Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:52

Wat fijn dat die de verhuis overleeft heeft en nu al bloeit!

Wij hebben een hele mooie grote boom in de tuin die nu ook begonnen is met bloeien, witte bloemen. Ben benieuwd wat die zal zijn. We vermoeden ook kers.

Hoe zit het met de zaailingen van iedereen?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 00:12

Ik heb rouwvliegjes in huis :x
Alles gaat zo gauw als het kan naar de kas of naar buiten en hopelijk halen ze de schade in.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:48

Century, wat voor ras waren jouw kuikens ook al weer eens?

Hier ondertussen eindelijk 10 kuikens.
2 van de 11 Barnevelders,
3 van de 8 Olijfjes (waarvan ik er 3 apart had liggen omdat ik mijn twijfels daarover heb) en
5 van de 12 Marans (waarvan er 4 apart liggen vanwege twijfels).

Verder zie ik nog 1 barnie ei aangepikt en de rest ziet er angstvallig stil uit _-:( ~~}> :x

Wel positief dat ik de Marans en de Olijfjes uit elkaar kan houden nu door de pootveren. De Olijfjes hebben een stuk minder veertjes aan de pootjes.

Mijn zaailingen doen het voor geen meter. Enkel de komkommers zijn uit, 2 courgettes en 2 soort van tomaten. De rest zit allemaal nog onder de grond en ik zie het niet meer goed komen eigenlijk O:) :(

Amber, rouwvliegjes zijn een drama ja ;( hier hadden wij ze het 1e jaar. koste ons bijna alle zaailingen en onze kamerplanten. We hebben toen nematoden gebruikt om onze kamerplanten te redden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:00

mooie bloesem!!!

hier staan de kersen en pruimen nu ook heel mooi in bloei. Nu maar zorgen dat ik op tijd ben met het net, want vorig jaar heb ik met de merels om de 2 kersen gevochten.... de merel heeft gewonnen :)

gisteren de komkommers naar buiten gedaan, en de bonen opnieuw opgeknoopt, die waren losgewaaid vorige week met de wind.

ik ga eens kijken wat ik verder nog wil gaan zaaien. We zijn niet echt groente eters eigenlijk. :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:26

Oh wat een hoop gave voorjaarsberichten! Het is toch altijd leuk om bij iedereen te zien hoe het kuiken/lammetjes/babykonijntjes seizoen verloopt!

Ik ben een tijdje niet actief geweest op bokt. Combinatie van een nieuwe telefoon en een enorme tegenslag op de homestead.

Ik had al een hoop voorgezaaid, de bollen stonden mooi in bloei en de aardappelen zaten al in de grond. Toen kwam er spontaan een wild zwijn langs om alles om te gooien.. ik heb de vaste planten nog grotendeels kunnen redden net als de meeste tulpen en narcissen. Inmiddels is het zwijn niet meer (liep vanaf ons door naar de woonwijk) en heb ik de moestuinen weer op orde maar het was een hoop werk.

Ik heb wel 150 gladiolen, 6 dahlia's en 2 pioenrozen besteld voor de snijbloemen en verder heb ik zondag de bijen een groter huis gegeven. Hopelijk dit jaar honing!

Ohja en ik ben hebberig geworden van jullie fotos.. dus ben ook maar eieren gaan sparen om te broeden :') stond niet in de planning maargoed.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 10:31

Ik heb net afgelopen week alles voorgezaaid. Maar had al wel kolen, tomaten en paprika staan. Alles groeit lekker door!

HMD, ik duim ook op een goed bijenjaar! Op hoeveel kamers zitten ze nu? Wat naar van dat wilde zwijn!

amber15, rouwvliegjes? Die ken ik niet

Moestuin, Wat fijn dat jullie die ram zo snel hebben kunnen verkopen! Wel bijzonder toch in deze tijd, niemand die nu aan het dekken is neem ik aan.

Hier groeien de biggen van de Bentheimer zeug super! Tweede paasdag is de volgende zeug uitgerekend dus die hebben we gister naar binnen gehaald. We hebben 1 ooilam wat niet helemaal lekker meekomt, vanmorgen hield ze de groep ook niet bij met het naar de wei brengen. Dus vraag mij af of ze er doorheen komt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:35

HMD, wat balen zeg! :oo

Moonfight, fingers crossed voor het lam!

Hier gisteren het ei dat aangepikt was verloren. Ik heb het nog open gemaakt, maar het was al dood. Het had ook de buik nog niet helemaal dicht dus het was er ook nooit uit gekomen. Daarna nog wel weer een olijfje geboren. En vanochtend waren er toch nog weer een marans en een olijf aangepikt. Ik hoop dat er toch ook nog wel meer barnies uit gaan komen ook maar pfff wat een drama deze uitkomst. Dag 3 nu van uitkomst voor de eitjes.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:43

Moonfight is ze ontwormd?

Hier nog niets voorgezaaid. Ga ik hopelijk straks mee beginnen. Ons eendekuiken heeft het helaas niet gered. Die raakte ineens heel zwak aan kant tot verlamming aan toe. Geen idee wat het is geweest maar wel sneu.
Onze mama gans zit sinds een dag of 3 ineens weer echt te broeden. Heel benieuwd of daar wat uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:56

Balen van het zwijn HMD!

Moonfight: Spannend weer! Zou ze misschien te weinig biest hebben gehad wat een zwakkere weerstand en algemene zwakte kan verklaren?

Liesje: Wat spijtig! Misschien een tip voor de volgende keer: Een week voor uitkomst elke dag wat water met azijn over de eieren sproeien.

Lizy: Succes met de ganzen en het voorzaaien.

