Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:14

Konijntjes. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:16

Ik zie net mijn giga schrijffout. Wilt = wild. Goeiemorgen :')

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:18

Ahww schattig!! <3 <3

Hier is het eerst kuiken uitgekomen. Vanochtend om kwart over 6 zat het al half droog te gillen, ik zie nu bij nog 3 of 4 duidelijke barsten dus hoop dat hij/zij snel gezelschap krijgt :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:50

Oh wat leuk Liesjuh! Dat gillen van de eerste ook altijd, hahaha. Stelletje drama-queens zijn het toch.
Heerlijk!

En moestuin, fijn dat je de ram zo snel hebt kunnen verkopen. En deel je tzt nog wel foto's van als de baby-nijntjes schattig en fluffy zijn, met oogjes open? Zoooo lief...
Mijn man wil in de toekomst ook konijnen gaan houden voor het vlees. Voor mij is de drempel nog wat groot omdat ik altijd (tot vorig jaar) konijnen als huisdier heb gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:35

Hier geen binnenhuisdieren (tijdje konijn gehad ivm gekregen en 1e 2 tijdje binnen gehad en ook met de sneeuw vorig jaar, maar liever niet meer). Mijn (toekomstige) fokdieren zijn aardig knuffelig aan het worden en hebben namen (alleen al om goed bij te houden wie waar familie is), rest heet allemaal flappie. Maar ik heb eerst geaccepteerd dat als ik wilde fokken er dieren in mijn of iemand anders vriezer terecht zouden komen vroeg of laat. Je hebt er soms teveel en dan moet je keuzes maken of alles komt tekort. Deels ook reden voor konijnen en schapen, honden of katten is een iets complexer verhaal qua wat doe je met teveel dieren.
En qua kleine dieren als konijnen en kippen wilde ik zelf kunnen en durven euthanaseren al dan niet voor slacht. Naast dat als die dieren ziek worden er vaak niet veel te redden valt wil ik dan ook niet alsnog met ze moeten slepen naar een DA, die misschien nog wat wil proberen (en ik niet). Met rammetje met gebroken rug laatst was dat geen discussie geweest gelukkig, maar waarom met zo'n dier slepen? Beestje dat niet goed op de pootjes staat in een hokje waar die in de rondte glibbert, zodat de DA kan euthanaseren? Kan ik ook en dat scheelt een boel stress.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:51

ik ben benieuwd naar je bloembollen moestuin, wat voor bollen, en waar heb je die besteld?

aahhh.. nijntjes. altijd leuk!!

Liesjuh, leuk dat je kuikens uitkomen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:00

Veel plezier met het uitkomen Liesje!

Judith: Ik snap de drempel. Het blijft schattig en fluffy. Maar ik heb het minder moeilijk als ze worden geboren met het idee: Ze zijn voor te slachten. Dan dat ik er 1 ga aanhouden en die door omstandigheden toch moet geslacht worden.

Juval: Ik heb ze besteld met de groepsaankoop van VZW Velt. Ik moest wat opletten wat in onze grond kan en wat vocht kan verdragen. Het zijn:

Kievitsbloem 15 st
Vossedruif 10 st
Tulp apricot impression 7 st
Mix red, pink, salmon impression en ronaldo tulp 15 st
Tulp purple prince 7 st
Tulp pink impression 7 st
Mix kleine krokus 15 st
Mix grote krokus 25 st

Ze mogen tussen mijn laagstammen gaan staan en zou er elk jaar wat willen bijzetten :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:11

Judith, vorig jaar ben ik blijkbaar flink verwend geweest, daar kwam alles rap achter elkaar uit en had ik alle kuikens (11) in een rij uitkomen. Dit jaar word mijn geduld op de proef gesteld, en heb ik al eens gezegd dat geduld niet mijn beste punt is? O:) Het kuiken is nog steeds enigste kind. Er zijn er wel 4 of 5 nog aangepikt maar so far nog weinig verandering. Krijg het er benauwd van haha O:) Mijn LV zit nog altijd wat laag, ik hoopdat dat als de 1e uit kwam dan de rest zou volgen en zo door de natte kuikens de lv beter hoger zou blijven. Maar dit kuiken is al 7 uur oud ondertussen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:37

Ik snap je heel goed hoor! Wij zitten ook altijd met onze neus er bovenop, elke 5 minuten zowat kijken of er alweer ontwikkeling is. En als we even wegmoeten, de webcam erop zodat we ook buitenshuis kunnen blijven kijken :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:02

Wat leuk al het jonge grut hier!

Dit jaar geen kuikens uitbroeden waarschijnlijk. Ik heb er nog 20 van vorig najaar zitten die slecht verkopen en de vriezer bevat nog voldoende kippenvlees, en de konijnen fokken goed. De cavia's hebben sinds een ruime maand weer een beer, dus daar verwacht ik volgende maand jonkies bij.

Bij de konijnen gaan alle rammen er nu juist tussenuit. De eerste ram heb ik gisteren geslacht. Zodra deze op is gaat de volgende. Op de 2 startvoedsters na is alles namelijk aan de huidige rammen verwant. Zodra ik het volgende verblijf op orde hebt en de huidige jonkies verkocht, komt er een onverwante ram bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:10

Mizora wat heb je zitten aan konijnen? Ik heb hier nu totaal 15 dieren van 5-9 weken zitten waarvan 11 of 12 voor de vriezer worden (maatje dwergrex richting 1700gram). Mag er best eentje van weg al zal dat niet gratis zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:47

Ik heb nu 2 kleurdwergen (zonder stamboom, maar al vele generaties zuiver), dat bleken 2 rammen te zijn i.p.v. een ram en een voedster, een, wat ik noem, hofdwerg. Net een slagje groter dan een kleurdwerg, ik zal haar over 2-3 maanden eens wegen, maar ze is nu drachtig dus dat vertekent en ik wil haar die stress nu ook niet leveren. Dan nog een hollander, die leek op de foto een klein hollander, maar bleek in de praktijk toch flink groter te zijn (en moddervet).

