Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:03

Joaltijd schreef:
Ik heb het idee dat koeien wat robuuster zijn.

Zeker, maar ze worden ook voor een ander doel gehouden. Paarden houden we om hun bewegingen, en koeien om hun melk of vlees. Een paard is kreupel ongeschikt voor zijn gebruiksdoel, maar een koe die iets mankt, 'doet' het nog prima.

Bhodi

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:48

Mijn paard is vorige week anders met een tractor uit de sloot gehaald, hij had nog een singel van het mentuig om en daar werden touwen aan vast gemaakt, maar ook aan zijn beide voorbenen, ik denk dat het met beleid moet en het van de situatie af hangt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:05

Een paard uit de sloot trekken aan enkel zijn voorbenen is inmiddels een erg achterhaalde methode. Dat komt door het gewicht wat dan aan die gewrichten komt te hangen.

Sterker nog.. ik ken een paard dat ze uit de sloot hebben getrokken door aan z'n nek te trekken. Vijf jaar later zat z'n nek vastgeroest door artrose dat ze hem hebben laten gaan. Z'n nek hangt of ligt nog ergens in de kliniek als studiemateriaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:07

Mijn oude paard zat ooit zo vast in een sloot dat de brandweer het ook niet meer wist. 3 wagens, en een veearts. Ik kreeg de keuze: direct in laten slapen of toch aan de voorbenen treken met het risico dat je je paard aan gort trekt. En dan alsnog in moet laten slapen. Ik heb voor het laatste gekozen en het dier heeft er NIETS aan over gehouden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:24

Ik vraag me af waarom er daar bij jullie zoveel paarden en koeien uit sloten moeten gehaald worden? :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:27

Damned schreef:
Ik vraag me af waarom er daar bij jullie zoveel paarden en koeien uit sloten moeten gehaald worden? :?

In mijn geval was het een laagstaande zon en een sloot vol kroos. Hierdoor kon het paard gewoon echt niet zien dat er een sloot was. Ik was er bij toen het gebeurde.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:36

Damned schreef:

Bij ons een hoge pechfactor met ontzettend hoog riet waardoor paardlief waarschijnlijk dacht dat ie daar kon lopen :n ik heb het artikel wel voor je, als je wil.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:11

Ik woon in een veengebied. Als ze hier in de sloot belanden komen ze er zelf zelden tot nooit uit.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:12

Het zal ook liggen aan de regio waar je woont! Hier in Limburg lopen ze nooit in de sloot, simpelweg omdat die er niet zijn!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:34

AngeliqueB schreef:
Het zal ook liggen aan de regio waar je woont! Hier in Limburg lopen ze nooit in de sloot, simpelweg omdat die er niet zijn!

Wij hebben er gewoon goed draad omheen staan. Gewoon hetzelfde draad als waarmee de rest van de wei wordt afgezet. Dom paard die voor vrijwillige elektrocutie gaat;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:46

Maar als je dan sloten rond je wei hebt (die ik hier niet heb) kan je er toch voor zorgen dat je paard er niet in kan belanden? :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:49

eilleen333 schreef:
AngeliqueB schreef:

Wij hebben er gewoon goed draad omheen staan. Gewoon hetzelfde draad als waarmee de rest van de wei wordt afgezet. Dom paard die voor vrijwillige elektrocutie gaat;)

Die van mij heeft eens op een stal gestaan waar ze altijd over stroomdraden sprong, ongeacht hoe hoog. Nooit eentje kapot gemaakt. Is een teken dat het dier er niet gelukkig is, nu blijft ze achter 80 cm hoog draad staan. Als een paard dan eens mis springt, dan kan het ook in de sloot komen. Je kunt het nooit 100% voorkomen.

Het ging trouwens zo ver dat m'n paard wist hoe poortgrepen werkten. Die kun je in de mond nemen zonder een schok te krijgen. Nu op een nieuwe stal doet ze dit niet meer. Het heeft dus echt met de omgeving te maken, maar die van mij was goed in ontsnappen zonder wat kapot te maken. Enige nadeel met die poortgreepactie was dat de andere paarden ook vrij rond liepen. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:49

Dat blijkt soms te makkelijk gezegd ;)

Bij open sloten als natuurlijke afscheiding (dus zonder draad) snap ik dat nog wel, maar sommige paarden presteren het om prima tussen of door draden heen te komen hoor :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:50

Voor diegene die in de buurt wonen, de brandweer in Gent (Belgie) heeft een speciale opleiding gevolgd om een paard veilig uit een sloot/beek ... te hijsen. Ik heb een poos terug daarvan een demo gezien met een dummie. Nou, dat is nogal wat anders dan bij de voorbenen aan gort trekken!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:53

germie schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="AngeliqueB"
[/quote

Die van mij heeft eens op een stal gestaan waar ze altijd over stroomdraden sprong, ongeacht hoe hoog. Nooit eentje kapot gemaakt. Is een teken dat het dier er niet gelukkig is, nu blijft ze achter 80 cm hoog draad staan. Als een paard dan eens mis springt, dan kan het ook in de sloot komen. Je kunt het nooit 100% voorkomen.

