Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:20

Kan me voorstellen dat de taxatie spannend kan zijn! Bij mij was dat eigenlijk helemaal niet, mijn aanvraag voor de hypotheek ligt onder de WOZ waarde, de rest betaal ik vanuit overwaarde. En je weet in deze tijd eigenlijk wel zeker dat ze boven WOZ waarde taxeren. Bij mij was de taxatie uiteindelijk nog hoger dan het bedrag wat ik heb geboden, dat had ik niet verwacht.

Nog steeds vind ik het heel gek dat een taxatie pas na verkoop gedaan wordt, imo zou het zoveel logischer en transparanter zijn als taxatie wordt gedaan als het huis de verkoop in gaat. Net als dat je een energielabel moet hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:41

Dat maakt het voor starters ook extra lastig om een huis te kopen of je moet veel eigen geld op de rekening hebben, maar verhuizen, notaris etc kost ook nog geld.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:25

Wij hebben de keuring in de bedenktijd gedaan. Dus geen voor behoud erbij.
We zijn een tijd met een andere woning bezig geweest en daar ging het mis bij de taxatie. Dus daarom hier extra spannend
Was wel een heel ander verhaal maar toch...

We hebben nu huur dus geen flinke overwaarde. Wel een potje van onze vorige koopwoning maar dat is niet zoveel als dat men nu aan overwaarde heeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:09

Ik lees een beetje dubbele dingen over bouwkundige keuring in bedenktijd. Aan de ene kant voor verkoper aantrekkelijker omdat het heel snel is en ze anders nog anderen kunnen benaderen. Aan de andere kant omdat er dan geen voorbehoud is kunnen mensen er gewoon nog van af zien ook als ze gewoon koudwatervrees krijgen haha.
Bij een keuring benoemen ze ook soms dingen die klein zijn of niet erg nodig maar dan schrikken mensen misschien toch van de oplopende kosten.

Ik twijfel dus als ik zou bieden op een oud huis. Misschien met keuring maar dan onder voorbehoud van als er hoge directe kosten zijn

Binnen bedenktijd zou ik dan weer een beetje bang zijn dat ik niemand op tijd kan vinden :')

Het misgaan op taxatie gebeurd niet zo heel vaak, maar je had dan hoop ik wel ook onder voorbehoud van financiering geboden?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Ik zat hier gister wel met dilemma.
De makelaar had (gezien woning onbewoond is) iemand de woning al eerder dan de kijkdagen laten zien. Die had interesse en een bod gedaan. Niet fantastisch maar OK. Nu vroeg de makelaar van ja tegen welk bod zou je de kijkdagen annuleren, want ze wilde nog wel hoger bod neerleggen.

Voelt niet goed voor ons dus gezegd dat we dat niet willen. 3 redenen:
1. Blijf t raar vinden dat makelaar zonder overleg al heeft laten bezichtigen. (Voelt beetje als inbreuk)
2. Zelf niet al te lang gelden aan de kopers kant gestaan en vond het echt heel oliebol als woningen voor de bezichtiging al geannuleerd was. Zo wil ik niet zijn. Dit is wel de doorstroom markt, maar alsnog gun ik men een eerlijke kans.
3. Is wel erg makkelijk werken voor onze verkoopmakelaar… hoeft geen 3.5 uur meer aan bezichtigingen te doen. Waar betaal je dan voer als die niet op funda hoefde.

Wat hadden jullie gedaan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Wat ik zou doen: als je in een goed gebied zit, en een huis in een goede prijsklasse voor veel animo, zou ik mooi de kijkdagen door laten gaan. En anders moet de geïnteresseerde zelf maar een bod neerleggen waar je echt geen nee tegen kan zeggen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Uiteindelijk wil je gewoon een super goed bod hebben toch? Dus die redenen die jij allemaal noemt, die zou ik langs me neer leggen.

Als deze mensen een giga goed bod doen (je makelaar kan hier als het goed is sturing aan geven a.d.h.v. verkochte huizen in de buurt), zou ik dat accepteren en de kijkdagen voorbij laten gaan.

