kip al bijna klaar met broeden maar die zit op een baal dus die moeten we ook in de gaten houden dat de kuikens niet tussen de balen verdwijnen :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:18

Die foto's van kuikens <3 ze zijn zo schattig in de eerste week.
Ik heb zeker de helft aan haantjes volgens mij. Het wordt al zichtbaar in gedrag en grootte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:27

HMD, hoe maak jij de wol schoon? Wij gebruiken het als isolatie en hebben het nu gewoon zo gebruikt, maar voor een volgend project wil ik eens kijken om het te wassen.

Moestuin, als niemand anders het wil hebben dan kom ik het graag halen, kan ik ook gelijk eens bij jou kijken ;)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:03

Moestuin schreef:
Oh ja, wie wil: Ergens de komende 2 maand scheren wij weer en hebben wij wol: Zwarte wol (zwartbles) Zwart witte wol (ook zwartbles) Witte wol lang en kort (swifter) en wol van een suffolk (zouden ze tweetstof ofzo mee maken? Zou makkelijk vilten allersinds) Wie er eens wat mee wil proberen: Voor verzendkosten (€8 als ik mij niet vergis) Stuur ik met veel plezier wol op!

Oeh, ik ben voorlopig nog wel eventjes druk met de wol van "Ruben" en "Dylan" (beide ooien :')) dus ik hou me nog even op de achtergrond maar ik zou wel interesse hebben in de wol van de suffolk om inderdaad mee te vilten.

Prairy, ik was de wol meerdere keren in een specikuip met soda tot ik tevreden ben. Daarna nog 2 uurtjes in een bad met wolwasmiddel en dan ben ik klaar om te gaan kaarden.

Hier nog een foto van mijn "kantoortje" van vandaag.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:38

Gaaf Palousa_boy, zo'n broedende gans.

Wat een prachtige foto's Liesje!

Ik ben dus niet de enige Marcella. Ik heb alleen twee zaaitrays ingezaaid, waarvan eentje een experiment is. Hij heeft vrij grote gaten en ik heb er radijs in gezaaid. Ik hoop dat ze gewoon mooie radijzen vormen, in plaats van in de volle grond. Dat zou ontzettend makkelijk zijn.

De afgelopen week heb ik aan de kippenrennen gewerkt. De vogelgriep is in deze omgeving eindelijkm grotendeels weg en de vogeltrek ook, dus ze hebben een heleboel ruimte gekregen.

Afbeelding

De fokgroep heeft een stuk van 18x2m, daar zijn de leghennen vandaag ook bij geplaatst. Dat is het stuk tussen het achterste hekwerk en de hoge palen. Totaal zitten daar 9 kippen nu (6 barnevelder kriel hennen + 1 haan, 2 witte leghennen) en meestal 3 konijnen (maar die hopsen ook wel op andere plaatsen).

De verkoopgroep, hopelijk morgen nog maar 16 (morgenochtend worden er weer 2 opgehaald) hebben een stuk van grofweg 13x3 erbij gekregen (de kas was 9m2 grond + 6m2 verdiepingen). Heel veel beter dus. Hun ren is met net afgedekt. Dat net is oorspronkelijk gekocht voor de fokgroep-ren, maar die zit grotendeels onder bomen terwijl deze groep vrij open zit. Met de hoeveelheid roofvogels hier is me dat een te groot risico.

Bij de verkoopgroep zitten er een boel hennen die sinds een week een kale achterbuik hebben. De laatste twee met veren worden morgen opgehaald. Veerluis heb ik gelukkig uit kunnen sluiten, net als bloedluis. In eerste instantie dacht ik dat het van de toch wat krappe huisvesting kwam, waardoor het met het slechte weer de week daarvoor met de bijbehorende blubber irritatie heeft opgeleverd (schuldgevoel alom uiteraard; het was ook nooit bedoeld als zo langdurig of als open ren; het was een overdekte kas zodat ik daar wekelijks een pak houtvezel bij kon gooien, totdat februari langsstormde. En de vogelgriep is hier ook nog heel lang problematisch geweest. Er zijn honderden wilde vogels doodziek of dood geruimd), maar nu las ik dat heel enthousiast leggen het ook kan veroorzaken. En ik heb de afgelopen tijd een leg gehad van 90% van deze dames (ik heb nu dan ook 19kg geklutst rauw ei in de vriezer liggen), extreem veel dus. Herkennen jullie het van sterk leggende dieren?

Edit: foto toegevoegd. Verder zitten ze dus keurig in de veren.
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 10:41

Prairy schreef:
HMD, hoe maak jij de wol schoon? Wij gebruiken het als isolatie en hebben het nu gewoon zo gebruikt, maar voor een volgend project wil ik eens kijken om het te wassen.

Moestuin, als niemand anders het wil hebben dan kom ik het graag halen, kan ik ook gelijk eens bij jou kijken ;)

Wol wassen is niet zo lastig, Beetje afhankelijk van of de het wolvet er uit wilt of niet kan je een beetje afwasmiddel of soda gebruiken. Maar verder gewoon wassen in een lauwwarm teiltje/badkuip met water. Laat het vooral even lekker weken. Voor kleine beetjes gebruik ik een slacentrifuge en voor grote hoeveelheden even oprollen in een oude handdoeken en daar even op 'dansen' Dan lekker laten drogen.

Jullie hebben het gebruikt voor isolatie? Ik wil dat ook graag doen maar was opeens een beetje huiverig voor wolmotten in het hele huis. Want die heb ik wel eens als ik wol gewoon laat liggen. Weet jij daar wat over?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:22

Wol voor isolatie is ook iets waar ik me nog in wil verdiepen. Het verkoopt echt superslecht dus als we het dan zelf kunnen gebruiken en daarmee kosten kunnen besparen levert dat uiteindelijk veel meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:36

Prairy: Altijd welkom! Kan het ook meenemen naar de meeting :j

Mooie foto’s van de kuikens Lies!