Het ging trouwens zo ver dat m'n paard wist hoe poortgrepen werkten. Die kun je in de mond nemen zonder een schok te krijgen. Nu op een nieuwe stal doet ze dit niet meer. Het heeft dus echt met de omgeving te maken, maar die van mij was goed in ontsnappen zonder wat kapot te maken. Enige nadeel met die poortgreepactie was dat de andere paarden ook vrij rond liepen. :+

Ik ben van mening dat er altijd wel een hek is waar je paard wel achter blijft. En anders inderdaad de omgeving aanpassen zodat hij binnen wil blijven.
Als je paard in de sloot kan komen, kan hij ook op de weg komen. En ik denk dag iedereen het ermee eens is dat paarden niet los op de openbare weg horen. Waarom het sloot geval dan anders zou zijn snap ik niet. Je paard hoort binnen de omheining te blijven, en als hij dat niet doet moet je wat veranderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:18

Hahahahaha Dat doet mij denken aan een zekere shetlander die overal uit ontsnapte. Alles geprobeerd. Honderduizend draden, kippengaas, toen een betonnen hek.. Nou blijft ie wel lekker in de wei zeker! Groef ie vervolgens een gat onderdoor :))

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:20

Hier is er ooit een tijdens het rennen aan het schuiven gegaan, precies onder het draad door de sloot in. Verder is het land goed genoeg afgerasterd dat ze niet op de weg kunnen komen of überhaupt kunnen ontsnappen. Hoe moet je dat voorkomen? Het hele land omheinen met hekwerk ofzo?

Ongelukken gebeuren nou eenmaal, en ja ik ben het er mee eens dat als de brandweer al 5x voor het zefde paard is geweest je jezelf eens achter de oren moet krabben, maar over het algemeen is het gewoon een kwestie van domme pech.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:26

eilleen333 schreef:
Ik ben van mening dat er altijd wel een hek is waar je paard wel achter blijft. En anders inderdaad de omgeving aanpassen zodat hij binnen wil blijven.
Als je paard in de sloot kan komen, kan hij ook op de weg komen. En ik denk dag iedereen het ermee eens is dat paarden niet los op de openbare weg horen. Waarom het sloot geval dan anders zou zijn snap ik niet. Je paard hoort binnen de omheining te blijven, en als hij dat niet doet moet je wat veranderen.

Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb mijn paarden 10 maanden op een pensionstal gehad waar ze ontsnapgedrag vertoonden. Niet op een eerdere stal en niet op een latere stal waar de afrastering lager was en dus makkelijker om eruit te komen. Maar op deze ene specifieke stal was vooral mijn merrie een kei in afrastering springen. 1.50 hoog en ze ging er gewoon over hoor. En als ze dacht dat ze terug naar de kudde moest dan ging ze er weer over. Na een paar weken was men er aan gewend dat mijn paard altijd liep waar je haar niet neergezet had. Toen werd het winter en werden de paarden in een paddock gezet met een dubbele stroomdraad. Mijn beide paarden kenden het truukje van de poortgreep binnen een week. Andere paarden namen het niet over. Omdat mijn paarden overduidelijk niet gelukkig waren dus een andere stal gezocht. Ze vielen ook af e.d. Op de nieuwe stal hadden ze maar 80 cm hoog draad staan. Ik zei van kijk niet raar op als mijn paarden ontsnappen, want zus en zo. En het rare is: Het ontsnappen was vanaf dag 1 over op de nieuwe stal.
Dus het is niet altijd een kwestie van een goede afrastering, ook de rest van het management moet goed zijn. En dan nog kun je pech hebben. Daar waar mijn oude paard in de sloot viel was geen afrastering, dat was een combinatie van kroos, laagstaande zon, en pech omdat meneer niet wist dat daar een sloot zat. HIj liep er gewoon in, PLONS.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:27

Lukasje schreef:
Voor diegene die in de buurt wonen, de brandweer in Gent (Belgie) heeft een speciale opleiding gevolgd om een paard veilig uit een sloot/beek ... te hijsen. Ik heb een poos terug daarvan een demo gezien met een dummie. Nou, dat is nogal wat anders dan bij de voorbenen aan gort trekken!

Interessant :)

Onze wei heeft geen sloten maar is toch volledig omheind? Vind dat maar normaal eigenlijk :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:27

Eergisteren een dure deken gehaald bij de EJ, vandaag starten de btw vrije dagen. Heb de deken al opgehad, maar zouden ze erin trappen als ik hem inlever en daarna met korting ga kopen? :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:29

:+ Als er geen haren op zitten misschien. :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:30

germie schreef:
Dus het is niet altijd een kwestie van een goede afrastering, ook de rest van het management moet goed zijn. En dan nog kun je pech hebben. Daar waar mijn oude paard in de sloot viel was geen afrastering, dat was een combinatie van kroos, laagstaande zon, en pech omdat meneer niet wist dat daar een sloot zat. HIj liep er gewoon in, PLONS.

Maar dat was niet gebeurd met een goeie afrastering;)

En ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Maar ik wil mijn paard IN de wei, niet erbuiten. En dan gooi ik er maar een paar 100 euro tegenaan voor een goede omheining, en regel ik een vriendje. Maar ik wil ze in de wei, niet in de sloot of op de weg.
Ongetwijfeld dat dat niet altijd even makkelijk is, maar dan moet je imo blijven zoeken naar een goede oplossing.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:31

Sammie schreef:
:+ Als er geen haren op zitten misschien. :=

Haren, stront en pies... Stomme hengstigheid... Nee, dat paard drukt me zo de financiële afgrond in :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:31

GEwoon vragen. Soms krijg je alsnog de korting dan. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:33

Ik had een tijdje een wei met sloten erín, en daartussen kleine grasstukjes waarmee hij over kon steken. Ik zie dat wel vaker. Was nooit een probleem trouwens :)