Ik zou in ieder geval proberen om er minder persoonlijk en emotioneel in te staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Je kunt ook een heel hoog bedrag aangeven, voor 50 overbieden ga ik akkoord. Dan ben je zelf ook verder klaar. Willen ze dat niet, dan de kijkdagen afwachten. Maar het zou er voor mij ook wel aan liggen hoeveel animo er tot nu toe is voor de kijkdagen. Is er veel interesse?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

future_vet schreef:
Ik zat hier gister wel met dilemma.
De makelaar had (gezien woning onbewoond is) iemand de woning al eerder dan de kijkdagen laten zien. Die had interesse en een bod gedaan. Niet fantastisch maar OK. Nu vroeg de makelaar van ja tegen welk bod zou je de kijkdagen annuleren, want ze wilde nog wel hoger bod neerleggen.

Voelt niet goed voor ons dus gezegd dat we dat niet willen. 3 redenen:
1. Blijf t raar vinden dat makelaar zonder overleg al heeft laten bezichtigen. (Voelt beetje als inbreuk)
2. Zelf niet al te lang gelden aan de kopers kant gestaan en vond het echt heel oliebol als woningen voor de bezichtiging al geannuleerd was. Zo wil ik niet zijn. Dit is wel de doorstroom markt, maar alsnog gun ik men een eerlijke kans.
3. Is wel erg makkelijk werken voor onze verkoopmakelaar… hoeft geen 3.5 uur meer aan bezichtigingen te doen. Waar betaal je dan voer als die niet op funda hoefde.

Wat hadden jullie gedaan?

Zelfs als een woning leeg staat moet de makelaar minstens jullie even op de hoogte stellen dat hij gaat kijken. Dat hij een sleutel heeft gekregen is geen vrijbrief om te pas en te onpas naar binnen te gaan. Daar moet vertrouwelijk mee omgegaan worden.

Persoonlijk zou ik dit ook duidelijk aangeven, zodat daar in het vervolg beter over gecommuniceerd wordt. Daarnaast zou ik aangeven dat je de voorkeur hebt om de bezichtigingen door te laten gaan, maar men altijd vrij staat een bod uit te brengen.

Ik begrijp dat je iedereen een kans wilt geven, maar het verkopen van een huis is ook een zakelijke transactie die je maar één keer kan doen. Dit ene huis gaat het probleem van de woningmarkt niet oplossen. Ondanks dat het is aannemelijk dat er meer biedingen komen is het ook niet 100% zeker natuurlijk.

Dat de makelaar een 'makkie' heeft is niet gezegd, want het scheelt alleen een aantal bezichtigingen. Hij heeft nog steeds voorwerk gedaan en moet dan een koopovereenkomst e.d. maken. Je kunt wel vragen dat als je aan deze partij verkoopt hij de kosten van de Funda plaatsing en evt van de foto's als die nog niet zijn gemaakt van de factuur haalt.

Ik zou dus de deur op een kier laten staan voor deze geïnteresseerde.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

En toch is een goed bod een goed bod, gewoon aangeven wat je graag wenst te krijgen.. hier bij de buren best veel kijkers maar maar 1 bod gehad . ( en dan heb ik het over een keurig instapklare vrijstaande woning van 4,5 ton

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

robbie88 schreef:
En toch is een goed bod een goed bod, gewoon aangeven wat je graag wenst te krijgen.. hier bij de buren best veel kijkers maar maar 1 bod gehad . ( en dan heb ik het over een keurig instapklare vrijstaande woning van 4,5 ton

Ik zou het daarentegen niet strategisch vinden om zelf een bedrag te noemen. Ik zou dat vanuit die kijkers zelf laten komen en als ze een bod doen dan eventueel nog een tegenbod doen om te kijken of er nog wat meer uit te halen valt als er niet expliciet bij staat gemeld dat dit een eindbod is.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

moonsparkle schreef:
Ik lees een beetje dubbele dingen over bouwkundige keuring in bedenktijd. Aan de ene kant voor verkoper aantrekkelijker omdat het heel snel is en ze anders nog anderen kunnen benaderen. Aan de andere kant omdat er dan geen voorbehoud is kunnen mensen er gewoon nog van af zien ook als ze gewoon koudwatervrees krijgen haha.
Bij een keuring benoemen ze ook soms dingen die klein zijn of niet erg nodig maar dan schrikken mensen misschien toch van de oplopende kosten.

