Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:07

Ik denk dat dit meer komt door social distancing, en hygiene maatregelen dan door de ouderen af te schermen. Alhoewel afschermen, via personeel zijn ze alsnog in grote getale besmet geraakt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:08

Sclimpre schreef:
MarlindeRooz schreef:

En als die 1e persoon dan in de supermarkt werkt? En elke dag honderden mensen ziet. En als de vaste bezoeker van de buurvrouw nou op de corona afdeling in het ziekenhuis de lakens wast? En als persoon nummer drie dikke schijt heeft aan de 1,5 meter. Dan heb je dikke kans dat die mensen besmet worden. En dit terwijl er niet genoeg capaciteit was toen.

In een eerste fase vond ik de lockdown de goede oplossing.
Maar ik vind dat het veel te lang geduurd heeft voordat mensen in een verzorgingsinstelling terug bezoek mochten hebben. Bezoek werd als 'gevaarlijk' aanzien, terwijl besmetting evengoed via het personeel binnenkwam. Je kan toch van 1 vaste bezoeker vragen het bezoek kort te houden zijn gezond verstand te gebruiken? Nee daar heb je geen controle op. Van het personeel vraag je ook hun gezond verstand te gebruiken, en daar heb je evenmin controle op.

Als als, als mijn oom geen piemel had was het mijn tante.

Die schoonmaker komt ook op diverse kamers, gaat ook naar de winkel en heeft misschien ook wel een dochter die vakkenvuller is.

En inderdaad het was nooit bescherm de oudere.

Ik heb het eerder aangedragen, ik denk als je eens een grote enquête uit zou doen in het verzorgingstehuis, dus daar waar mensen geen 10 jaar vooruitzicht meer hebben. En zou vragen wat ze het liefste zouden hebben 4 maanden leven, maar geen bezoek ook niet bij overlijden of 1 maand leven en nog wel bezoek.
Ik weet het antwoord wel. Die mensen zitten in de levensfase dat dood gaan prima is. Tenminste de meeste stribbelen daar op een gegeven moment niet meer op tegen.

(note: de gemiddelde tijd dat mensen in een verzorgingstehuis verblijven is 9 maanden)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:09

purny schreef:
rien10 schreef:
Het was nooit "bescherm de ouderen" het was "flatten the curve"

Maar doordat we de ouderen toen en nu nog steeds beschermen hebben we wel de flatten gecurved

The curve geflattened. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:12

neetoch schreef:
Ik weet wat een verschrikkelijke ziekte dementie is. En toch zou ik dat zolang als dat het kan op mij proberen te nemen. Maar bij zoiets gaat ze ook niet meer het verzorgingstehuis in, dan wordt het een verpleegtehuis toch? Ik ben inderdaad geen ziekenverzorgende. Het is trouwens niet eens echt mooi van mij hoor, maar ik vind wel dat ik dan na al die jaren wel eens het kwartje naar haar kant mag laten opvallen ipv altijd maar andersom door mijn ziekte.

Ik heb het idd met lede ogen aangezien hoe dit nu met onze oudjes is gegaan met de corona en ja ik vind het mensonterend wat er is gebeurd. In mijn beleving is het ook geen beschermen van de ouderen geweest, als je ze opsluit met de verzorgers die zonder bescherming wel in en uit mochten. Ik weet daardoor gewoon nu heel zeker dat ik dat niet ga willen voor mijn moeder, want er komt echt wel weer een ander virus die zo rond zal gaan met hoe dat de wereld er tegenwoordig uitziet.

Misschien zijn er mensen die dat inderdaad tot het einde kunnen volbrengen. Ik kon het bij mijn oma niet en heb uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid: of zij opgenomen, of ik.
Had ook nog jonge kinderen en een bedrijf (werkte vanuit huis in ons bedrijf) maar ook zonder dat, zou ik het niet volgehouden hebben. Slapen kon eigenlijk niet meer. Kinderen van school halen, boodschappen doen: alles op hoop van zegen.

Ze woonde naast ons (vijftig meter) en had altijd al kenbaar gemaakt dat ze dat van mij verwachtte en nooit of te nimmer uit huis zou gaan.
Maar mislukt.

Edit: werd verpleeghuis ja.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:54

@rien: Dat kan natuurlijk ook.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:13

Nee dat zal ook inderdaad. Maar ik begrijp dan weer niet hoe je die curve kan flattenen, als je de oudjes opsluit en het virus naar binnen brengt door middel van de verzorgden zonder bescherming in en uit te laten gaan. Want dat ze met bosjes zijn gegaan door de corona is een feit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:14

Dat geldt ook voor Frankrijk en dat vind ik zo verdrietig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:03

Ik vind het beleid rondom beschermingsmateriaal in de zorg ook echt schokkend. Je weet gewoon dat het niet genoeg is om echt overdracht tegen te gaan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... deling-pbm

(En ook: 'bij een coronabesmetting wordt de WMO-zorg opgeschort' - dat is mogelijk te overzien als iemand er echt maar een week of 2 max ziek van is... maar als de klachten heel lang blijven? De andere problemen wachten niet voor onbepaalde tijd...)