Veel beterschap Marcella!

Skyla: Idem. Ik zaai volgend jaar gewoon weer wat later in de kas voor. Geeft veel sterkere plantjes dan binnen in huis.

Palousa: Veel succes met de gans en met het navigeren rond de kuikens!

Hmd: Ik laat je wat weten als ik er heb! :)

Mizora: Sommigen hebben het hier ook. Denk dat het deels ook aanleg is. Veel succes met de verkoop!

Moonfight: Ik zie veel mensen het gebruiken als bodembedekking in de winter. Misschien is dat ook nog een optie?

Hier wil ik er dit jaar droogkastballen mee vilten. Wij zijn aan het denken om langzaam aan een webshop op te zetten met zelf gemaakte dingen van de boerderij. Bv in de zomer boeketten op bestelling. Plantjes, stekjes, eventueel groenten en fruit dat over is. Zelfgemaakte insectenhotels, zelfgewonnen zaad, droogkastballen, eventueel gelooide huiden. Nieuw 10 jaren project :D

Wij gingen deze middag veel zaaien. Maar wij zijn spontaan met de pony’s gaan wandelen!

Afbeelding

Mijn bloedappel heeft de eerste bloesem

Afbeelding

En ook de schapen lopen weer lekker buiten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat geoogst voor het middageten

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:46

Moestuin, het is niet dat ik perce van de wol af wil, maar ook dat wij nog een vliering te isoleren hebben, haha! Wat een heerlijke foto's! Marley nu helemaal kaal? En met de pony wandelen is toch ook heerlijkheid!
Leuk idee hoor om wat spulletjes te kopen van de boerderij! Zeker bloemen enzo is echt wel markt voor volgens mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:55

Ja, die hebben wij onlangs uit de laatste plukjes geholpen!
Wandelen was inderdaad heerlijk!
Spullen verkopen hier normaal ook best wel goed! Ik verkoop ook elk jaar massa’s pompoenen, maar nu gaat de boerbuurman een zelfplukveld aanleggen met pompoenen aan de steenweg. Hoop dat het wat blijft verkopen bij ons.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:52

We hebben heel veel (te veel denk ik) wol al gebruikt voor een kleine oppervlakte. Ik weet dat ze, voor 'officiële' isolatie nog een toevoeging eraan doen van iets, niet heel veel, maar wel tegen de beestjes. We hebben nu voor een ruimte van zo'n 9m3, wanden en plafond, bijna 2 big bags all gebruikt, maar dat zeg ik, waarschijnlijk hebben we het er veel te vast in geduwd. We doen het in de schuilstal (wordt kantoor) dus als daar wat beestjes in komen, soit. In huis zou ik wel kijken om dat spul er door te doen. Verder is het wel heel makkelijk en fijn om te verwerken, zeker als je het toch al zelf hebt liggen!

Moestuin, wat je over hebt mag je zeker meenemen :)

En wat komen er allemaal leuke foto's voorbij!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 06:12

Ik krijg helaas te zien dat de reel niet meer beschikbaar is.

Ik lig al de hele nacht wakker. Zonet heb ik het idee gekregen qua weideindeling voor de dieren, wisselwerking op de weides, afrastering en huisvestiging. Als ik dit klaar krijg en het blijkt effectief te werken dan gaat dat echt heel erg veel doen qua gemak en onderhoud.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:38

Kan het filmpje wel zien en had ik ook al voorbij zien komen op Facebook. Ben al vanaf 06.00 uur wakker.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:13

wat een leuke schaapjes. wat voor ras is dat? heel schattig!

succes me je plannen Moestuin... waar je soms al niet van wakker kan liggen :) gelukkig klinkt dit heel positief!

Ik kon het van de week niet laten bij het tuincentrum, heb een gele framboos, wijnbes en conference boompje meegenomen. hoop dat het allemaal aanslaat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:43

juval schreef:
wat een leuke schaapjes. wat voor ras is dat? heel schattig!

succes me je plannen Moestuin... waar je soms al niet van wakker kan liggen :) gelukkig klinkt dit heel positief!

Ik kon het van de week niet laten bij het tuincentrum, heb een gele framboos, wijnbes en conference boompje meegenomen. hoop dat het allemaal aanslaat.

Dat zijn Valais Blacknose schapen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:49

Ik vond ze zo schattig :')

Ik had vanavond koffie gedronken, dat was een slecht idee. Al vanaf 3u wakker (het is hier nu bijna 6u in de ochtend...)

We gaan van de week nog een keer naar een soort tuincentrum hier, niet teveel kopen want de tuin is al lekker vol, en ik moet nog een aantal planten zetten van de vorige keer :P

Word er net als juval altijd zo hebberig van :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:24

Erg herkenbaar… Ik ben nog steeds bezig met mijn: Ik koop geen plantjes, ik zaai alles. Gaat echt prima! Enkel zonde dat er webshops zijn voor zaden. :') Ik heb mijn collectie ondertussen verdubbeld _O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:51

Wisselen met beweiding zou hier ook wel fijn zijn maar m'n trekpaard heeft nog weleens de neiging om poorten te slopen dus dat is niet zo handig :+ de tuinen zouden eventueel wel kunnen denk ik maar weet nog niet hoe avontuurlijk onze (nog) hengst is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:33

Vandaag even eitjes geschouwd van de 11 die eronder liggen zijn er 11 bevrucht. :=