Dat was mijn eerste voedster, ik had toen 2 vechtende rammen, dus had per direct wat nodig (de ander kon bij de cavia's). Van haar heb ik ook nog 5-7 voedsters rondlopen met 50% kleurdwerg (2 die beide vriendelijk behandeld worden door de ram en 1 nu een nest heeft gekregen, dat is dus 75% kleurdwerg), 4 die bij haar zitten, maar waarvan er in ieder geval 1 een ram is schat ik qua gedrag in (die moet ik komende week vangen en nogmaals controleren, ik dacht eerst alle 4 voedsters) en 3 dieren die ontsnapt zijn die waarschijnlijk 2 voedsters en een ram zijn. Die krijg ik niet meer te pakken. Maar hoop ik wanneer ik de rennen aanpas in een ren te kunnen lokken door daar te voeren en uiteindelijk het deurtje achter ze dicht te kunnen doen. Maar goed, het kan ook zijn dat ze eerder al opgegeten worden, of dat ze zich niet laten pakken. Dan hebben we gezellig wilderige konijntjes door de tuin hupsen.

Er komt een kleurdwerg, pool blauwoog of polish als ram bij te zitten, dus heel klein. Maar ik ben daar de komende 2 maanden sowieso nog niet aan toe. Er komt eerst volgende maand een caviaboom aan. Ik heb 12 zeugjes in een groot groepshok zitten samen met de beer. Wel bedankt voor het aanbod.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:50

Mijn dieren zijn dan te groot inderdaad.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:10

Is het normaal dat het zo lang duurt? Mijn 1e kuiken was rond 5 uur vannochtend, de 2e was om 13:00 en ze zijn nog steeds maar met zijn 2e. Ik zie wel een heel aantal eitjes aangepikt maar er lijkt nu weinig te gebeuren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:12

Als ze aangepikt zijn kan het wel tot 24 uur duren voor ze weer verder gaan. Ik had ook een paar die er erg lang over deden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:13

24 tot 48 uur en heel soms langer.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:25

Kan idd lang duren. Soms gaan er hier 2/3 dagen over tegen dat iedereen er uit is. Je hebt altijd vroege vogels en traagzakken. :=

Hier nog even mijn koekoeks. De bruine zijn cochins. Vind het nog steeds zo speciaal dat de grootste al van het begin een patroon heeft en de andere twee niet. Vraag me af of dat miss wilt zeggen dat een haan of hen is en andere omgekeerd.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:30

Je merkt het vanzelf als die begin te kraaien. :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:51

Het zou in theorie kunnen. Officieel horen hanen lichter te zijn dan hennen in kleur. Maar ik durf daar absoluut nooit uitspraak over te doen, het is al zo vaak onjuist gebleken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:09

Let niet op mijn vuile vingers :') Ondertussen zijn wij hier allemaal geveld door de griep. Dieren eten geven slokt alle energie op momenteel.

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:11

Hmm die kleur theorie klinkt wel aannemelijk eigenlijk. Zelf geen ervaring met koekoeks

Ik ga mij zo eens nog eens kijken of ik al wat kan zeggen over de uiteindelijke kleur van mijn kuikens. Nummer 3 is een half uurtje geleden uit het ei gekropen. De teller staat op 2 olijf leggers en 1 marans, maar allemaal dezelfde kleur haha word nog wat hoe ik ze uit elkaar kan houden. Hebben jullie nog een huis tuin en keuken tip hoe ik ze kan merken?

Ik lees alweer dat ik vorig jaar echt onwijs verwend ben met mijn lichting. De 1e kwam toen uit om 8 uur 's ochtends en de laatste die zelf uit kwam om 4 uur 's middags. De laatste hebben we toen om 11 uur nog geholpen, die lag verkeerd in het ei en kwam er zonder hulp niet uit.

Moestuin, beterschap!!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:44

Moestuin, veel beterschap.

Liesjuh, op zich kan je alles gebruiken wat rond hun poot blijft zitten. Ik heb verschillende soorten ringen en elastiekjes voor kippen. Maar loombandjes werken ook en voordat ik mn kippenringen in de verhuisdozen terugvond had ik rond het ene cochin (omdat die eigen kweek was en ze eerst dezelfde kleur leken) gewoon een ijzerdraadje met plastiek zo voor de vuilniszak er rond gedaan. Werkte ook perfect.

Ik hoop dan maar dat die grote een haan is en de andere 2 hennen, heb ik van eerste keer een trio haha.
Ze staan nu in de living, kunnen ze tammer worden en kan ik hun karakter wat volgen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:41

Beterschap!

Ik heb ook wel een foto te delen :)
Afbeelding
De kers die ik recent heb opgehaald (met dank aan tip van Prairy). Zo veel bloesem, ik ben heel benieuwd.

Afbeelding
Oudere foto van de kuikens, ze zijn al weer wat groter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:46

Mooi zeg! Ik zie op mijn camera thuis wel de peren in bloei staan maar nog niet de kers.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:18

Baby nijntje. <3
Donsjes. <3