Ik twijfel dus als ik zou bieden op een oud huis. Misschien met keuring maar dan onder voorbehoud van als er hoge directe kosten zijn

Binnen bedenktijd zou ik dan weer een beetje bang zijn dat ik niemand op tijd kan vinden :')

Het misgaan op taxatie gebeurd niet zo heel vaak, maar je had dan hoop ik wel ook onder voorbehoud van financiering geboden?

De verwachting was hier niet dat er echt grote kosten naar boven zouden komen. Was meer een soort dubbel check. Hoewel ik wel heel tevreden en blij ben met onze makelaar denk ik dat hij wel eens met dit soort opties komt ivm dat e.e.a. sneller gaat en je bod interessanter lijkt. Maar hier ging het zo dan ook prima. De kosten kunnen idd afschrikken maarja, mensen kunnen sowieso koudwatervrees krijgen natuurlijk binnen die bedenk tijd...

Vorige huis hadden we idd ook met voorbehoud financiering hoor, maar dat was sowieso een bijzondere situatie...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

We hebben idd geen gewenst bedrag doorgegeven en laten het balletje dus bij de bieder liggen.
Morgen zijn de eerste 4 bezichtigingen (5 met die andere erbij) dus ben benieuwd of er vanuit hen al direct wordt geboden of er toch tot een deadline wordt gewacht.

Denk dat t me vooral stoort dat het zo stiekem is gegaan In aanloop naar funda. Als dit morgen zo was gevraagd na de eerste dag en dan een hoog bod ter voorkoming van andere bezichtigingen dan had ik het wel echt overwogen. Nu zo’n gevoel van 2 makelaars onder een hoedje.

Tis een zeer geliefde buurt met een interessant huis. Moet wel nog naar smaak gemaakt worden.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Ik snap wel dat je dat niet tof vind, dat stiekeme. Zou ik ook niet fijn vinden. Maar de kijkers wisten dat wellicht helemaal niet? Dus die kunnen er niks aan doen natuurlijk. Als zij echt interesse hebben zullen ze vast wel met een hoger bod komen. Maar snap wel dat je de andere kijkers er niet om afgezegd hebt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Future_vet ik snap jouw gevoel helemaal. Natuurlijk is het an sich een zakelijke transactie maar voor mij is een huis nooit puur en alleen maar zakelijk en is er ook echt wel een 'gunnen' in sommige gevallen. Plus daarbij dat ik denk dat als er meer mensen zijn die willen bieden de kans ook groter is dat er meer wordt overboden. Ik zou alleen akkoord gaan met zoiets als ik echt zo snel mogelijk van het huis af zou willen.

Wel een gekke gang van zaken van je makelaar inderdaad... Je zou verwachten dat zulke dingen altijd in overleg met de verkoper gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Ik had een vergelijkbare situatie, met als verschil dat dit wel een reguliere bezichtiging was. Diezelfde dag een bod gehad, maar dat was me te laag :)) Dus mijn bedrag genoemd en toen was het rond. Zij had ook als voorwaarde dat de tweede dag bezichtigen (met vier kijkers hoor, maar dat klinkt toch minder lekker) kwam te vervallen.

Omdat er toen echt veel appartementen de markt op kwamen, ik mijn gewenste bedrag (40k boven de vraagprijs) kreeg en ze mee kon in mijn oplevertermijn hebben we dat gedaan. Was het ook maar klaar :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Berdien schreef:
Ik had een vergelijkbare situatie, met als verschil dat dit wel een reguliere bezichtiging was. Diezelfde dag een bod gehad, maar dat was me te laag :)) Dus mijn bedrag genoemd en toen was het rond. Zij had ook als voorwaarde dat de tweede dag bezichtigen (met vier kijkers hoor, maar dat klinkt toch minder lekker) kwam te vervallen.

Omdat er toen echt veel appartementen de markt op kwamen, ik mijn gewenste bedrag (40k boven de vraagprijs) kreeg en ze mee kon in mijn oplevertermijn hebben we dat gedaan. Was het ook maar klaar :)

Ja zo’n situatie zou ik wel voor open staan.