En dit zijn dus niet de regels die moesten gelden op het moment van grote paniek en te weinig middelen, maar op het moment dat de versoepelingen werden doorgevoerd en we juist zouden kunnen kijken naar betere bescherming.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:05

Dragen zorgmedewerkers nu structureel mondkapjes in de zorghuizen/thuiszorg?
In ziekenhuizen nog steeds niet. Ik vind het schokkend. Gelukkig heb ik zelf FPP2 mondkapjes om mijzelf te beschermen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:06

Hier dragen wij ook geen mondkapjes(gehandicaptenzorg), andere disciplines die hier op de woning komen dan weer wel zoals bloed prikken e.d.
Is al zólang nu zo dat het bijna niet meer te verantwoorden is naar de cliënten.
Alle vrijheden worden opgebouwd weer, kun je niet verkopen bijna.
Moet wel zeggen dat het voor mij scheelt dat de corona nu wel aan het afnemen is. Met een nieuwe golf zou ik het wellicht wel willen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:07

Maar waarom dan niet? Ze zijn nu volop verkrijgbaar.
Ik vind het nu verwijtbaar worden als zorgmedewerkers hun patienten besmetten.
Er is voldoende beschermmateriaal maar men draagt het niet.

Ik was vorige week in het ziekenhuis en bij bloedprikken droeg niemand een mondkapje. Ikzelf dus wel. In de wachtkamer werd ook gehoest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:39

Ik moest vanmiddag naar de tandarts. Handen desinfecteren bij binnenkomst. Ik moest nodig plassen maar mocht geen gebruik maken van het toilet.
Ben ik nou zo gek of is dit gewoon asociaal? Je kan als assistente toch wel even de tijd nemen om het toilet vaker schoon te maken?
Gelukkig moest ik niet zo nodig maar je zal het maar in je broek doen...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:59

Ik vind het niet asociaal. Hoe lang ben je nu bij een tandarts, half uurtje? Dus gewoon thuis naar het toilet. Restaurant vind ik wat anders, daar zit je toch zo een paar uur. En ik kan niet oordelen over hoe druk een assistente het heeft, dus of ze daar tijd voor heeft? Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:03

Ik vind het niet gek of asociaal, maar ik vind wel dat ze dat van te voren in een mail kunnen melden. Samen met de andere maatregelen, zodat je goed op de hoogte bent voor je afspraak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:37

nynke55 schreef:
Ik vind het niet asociaal. Hoe lang ben je nu bij een tandarts, half uurtje? Dus gewoon thuis naar het toilet. Restaurant vind ik wat anders, daar zit je toch zo een paar uur. En ik kan niet oordelen over hoe druk een assistente het heeft, dus of ze daar tijd voor heeft? Geen idee.

Ik was een half uur op de fiets er heen en lag een half uur in de stoel. En er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een zwakke blaas hebben of darmproblemen. Daar moet ook rekening mee gehouden worden.
Ik kon bijvoorbeeld ook zelf het toilet even schoonmaken?

@Nynke: Er was helemaal niks van te voren gecommuniceerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:38

Ik ben blij dat ik geen mondkapje op hoef. Ik zou het niet fijn vinden om er de hele dienst mee te moeten lopen. Groot deel van mijn werk bestaat uit gesprekjes met clienten. Dat is met een mondkapje op vrij lastig. Omdat ik niet goed verstaanbaar ben, en omdat je een groot deel van de mimiek mist.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:39

Ik ben uiterst zenuwachtig als ik naar de tandarts moet dus dan moet ik ook plassen. Zowel voor de behandeling als erna, ook al ben ik thuis nog geweest. Hopelijk hoef ik dit jaar niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:41

SusanH schreef:
Ik ben blij dat ik geen mondkapje op hoef. Ik zou het niet fijn vinden om er de hele dienst mee te moeten lopen. Groot deel van mijn werk bestaat uit gesprekjes met clienten. Dat is met een mondkapje op vrij lastig. Omdat ik niet goed verstaanbaar ben, en omdat je een groot deel van de mimiek mist.

Bij 'n gesprek hoef je niet binnen 1,5 meter te zijn, dus dan ligt het anders. Maar bij handelingen vlakbij voelt het voor mij als patient toch wel veiliger als de zorgmedewerkers mondkapjes dragen. Door ze massaal niet te dragen straal je toch iets uit (we zijn te gierig om jou te beschermen)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:42

Bij mijn tandarts stonden (bijna) alle maatregelen op de site. Ik wist dat ik niet kon plassen en ik moet altijd van de zenuwen. Één dingetje stond niet op de site: dat ik getemperatuurd werd.
De tandarts en de assistente hadden een compleet maanmannetjespak aan incl spatscherm.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:50

SusanH schreef:

Dit inderdaad. Een groot deel van contact met hulpverleners is ook non verbaal. Daar mis je met een mondkapje wel een hoop.
Het idee van het mondkapje is toch ook dat je niet veel sputters verliest zeg maar. Dat is toch juist met praten?