Hier dag 11 dat dochter ziek is. 38,3 zonet. Mag langzaam beginnen stoppen. Heb nog een giga lijst liggen om voor te zaaien. Ik twijfel om deze avond maar gewoon wat pompoenpitten in de mesthoop te steken en af te wachten wat daarvan komt :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:00

Heb plantjes staan, maar kom weinig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:04

Gelukkige verjaardag Marcella!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:09

Dank je.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:25

Moestuin, heb ik wel gedaan, benieuwd wat er van komt.

Marcella, gefeliciteerd!

Liesjuh, balen van de eieren...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:07

Poeh MHD, dat is iets wat je niet wilt, zo'n zwijn op bezoek... hopelijk kan je nog wat dingen redden/herstellen.

XxLiEsJuHhxX schreef:
Century, wat voor ras waren jouw kuikens ook al weer eens?

Australorps en Sussex. Alles doet het heel goed :) Wat groeit het hard!

Mijn zaailingen tot nu toe:

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:26

Moestuin, waarvoor is dat met azijn sproeien? en dat dan ook nog dag 19 en 20 ook doen?
Beterschap met jouw dochter, hopelijk knapt ze toch wel snel weer op!

Marcella gefeliciteerd!

Century, dat ziet er goed uit! :D

om 2 uur is er nog een Marans uit gekomen. Ik twijfel of ik vanavond alles wat nog in de machine ligt schouw of morgen nog even afwacht.
Baal echt vooral heel erg van de barnevelder eitjes :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:32

Azijn breekt calcium af, verzwakt dus de eischaal en maakt het makkelijker voor de kuikens om uit het ei te komen. Aan de ene kant een aantrekkelijk iets, aan de andere kant, mits natuurlijk de luchtvochtigheid, etc. op orde zijn wil je liefst dat de kuikens geen hulp nodig hebben. Het is een stukje selectie op levensvatbaarheid eigenlijk, zonder hulp geboren kunnen worden is grote kans op volwassenheid halen. En dat stukje wat meer kans geeft op sterke, gezonde dieren is eigenlijk een belangrijke basis qua fok. Bij bv kippen is het een stukje lastiger bij te houden welke dieren hulp nodig hadden en dus eigenlijk niet voor de fok ingezet zouden moeten worden dan bij zeg een schaap, simpel weg omdat kuikens uit elkaar houden lastiger is dan bv lammeren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:14

Ahh op die manier, het is het overwegen waard. Maar inderdaad wel de risico's. Hmm lastig lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:48

In principe zou je dat niet hoeven doen, azijn spuiten. Aangezien de kuikens de schaal zelf horen te verzwakken door het calcium uit de schaal op te nemen in hun eigen lijf :)

Wel erg jammer dat er wat weinig uitkomen! Welke kleurslag barnevelder heb je zitten Liesje?

Hier wel een verrassing wat kuikens betreft. Had een Araucana hennetje te broeden, gokte erop dat de Araucana-haan de vader zou zijn van de kuikens (die treedt op alles waar geen hanenstaart aan zit :+ ). Er loopt nog een oude Wyandotte haan die ik in zijn 2-jarige leven nog maar 2x heb zien treden. En er liep een Marans 'haan' rond. Was te hanig voor een hen, te hennig voor een haan, geen prettig beest en om die reden weg gedaan. Gisteren zijn de kuikens uitgekomen en vandaag pakte ik er 1 op, heeft ie voetbevedering :)) Dus de Marans was geen 'hetje' maar een echt 'haantje'. :P

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:04

XxLiEsJuHhxX schreef:
Amber, rouwvliegjes zijn een drama ja ;( hier hadden wij ze het 1e jaar. koste ons bijna alle zaailingen en onze kamerplanten. We hebben toen nematoden gebruikt om onze kamerplanten te redden.

Hielp dat goed? Dan zou ik het voor die prijs wel willen proberen. Niet als ik er na een paar maanden weer mee zit..

Moonfight, dat zijn kleine zwarte vliegjes die eitjes in je potgrond leggen. De larven eten aan de wortels van je planten :(

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:18

Gemalen kaneel werkt ook goed tegen rouwvliegjes

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:31

Wij hebben alle htk middeltjes geprobeerd maar alleen de nematoden hebben werkelijk geholpen. Alle zaailingen hebben wij toen alle aarde af gespoeld en toen in nieuwe grond gezet in een ander huisdeel en toen zo snel mogelijk buiten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:42

Nog gefeliciteerd Marcella!

Ik heb de kuikens in een groter hok gezet. Dat hok moest ik nog in elkaar zetten, was even flink wat werk. Nu hebben ze twee keer zoveel ruimte en kunnen ze rondracen als ze willen. De haantjes begonnen elkaar toch wel uit te dagen, dus wat meer ruimte is wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:24

Spruit: Verrassingen zijn altijd leuk!

Weten jullie nog dat ik radijs, spinazie, en snijbiet had gezaaid in de serre? Jullie waren benieuwd of het niet te vroeg was. Tadaa!

Afbeelding

Spinazie is ook klaar voor een eerste oogst en snijbiet doet het ook goed! Alhoewel ik die waarschijnlijk moet uitdunnen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:23

Wauw Moestuin, wat leuk! In april je eerste oogst :D

XxLiEsJuHhxX, dan ga ik dat toch maar doen, die aaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:35

Ja ben er keitrots op. Ga vanaf nu elk jaar zo vroeg zaaien! Heb nu net ook de pompoenen op de mesthoop gezaaid en courgette in volle grond gezaaid. Ben benieuwd. Moest er echt nog een nacht vorst over gaan dan kan ik ze afdekken.