eilleen333 schreef:germie schreef:Die van mij heeft eens op een stal gestaan waar ze altijd over stroomdraden sprong, ongeacht hoe hoog. Nooit eentje kapot gemaakt. Is een teken dat het dier er niet gelukkig is, nu blijft ze achter 80 cm hoog draad staan. Als een paard dan eens mis springt, dan kan het ook in de sloot komen. Je kunt het nooit 100% voorkomen.
Het ging trouwens zo ver dat m'n paard wist hoe poortgrepen werkten. Die kun je in de mond nemen zonder een schok te krijgen. Nu op een nieuwe stal doet ze dit niet meer. Het heeft dus echt met de omgeving te maken, maar die van mij was goed in ontsnappen zonder wat kapot te maken. Enige nadeel met die poortgreepactie was dat de andere paarden ook vrij rond liepen.
Ik ben van mening dat er altijd wel een hek is waar je paard wel achter blijft. En anders inderdaad de omgeving aanpassen zodat hij binnen wil blijven.
Als je paard in de sloot kan komen, kan hij ook op de weg komen. En ik denk dag iedereen het ermee eens is dat paarden niet los op de openbare weg horen. Waarom het sloot geval dan anders zou zijn snap ik niet. Je paard hoort binnen de omheining te blijven, en als hij dat niet doet moet je wat veranderen.
Er zijn genoeg gebieden waar sloten ook op zichzelf als 'omheining' worden gebruikt. Dat zie ik met wegen nog niet zomaar gebeuren.