Hier praten ze nu over gedeelde werkruimtes met mondkapje op. Als al onze leerlingen en de bij behorende docenten op school zijn kan je nooit 1,5 meter afstand houden. Klas wil natuurlijk niet ... ook hier blijkt de 1,5 meter soms best lastig hoor. Je merkt dat kinderen echt meer persoonlijke uitleg willen. Iets wat via de computer al eigenlijk niet goed wilde. 1,5 meter is best veel dan.

Vind het sluiten van toiletruimtes trouwens niet heel gek. Zeker als er geen ander toilet beschikbaar is voor personeel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:55

Marie_Anne schreef:
Ik vind het niet gek of asociaal, maar ik vind wel dat ze dat van te voren in een mail kunnen melden. Samen met de andere maatregelen, zodat je goed op de hoogte bent voor je afspraak.

Ik snap niet zo goed waarom het niet mag.

Ik heb zelf PDS. Meestal is het niet nodig, maar de wetenschap dat ik niet naar toilet kan geeft mj veel stress :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:56

Wauw.

Ik ben vorige week bij de tandarts geweest. Geen handen hoeven wassen, niet hoeven ontsmetten of gorgelen. Toilet was gesloten, maar als je er toch graag gebruik van wilde maken, moest je even de assistente vragen.
Tandarts had constant mondkapje op (zoals altijd) en deed een spatscherm voor bij het controleren (zoals altijd).
Ik heb vooraf geen info gehad over eventuele maatregelen.

Maandag mocht ik voor het eerst weer naar de fysiofitness (met een groepje). Van te voren kreeg ik netjes een app’je met daarin de maatregelen:
- handen ontsmetten bij binnenkomst
- 1 tegelijk in de kleedruimte
- voor gebruik van een apparaat zelf het ding ontsmetten

Gisteren heb ik meegelopen op de dialyseafdeling voor een opdracht op mijn werk. De verpleegkundigen daar droegen bij patiëntcontact een mondkapje en bij de medische handelingen ook handschoenen en een spatscherm. Patiënten hoefden geen mondkapje.
Ik heb aan het begin van de dienst een kapje gekregen en er is me gewezen waar de doos stond. Ik heb afstand gehouden van de patiënten, dus het kapje niet gebruikt. Wel regelmatig m’n handen ontsmet, maar dat doe ik vaker als ik bijv even op zaal kom ergens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:01

Zouden de zorginstellingen nu ook bezig zijn met voorbereidingen op de herfst? Want ik geloof toch dat de kans op een volgende uitbraak groot is, nu er bv heel weinig wil is om vliegverkeer te stoppen.

Dus: investeren in andere activiteiten en (buiten-)ruimtes geschikt maken, oefenen met andere manieren van communiceren als je beschermende middelen wel nodig zijn (bv als er een besmetting erg in de buurt is), nadenken over manieren om contact met buiten makkelijk te kunnen regelen.

Als ik zelf beleid zou moeten maken, dan zou ik bv heel erg proberen om steeds een paar mogelijkheden te hebben om tussen te kunnen switchen. Dat werkt voor mij nu al goed in contact met een paar mensen uit de zorg (een deel telefonisch en een deel in principe live maar telefonisch te doen als het zo uitkomt - en een deel daarvan gaat nu buiten dus ik kan me voorstellen dat het naast corona ook noodweer is dat kan maken dat we het telefonisch doen.)
Dat lijkt me ook iets voor scholen: niet dat het hele jaarprogramma dubbel gepland moet zijn, maar wel globaal een manier waarop je makkelijk kunt teruggaan naar les op afstand. Het lijkt me ook goed om mee te nemen in dagbesteding en contact met familie. Dus ik hoop dat die plannen gemaakt worden. Dit is echt een onderwerp waar wat extra voorbereiding nu toch heel veel moeilijke tijden in de toekomst kan schelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:04

Dat doen scholen ook. Wij werken momenteel natuurlijk ook nog online en fysiek. Maar je merkt wel een achterstand bij de leerlingen die er fysiek niet waren maar online mee deden vorige week.

Terugkomend op mensen in het verpleeghuis. Ik hoop dat het gemakkelijker wordt zorg om te zetten naar zorg thuis. En dat het ook weer terug gezet kan worden. Je plek kwijtraken vind ik nog steeds triest.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:08

nynke55 schreef:

Je zal hartpatiënt zijn zoals ik en dus elke dag plastabletten moeten slikken. Mooi dat als ik niet om de 20 minuten zo ongeveer naar het toilet kan, ik in mijn broek pies en niet zo beetje ook, praten we over watervallen...